zolder met oud los stro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gonny77
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-16

zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 12:00

Goedemorgen!

Wij hebben een zolder boven een schuur die we willen gaan gebruiken voor hooi en stro opslag. Maar, er ligt een redelijk dikke laag oud stro van jaaaaaaaaaaren oud, er liggen dode muizen/vogels/kat, oude pannen en vast ook klein gereedschap. Hoe krijg ik dit stro snel en gemakkelijk weg, zonder dat de hele omgeving onderligt?
Iemand tips?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:04

Gonny77 schreef:
Goedemorgen!

Wij hebben een zolder boven een schuur die we willen gaan gebruiken voor hooi en stro opslag. Maar, er ligt een redelijk dikke laag oud stro van jaaaaaaaaaaren oud, er liggen dode muizen/vogels/kat, oude pannen en vast ook klein gereedschap. Hoe krijg ik dit stro snel en gemakkelijk weg, zonder dat de hele omgeving onderligt?
Iemand tips?

Niet :+ .

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:04

Grote bouw stofzuiger huren?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:06

Misschien naar beneden doen met zo'n stortkoker? Zijn te huur bij bijvoorbeeld BoRent?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:06

Niet :+

Bel even een paar loonwerkers, wij kregen jaren geleden de tip dat er boeren zijn die dit soort oude stro komen ophalen om als onderbasis voor potstallen te gebruiken, of om door vaste mest te mengen zodat het beter composteert. Loonwerkers kennen die mensen over het algemeen wel. Dan komen ze gratis je zolder leeghalen. Alleen ligt de omgeving wel vol, dus dat is echt niet te vermijden.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:11

Denk dat dat niet echt wil als er ook dode dieren in liggen...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:16

Je kan wat m3 zakken/bigbags kopen, die kosten online vaak maar een euro of 5, en daar voorzichtig alles in schuiven.
Stofmasker lijkt me wel slim.
De laatste beetjes kun je wellicht met een bladzuiger proberen?

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:27

wacht, een dode kat ?!? die andere dieren snap ik nog wel maar dit

Gonny77
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 12:36

romyamb schreef:
wacht, een dode kat ?!? die andere dieren snap ik nog wel maar dit

skeletje, geen idee hoe of wat.

Gonny77
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-16

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 12:37

de bigbags en de bladzuiger klinken goed!!!
Ook die optie voor composteren.

ik ga kijken wat hier het beste kan. Dank zo ver!

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:37

Dode kat gebeurd regelmatig hoor. Die gaan lekker warm in t stro een plekje zoeken om rustig dood te gaan. Vaak zijn ze mooi gemummificeerd ook. Hier ook meegemaakt bij de sloop van boerderij van mn oom.

Heb verder geen tips voor je ts.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:44

romyamb schreef:
wacht, een dode kat ?!? die andere dieren snap ik nog wel maar dit

Ook katten kunnen dood gaan ja :+

Kan je niet alles naar beneden vegen? En daarna alles opscheppen oid in een kruiwagen ofzo? Weet natuurlijk niet hoeveel het is

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:50

Wij hebben wel eens een jonge kat tussen twee balen in gevonden.. gewoon over het hoofd gezien bij de loonwerker waarschijnlijk met opstapelen van de balen -O- Diertje was inderdaad helemaal ingedroogd toen de balen bij ons werden afgeleverd.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:22

Kabayo schreef:
romyamb schreef:
wacht, een dode kat ?!? die andere dieren snap ik nog wel maar dit

Ook katten kunnen dood gaan ja :+

Kan je niet alles naar beneden vegen? En daarna alles opscheppen oid in een kruiwagen ofzo? Weet natuurlijk niet hoeveel het is


bedoelde het meer als in, het is (meestal) een huisdier, die mist iemand toch wel :P

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:45

Op een boerderij is een kat vaak geen huisdier :P

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:23

Eventueel het pude spul een beetje natmaken zodat de stof niet te veel ronddwarrelt

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:18

romyamb schreef:
wacht, een dode kat ?!? die andere dieren snap ik nog wel maar dit

Gebeurt hier heel soms ook. Als katten ziek, gewond, etc. zijn, kruipen ze weg om te sterven. Je vindt ze pas veeeeel later als het dier al gemummificeerd is. Heb mij vaker rot gezocht naar één van mijn katten, niet te vinden. De eerste was ziek en ik wilde met hem naar de dierenarts, maar blijkbaar was hij al weggekropen om te sterven. Jaar later toen de strozolder leger raakte, vonden we hem. En ik ben een paar jaar geleden nog een kat kwijt geraakt op de boerderij, nadat ze gewond was geraakt. Ze vluchtte na het ongeluk en ik heb geroepen en gezocht... Ik vermoed dat die ook ergens ligt te verteren. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:35

romyamb schreef:
bedoelde het meer als in, het is (meestal) een huisdier, die mist iemand toch wel :P


Op een boerderij... :') Nee, daar worden ze echt niet gemist ;)

TS, bigbags zou je kunnen proberen en anders toch ff dagje zwoegen om alles beneden te krijgen. Misschien een mogelijkheid om een containerbak te huren en die eronder te zetten?

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:20

Kijk eerst hoeveel volume het is. Kijk dan waar het het kwijt zou kunnen....

Als het maar een paar kuub is, dan zijn die Big-Bags van een kuub een oplossing.

Als het veel is zou uiteindelijk verbranden de meest handige optie zijn (als dat in jouw buurt kan en mag). Probeer in dit geval een wagen of grote aanhanger met hoge wanden te hebben waar je het in kan storten.

Oud hooi en stro is erg stoffig dus maskers en stofbrillen kunnen je het leven prettig maken. Als het erg stoffig is, kan natsproeien je leven (en dat van je longen) prettiger maken. Maak het ook weer niet té nat.

Pas ook op met lopen op een oude zolder. Het is niet altijd zeker dat de vloer (tenzij deze van beton is) overal even solide is.

Mocht je op het platteland wonen kijk dan of je buren materiaal of een oplossing hebben.

Je kunt natuurlijk ook de hele schuur platbranden, maar dat is vast niet je bedoeling ;-)

Gonny77
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:25

pjotrg schreef:
Kijk eerst hoeveel volume het is. Kijk dan waar het het kwijt zou kunnen....

Als het maar een paar kuub is, dan zijn die Big-Bags van een kuub een oplossing.

Als het veel is zou uiteindelijk verbranden de meest handige optie zijn (als dat in jouw buurt kan en mag). Probeer in dit geval een wagen of grote aanhanger met hoge wanden te hebben waar je het in kan storten.

Oud hooi en stro is erg stoffig dus maskers en stofbrillen kunnen je het leven prettig maken. Als het erg stoffig is, kan natsproeien je leven (en dat van je longen) prettiger maken. Maak het ook weer niet té nat.

Pas ook op met lopen op een oude zolder. Het is niet altijd zeker dat de vloer (tenzij deze van beton is) overal even solide is.

Mocht je op het platteland wonen kijk dan of je buren materiaal of een oplossing hebben.

Je kunt natuurlijk ook de hele schuur platbranden, maar dat is vast niet je bedoeling ;-)


Dankjewel voor je overzicht *D
Zolder is van hout met palen en planken en zo. Er is laatst iemand op geweest, die ik gewaarschuwd had, en alles is goed gegaan. Deze persoon weegt meer dan ik. Mijn man daarentegen weegt fors meer. Dus ik zal er op moeten, komt goed, ik zal goed opletten!

opstoken is tof :D Geen idee of dat mag, zal eens kijken!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:54

Ik heb dat in het begin toen we ons huis in Frankrijk net hadden gedaan. Ik heb een schuurgedeelte in het huis met aan twee kanten zolders vol met los hooi. We hebben een grote hoge (aan de zijkanten) gesloten wagen 10 keer volgegooid met hooi en op de gemeentelijke vuilstort (een groot gat in het bos) gedumpt en vervolgens met een molotov cocktail aangestoken. Dat werkte overigens niet omdat de fles van de molotov cocktail kapot moet gaan om een goed verspreide fik te krijgen enne hooi is daarvoor te zacht ;-)

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:38

Ik zou inderdaad ook kijken of het mogelijk is om iets van een grote containerbak te huren en die er onder te zetten, en met een paar man flink aan de slag gaan. Ik weet niet hoe groot de zolder is, maar het zal wel een behoorlijk karwei zijn denk ik zeg.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:49

Kun je geen groot zeil beneden neerleggen en dan naar beneden schuiven? Dan kun je het vanaf daar gewoon op een wagen oid gooien.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zolder met oud los stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:00

Misschien trouwens een goed idee om het spul een beetje vochtig te sproeien van tevoren. Scheelt veel stof en gevaarlijke schimmelsporen in de lucht.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:15

romyamb schreef:
wacht, een dode kat ?!? die andere dieren snap ik nog wel maar dit

Wel gemist, maar niet altijd gevonden.
Jaren geleden waren we ook een kat kwijt. Twee jaar later vond ik zijn 'omhulsel' terug op een afgelegen plekje op een zoldertje.
Hij was weggekropen waarschijnlijk.