minimale afmetingen voor een rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

minimale afmetingen voor een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 19:11

hey bokkers!

Ik vroeg me al een tijdje af wat een afmeting van een rijbak minimaal moet zijn, ik heb een D tinker en rij vooral recreatief door de bossen, maar af een toe zou ik nog een lesje aan huis willen volgen maar dan moet ik natuurlijk eerst een rijbak hebben :') het liefst een niet al te groote, maar wel dat je een fatsoenlijk ritje kan maken ... hoe groot is jullie rijbak en hoe ziet hij er uit? ik ben erg benieuwt :o

alvast bedankt :D

be fearless in the pursuit of what sets your soul on fire


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: minimale afmetingen voor een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:14

Hier is hij nu 15 x 30. Hier rijden mijn dochters met hun shet in en dat gaat prima. Voor dagelijks met een D pony in deze bak is hij misschien wat klein, maar voor af en toe gaat dit prima denk ik.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:18

Hey! Ik heb een rijbakje van 20x30ish en rij zelf o.a. met een tinker kruising. Opzich gaat dat prima alleen rechtrichten in de galop is wat lastiger. Met 3 a 4 sprongen ben ik aan de overkant. Een gebroken lijn moet iets kleiner... en meerdere hindernissen wordt lastig. Alleen rijden gaat fijner dan met zijn 2en. Het kan wel maar je moet goed op elkaar letten.
Zelf zou ik toch voor minimaal 20x40 gaan als je de optie hebt.

Waar zat je zelf aan te denken?
Wat wil je allemaal doen in de bak?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:19

Niet een kaalgevroten stukje wei wat je kan afzetten met prikpaaltjes oid? Dan ben je niet meteen een stuk grond kwijt voor een rijbak die je amper gebruikt. Een hoefslag rij je er snel in, zeker met een moddermodem :P

09/10/2023 <3

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: minimale afmetingen voor een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 19:31

hoogstwaarschijnlijk gaan we wonen bij een boerderij, daar hebben vroegen ook paarden gestaan, en daar kunnen de paarden ook aan huis staan nu is van die oude rijbak een speeltuin gemaakt en daar zou ik dan weer een rijbak van willen maken, alleen is die ''maar'' 30x15, gemeten met mijn voetstappen dus niet precies. maar zo ongeveer. is dat voldoende?

be fearless in the pursuit of what sets your soul on fire

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:31

Om echt goed dressuurmatig te trainen zou ik toch echt 20x40 aanraden. 20x30 kan ook nog wel. Smaller vind ik met mijn D pony (fjord) al echt niet fijn. En hoe kleiner de voltes etc hoe belastender het is.

Thuis hebben we een men piste in 30x60. Echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:58

Ik verplaats dit topic van Leven zonder paarden naar Verzorging, stalling en weide. Daar past het beter. :)

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: minimale afmetingen voor een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:03

Ik heb 2 jaar in een bak van 20x30 gereden en ik vond dit echt te klein om dressuurmatig serieus aan het werk te gaan. Tegen dat je rechtgesteld bent voor bv wijken, zit je al aan de andere kant... Ook bv een galopwissel aanleren aan een jong paard was voor mij een probleem omdat ik niet de tijd kreeg om haar eerst netjes recht te stellen. In een grotere bak deed ze het vanzelf, maar hier lukte het nooit... Voor mij echt minimaal 20x40

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:03

xTinkertje schreef:
hoogstwaarschijnlijk gaan we wonen bij een boerderij, daar hebben vroegen ook paarden gestaan, en daar kunnen de paarden ook aan huis staan nu is van die oude rijbak een speeltuin gemaakt en daar zou ik dan weer een rijbak van willen maken, alleen is die ''maar'' 30x15, gemeten met mijn voetstappen dus niet precies. maar zo ongeveer. is dat voldoende?


Niet ideaal misschien, maar mijn inziens zeker te doen! Helemaal omdat je aangeeft dat je vooral veel in het bos rijdt. Daarbij rijdt je veel vooruit in rechte lijnen natuurlijk. Een kleinere bak is belastender dan een grote ruime bak. Maar je gaat er niet dagelijks in rijden begrijp ik.

En in principe kun je met een paard van 1.80m best basis dressuur rijden in een 40x20 bak. Dan lijkt het me met een D pony in 30 x 15 zeker te doen.

In mijn bak van 30 x 15 heeft nooit een grotere pony dan een shet gelopen, maar als ik er in sta lijkt het me echt wel mogelijk om daar met een D pony in te kunnen rijden. Helemaal als het niet dagelijks is.


Eigenlijk zou je eens bij iemand in een bak moeten rijden en daar met hindernissen of pionnen een 30 x 15 m bak uitzetten zodat je kan voelen hoe dat rijdt. Gelijk een goede schriktraining :')


zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:07

xTinkertje schreef:
hoogstwaarschijnlijk gaan we wonen bij een boerderij, daar hebben vroegen ook paarden gestaan, en daar kunnen de paarden ook aan huis staan nu is van die oude rijbak een speeltuin gemaakt en daar zou ik dan weer een rijbak van willen maken, alleen is die ''maar'' 30x15, gemeten met mijn voetstappen dus niet precies. maar zo ongeveer. is dat voldoende?



Iets breder is wel fijn hoor. Ik woon op een half uurtje van Groningen je kan wel een keertje komen proefrijden ;) als je op een zijde de binnenhoefslag neemt bij mij zit je op 30x15ish

Zelf ervaren werkt toch het beste.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: minimale afmetingen voor een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:32

mijn rijbak aan huis is ook 15 bij 30 ongeveer rij er met mn tinker ook vior af en toe verder veel buiten
Afbeelding
Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 06:23

Ik heb het met twee rijpaarden gered in een rijbaantje van 18x32. Wel eens per week clubles op de manege verderop. Je wordt er creatief van en oefeningen kunnen zelfs makkelijker zijn zodra je de grote rijbaan eens opzoekt na het kleine.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ComscoreBot, Fleuribelle en 87 bezoekers