Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:29

Shaggy09 schreef:
superpony schreef:
Mensen zien graag problemen die paarden echt niet hebben.

Als je de paarden van 8-17uur buiten heb staan en het regent en waait die hele tijd, staan ze er ook uren in en op de meeste plekken echt zonder enkele beschutting. Vietkante weitjes of paddocks, vaak alleen en geen ruwvoer ter beschikking.

Er zijn zoveel redenen waarom een paard het eventueel iets minder doet op 24/7 buiten of slecht tegen regen kan, maar dat komt altijd door de inmenging van de mens.

Het regent af en toe flink in Nederland, maar daar kunnen echt alle gezonde paarden gewoon goed tegen.

Mensen kennen het 24uurs gedrag van hun paard niet. Ja een paard gaat graag zijn stal soms in. Maar dat wil echt niet zeggen dat het daar 10-12 uur of meer in wil staan. Ik zie de 2 quarters en soms de shet ook weleens in stal staan, maar dat is zo kort.

Nogmaals; dit is mensen aangeleerd. Mensen voelen zich er fijn bij. Paarden willen ruimte, gezelschap en eten.

Maar goed, TS succes met kiezen, want het is in Nederland echt lastig, omdat stallen niet voldoende zijn ingericht op de ideale omstandigheden.


Ik vind het zo apart dat je dat allemaal weet! Ik ken genoeg paardjes die aan het hek staan te drammen aan het einde van de dag om naar binnen te mogen. Ja, het bestaat. Paarden die het ook fijn vinden om binnen wat tijd door te brengen. Heb in de zomer een tijdje op de paardjes van een vriendin moeten oppassen, die hebben een enorme weide maar kunnen ook ieder moment naar stal lopen en daar in gaan staan, die staan dan open. Ik heb ze meer binnen als buiten gezien die dagen.

En op de dagen dat het overdags stormt kiezen veel mensen ervoor om hun paard naar binnen te halen en eventueel later op de dag wanneer het geminderd is ze weer naar buiten te gooien.
Ik vind het gewoon een stuk idealer voor een paard om de keuze te hebben tussen binnen en buiten.


Hier ook, ze staan smiddags op de wei en staan te dringen wanneer ze terug naar de paddock mogen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:51

Als de weide een grote schuilstal had en genoeg ruwvoer op verschillende plekken (met overkapping) dan had ik zeker voor 24/7 buiten gekozen.

mijn haf staat in een hitactief stal. kan elke uur eten. Maar ook hier zie ik paarden die het niet 'redden' en in de winter afvallen of hun rust niet kunnen vinden en daardoor beter op stal kunnen staan.

Enige nadeel las je bij ons op stal zet komen ze in de winter als je gebruikt maakt van de paddockservice maar 2 uur buiten staan in de winter. Zomers kan 24/7 maar hebben ze geen schuilstallen. Maar kan je wel altijd voor kiezen om binnen te zetten.


Daarom heb ik voor de hitactief stal gekozen. En mijn haflinger doet het er super. Ik weet dat hij zo nu en dan gaat liggen in de grote schuilstal. Heel in t begin vond hij het wel fijn om op stal te staan maar toen was alles nog nieuw. En zag je echt van ow lekker even een 'eigen stalletje'. Nu heeft hij alleen soms als het constant regent en hij staat toevallig even in de stal, dat hij er niet uit wilt. MAar denk eerder dat het komt omdat hij 1 dan droog staat en 2 stro onder zijn neus heeft haha.

En als hij in de hitstaat dan moet hij in de regen naar de voerstation. Maar ik zie hem ook vaak genoeg in de voerstation rusten.. terwijl dan een paardje zielig inde regen staat te wachten tot hij eruit loopt..

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:06

djinnie schreef:
Ik zou, ondanks dat ik een fan ben van 24/7 buiten, toch gaan voor optie 2. Ik vind de nederlandse winters (en het najaar) meestal behoorlijk nat en dat weer is voor meeste paarden minder fijn om non stop in te staan (lekker vriesweer heb ik minder problemen mee). Met schuilstal of een toegankelijk vol stuk bos is het heerlijk dat ze een keuze hebben, maar bij jouw optie 1 heeft ie feitelijk geen keuze. De boomwallen zullen wel wat wind tegenhouden, maar even droog en beschut staan is er dan niet bij. Wel een plus dat het land hoog en droog ligt, maar liggen de boomwallen dan rondom? En zo nee, wat is de meest voorkomende windkant in het najaar/de winter en is die kant wel beschut?

Die overwegingen zouden mij voor optie 2 laten gaan.


Ben ook pro buiten, maar kan me goed vinden in bovenstaande woorden. Mijn paarden staan 24/7 buiten (paddock met beperkt weidegang, oa wegens de IR van mijn ruin). Maar zij hebben wel een goede schuilstal, waar ze in de winter erg veel staan met langdurige regen en/of zeer guur weer. Dekens gebruik ik niet, die beperken hun vrijheid (vind ik) en ze hebben beiden een enorm dikke vacht. Afgelopen winter was het zo koud en guur. Wat was ik blij met de wetenschap dat ze beschut konden staan (waar ze ook voor kozen).

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:20

Ik heb niet alles gelezen maar kan je wel vertellen dat de schuilstal in ons paddock Paradise alleen gebruikt wordt bij zon, 20+ graden. In de winter zijn ze er nooit te vinden. Ze eten zich wel helemaal vol aan hooi, dus voldoende ruwvoer is dan wel heel belangrijk

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:39

ik heb wel deken. Maar mijn hafje heeft ook snel warm.. Maar dan wel hoofd en benen erin gelaten. hals wordt beschermd door zn bos manen die aan 2 kanten valt. En rest wel met een deken.

mijn haf is met 20 minuten amper wat doen bezweet. en hij is al best flefamtiek maar dan nog erger. haha

maar daar gaat deze topic niet over.

ik zelf zou optie 2 kiezen.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:46

superpony schreef:
NenaC schreef:
ik zou voor optie 2 gaan. Als de paarden overdag veel naar buiten gaan, kunnen ze prima leven met ´s nachts op stal. optie 1 zou ik alleen doen voor paarden die niet meer of nog niet gereden worden. als je iedere dag met je paardje bezig bent en het regent een keer weken achtereen lijkt mij dat echt niets.


Echt onzin. Er staan heel veel paarden 24/7 buiten die volop gereden worden. Vaak zelfs gezonder dan paarden op stal en dik ingepakt.

Mensen hebben iets aangeleerd gekregen en worden gek gemaakt met een ideaal plaatje van een dun velletje, dure dekens etc. Maar ik heb nog geen enkel paard gehad die de overstap niet kon maken naar 24/7 buiten en zonder dekens.
En ja, voorheen alles dik in de dekens en veel op stal gehad.

Ze moeten vooral veel, goed ruwvoer krijgen. ( en een vitaminebrok zou ik aanraden )



Lezen is ook een vak. Ik zeg nergens dat paarden die 24/7 buiten staan niet gereden kunnen worden en een deken op moeten.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:51

Het hangt er ook vanaf wat voor schuilstal er is.
Een paard moet er makkelijk in kunnen gaan, zich er veilig en comfortabel voelen.

Hier rondom ons huis is een gebied met weilanden (weilandjes) met schapen, wat koeien, pony's, wat paarden. Geen peil op te trekken van wie die dieren zijn, de buren en bewoners hier uit de buurt gebruiken ook onderling elkaars weiland, of ze verhuren een weiland.
Ook staan er op sommige landjes een schuilstal, maar dat zijn zulke kleine donkere schuurtjes met een kleine deuropening dat er nooit geen enkele pony of paard in durft.
Ik loop er elke dag langs met de honden, en ik verbaas me altijd dat mensen durven denken dat er een pony of paard uit zichzelf in zo'n donker klein schuurtje gaat staan.
Die mensen zullen ook overal beweren dat zij het goed voor elkaar hebben met een weiland met schuilstal, maar als je het hier in de winter van dichtbij ziet, is het totaal niet fijn.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:54

mijn haf wordt vollop gereden en staat 24/7 buiten. En heel eerlijk ik gooi hem een goede deken op omdat ik weet als hij zeiknat geregend is, ik dan geen zin heb om te rijden.

Je kan een zadel op een nat paard leggen mits die niet gerold hebt, en de mijne ligt dan altijd in t zand zodra hij nat geregend is.. haha.

En ik heb hem geschoren omdat hij het snel warm heeft met rijden, maar ook omdat ik weet dat als ik hem in zn vacht laat, en dan een regendeken om doet hij gaat schuren.

maar zodra hij met pensioen gaat, of ik kan er niet meer op rijden maar wel grondwerk (meneer is 20) dan krijgt hij geen deken om en mag hij zn vachtje behouden.

of ik moet zien dat hij het echt echt koud koud heb, dan krijgt hij wel een deken om en gwn zn vachtje. Maar eigenlijk zolang die kan schuilen en genoeg kan eten moet hij het dan prima zonder deken.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:09

superpony ik ben het geheel met je eens!

Gezonde paarden lekker naar buiten, wij maken keuzes voor hun met warme stallen (?) lekker uitrusten in droge stal (?) zich veilig voelen in een stal (?) allemaal menselijke gedachten, een paard denkt aan eten drinken en verder niets.
Heeft niets te maken met het idee dat we ze in t wild willen laten leven.
Het idee dat zo n groot dier 15 uur of meer op een stalletje moet staan waar hij net in kan liggen vind ik vreselijk, of een rondje kan draaien of van links naar rechts kan bewegen...brrrrr.

ze moeten lekker bewegen, spelen, rollen, eten zoeken , andere paarden kunnen aanraken etc.

maargoed, ik ben ook absoluut geen wedstrijdruiter en mijn paard mag gewoon vies worden, nat, dikke vacht etc. Denk dat daar ook echt een groot verschil in zit.

Maar uit ts haar woorden begrijp ik dat het een robuust no nonsense dier is dus gewoon lekker naar buiten!

Verder vind ik de regen sneeuw etc reuze meevallen...wanneer hebben we dat voor t laatst gehad ;)

Het is al zo n beetje 7 maanden zomer!

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:15

Volgens mij gaat het niet zozeer om het buiten staan, maar om het buiten staan zonder schuilstal.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:17

dat had ik gesnapt ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:17

connie64 schreef:
superpony ik ben het geheel met je eens!

Gezonde paarden lekker naar buiten, wij maken keuzes voor hun met warme stallen (?) lekker uitrusten in droge stal (?) zich veilig voelen in een stal (?) allemaal menselijke gedachten, een paard denkt aan eten drinken en verder niets.
Heeft niets te maken met het idee dat we ze in t wild willen laten leven.
Het idee dat zo n groot dier 15 uur of meer op een stalletje moet staan waar hij net in kan liggen vind ik vreselijk, of een rondje kan draaien of van links naar rechts kan bewegen...brrrrr.

ze moeten lekker bewegen, spelen, rollen, eten zoeken , andere paarden kunnen aanraken etc.

maargoed, ik ben ook absoluut geen wedstrijdruiter en mijn paard mag gewoon vies worden, nat, dikke vacht etc. Denk dat daar ook echt een groot verschil in zit.

Maar uit ts haar woorden begrijp ik dat het een robuust no nonsense dier is dus gewoon lekker naar buiten!

Verder vind ik de regen sneeuw etc reuze meevallen...wanneer hebben we dat voor t laatst gehad ;)

Het is al zo n beetje 7 maanden zomer!


En toch zijn er echt paarden die het buiten zonder beschutting of deken te koud vinden of ziek worden. En nee, dat is niet een gekweekt iets. Er zijn paarden die vanuit eigen wil graag een droog, beschut plekje hebben. Al helemaal met een klimaat zoals in NL. We hebben inderdaad een hele lange zomer, maar ik kan me ook erg goed herinneren dat vorige winter er weer extreem koude, natte dagen waren.

JM :#

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:30

Mijn haflinger zou ik niet zonder beschutting 24/7 buiten laten lopen.
Hij heeft die beschutting nu wel en staat echt zo vaak in zijn schuilstal een momentje voor zichzelf te pakken.
En dan nog gaat er met aanhoudende regen (en ja, die hebben we in Nederland vaak genoeg, dat het nu al vanaf mei mooi weer is doet niet de zeer natte oktober en november van vorig jaar vergeten) ook nog een dekentje op, anders komt hij de schuilstal niet eens meer uit.
Ik heb wel eens voor aan de wei met een emmer voer gestaan en hij stond in de schuilstal naar me te kijken, door de aanhoudende regen, "kom maar brengen, ik ga me echt niet nat laten regenen!!!" en dan is het een haflinger die werkelijkwaar altijd alles doet voor eten, behalve dus toen.
Ik heb hem het eten en een dekentje gebracht en daarna kwam hij weer naar buiten toe.

Een goede droge wei met voldoende grote overkapping/beschutting voor het aantal paarden dat er op de wei loopt is noodzakelijk bij Nederlandse winters en 24/7 buitenpaarden.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 09-10-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:34

Ik zou voor optie 2 gaan, vooral omdat ze geen schuilstal hebben. Ze hebben wel beschutting, maar geen schuilstal. Ik vind het fijn dat mijn paarden snachts binnen staan, dan kunnen ze rusten, is het niet koud, worden ze niet nat en doorgewaaid en kunnen ze gewoon rustig even bij eten. Het is per paard verschillend natuurlijk, maar mijn dieren gaan in de winter snachts allemaal op stal, overdag hebben ze de stallen open met een overdekt stuk betegeld en een paddock.

Vooral omdat je paard nu ook snachts op stal staat, zou ik dat lekker blijven doen, daar doet ie het immers goed op.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:02

nogmaals ik heb t over normale gezonde paarden, nu komen de wedstrijdpaarden,senioren etc etc. Daar heb ik t dus niet over en ts heeft dat ook niet...
Shaggy, ik denk dat ik niet kan meepraten over extreem....ik vind dat we in nederland geen extreem weer hebben. Maar daarin verschillen we van mening.

Verder vraag ik me af hoe jullie zien dat jullie paard niet gelukkig is, waar meet je dan aan af?
Kijken jullie echt eerlijk en open daarnaar of WILLEN jullie zien dat hij nat en vies en koud is?

Een paard wat onbeperkt goed hooi krijgt en gezond is kan het naar mijn mening nooit koud hebben in Nederland.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:05

Mijn pony heeft het al gauw koud, terwijl mijn Welshje er veel beter tegen kan en bijna nooit koud aanvoelt. Nu hebben ze wel allebei een deken op, maar hier verderop staan de paarden 24/7 buiten op de wei, worden bijgevoerd wanneer nodig en toch zie ik overduidelijk een paar paarden er tussen staan waarvan ik zeker weet dat ze zich een stuk beter en prettiger voelen als ze snachts op stal staan.

Paarden zijn wel gemaakt vroeger om 24/7 buiten te staan, weer of geen weer, maar inmiddels zijn de paarden die wij hebben geen wilde paarden meer. De dressuurpaarden (en dan bedoel ik niet de sportpaarden) zijn zo anders gefokt, die zijn niet meer gefokt om 24/7 in het baggerweer buiten te staan. Wij veranderen paarden, fokken er bepaalde dingen in, ik geloof oprecht dat je niet alle paarden gelukkig maakt met 24/7 buiten en ze kunnen er niet allemaal even goed tegen. We moeten per paard kijken.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:05

Door niet droog te kunnen staan kunnen paarden het zeker wel koud krijgen en flink ook.
-15 maakt niets uit.
Maar koude wind met regen en geen schuilmogelijkheden kan echt niet elk paard tegen.
En dan horen ze een veilige plek te hebben waar ze droog kunnen staan en liggen.
Geef ze daar hun eten, blijft dat ook zuiver en je zult merken dat ze daar dankbaar gebruik van maken.

Ook als de grond buiten bevroren is merkte ik altijd op dat meer binnen lagen te slapen.
connie64 schreef:
nogmaals ik heb t over normale gezonde paarden, nu komen de wedstrijdpaarden,senioren etc etc. Daar heb ik t dus niet over en ts heeft dat ook niet...
Shaggy, ik denk dat ik niet kan meepraten over extreem....ik vind dat we in nederland geen extreem weer hebben. Maar daarin verschillen we van mening.

Verder vraag ik me af hoe jullie zien dat jullie paard niet gelukkig is, waar meet je dan aan af?
Kijken jullie echt eerlijk en open daarnaar of WILLEN jullie zien dat hij nat en vies en koud is?

Een paard wat onbeperkt goed hooi krijgt en gezond is kan het naar mijn mening nooit koud hebben in Nederland.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:14

Mijn haflinger gaat staan bibberen als die zeiknat geregend is, of hij komt gewoon echt de schuilstal niet uit voor een bak eten, terwijl hij echt het type haflinger is dat altijd alleen maar overal geinteresseerd is in eten.

Aanhoudende regen, in de herfst vaak nog samen met een gure wind, dat maakt het Nederlandse klimaat echt niet houdbaar voor paarden die zonder beschutting buiten moeten lopen.
Vies en modder maken me echt niet uit, maar een schuilstal en bij bovengenoemd weer ook een regendeken maken het echt een stuk beter voor mijn haf. En die wordt ook onbeperkt gevoerd en is verder kerngezond.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:26

connie, ik kan me goed herinneren dat we afgelopen winter weer aan paar koudste dagen sinds 40 jaar er tussen hadden zitten. Het klimaat in NL word nou eenmaal extremer door de global warming, en afgelopen zomer is daar een perfect voorbeeld van.
Daarnaast zijn vooral de dagen dat het hard waait en flink regent de boosdoeners. Niet alleen voor jou en je paard maar ook voor het weiland. (Ik spreek uit ervaring)

Ik meet de gelukkigheid aan een paard af per invidu. Mijn paarden stonden 24/7 buiten en waar de een rustig in de storm buiten stond, stond de ander in de schuilstal met een deken om. Zij kregen driemaal daags de ruif helemaal vol met hooi.

Ik had ze dus echt niet zonder deken en stal willen laten rondlopen.

JM :#

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:34

connie64 schreef:
Verder vraag ik me af hoe jullie zien dat jullie paard niet gelukkig is, waar meet je dan aan af?
Kijken jullie echt eerlijk en open daarnaar of WILLEN jullie zien dat hij nat en vies en koud is?

.

Maar die vraag kun je toch eenvoudig omdraaien? Sinds paardnatuurlijk.nl iedereen heeft wijsgemaakt dat het mishandeling is als je paard niet 24-7 buiten laat, is het hek vd dam. Je wordt bijna als mishandelaar aangemerkt als je paard snachts op stal staat.

Maar willen jullie niet graag zien dat die paarden zo gelukkig zijn met 24-7? Ik vind het vaak in de winter en herfst zielige hoopjes paard, die in de bagger staan en vaak mok en alle andere ellendigheden hebben.

Dus jij verwijt wel dat de mensen die hun paard op stal houden een blok voor hun kop hebben, maar dat heeft jouw groep net zo goed.

Want inderdaad: Hoe meet je of een paard gelukkig is? Heb jij daar weleens eerlijk en open naar gekeken?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:36

Ik zie die van mij meer in dan uit de schuilstal hoor :)) en dat is een super gezonde 3,5 jarige. Hij staat blijkbaar graag uit de wind en uit de tegen (of felle zon). En geef hem eens ongelijk. Heeft niets met vermenselijken te maken, want hij kiest daar zelf voor. Dus dat vind ik wat kort door de bocht.

Paarden zijn ook individuen dus elk paard zal een eigen voorkeur hebben. De een heeft geen problemen met regen, de ander vindt het afschuwelijk. Net als mensen. Gewoon naar je paard kijken. En dan echt kijken ..

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:39

connie64 schreef:
nogmaals ik heb t over normale gezonde paarden, nu komen de wedstrijdpaarden,senioren etc etc. Daar heb ik t dus niet over en ts heeft dat ook niet...
Shaggy, ik denk dat ik niet kan meepraten over extreem....ik vind dat we in nederland geen extreem weer hebben. Maar daarin verschillen we van mening.

Verder vraag ik me af hoe jullie zien dat jullie paard niet gelukkig is, waar meet je dan aan af?
Kijken jullie echt eerlijk en open daarnaar of WILLEN jullie zien dat hij nat en vies en koud is?

Een paard wat onbeperkt goed hooi krijgt en gezond is kan het naar mijn mening nooit koud hebben in Nederland.


Volgens de veearts en het bloedonderzoek was mijn paard volledig gezond. Het bloed gaf alleen aan dat hij voor het bloedprikken flink gestresst was. DUSSSS ik mocht bij de volgende keer bloedprikken niet meer van te voren rijden. De arts was alleen vergeten dat hij in de ochtend het erf op kwam. Ik een touw gepakt heb en samen met hem het weiland ben in gelopen. Paard in de kudde touw om hals gedaan, snoepje gegeven, bloed geprikt.

En toch had het dier stress.

Hij stond al 9 jaar in die grote en stabiele kudde. Een stal waar rust heerste. Waar bijna onbeperkt goed ruwvoer werd gegeven in slowfeeders. Meer dan genoeg slowfeeders. Meer dan genoeg dik opgestrooide schuilmogelijkheden.

En de hele winter een ondertemperatuur. Zodanig dat we dachten dat dat zijn gewone temperatuur was. Totdat in de zomer bleek dat zijn temperatuur en halve tot een hele graad hoger lag dan in de winter. Hoe schuldig je je als eigenaar dam voelt... met geen pen te beschrijven.

Alle omstandigheden leken gewoonweg ideaal. Volgens de veearts een gezond paard.

En toch... hij redde het niet.

Nu staat hij in de nacht op stal. Is rustiger. Rustiger en tevreden blik. En, wat voor mij ook belangrijk is, altijd een goede temperatuur. Geen ondertemperatuur meer. Hij heeft hey niet meer koud.
Geen gestresst paard meer (hoeft niet 24/7 te anticiperen op de andere paarden, maar kan zijn rust pakken). En een paard met wat vlees op de botten ipv gratenpakhuis.

Rockes <3

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:17

connie64 schreef:
Verder vraag ik me af hoe jullie zien dat jullie paard niet gelukkig is, waar meet je dan aan af?

Beetje een rare vraag, als je je paard kent dan zie je toch of die goed in zijn vel zit of niet?
Paarden zijn best expressief, en laten goed zien of ze iets fijn vinden of niet.
Je moet hen natuurlijk wel keuzes laten en dingen uitproberen.
In de zomer staan onze paarden 24/7 buiten en in de winter overdag op de wei en 's nachts binnen. Zijzelf geven in het voorjaar aan wanneer het tijd is om buiten te blijven, op een bepaald moment komen ze niet meer zo vlot aangelopen als ik hen 's avonds roep.
Maar in het najaar zijn ze er als de kippen bij om terug 's nachts op stal te gaan. De eerste avond dat ze terug binnen mogen is het altijd feest. Ze laten heel duidelijk blijken dat het de hoogste tijd was om terug naar het winterregime te gaan.
Citaat:
Kijken jullie echt eerlijk en open daarnaar of WILLEN jullie zien dat hij nat en vies en koud is?

Ik heb geen enkel probleem met een paard dat van kop tot teen onder de modder zit omdat hij zo lekker gaan rollen is. Ook geen probleem met paarden die in de sneeuw op de wei rondstruinen.
Ik heb wel een probleem met een paard dat met opgetrokken rug staat te kleumen omdat zijn eigenaar het vertikt om voor een (schuil)stal te zorgen.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:30

Sclimpre schreef:
Maar in het najaar zijn ze er als de kippen bij om terug 's nachts op stal te gaan. De eerste avond dat ze terug binnen mogen is het altijd feest. Ze laten heel duidelijk blijken dat het de hoogste tijd was om terug naar het winterregime te gaan.

Dat is hier de ervaring ook.

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:39

Ik zou eerst voor optie 2 gaan. Deze winter de paardjes die niet op stal gaan goed in de gaten houden en als ze echt de hele winter droog staan en niet in de blupp kun jevolgend jaar alsnog wisselen naar optie 1.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, lanouska en 32 bezoekers