Staart in klit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 05:57

Hoi allemaal,

Ik heb een Friese merrie gekocht die ik over twee dagen op ga halen. Nu zit alleen haar staart ontzettend in een klit; het is echt een dik, hard stuk. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? De schaar pakken, lijkt nu de enige oplossing, maar dan houdt ze echt niets over. Dat zou ik zo zonde vinden. Dus als iemand nog goede tip heeft, zou ik die heel graag horen. :')

Bedankt!


Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:01

In warm water dopen in een emmer en volsmeren met vloeibare groene zeep , dit goed inmasseren, slang bij de hand en emmer steeds weer dopen en masseren totdat het helemaall losgeweekt is( als het tenminste grotendeels mest is)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:01

Wassen met Nice horses. Goede laag antiklit en als alles droog is rustig ontklitten met je handen en een manenkam. Komt wel goed.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:18

Eerst even wassen, dan inspuiten met meer dan genoeg antiklitspray, op laten drogen. Dan ga je uitkammen en doe je van onder naar boven. Je pakt onderaan de staart een stuk van ongeveer 10cm en maakt dat helemaal klit vrij, dan ga je 10cm omhoog en maak je de onderste 20cm helemaal klit vrij en dan zo door tot je boven bent.

Anoniem

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:47

Je hebt ook 'paarden conditioner' van Cowboy Magic. Werkt heel goed.
Ik heb toen bij een 2,5 jarige hengst met echte dread heeeeel erg de tijd genomen, plukje voor plukje los trekken met mijn vingers en daarna insprayen en dan uitborstelen. Heeft wel x uur geduurd hahaha.

Wennii

Berichten: 2308
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:52

Om geld te besparen op de echte cowboy magic (die overigens fantastisch is) ging ik altijd haarserum halen bij de action. Ik weet niet of ze het nog verkopen overigens, ik heb mijn paard niet meer dus heb het niet meer nodig. Werkt ook als een tierelier, ruikt lekker en het haar wordt echt zijdezacht.
In dit geval zou ik het wel eerst een (paar) keer wassen met groene zeep ofzo inderdaad, zodat het in ieder geval al wat schoner is. Daarna lekker paar keer achter elkaar dat serum/cowboy erin en van onder naar boven ontklitten... paar keer wat tijd voor nemen, en die schaar lekker thuislaten *\o/* is zonde joh :)

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:25

De schaar is gelukkig niet nodig in de meeste gevallen.
Ik zou beginnen met een emmer heet water met soda erin opgelost. Daar doe je de staart in tot aan de staartwortel (beetje voorzichtig dat het hete water net niet aan de wortel komt), en daar kneed en roer je even flink in. Eventueel ververs je het sodawater enkele keren totdat het water redelijk helder blijft na het soppen.
Soda lost vuil op, ontsmet, maar maakt het haar ook heel glad en soepel.
Dan spoel je de soda uit met schoon water, en kun je de staart gewoon met shampoo wassen.
Daarna doe ik er altijd een klodder cowboy magic detangler in. Voor een fries zou ik zeker een tube aanschaffen. Ondanks dat het niet heel goedkoop is, is het geweldig spul en heel zuinig in gebruik.
Zelf begin ik pas met uitpluizen zodra de staart een beetje opgedroogd is. Dan kom je er beter doorheen. Gewoon met de handen wat plukken uit elkaar trekken, en dan van beneden naar boven uitborstelen met een oster borstel.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:12

Gewoon haar voor haar, met de hand.

koeien op de weg...

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 09:45

Dank voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag .. en neem er de tijd voor. Het wordt echt een hele klus om dat uit de klit te halen... zo erg heb ik het nog nooit gezien.. een klomp dreads inderdaad!)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:50


Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:29

8nnemiek schreef:
Ik heb lang, lang geleden eens een topic geopend over de staart van mijn tinker, dat was ook één grote klit :=
Maar is helemaal goed gekomen, zelfs zonder wassen. [VSW] Hoe staart uit de knoop krijgen? Zo dus!

Mooi verslag! Zonde voor het overzicht dat alle foto's in linkjes gezet zijn door de mod (maar dat is nou eenmaal de regel op VSW natuurlijk). Zou je het topic niet nog eens posten in een forum waar meer foto's mogen (een ITP forum ofzo)?

koeien op de weg...

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:11

Erg jammer inderdaad, en vooral ook dat photobucket tegenwoordig de foto's niet meer normaal laat niet.
Als ik tijd heb zal ik er eens een nieuw bericht van maken, of een post op mijn blog :j

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 08:34

Het is gelukt! Ik ben er echt uren mee bezig geweest, verdeeld over meerdere dagen. Uiteindelijk is er een mooie staart overgebleven (heel lang, moest er een behoorlijk stuk afknippen). Bedankt voor alle tips.


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Staart in klit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:23

Fijn dat het gelukt is!
Geen foto's gemaakt van het resultaat? Ik ben wel benieuwd :D

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 12:24

Foto van hoe het was. Ik zal foto's van hoe het is, ook nog plaatsen. Moet ik nog maken.
Afbeelding

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 05:21

Afbeelding
Tada

    8nnemiek

    Berichten: 43328
    Geregistreerd: 22-01-05
    Woonplaats: Limburg

    Re: Staart in klit

    Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 05:52

    Oh dat ziet er goed uit! Toch nog een mooie, volle staart overgehouden!

    Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


    Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Fientj, Hannanasjuh, Hennos, laran, RoRo44, s0173957, Schrompeltje en 33 bezoekers