tijd paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 16:52

hallo! ik ben een meisje van 14j en rij al van mijn 6j. Ik kreeg 2 jaar geleden van mijn ouders een paardje maar om ik was niet zeker of ik dit wel kon etc dus heb ik een verzorgpaardje 1,5j gehad. Baasje zat op kot dus kwam alleen tijdens het weekend af en toe , als ze geen fuif ouzo had. Was dus echt "mijn paardje" Dit ging super goed! was een lief paardje (met af en toe wat kuren Maarja :+ ) hij stond op een privé stal in dezelfde straat als waar ik woon , heel handig dus. Hierna ( toen baasje afgestudeerd was) ben ik terug op mijn gewone manege gaan rijden (om nog wat ervaring op te doen etc) dit was 15 min fietsen nog maar meestal ging ik met de auto. Nu zijn we ondertussen al bijna een jaar verhuist. Omdat ik deze manege zo leuk vind (heb geprobeerd op dichtere bij huis , maar is toch niet hetzelfde) wil ik hierdus ook blijven rijden. Het is nog 20 min rijden nu: vroeger ging ik 5x per week , vaak ook zonder rijden maar dan om pony helpen te poetsen etc. Nu is het veel verder en ga ik 3x per week. Nu wil en mag ik een eigenpaardje maar ik wil deze op mijn vertrouwde manege zetten. Maar mijn ouders werken beide tot half 7/7u... Ik zou wel af en toe met de bus kunnen gaan maar er is geen rechtstreekse dus dan ben ik al 1U kwijt.. Ik ben van school thuis om 5u , hoe vaak en vooral hoe gaan jullie naar je paardje? ik wil minstens 5 dagen/ week gaan en liefst zelfs 6/7 ( niet altijd rijden he :9 ) . Help me out. BV als ik rond 7u word gebracht , ben ik er rond half 7 en met rijden etc klaar rond half 9 eer dat ik dan slaap enzo is het al half 11 easy en ik moet om half 7 er uit. Ik heb veeleer slaap nodig dus dat hou ik niet vol.... sorry voor de lange tekst en dank! ;) ;) ;) ;)

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 16:54

oha nog iets: hoe doen jullie het met de wei? afhalen is no Problem maar opzetten... heb geen tijd voor school... is 5xper week van 5u tot 9u genoeg nee toch.. hmm lastig.. er is geen mogelijkheid dat de manege ze eeropzet bij ons... :(((

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:55

Wat een spelfouten zeg -O- maar is het als je het te druk hebt geen idee je paard naar een all-inckusive stal te verhuizen?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:57

Hoezo duurt het van half zeven tot half elf?
Stel nou dat je half zeven op stal bent , half uurtje opzadelen half uur /uurtje rijden (ga uit van een half uurtje) dan is het zeven uur. Ben je om half acht klaar en kun je 20 min naar huis. Als je dan even 10 minuten onder de douche springt heb je toch nog zat tijd?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:57

pratrix schreef:
oha nog iets: hoe doen jullie het met de wei? afhalen is no Problem maar opzetten... heb geen tijd voor school... is 5xper week van 5u tot 9u genoeg nee toch.. hmm lastig.. er is geen mogelijkheid dat de manege ze eeropzet bij ons... :(((

Bij ons zetten ze er zelf al op. Lijkt me dat de enige manier om het voor jou mogelijk te maken is om toch naar een stal dichterbij te gaan!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:01

Per paard ben ik per dag ongeveer 2 uur bezig. En dan ben ik nog niet eens altijd aan het rijden (een is namelijk nog niet ingereden). Maar met fietsen, uit de track halen, poetsen, trainen, naverzorgen en voeren ben ik gewoon een lange tijd kwijt. En dan heb ik nog niet eens uitgemest. Dit doe ik twee keer per week en kost ook nog 1.5 uur extra.

Als ik jou was zou ik je paard dichterbij zetten, op een stal waar je niet alles zelf hoeft te doen en een verzorger en/of bijrijder zoeken. Dat geeft sowieso 1 of 2 dagen per week een dag ‘vrij’, maar het geeft ook rust als je op vakantie gaat of een dagje ziek bent. En heel erg goed nadenken of je de tijd hierwel voor over hebt. Je hebt het volgens mij heel druk en je bent pas 14 jaar. Toen ik jouw leeftijd had wilde ik ook af en toe nog wat met vriendinnetjes doen en zodoende deed ik mijn paard maar zo’n drie keer per week echt rijden en had ze de andere dagen vrij.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:02

Een manege is vaak niet paardvriendelijk qua stalling. Je wilt als eigenaar toch graag dat je paard minimaal overdag bij daglicht lekker buiten kan lopen? En bij erg slecht weer in elk geval een halve dag?

Als je zelf weinig tijd hebt, heb je een stal nodig waar dit standaard voor je geregeld wordt.

Als het het zelf moet regelen met stalgenoten en een rooster moet je goede afspraken maken met betrouwbare mensen.

In jouw geval is die manege voor jou wel leuk, maar voor je paard veel minder geschikt omdat jij zelf buiten en binnen moet zetten en daar de tijd en mogelijkheid niet voor hebt.

Als je paard overdag buiten komt heb je zelf meestal aan 2 uur per dag genoeg.

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 17:06

mijn papa heeft vroeger ook paarden gehad , dus kan me qua verzorgen etc wel helpen maar hij kan niet elke dag mijn paard op de wei komen zetten... Bij een manege dat dit wel gebeurd: hoe gaat dit dan? mag je zelf uren kiezen dat ze hem erop zetten of zijn dat vaste uren?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:10

joyce B schreef:
Een manege is vaak niet paardvriendelijk qua stalling. Je wilt als eigenaar toch graag dat je paard minimaal overdag bij daglicht lekker buiten kan lopen? En bij erg slecht weer in elk geval een halve dag?

Als je zelf weinig tijd hebt, heb je een stal nodig waar dit standaard voor je geregeld wordt.

Als het het zelf moet regelen met stalgenoten en een rooster moet je goede afspraken maken met betrouwbare mensen.

In jouw geval is die manege voor jou wel leuk, maar voor je paard veel minder geschikt omdat jij zelf buiten en binnen moet zetten en daar de tijd en mogelijkheid niet voor hebt.

Als je paard overdag buiten komt heb je zelf meestal aan 2 uur per dag genoeg.


Dat is natuurlijk waar.

En als je je paard op een stalling neerzet waar ze 24/7 buiten staan kan je ook makkelijker een dagje overslaan. Je paard komt immers buiten en krijgt voldoende beweging.

Maar het vinden van zo’n plek is vaak zoeken naar een speld in een hooiberg. Al helemaal als je ook nog leeftijdsgenootjes op stal wil (en dat is vaak wel het geval als je 14 jaar bent.)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:12

pratrix schreef:
mijn papa heeft vroeger ook paarden gehad , dus kan me qua verzorgen etc wel helpen maar hij kan niet elke dag mijn paard op de wei komen zetten... Bij een manege dat dit wel gebeurd: hoe gaat dit dan? mag je zelf uren kiezen dat ze hem erop zetten of zijn dat vaste uren?

De tijden maken ze op de stalling uit.Mijn paard staat volpension en wordt dagelijks buiten en binnen gezet.Hoe laat dat wordt daar bepaald.De stallen worden ook door hen gedaan en voeren ook. Zodoende hoef ik alleen te gaan als ik tijd en zin heb.Dit is ideaal als je nog veel andere dingen moet doen in je leven.Het is soms wel iets duurder dan een stalling waar je alles zelf moet doen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:13

pratrix schreef:
mijn papa heeft vroeger ook paarden gehad , dus kan me qua verzorgen etc wel helpen maar hij kan niet elke dag mijn paard op de wei komen zetten... Bij een manege dat dit wel gebeurd: hoe gaat dit dan? mag je zelf uren kiezen dat ze hem erop zetten of zijn dat vaste uren?


dat verschilt per stal. vorige stal waar mijn paard stond gingen ze rond 9 uur naar buiten. werd voor me gedaan. en rond 5 weer naar binnen. hoefde ik niets voor te doen. elke stal heeft zijn eigen regels rond buiten en binnen zetten. maar inderdaad maneges zijn vaak niet ideaal voor eigen paarden omdat paarden vaak weinig buiten komen. en eigen paarden kosten veel tijd! ik was ook 14 dat ik mijn eerste paard kreeg en heb me daar wel op verkeken. het was heerlijk om een eigen paard te hebben maar met vakanties enzo wil je een all in stal. dus dat voeren en binnen buiten zetten en uitmesten voor je gedaan word. anders kosten die dingen nog exra tijd enkan je nooit een dag niet gaan.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:15

Hoe alles geregeld is is per stal verschillend en dat zul je dus vooraf moeten vragen.
Ik heb zelf altijd vol pension gestaan op stallen waar ze de hele dag buiten stonden. Ook in de winter.
De pension eigenaar gaf ze eten, zette ze buiten, haalde ze voor het donker weer binnen. En deed ook de stallen.
Mocht ik dan een dag niet komen had hij met andere paarden de hele dag buiten gestaan dus was dat geen ramp.
Een ander soort stalling zou ik dan ook niet willen.

Ik ging er op de fiets naar mijn (verzorg) paard toe, later met een brommertje.
Ik weet je leeftijd niet, misschien s een scootertje ook wel binnenkort te doen? (edit lees dat je 14 bent dus dat duur nog even)
Mijn ouders gingen in ieder geval nooit mee. Niet naar de manege en ook niet later bij een eigen paard.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:20

Kairos schreef:
Wat een spelfouten zeg -O- maar is het als je het te druk hebt geen idee je paard naar een all-inckusive stal te verhuizen?


De pot verwijt de ketel.. :P

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:24

Kairos schreef:
Wat een spelfouten zeg -O- maar is het als je het te druk hebt geen idee je paard naar een all-inckusive stal te verhuizen?


Ga je lekker? Kijk je eigen tekst dan ook ff na ;)

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 18:42

ok super! bedankt! sorry , de tekst was snel op mijn gsm getypt vandaar de typ-fouten! vind het niet erg dat je dit zegt maar hou het wel eventjes vriendelijk aub :)

lizzy9299

Berichten: 42
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:43

Is het geen optie om het paard ergens dichterbij te zetten waar het ook leuk is? Maar ik denk dat op je manege het ook goed mogelijk is hoor, je zou er heen kunnen gaan en dan gewoon kort rijden. Daarnaast als je half 9 klaar bent en dan naar huis rijdt kan je toch nog steeds op tijd slapen? als je het echt graag wilt zul je denk ik of je avond routine in moeten korten, of minder vaak rijden of alsnog een andere stalling.
Ik hoop dat het lukt voor je !

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:46

Hoe ga je dat doen met huiswerk voor school?Dat moet je s'avonds ook nog doen.

pratrix
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-10-18

Re: tijd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 19:04

hallo allemaal! ik heb dus mijn keuze gemaakt. Ik ga men paardje op een stal dichter bij huis zetten zodat ik er met de fiets en misschien binnen een paar jaar met de brommer naar toe kan.
bedankt!