Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 16:21

Eind deze maand gaat mijn paard voor het eerst in zijn leven verhuizen. Op de stal waar hij nu staat is hij geboren en daar heeft hij dan ook zijn hele 8-jarige leventje gewoond. Op de huidige stal staat hij zomers dag en nacht buiten in een kaal weiland waar kuil bijgevoerd wordt. Hij staat in het weiland waar de paarden staan die eerder te dik worden dan te dun zeg maar. :D Winters staat hij op stal en komt hij overdag een paar uren buiten op een klein stukje van betonplaten. Dit laatste is één van de redenen dat ik hem wil verhuizen want dit vind ik niet ideaal.

Nu kan ik op de nieuwe stal kiezen. Zomers laat ik hem sowieso dag en nacht buiten maar winters heb ik twee keuzes:
1. Dag en nacht buiten in een heel groot, hoog gelegen (droog) weiland waar kuilbalen bijgevoerd worden. Er is geen schuilstal aanwezig. Wel is het weiland omringd door boomwallen en ligt het dus vrij beschut.
2. Overdag van half 8 tot 5 in het weiland en de rest van de tijd op stal.

Optie 2 is denk ik al een enorme vooruitgang op de huidige winter situatie. Ik ben echt blij dat ik een stal gevonden heb waar hij winters ook gewoon in het land kan. Nu twijfel ik alleen of ik hem altijd buiten laat of niet. Dit is hij in principe niet gewend maar het is een gezonde sterke Welsh Cob dus ik verwacht wel dat hij dit aan zou kunnen. Er is alleen geen schuilstal en in mijn hoofd is het lekker voor een paard om in stro te liggen. :D Mijn gevoel zegt 's nachts op stal als ik denk aan dagen met regen en storm. Dan heeft hij de mogelijkheid om warm te liggen. Mijn verstand zegt volgens mij vind hij buiten blijven misschien ook wel erg fijn. Met het risico dat we een hele natte winter krijgen en ik me er misschien niet lekker bij voel.

Wie kan mij helpen de twijfels weg te nemen? Wat zouden jullie doen als je deze keus had? Waar maak ik mijn paard gelukkiger mee? Optie 1 is trouwens elke maand €100 goedkoper dan optie 2. Speelt ook wel mee. :o

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:22

Ik zou voor optie 1 gaan

Anoniem

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:24

Ik zou ook voor optie 1 gaan

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:26

Ik heb optie 1 voor mijn IJslander, met bomen op iets meer afstand van de wei, en die krijgt met regenachtig rotweer een goeie regendeken op. In combinatie met onbeperkt hooi doet ze het daar prima op.

Ze heeft ook gestaan als optie 2, maar dat was duidelijk minder haar ding.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:27

Optie 2.
Als ik zag dat de paarden hier in de winter regelmatig in de schuilstal lagen in de nacht.
Overdag stonden ze er zelden.
En dat waren paarden die vanaf veulen 24/7 buiten stonden. Dus geen gewoonte van de nacht op stal hadden. Toch deden ze dit.
Weiland was overigens droog dus daar was plek genoeg.

Nu staan ze in de nacht op stal en komen graag naar binnen.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:28

Optie 1 en 2 zijn op dezelfde stal begrijp ik? Kan je dan niet met optie 1 beginnen en mocht het niet gaan of niet prettig voelen, overstappen naar optie 2?

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:29

Ik zou, ondanks dat ik een fan ben van 24/7 buiten, toch gaan voor optie 2. Ik vind de nederlandse winters (en het najaar) meestal behoorlijk nat en dat weer is voor meeste paarden minder fijn om non stop in te staan (lekker vriesweer heb ik minder problemen mee). Met schuilstal of een toegankelijk vol stuk bos is het heerlijk dat ze een keuze hebben, maar bij jouw optie 1 heeft ie feitelijk geen keuze. De boomwallen zullen wel wat wind tegenhouden, maar even droog en beschut staan is er dan niet bij. Wel een plus dat het land hoog en droog ligt, maar liggen de boomwallen dan rondom? En zo nee, wat is de meest voorkomende windkant in het najaar/de winter en is die kant wel beschut?

Die overwegingen zouden mij voor optie 2 laten gaan.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:29

Is het op dezelfde stalling? Want dan kun je misschien eerst voor optie 1 gaan en als het niet bevalt naar optie 2?

Geen schuilstal is voor mij persoonlijk wel een beetje een no go... Evenals kuil voer als voeding.
(heb mijn paarden 1 jaar op kuilvoer gehad met gevolg 1 hoefbevangen en de andere 2 constant wisselende mest en maag/darm problemen)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:32

Ik zou kiezen voor optie 2. :)
Ik had mijn paardjes 24/7 buiten met schuilstal, wat voor de paardjes zelf natuurlijk lekker is, alleen ik merkte hoe onpraktisch dat werd toen het eenmaal winter begon te worden. Blub, kou, wind. Paard altijd onder de modder wat echt een hoop extra tijd kostte wanneer ik wilde gaan rijden. Weet niet of je wedstrijd rijd, maar ook dan is het gewoon heel erg fijn als je je paardje de avond van te voren in een schone stal kan zetten.
Nu moet ik wel zeggen dat het ook wel aan je paard zijn wensen ligt, een van mijn paardjes stond met een miezertje al in de schuilstal terwijl de andere zich prima staande hield in de kou en wind buiten.

Ik vind van half 8 tot 5 ook wel een mooi tijdsperk om buiten te staan.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:32

Tja, geen paard is hetzelfde. Mijn ruin heeft jaaaarenlang op de perfecte stalling voor zowel paard (24/7 gras of goed ruwvoer, stabiele kudde, immens grote paddock met schuilmogelijkheden in kniehoog stro of weidegang) als de ruiter.

Momenteel staat hij in mijn ogen minder. Zomer 24/7 op de wei met zijn heksenvriendin, gelukkig lieve maatjes waar hij (als de heks het toelaat) mee over de hekken kan spelen en in de winter stal en paddock met ruwvoer.

Ik vind hem minder ideaal. Mijn paard vindt het idealer. Hij geniet echt van de rust op stal. Staat regelmatig even met zijn hoofd in de verre hoek te slapen zonder te hoeven opletten op de andere paarden. Hij komt echt tot rust. Iets dat minder goed lukte op de groepsstal.

Kun je niet optie 1 gedurende bepaalde periode en dan optie 2 gedurende bepaalde periode proberen? En je paard daarmee laten bepalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:33

Optie 2.

Ik heb mijn paard regelmatig rillend van de kou naar binnen gehaald, met dekens, bij nat en guur wind.
Vrieskou kan ik me ook niet heel druk om maken maar guur weer zonder goede schuiloptie is voor mij een absolute no-go.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:34

Ik zou optie 2 nemen,omdat bij de andere optie geen schuilstal is.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:35

djinnie schreef:
Ik zou, ondanks dat ik een fan ben van 24/7 buiten, toch gaan voor optie 2. Ik vind de nederlandse winters (en het najaar) meestal behoorlijk nat en dat weer is voor meeste paarden minder fijn om non stop in te staan (lekker vriesweer heb ik minder problemen mee). Met schuilstal of een toegankelijk vol stuk bos is het heerlijk dat ze een keuze hebben, maar bij jouw optie 1 heeft ie feitelijk geen keuze. De boomwallen zullen wel wat wind tegenhouden, maar even droog en beschut staan is er dan niet bij. Wel een plus dat het land hoog en droog ligt, maar liggen de boomwallen dan rondom? En zo nee, wat is de meest voorkomende windkant in het najaar/de winter en is die kant wel beschut?

Die overwegingen zouden mij voor optie 2 laten gaan.

:j Zo zie ik het ook.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:37

Als het overdag hetzelfde grote weiland is, optie 2.
Ook in de zomer vind ik een schuilstal echt wel nodig, dan vooral om te kunnen ontsnappen aan de viegen en dazen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:45

Optie 1.
Ik vind bijna 15 uur achtereen op stal te lang. Incidenteel kan dat wel, maar niet op dagelijkse basis.
Het is een hooggelegen weiland schrijf je, dus weinig kans dat het bij slecht weer volledig verblubbert.
'Nat en koud' is verder echt denken langs menselijke maatstaven. Een Welsh Cob kan prima 24/7 buiten, mits er steeds voldoende ruwvoer is - dat houdt bij nat en/of koud weer de kachel brandend, en mits er voldoende droge plekken zijn om te liggen. En inderdaad, bij erg nat weer kun je een goede regendeken op leggen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:49

Askja schreef:
Optie 1.
Ik vind bijna 15 uur achtereen op stal te lang. Incidenteel kan dat wel, maar niet op dagelijkse basis.
Het is een hooggelegen weiland schrijf je, dus weinig kans dat het bij slecht weer volledig verblubbert.
'Nat en koud' is verder echt denken langs menselijke maatstaven. Een Welsh Cob kan prima 24/7 buiten, mits er steeds voldoende ruwvoer is - dat houdt bij nat en/of koud weer de kachel brandend, en mits er voldoende droge plekken zijn om te liggen. En inderdaad, bij erg nat weer kun je een goede regendeken op leggen.

Wat doe je dan als je paard onverhoopt ziek zou worden?Kun je hem dan wel op stal zetten?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:50

Askja schreef:
Optie 1.
Ik vind bijna 15 uur achtereen op stal te lang. Incidenteel kan dat wel, maar niet op dagelijkse basis.
Het is een hooggelegen weiland schrijf je, dus weinig kans dat het bij slecht weer volledig verblubbert.
'Nat en koud' is verder echt denken langs menselijke maatstaven. Een Welsh Cob kan prima 24/7 buiten, mits er steeds voldoende ruwvoer is - dat houdt bij nat en/of koud weer de kachel brandend, en mits er voldoende droge plekken zijn om te liggen. En inderdaad, bij erg nat weer kun je een goede regendeken op leggen.


Maar ook een Welsh Cob heeft de beschikking tot beschutting nodig.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:57

Het kan in de winter echt afschuwelijk slecht weer worden.Bij alle stallingen waar ik gestaan heb,waren er wel paarden die 24\7 buiten stonden,maar toch wel soms even opgestald werden. Al was het maar vanwege vuurwerk met Oud en Nieuw.En hoe is het met de drinkwatervoorziening als het vriest?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:08

Askja schreef:
Optie 1.
Ik vind bijna 15 uur achtereen op stal te lang. Incidenteel kan dat wel, maar niet op dagelijkse basis.
Het is een hooggelegen weiland schrijf je, dus weinig kans dat het bij slecht weer volledig verblubbert.
'Nat en koud' is verder echt denken langs menselijke maatstaven. Een Welsh Cob kan prima 24/7 buiten, mits er steeds voldoende ruwvoer is - dat houdt bij nat en/of koud weer de kachel brandend, en mits er voldoende droge plekken zijn om te liggen. En inderdaad, bij erg nat weer kun je een goede regendeken op leggen.

Als het een ganse dag stortregent, zijn er toch geen droge plekken om te liggen?
Een regendeken is goed als noodoplossing, maar dan beslissen wij in de paats van het paard wanneer dat nodig is. Bij een schuilstal kan hij zelf beslissen of hij binnen of buiten staat, en een schuilstal is er ook wanneer de eigenaar er niet bij is om een deken op te leggen. Ik vind een schuilstal echt wel een basisbehoefte in ons klimaat. Kou is geen probleem, maar langdurig nat weer is niet aangenaam voor de paarden.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 17:12

Even kort tussendoor wat vragen beantwoorden. Beide opties zijn inderdaad op dezelfde stal. Bij optie 2 komen ze overdag in een ander weiland dan optie 1. Er is een apart weiland voor de 24/7 buiten paarden. Ik noem het kuil wat ze bijgevoerd krijgen maar het is niet dat zure koeienspul zeg maar. De eigenaar bezit aardig wat land op een andere plaats dan de stal en daar haalt hij het vanaf. Mooi lekker ruikend spul is het.

Zolang er een stal vrij is, is het natuurlijk een optie om hem nog naar binnen te doen mocht het toch niet bevallen. Ik maak alleen liever direct de juiste keuze omdat hij sowieso al moet verhuizen en ik hem liever niet, als hij net gewend is, weer in een andere kudde zet omdat hij dan met de stalpaarden naar buiten gaat.

Drinkwater voorziening als het vriest moet ik nog even vragen. Weet ik niet!

Edit: Het is het weiland met de ronde baal.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jildau op 08-10-18 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:12

Dat vind ik ook. Een schuilstal hoort bij goede huisvesting.
In de zomer tegen insecten. In de winter voor de regen.
Met een deken los je dat niet op. Die keuze horen ze te hebben.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:16

Optie 2. Zoals jij beschrijft als optie 1 heb ik twee jaar gestaan en wil ik NOOIT meer. Er zijn dagen geweest dat mijn paardjes het echt niet tof vonden. Ook niet met een boomwal. Ja, die houdt wel wat wind tegen maar als het een paar weken regent, je nergens even droog ook maar de dekens kunt wisselen en ze ondanks hooggelegen zandgrond toch in de modder staan, buik- en beenvachten die niet meer drogen, overal heen vliegend hooi als het weer eens stormt... nee, echt nooit meer. Dan maar liever op stal. Mijn merrie stond voordat ze bij mij kwam 's winters op stal en ze moest echt wennen aan 24/7 buiten (eerste paar jaar met schuilstal, en later zonder. En nu dan weer met). Nu ze weer schuilstalletjes hebben maakt ze daar dagelijks gebruik van. En het is een shet, geen volbloedpoppetje ofzo. Een schuilstal vind ik het meest ideaal maar als die er niet is dan maar gewoon op stal. Nee, dat is niet natuurlijk voor een paard maar dat is het Nederlandse klimaat ook absoluut niet dus als paardeneigenaar heb je te zorgen dat je paard droog kan staan en liggen. Het is gewoon ruk als ze op natte of bevroren bodem moeten liggen.

Edit: een oplossing met maar 1 baal zou ik sowieso nooit willen. Geheid dat je gesteggel krijgt. Als je een sub-assertieve pony hebt moet die ook maar net bij het voer durven. Op stal kun je ze apart voeren, en kunnen ze een deel van het etmaal rustig eten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-10-18 17:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:20

Persoonlijk zou ik gaan voor optie 2. Ik vind in de winter van half 8 tot 5 op de wei echt wel acceptabel. Voordeel is ook dat je paard al gewend is om op stal te staan.

Optie 1 zou echt mijn voorkeur hebben als er een ruime (voor alle paarden toegankelijk, dus niet enkel de paarden die hoog in rangorde staan) schuilgelegenheid is, waarbij ze zacht en droog kunnen liggen.
Geen schuilstal zou voor mij de reden zijn om optie 2 boven optie 1 te kiezen.

Ik heb twee shetlanders aan huis en zij kunnen 24/7 buiten en hebben een schuilstal van 3,5 x 11. Bij flinke kou en sneeuw zijn ze erg graag buiten. Ze doen niets liever dan buiten in de sneeuw liggen. Maar bij flinke regen zie ik ze nooit buiten liggen. Ondanks hun berenvacht, zoeken ze dan toch hun schuilstal op.
Dus een schuilstal met droge, zachte ligplek vind ik zelf erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:20

Voor mij zou het liggen aan hoe groot het stuk is bij optie 2 en of hij daarbij ook in een vast groepje komt. Ook is de stal zelf belangrijk.

Als het weiland bij optie 2 goed te doen is en de sfeer in de kudde goed is dan is het met de NL winters met dagenlange neerslag niet zo verkeerd om deels binnen te staan.
Dan wel met een slowfeeder en stro in de stal (niet met een plukje hooi dat in een uur op is) voor vermaak, contact met de buren en wat te zien.

Is het een box met dichte muren, zonder iets te zien etc dan zou ik voor optie 1 gaan.

Electra63

Berichten: 17837
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:24

Ik zou voor optie 2 gaan.
Mijn paard staat altijd 'avonds en 'snachts binnen. Die is altijd blij als hij tussen 17 en 19 uur naar binnen mag.
Als het een enkele x later wordt id hij alleen maar aan t klieren en donderjagen. Zeker als t wat frisser wordt.
Laatst is hier ook een pony uit de 24/7wei gehaald. Die zag je met de week invallen en was niet happy. Heeft een jaar in die groep gestaan.