Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 13:10

Naar aanleiding van mijn eerdere topic:
[VSW] Paddock deels verharden (budget), hoe?

Ben ik aan het nadenken hoe ik de paddock interessanter en verder kan in gaan delen. In de titel noem ik het een paddock paradise, maar daar is het imo te klein voor. Moest het een naam geven haha.De grond is niet van ons, we staan op een pensionstal (alles gaat in overleg met de eigenaar). We staan op kleigrond.

Het gaat om een paddock van 20x13 en een stukje land van ik denk 20x40. Bak links van ons stuk is 20x60. De paddock met stukje land is verdeeld in 2 stukken (oranje lijnen) met meerdere ingangen (paars), 2 slowfeeders (rood), 2 voerbakken (groen), 2 automatische drinkbakken (blauw) en een stuk verhard met stelconplaten (grijs):

Afbeelding

De paddock is zo verdeeld zodat op het linker gedeelte een merrie (1.71m) met veulen kan staan en rechts een pony van 1,20 m. De groep is nog erg nieuw en staan wel al samen op het land. De merrie is niet de makkelijkste, maar als het goed gaat mogen ze samen staan. Het veulen gaat vanaf december de opfok in.

We zouden graag (in de toekomst) het stukje land willen betrekken zodat ze meer moeten lopen. We hebben ook nog bijna 1 hectare land (paar honderd meter van onze paddock vandaan) en kunnen dit kleine stukje daarom opofferen

Foto's hoe het er nu uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat zouden we kunnen doen zodat het interessanter wordt voor de paarden en dat ze hopelijk ook wat meer gaan lopen?
- Het liefst zouden we een schuilmogelijkheid hebben zodat ze buiten kunnen blijven, maar ben bang dat dit lastig wordt ivm vergunningen.
- zat zelf te denken om een (inieminie :') ) track te maken.
- gaan nog checken of we stroom hebben voor licht, anders hangen we iets op wat werkt op zonne-energie.

Ben benieuwd!

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:34

Voor een pp idee, moet je toch iets van pad aanleggen, op meerdere plekken ruwvoer aanbieden en bijv eten en drinken ver uit elkaar halen. Wij hebben bijv nog bij een breed stuk boomstammetjes liggen waar er 3 tegen de kant aan liggen en 3 een meter uit de kant, zodat ze of er overheen moeten stappen, of moeten slalommen. Daarnaast een mini heuveltje, maar alles om toch wat uit te dagen, af te wisselen etc.

Als je de weides mag gebruiken, kun je daar ook 8chtjes doorheen maken bijv. Dan heb je op dezelfde m2 meer pad om te lopen.

Een pad met rotsen is ook erg leuk, maar zitten boeren ook niet snel op te wachten.

Mijn ideaal is straks alss we eigen grond hebben een poel en heuvel. Niveau verschillen vinden ze hartstikke leuk.

Maar ga in de basis uit van veel bewegen stimuleren, zoeken naar eten en drinken en afwisselen. Je hebt al zand en steen, dus ook diverse ondergronden die al goed zijn.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 07:46

Klopt wat je zegt! Het is er eigenlijk te klein voor. Laten we het maar geen pp noemen haha.
Als je in pension staat moet je het doen met wat je gegeven wordt.

De grote merrie heeft een blijvende blessure en heeft erg last van haar been als ze lang stilstaat.

Mocht het goed blijven gaan tussen haar en de pony, dan willen we (zodra het veulen in de opfok is) de paddock gedeelte evenredig in 2en doen.

Dan aan de ene kant hooi en de andere kant water. Het stuk op het land achterin open. Dan moeten ze dat hele stuk lopen als ze water/hooi willen.

Boomstammen heb ik ook al aan zitten denken inderdaad. Ook aan een hoek met rotsen en daarin likstenen stoppen. Een pad met rotsen is denk niet haalbaar.

Hoe zou je 8tjes maken op het land? Even voor de beeldvorming.

Mijn grootste issue is hoe erg modderig het daar gaat worden. Ik ken dit stukje grond nog niet goed genoeg om daar iets over te zeggen. Dat wil ik dus eerst gaan bekijken.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:17

Leuk, ik volg.
Wij gaan binnenkort starten met de bouw van een uitloopstal aan huis. Hoop dat ik hier wat leuke ideetjes uit kan halen.
Zeker qua foerageren denk ik dat er meer mogelijk is, door verschillende beplanting neer te zetten en ruwvoer op verschillende manieren en plekken aan te bieden.

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:08

Ik volg ook even, ons stuk aan huis is 22,5x60 en ben er zelf nog niet over uit hoe ik het precies ga uitwerken. :')

Heb nog even tijd... Ze hebben pas recent gefreesd dus moet nog vlak getrokken worden en ingezaaid worden. Vanuit daar zie ik nog wel.

Afbeelding

Waarschijnlijk kunnen we een stuk van de grond erlangs ook deels gebruiken dus kunnen ze in de zomer ook lekker grazen tussendoor.

Every accomplishment starts with the decision to try.

wortelvan12
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-09-18

Re: Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:14

Er is een computerprogramma waar je dit mee kunt maken volgens. Ook voor de kleinere ruimtes. Weet alleen de naam niet meer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:16

Klein is niet per se heel erg. Het is mooi als je de paarden bij elkaar kan doen en de ruimte verdubbelen.

Wij zijn begonnen met 24/7 buiten vanwege een peesblessure van mn ene ruin op een heel klein stukje. Maar dat hielp al zoveel ipv het stilstaan op stal. Ook de oudere merrie (25) heeft nooit meer dikke benen gehad.


Als je een 8 maakt, komt er dus een pad om de wei en dwars door de wei. Stel je hebt bak maten 20x40, dan lopen ze rondom 120meter. Als je dan nog eens door het midden laat gaat, komt er nog eens 20 meter bij. Hoe groter de afstanden hoe mooier. En de afwisseling.

Verstandig om het aan te kijken. Wij huren en kunnen niet alles veranderen, maar als we iets met grond kopen, ga ik ook eerst kijken wat ze doen, wat ze kiezen, hoe de zon staat, waar de wind veel vandaan komt etc. Het is nu prima, maar nu ik ze een tijd hier heb lopen, zie ik pas wat ik zelf anders zou willen doen.


Rozekoek18
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-09-18

Re: Paddock "paradise": leuke ideeën voor heel klein stukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:52

Je zou ook wat kunnen schuiven met Floorplanner?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers