Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:14

Nikass schreef:
Nee niet bij Achterberg. Gewoon bij een bedrijf dat drainage verzorgd. Maar als jij een bedrijf weet die dat goedkoper kan dan hoor ik dat graag!


Een loonwerker met een kraantje inhuren, die wat sleuven laten graven en een grote sleuf naast je bak van een halve meter breed. Zelf kokosbuizen kopen, wat wegendoek en grind laten komen. Wegendoek op de bodem, daaroverheen de buizen, opvullen met grind en daaroverheen een dikke laag zand. Buizen laten uitkomen in die greppel van 50 cm breed, volstorten met grind. Klaar.
Max 5000 euro. Ik denk minder. Edit: Zand is wel vrij duur maar dat staat los van je prijs voor de drainage. Dus de bak zelf wordt wel duurder maar dat zand koop je sowieso.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:47

Suzanne F. schreef:
Bij mij eten ze heel gemoedelijk samen van 1 ruif. Ze plukken heel lief naast elkaar aan het hooi.
Ik heb drainage tegels van Bos rubber. Maar eigenlijk plassen ze niet binnen, soms een drol maar die schep je zo weg natuurlijk. Plassen doen ze buiten in het zand.


Hier plassen twee paarden toch echt wel op de rubberen tegels, ook al hebben ze een grote zandpaddock :roll: Dus niet maar van uit gaan dat geen enkel paard op de rubber tegels plast.
Wij hebben in onze stal beton, daarbovenop rubber tegels en dan houtpellets. Is voor ons de beste oplossing, want één van de paarden die ook op de rubber tegels plast, maakt echt een bende van de stal en met die houtpellets is het echt goed te doen in onderhoud.
Onze paddock is gedraineerd, we zitten hier op leemgrond dus we moesten wel. Waar we hiervoor woonden hadden we zandgrond, daar hebben we niks extra aan de paddock gedaan.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:53

tess_84 schreef:
Suzanne F. schreef:
Bij mij eten ze heel gemoedelijk samen van 1 ruif. Ze plukken heel lief naast elkaar aan het hooi.
Ik heb drainage tegels van Bos rubber. Maar eigenlijk plassen ze niet binnen, soms een drol maar die schep je zo weg natuurlijk. Plassen doen ze buiten in het zand.


Hier plassen twee paarden toch echt wel op de rubberen tegels, ook al hebben ze een grote zandpaddock :roll: Dus niet maar van uit gaan dat geen enkel paard op de rubber tegels plast.
Wij hebben in onze stal beton, daarbovenop rubber tegels en dan houtpellets. Is voor ons de beste oplossing, want één van de paarden die ook op de rubber tegels plast, maakt echt een bende van de stal en met die houtpellets is het echt goed te doen in onderhoud.
Onze paddock is gedraineerd, we zitten hier op leemgrond dus we moesten wel. Waar we hiervoor woonden hadden we zandgrond, daar hebben we niks extra aan de paddock gedaan.


Heb je op die rubber tegels altijd al bedekking gelegd? Want paarden plassen niet graag op een harde ondergrond want dat spettert. Als je er stro of zaagsel of iets dergelijks oplegt gaan ze wel plassen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Nikass

Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 14:55

5000 vind ik ook nog wel een hoop geld. En een sleuf naast de paddock wordt ook nog een lastig verhaal. Dan moet ik kijken aan welke kant dat kan. En als ik materiaal laat komen moet ik weten hoeveel en wat, het is wel handig dat iemand die weet waar ie het over heeft dat coördineert ;)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:57

Suzanne F. schreef:
tess_84 schreef:

Hier plassen twee paarden toch echt wel op de rubberen tegels, ook al hebben ze een grote zandpaddock :roll: Dus niet maar van uit gaan dat geen enkel paard op de rubber tegels plast.
Wij hebben in onze stal beton, daarbovenop rubber tegels en dan houtpellets. Is voor ons de beste oplossing, want één van de paarden die ook op de rubber tegels plast, maakt echt een bende van de stal en met die houtpellets is het echt goed te doen in onderhoud.
Onze paddock is gedraineerd, we zitten hier op leemgrond dus we moesten wel. Waar we hiervoor woonden hadden we zandgrond, daar hebben we niks extra aan de paddock gedaan.


Heb je op die rubber tegels altijd al bedekking gelegd? Want paarden plassen niet graag op een harde ondergrond want dat spettert. Als je er stro of zaagsel of iets dergelijks oplegt gaan ze wel plassen.


Nee hoor, we hadden de tegels eerst een paar maanden zo liggen, zonder bedekking. Dat werd zo'n vieze bende, dat we er uiteindelijk toch weer strooisel hebben opgedaan, dat was gewoon echt vies... Daar gingen wij inderdaad ook vanuit, dat ze op de kale tegels niet zou plassen omdat het spettert... :roll:

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Nikass

Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 15:11

Gaan de paarden wel liggen op enkel rubber?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:01

Nikass schreef:
Gaan de paarden wel liggen op enkel rubber?


Ze lagen bij mij altijd in het zand in de bak. In het hok paste het sowieso niet om met zijn allen te liggen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:50

Nikass schreef:
Gaan de paarden wel liggen op enkel rubber?


Hier gingen ze er wel op liggen, maar als ik heel eerlijk moet zijn, vond ik dat toch geen fijne gedachte. Ik weet dat die tegels voor in de stal daar eigenlijk voor bedoeld zijn, maar het was voor mij toch een opluchting als we er weer strooisel bovenop hadden liggen.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:42

Qua grond/paddock kan ik je niet helpen, ik zit redelijk hoog en ook nog eens op zandgrond. Iets van roosters of van die kunststof paddockmatten is voor jou denk ik een betaalbaarder optie dan een zandpaddock. Mijn uitloop is deels betonrooster en deels rubber. Gewoon rubber matten.

Ook binnen heb ik rubber. Mijn paardjes (twee stuks) hebben twee aparte inloopstallen. De ene gebruik ik voor hooi, dus daar hang ik de netten op zodat ze binnen kunnen eten als ze dat willen. Mijn ruin kan erg slecht tegen wind en mijn merrie vindt regen en kou naar. Dus ze hoeven maar naar binnen te wandelen om windvrij en droog te kunnen eten. In die stal is de bodem beton met rubber matten. Dan is er nog een kleiner stalletje, waar voornamelijk mijn merrie (shet) gebruik van maakt. Dat is tegels met rubber matten, en dan daar nog weer vlas op. Op alleen rubber gaat ze niet liggen. Mijn merrie is 28 en ik wil graag dat ze ook in de herfst en winter warm en zacht kan liggen. Vlak buiten dat stalletje hangt één van mijn hooinetten, en dat is ook meteen het net waar mijn ruin het liefste uit eet. Hij heeft daar namelijk het beste overzicht over de omgeving. Ik zie ze regelmatig daar staan, mijn merrie rustend op stal en mijn ruin vlak bij haar aan het eten. Zo heeft ze toch haar eigen plekje -'t is wel een mérrie natuurlijk. En ik weet van haar dat ze vooral in de winter af en toe even op zichzelf wil kunnen staan- zonder dat ze op elkaars lip zitten. Het lijkt ze goed te bevallen.

De hooinetten hangen nu nog gewoon buiten. Onder twee ervan heb ik rubber matten ivm harkgemak. De andere twee hangen bij een houtwal, op een wat hoger stuk, en daar is het droog genoeg. Een groot deel van de herfst en winter heb ik zowel buiten als binnen (in de "hooistal") hooi. En alleen bij érg slecht weer enkel binnen. Dit jaar heb ik voor het eerst een hooistal en een strooiselstal/ligstal apart. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Het idee is ontstaan vanuit de waarneming dat paarden voor verschillende activiteiten (eten, drinken, rusten, spelen enz) verschillende plekken gebruiken. Als ik 1 grote inloopstal zou hebben zou ik een deel voor hooi doen en een deel voor strooisel, en dan bij voorbeeld met een schot er tussen oid. In het verleden heb ik iets vergelijkbaars gehad, het was niet zo groot als bij jou (6 x 3) en daar had ik binnen strooisel en aan de buitenkant (lange wand, voorkant van die stal) hooinetten onder het afdak. Die stal kon ik splitsen, zodat ze in een situatie met bij voorbeeld een sneeuwstorm elk een eigen box hadden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nikass

Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 07:50

Wat mooi Koper. Ik ben bang dat als ik de schuilstal splits, ze zich met zijn allen in één hokje proppen :D
Indien mijn oudere merrie dan "achteraan" staat raakt ze waarschijnlijk in paniek.

Mijn vriend is geen voorstander van paddock roosters (is paddock matten iets anders?) hij heeft daar geen goede ervaringen mee. Ik zal nog eens aan hem vragen wat daar volgens hem precies mis mee is.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:21

Ik had oude rubberen speeltuin tegels, niet die gladde, maar die waar je de vezels van ziet.

Hele berg voor weinig over kunnen nemen via iemand die contacten had bij de gemeente en die dingen overnam als er ergens een speeltuin opgeknapt werd.

Ze lagen er bij mij op, plassen deden ze meestal op het zachte naast de verharde paddock.
De enige keren dat ik heb opgestrooid was toen er een merrie moest bevallen.

Ik had voor die gelegenheid ook schotten gemaakt waarmee ik de stal kon dichtzetten, zodat merrie en veulen daar even hun rust hadden en de rest had de andere schuilstal.

Stallen waren elk maar 2 bij 3, maar ik heb ze er met 4 in zien staan en liggen.

Bij 1 van de stallen liep de omheining op anderhalve meter voor de opening, met 2 schotten van de opening naar de omheining had ik een mooie afsluitbare 3 bij 3.5 stal voor veulens en andere noodgevallen :)

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:18

Nikass schreef:
Wat mooi Koper. Ik ben bang dat als ik de schuilstal splits, ze zich met zijn allen in één hokje proppen :D
Indien mijn oudere merrie dan "achteraan" staat raakt ze waarschijnlijk in paniek.

Mijn vriend is geen voorstander van paddock roosters (is paddock matten iets anders?) hij heeft daar geen goede ervaringen mee. Ik zal nog eens aan hem vragen wat daar volgens hem precies mis mee is.

Die paddockroosters zijn van kunststof, en ze zijn veel meer opening dan materiaal. Dus niet een plak plastic met een paar kieren er in maar meer bedoeld om stevigheid te geven aan grond en gras. Het ziet er ook na een tijd gewoon als gras uit, je kunt het rooster zelf dan bijna niet meer zien.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nikass

Berichten: 16673
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:00

Ik zag dat ze 12 euro de m2 kosten. Dat is dus ook nog erg duur.

De grondwerker gaat nu komende week eerst een paar gaten boren om te kijken of er scherp zand onder de bodem zit.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:07

Ik heb in de stal betonklinkers en gewoon koolzaadstro, dit is voor 2 boxen voor 2 paarden. Omdat ik ieder paard in zn eigen stal voer, gaan ze vanzelf ieder naar hun eigen plekje. Voor de stal heb ik een stuk bestraat met stoeptegels. Hier heb ik een grote fruitkist staan voor hooi. De paddock zelf: het gras wat er eerst op stond is doodgespoten maar wel erop gelaten, Daaroverheen een flinke laag zand. Op het laagste punt ,onder het zand, hebben we een grindbak van 1 m3 gemaakt met worteldoek. Daarbij zit ik aan een dijk, de grond loopt iets af. Niet ideaal maar ik heb jaren ( 18 jaar ongeveer) wel een redelijke bodem gehad. De laatste jaren wordt het wel nat, maar nu moet ik dus weer zand aanvullen. Ik hoop dat het dan weer een poos gaat. Ik hou er wel rekening mee dat ik nu de bak echt ouder wordt, regelmatig zand aan moet vullen. Sommige mensen raden me wel aan om drainage te nemen, maar zolang ik zie dat sommige rijbakken bij mij in de buurt nog natter zijn dan mijn paddock in de winter, probeer ik het eerst zo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0 en 95 bezoekers