Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 18:13

Thanks voor de leuke reacties!

@Quir: tjena! Leuk, weer in Zwedeling :)) je zit wel een eindje verderop! Meer richting het noorden of..?
Echt een rampzalig hooi jaar, gelukkig hebben we nog een tweede snede kunnen doen voor de koeien, en ligt er nog een gigantische hooi zolder vol met hooi. Maar ik ben benieuwd hoe dit komende jaren zal gaan gezien het klimaat extremer wordt. Wacht, heb je 600 duizend kilo hooi uit NL gehaald? :oo hoeveel paarden heb je?
Ik ben zzp’er en heb hier wat fotografie/website/video klusjes. Misschien dat ik ergens nog wat parttime wil gaan zoeken, maar ik heb mijn persoonsnummer helaas nog niet. Hoe ging dat bij jou?
En voor welke reden ben jij verhuisd (en met of zonder paarden)? :#

@Princes: dat hangt er vanaf hoe noordelijk je zit :+ hier hebben we 2 uur minder zon op de kortste dagen vergeleken met NL. Vind het niet erg, zeker als de sneeuw er ligt is het heel mooi ook als de zon al onder is. Bij afgelopen volle maan (lag geen sneeuw) was het zo fel buiten dat ik een schaduw had van het maanlicht.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:59

Meer naar het noordwesten. :))

Inderdaad echt een rampzalig hooijaar, vorig jaar was het al lastig. Hopelijk volgend jaar wat beter. De 600 ton heb ik voor Zweden geïmporteerd, zelf niet nodig gehad gelukkig.

Ben je fotograaf? Dat is wel leuk!

Mijn persoonsnummer had ik heel snel, binnen een week. Heb je een eigen bedrijf? Dan zou het toch ook wel redelijk snel moeten gaan. Zonder persoonsnummer kan je ook echt helemaal niets hier. :+

Inderdaad met paarden verhuisd, onder andere vanwege werk en de paarden, maar ook de gigantische vrije tijd en de natuur natuurlijk. :))

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:18

Mijn persoonsnummer duurde 18 maanden en dat is met mijn man die gevouched heeft voor mij :+ Kon ook geen baan vinden want iedereen wilde een persoonsnummer :')

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:31

@Quir: ah zo, ik vond het al verbazingwekkend want dan heb je wel heel veel paarden :)) zijn er dan geen landen dichter in de buurt waar het goedkoper is? Denemarken of Duitsland?
Hopelijk volgend jaar inderdaad een beter jaar! We zullen het merken :)
Yes! Heerlijk al die natuur om te fotograferen! Helaas nog niet heel veel aan toegekomen, meer sporadische momenten en hier en daar wat klusjes. Paddock afmaken heeft even prio.
Jemig, die had je wel heel snel binnen! Maar in welk jaar ben je verhuisd? Ik denk dat de regels wat strenger zijn geworden/scherper. Maar ze adviseerde om zoveel mogelijk bewijs van mijn bedrijf hier in te leveren: aankopen, facturen, offertes, de hele reutemeteut. Hopelijk heb ik hem dan snel :+
Leuk! Wat voor werk doe je met de paarden dat je hierheen bent verhuisd? Heb je foto's van jouw plekje? Ben wel heel benieuwd nu! :#

@Karmachansy: zo dat is ook pittig :+ hoe heb je die tijd overbrugt met verzekering etc?
Sta hier inderdaad wel versteld hoeveel er hier met persoonsnummer wordt gedaan. Tot je lidmaatschap bij de paardenwinkel aan toe :))

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:38

Vandaag zijn we met de paddock begonnen aangrenzend aan de schuilstal *\o/*
Daar waar de zwarte pijp in het midden de grond uit steekt, komt de automatische verwarmde drinkbak. Geen gesjouw met tuinslangen etc. als het hier -20 is! En een minimum temperatuur water van 8 graden zodat de paarden ook voldoende blijven drinken :)
De greppel is gegraven zodat het water niet in de paddock blijft hangen. Drainage gaan we namelijk voorlopig nog even niet doen. In de paddock komt grind en zand om niet die gladde klei blubber te hebben :+

De greppel gaat in een bocht, omdat er een pad komt van de paddock naar de rijbak/grote paddock. Geen idee wat ik met dat pad ga doen, misschien houtsnippers? Of dat stukje gewoon klei laten. Wat denken jullie? :)

Afbeelding

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:29

Houtsnippers! Bij mij op stal zijn er veel bomen gekapt en daar hebben we houtsnippers voor een looppad van gemaakt. Dit pad wordt ook regelmatig als paddock gebruikt maar de snippers blijven super goed en lekker droog! Geen gedoe met glijden over de klein enzo. We hebben het gewoon over de gras/klei laag heen gestrooid en er groeit ook bijna geen gras doorheen.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 15:45

__PrinCes schreef:
Houtsnippers! Bij mij op stal zijn er veel bomen gekapt en daar hebben we houtsnippers voor een looppad van gemaakt. Dit pad wordt ook regelmatig als paddock gebruikt maar de snippers blijven super goed en lekker droog! Geen gedoe met glijden over de klein enzo. We hebben het gewoon over de gras/klei laag heen gestrooid en er groeit ook bijna geen gras doorheen.

Thanks, top! Vermengt dus ook niet zo veel met de klei? En hoe lang ligt het er al bij jou?

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:50

gaaf zeg. ik volg

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:28

Myra schreef:
__PrinCes schreef:
Houtsnippers! Bij mij op stal zijn er veel bomen gekapt en daar hebben we houtsnippers voor een looppad van gemaakt. Dit pad wordt ook regelmatig als paddock gebruikt maar de snippers blijven super goed en lekker droog! Geen gedoe met glijden over de klein enzo. We hebben het gewoon over de gras/klei laag heen gestrooid en er groeit ook bijna geen gras doorheen.

Thanks, top! Vermengt dus ook niet zo veel met de klei? En hoe lang ligt het er al bij jou?


Het ligt er in elk geval al sinds februari. Weet even niet exact hoe lang.
Nee het mengt totaal niet maar het is wel echt een hele dikke laag. Dempt ook heel lekker, wordt af en toe ook over gereden met paarden maar ook grote landbouwvoertuigen gaan er over heen en het is nog niks veranderd :j

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 18:48

@princes: duidelijk! Proberen waard zo te horen :j

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:52

Geen houtsnippers doen! Na een paar winters heb je echt een gigantische troep, gaat rotten en echt niet tof. Je komt er ook haast niet meer vanaf en je kan het nergens af (laten) voeren.

Zou voor grus gaan, mooie dikke laag fijne grus. Mijn rijbaan is ook een grus baan en ligt er al zo'n 20 jaar. Voor het mooie zou er nu wel een nieuwe laag over heen mogen, maar we huren nu nog dus gaan dat niet doen.

Persoonsnummer heb ik vorig jaar aangevraagd en gekregen, dat zal dus niet zoveel verschil uit maken. :))


Wat foto's van ons plekje (soms met paarden erop haha). :))
We huren dit nu nog, binnen kort op zoek naar een eigen plek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:10

Ik dacht dat het uiteindelijk ook wel zou gaan rotten. Misschien zijn alleen de eerste paar jaar leuk :))
Scheelt dat we ze hier zelf verbranden voor het verwarmen van 5 huishoudens, dus het afvoeren zal geen probleem zijn. Grind is een optie. We hebben nog een klein beetje over maar dat gaan we voor de schuilstal gebruiken. Rijbakje wordt zand. Maar jouw reden om te verhuizen naar Zweden was werk neem ik aan? Alleen als “sambo” is een andere reden, en blijkbaar niet voldoende.

Mooi plekje! En een lekkere gladde schaatsbaan s winters :D
In welke regio gaan jullie op zoek naar een nieuwe plek?

Thomean
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:13

Hier word ik wel flink jaloers van :D Ik kom al jaaaaaren met vakantie in Zweden en het lijkt mij prachtig om zoiets voor elkaar te kunnen krijgen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:17

Maar de rotte houtsnippers ga je waarschijnlijk niet meer kunnen verbranden. :))

Nee voor mij niet zo zeer voor werk, wel voor mijn vriend. Ben dus ook als sambo meegegaan zeg maar, daarnaast ook eigen bedrijf, maar toen had ik mijn nummer al.

Ja ijsbaan kan het hier wel worden, haha. Fijn met paarden op blote voeten. :+
We willen wel wat zuidelijker gaan uiteindelijk, maar vooral kijken waar we het perfecte plekje gaan vinden en zo. :D

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:20

Gaaf! Ik volg ook! :)

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:30

@ Thomean: kijken naar een zomer huisje? :D

@ Quir: zit wat in, en dan ook nog de tijd om alles weer weg te halen.. neeeeeh :+
Fijn dat je die wel in 1x hebt gekregen! Kun je hier tenminste wat :))
Die van mij zijn sinds kort ook op blote voeten (drama met goede hoefsmid zoeken – hadden geen plek meer). Maar nu op de HB merrie hoefschoenen en daar kun je ook studds in doen, handig op ijsbanen :D
Ik ben heel benieuwd waar jullie gaan zitten! Ik kwam laatst deze tegen, hier vlakbij: https://objekt.fastighetsbyran.se/Objek ... 7&images=1
En Småland is ook zo mooi <3

Thomean
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:26

@ Myra: Haha, daar zou ik heel veel familieleden erg blij mee maken :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:31

Myra schreef:
@Ik ben heel benieuwd waar jullie gaan zitten! Ik kwam laatst deze tegen, hier vlakbij: https://objekt.fastighetsbyran.se/Objek ... 7&images=1
En Småland is ook zo mooi <3



Ooh mooi ! En "slechts" 5 ton ofzo ...... Wel 60 hectares ....
Gastenhuisje in de tuin, altijd fijn voor Bokkers die willen komen logeren ;)

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 19:12

Thomean schreef:
@ Myra: Haha, daar zou ik heel veel familieleden erg blij mee maken :D

Misschien dat je met familie kan delen? :D


Maris schreef:
Ooh mooi ! En "slechts" 5 ton ofzo ...... Wel 60 hectares ....
Gastenhuisje in de tuin, altijd fijn voor Bokkers die willen komen logeren ;)

Speciaal Bokt huisje _O-
Zo hebben we er hier ook nog wel een. Alleen geen stroom, maar dat kan wel gefixt worden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:45

Kijk maar uit, straks heb je een wachtlijst ! Ik houd me aanbevolen hoor.... :+ ;) :o

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:55

@Maris: nou er zijn twee paarden, en een huisje.. je bent welkom hoor, gaan we lange ritten maken :Y)
Ik zou wel de zomer doen, want zonder elektriciteit en warm water/verwarming is een oude stuga in de winter niet echt fantastisch :))

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:06

Ha ! En ik vraag me al tijden af hoe het is om op een IJslander te rijden. Nou ja dan is een IJslander rijden in Zweden wel helemaal een top idee !

Sherivey
Berichten: 8617
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:26

Pas maar op, voor je het weet heb je een vakantiepark voor ruiters daar haha :D

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 10:50

Wie weet met al die leegstaande huisjes hier, maar eerst alles hier op de rit krijgen _O- :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Verhuisd naar Zweden en 'paarden paradijsje' in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:15

Ja joh myra bed and break fast ;) dat gaat echt wel goed lopen als je de stuga opknapt