Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 15:59

Hoi iedereen,

Wij gaan een schuilstal plaatsen van ongeveer 6 x 7 meter, met een paddockje (1) eraan vast. Dit is bedoeld als groepshuisvesting voor drie paarden. Een gedeelte van de dag kunnen de paarden door middel van een aparte ingang naar een zandpaddock (2) maar deze is niet continu bereikbaar voor de paarden (is onder andere ook in gebruik als rijbak).
Nu twijfelen we over wat voor bodem in de schuilstal en wat voor bodem in de paddock (1) moet komen.
Een gedeelte verhard heeft wel onze voorkeur, zodat niet alles een modderbende wordt.
Voor nu denk ik: in de schuilstal gewoon grond/zand, zodat ze daar lekker kunnen liggen, en in de paddock verharding. In de paddock komen ook de hooibakken te staan.
Maar graag hoor ik jullie mening, tips en ervaringen; wellicht zie ik iets over het hoofd.

Bedankt alvast!


jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:28

Over het algemeen plassen paarden daar waar de ondergrond zacht is, in dit geval zand. Dus als je zand in de schuilstal hebt is de kans groot dat ze daar gaan plassen, en dat gaat op een gegeven moment stinken.
Daarom hebben wij de schuilstal juist verhard, daar kunnen ze droog staan en wordt ook het hooi gevoerd zodat dat droog blijft en ze het niet vertrappen in het zand waardoor het een bende wordt. In de stal kan je het oude hooi wat op de grond gemorst is en wat ze toch niet meer eten zo bij elkaar vegen en is het weer opgeruimd.
Plassen doen ze in de paddock en dat gaat niet echt stinken omdat het met de regen wordt weg gespoeld.
Werkt erg goed bij ons.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:51

Hier is de paddock zand, de schuilstal heeft rubber tegels. In de schuilstal hangt ook een hooiruif, ze eten dus binnen, blijft het ook mooi droog en waait niet weg. Ze kunnen zowel binnen als buiten liggen en de stal is makkelijk schoon te houden. Ze kunnen rennen buiten omdat er zand ligt. Ik zou het niet anders willen en niet anders doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:04

Mij schuilstal is 200M2 en heb er zand in liggen al 30 jaar,toevallig hebben we het van de zomer bijgevuld.Bij mij staan de paarden 24/7 buiten en ik merk dat de paarden dan toch veel plezier van het zand hebben ,bij slecht weer ligt er altijd wel 1 te slapen en in de winter blijft het zand zacht doordat het niet nat word en liggen ze er vaak te rollen.

Ik heb er ook al over gedacht om een deel te verharden omdat ik met heel slecht weer de paarden binnen hooi geef en dan hark ik het gemorste er uit en dat is meer werk als vegen.
Stinken doet hij niet trouwens ik schep er af en toe een drol uit soms een hele tijd niks dan staan ze er niet veel.

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 17:17

Oh wat goed om jullie ervaringen te horen, bedankt!
Jaji, daar heb je wel een punt! Ik weet alleen niet zeker of de schuilstal groot genoeg is om binnen te voeren. Met eten hebben ze wel een beetje persoonlijke ruimte nodig zeg maar.

Suzanne rubber tegels is ook een goede optie. Plassen ze daar niet op? Of loopt dat dan toch wel weg tussen de naden? Wat voor tegels heb je en waar zijn die verkrijgbaar?

Beatje jij voert dus normaal gesproken buiten?
Wat heb jij een grote schuilstal! Hoeveel paarden staan erin?

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:19

Bij mij eten ze heel gemoedelijk samen van 1 ruif. Ze plukken heel lief naast elkaar aan het hooi.
Ik heb drainage tegels van Bos rubber. Maar eigenlijk plassen ze niet binnen, soms een drol maar die schep je zo weg natuurlijk. Plassen doen ze buiten in het zand.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:25

Ik zou in ieder geval het gedeelte onder/rond de hooibakken verharden. Een goedkoper alternatief is om hiervoor paddockmatten of grote stukken goede kwaliteit kunstgras (omgekeerd neerleggen) te gebruiken. Voeren op zand geeft bij nat weer modder en de kans bestaat dat ze bij het opeten van het geknoeide hooi te veel zand binnenkrijgen.

Onze inloopstal is tevens voerplaats (voor 10 paarden, we hebben voerhekken met verharding ervoor). Er ligt een oude betonnen vloer in. Fungeert prima, al is de vloer niet helemaal vlak. Er ligt een laag compost/verteerde mest op met daaroverheen vlas/hennepstrooisel dat 1 - 2 x pw wordt aangevuld. Af en toe moeten er wat natte plekken weggehaald worden omdat de paarden er helaas graag plassen, maar verder blijft de laag redelijk droog, stabiel en stankvrij. Bij tijd en wijle slaapt een deel van de paarden er ook.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 18:00

We willen inderdaad rond de voerbakken in elk geval verharden.
Wat voor zand hebben jullie dan verder in de paddock, wordt dit geen modderpoel?
Hoe groot is jullie paddock + schuilstal en hoeveel paarden moeten er gebruik van maken?

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 18:05

Suzanne F. schreef:
Bij mij eten ze heel gemoedelijk samen van 1 ruif. Ze plukken heel lief naast elkaar aan het hooi.
Ik heb drainage tegels van Bos rubber. Maar eigenlijk plassen ze niet binnen, soms een drol maar die schep je zo weg natuurlijk. Plassen doen ze buiten in het zand.


Heb je dan de vocht doorlatende tegels?
Zijn die warm genoeg of trekt er dan ook vocht uit de grond op?
Of heb je juist de anti-slip, isolerende matten?

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:03

Nikass schreef:
Suzanne F. schreef:
Bij mij eten ze heel gemoedelijk samen van 1 ruif. Ze plukken heel lief naast elkaar aan het hooi.
Ik heb drainage tegels van Bos rubber. Maar eigenlijk plassen ze niet binnen, soms een drol maar die schep je zo weg natuurlijk. Plassen doen ze buiten in het zand.


Heb je dan de vocht doorlatende tegels?
Zijn die warm genoeg of trekt er dan ook vocht uit de grond op?
Of heb je juist de anti-slip, isolerende matten?


Die Granuflex tegels. Zijn warm en trekt geen vocht op. Maar andere rubberen kunnen ook hoor. Ze plassen bij mij niet binnen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:03

Ik heb een schuilstal van 5x2.5m voor een dpony en een mini. Voorheen altijd een slowfeeder op de achter. Helaas plassen ze erop als deze binnen hangt. Tegel in de stal en de paddock ook deels betegeld, daarbij zit een grote berg zand waar ze graag rollen, slapen en op de uitkijk staan

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 22:58

Suzanne, die tegels klinkt wel erg fijn!
Hoe hou je je paddock een beetje droog? Wij zitten op een soort van leemgrond en het wordt hier best snel modderig (en daarmee ook glad)
We hebben wel nagedacht over drainage, maar dat is heel duur, ook omdat we geen sloot hebben waar het water kan worden afgevoerd.
Ik vraag me dus af of het zin heeft/zou helpen om een speciaal soort zand (maar welk?) te gebruiken in de paddock.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:03

Nikass schreef:
Beatje jij voert dus normaal gesproken buiten?
Wat heb jij een grote schuilstal! Hoeveel paarden staan erin?

Ik heb nu 6 paarden staan Krachtvoer geef ik in de schuilstal ik verdeel hem in 6 stukken met draden en ieder staat dan in een vak.
Hooi voer ik normaal gezien buiten dat geeft het meeste rust voor de oudjes
In stal gaan ze meestal lopen klieren.Bovendien heb ik meerdere hooivoerplekken ,mijn winterpaddock is 1Ha.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:44

Nikass schreef:
Suzanne, die tegels klinkt wel erg fijn!
Hoe hou je je paddock een beetje droog? Wij zitten op een soort van leemgrond en het wordt hier best snel modderig (en daarmee ook glad)
We hebben wel nagedacht over drainage, maar dat is heel duur, ook omdat we geen sloot hebben waar het water kan worden afgevoerd.
Ik vraag me dus af of het zin heeft/zou helpen om een speciaal soort zand (maar welk?) te gebruiken in de paddock.


Sorry iets anders dan drainage houdt je paddock niet droog. Zonder sloot moet je een soort grindbak maken of toch een klein slootje graven of greppel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 06:52

Ok thanks ;)
Wij hebben hier wel meerdere paddocks in de buurt die alleen gekeerd zijn maar wel droog. Die liggen echter waarschijnlijk gunstiger; onder grote bomen die het vocht naar zich toe trekken, hoger, of ze worden veel minder intensief gebruikt waardoor ze niet vastgestampt worden.
Ik heb al een offerte laten maken voor drainage van een 20 x 30 paddock en dit kost 20.000 euro.
Dat is op dit moment geen haalbare optie, dus ik zal toch een alternatief moeten verzinnen.
Maar misschien heb je gelijk hoor... ik hoop echter nog op andere oplossingen ;)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:58


Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:48

Wij zitten gelukkig op zandgrond en dat draineert van nature. Dat scheelt een hoop.
We hebben twee grote en twee kleine paddocks, waarvan de twee grote beide tevens als rijbak gebruikt worden (beide ca 25 x 30-35 m)
Een van de twee paddocks hebben we in de natte periode vorig jaar laten keren, zodat het woudzand dat hier op ca 80 cm diepte zit, boven kwam te liggen. Dit omdat de bodem was dichtgeslagen en niet meer draineerde, met als gevolg een enorme modderpoel met de vele regen destijds. Dit heeft geweldig geholpen. Deze paddock is alleen met droog en warm weer te mul om in te rijden.
Onze tweede grote paddock is ooit al eens gekeerd en dat was dus geen optie. Daar hebben we zand bij laten storten. Een mengsel van geelwit zand en, zo bleek bij nadere inspectie, leemklonten. Die hadden een onbedoeld bijeffect: bij langdurig droog weer blijft deze bodem door de leem mooi stabiel en stevig. Ik heb er de hele zomer in kunnen rijden en lesgeven.
Nadeel van dit mengsel is dat het bij erg nat weer minder goed draineert, het water blijft erop staan, maar dat proberen we op te lossen door de de bodem wat af te schuinen zodat deze nog wat beter afwatert naar de greppel ernaast. En is het al te nat, dan blijft iig de andere paddock goed droog en die is dan ook stevig genoeg om in te rijden. Zo wisselen we af. Betekent wel dagelijks heel secuur uitmesten.

Zit je op een leemgrond, dan blijft drainage een probleem. Uiteraard is professionele drainage de beste oplossing, maar dat kost een kapitaal. Goed zand opbrengen, zorgen dat de paddock duidelijk hoger ligt dan de omgeving, dat de vorm een beetje bol is, en greppels graven om de paddock heen voor afwatering.
Evt zou je ook zelf drainage aan kunnen brengen, dus buizen ingraven, dat is erg veel werk maar het kan wel (even zoeken op internet, daar vind je wel info).

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:55

Nog een tip: jaarlijks de paddock los laten trekken door een loonwerker zorgt ervoor dat de bodem niet te veel dichtslaat. Sowieso wel een goed idee om advies in te winnen bij een loonwerker of grondverzetbedrijf over het plan van aanpak.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:59

zacharyhill schreef:
We hebben tegels in de schuilstal en rondom en daar aansluitend een zand paddock. In de stal ligt vlas, daar staan ook de hooibakken. Het is netjes schoon te houden op deze manier.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Julie hebben zelfs een kast in je stal :-O Die zouden ze hier zo gesloopt hebben ,dat werd een schuurpaal.Wel een heel nette stal.

Wij hebben alles 1x laten lostrekken door een loonwerker en nooit niet meer.Hij had het veel te diep gedaan met gevolg dat het kort er na begon te regenen en de paarden diep in de modder zakten.Hier is alles zonder drainage vrij droog ondanks de klei grond.Maar wij hebben en sloten en veel bomen en veel ruimte.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:44

Je moet wel een loonwerker hebben die weet wat hij doet. Die eerst kijkt of ueberhaupt het wel kan cq. nodig is (dus eerst langs laten komen om de boel te inspecteren) en zijn materieel goed afstelt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:08

@ beatje die kast laten ze mooi heel, ze gebruiken de paal in het midden om te schuren. Mijn zadelkamer is verder weg en als ik een halster of ehbo spul moet hebben moet ik vaak heen en weer lopen. Tevens zit daar ook een stroomapparaat in en een paar stopcontacten. ze kunnen daar mooi niet bij zo

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 12:05

Askja schreef:
Nog een tip: jaarlijks de paddock los laten trekken door een loonwerker zorgt ervoor dat de bodem niet te veel dichtslaat. Sowieso wel een goed idee om advies in te winnen bij een loonwerker of grondverzetbedrijf over het plan van aanpak.


Dank je wel voor je uitgebreide info :)
Ja we hebben contact met een grondwerker die nadenkt over een oplossing. Het is niet zo simpel omdat bij intensief gebruik de leemgrond gemakkelijk dichtslaat.
We hebben de grond al eens los laten trekken maar daar hadden we maar heel kort plezier van (kort als in een paar weken)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat voor bodem schuilstal/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:28

Hier eten ze goed samen in een overkapping van 4x6 met 1 open zijde zijn 3en. Het hooi staat binnen op stenen in het midden van die overkapping. Daarmee is de hooibak zelf direct een barrière tegen jagen. Knoeien doen ze toch en vegen is dan wel fijn. Liggen doen ze hier liever buiten in het zand.
Alleen bij extremere omstandigheden bied in een stal met stro aan (en dan nog lachen ze me vaak uit).

Wij zitten op zandgrond en dat ging in een heel grote paddock van gekeerd (geel) zand (800+100m2) de eerste 3 jaar heel goed. Nu merk je dat het zand het op de verblijfsplekken wel zwaar krijgt. De bovenste 10-20cm worden steeds donkerder en minder water doorlatend. Ik krijg eerder plassen. We halen minimaal 1 keer per dag de mest er uit en de paarden staan er alleen in de nachten.
Lostrekken helpt dan iets maar wij voeren nu die bovenlaag af.

In ons geval naar de rijbaan, waar een aantal plekken nogal de neiging hebben om zwaar te worden en voeren nieuw, schoon, zand van deze plekken aan.

Aan onderhoud lijk je dus niet te ontkomen.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:00

Nikass schreef:
Ok thanks ;)
Wij hebben hier wel meerdere paddocks in de buurt die alleen gekeerd zijn maar wel droog. Die liggen echter waarschijnlijk gunstiger; onder grote bomen die het vocht naar zich toe trekken, hoger, of ze worden veel minder intensief gebruikt waardoor ze niet vastgestampt worden.
Ik heb al een offerte laten maken voor drainage van een 20 x 30 paddock en dit kost 20.000 euro.
Dat is op dit moment geen haalbare optie, dus ik zal toch een alternatief moeten verzinnen.
Maar misschien heb je gelijk hoor... ik hoop echter nog op andere oplossingen ;)


Bij wie heb je dat opgevraagd, bij Agterberg??
Drainage kost echt niet zoveel hoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 13:10

Nee niet bij Achterberg. Gewoon bij een bedrijf dat drainage verzorgd. Maar als jij een bedrijf weet die dat goedkoper kan dan hoor ik dat graag!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bodan, GrapeshotBot, Icelandshet en 37 bezoekers