Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 20:33

Ik hoop dat jullie wat tips en ideeen hebben voor mij..
We hebben 4 tinkers lopen die goed met elkaar op kunnen schieten en een grote zandpaddock waar we een flinke schuilstal op willen bouwen (moet linksvoor op de foto komen):

Afbeelding

Wat willen we doen:
Op dit moment ligt er 22 kuub zand wat we aan het uitvlakken zijn en daar komt onder een afschot de bestrating op. Daarop willen we een 5 x 6 carport zetten:
Afbeelding
De zijwanden willen we met windbreekgaas dichtmaken, en tussen 2 palen komt de ingang.
Even in paint lopen kloten, hoop dat het duidelijk is.
Groen is windbreekgaas
Bruin in voerplek.

Afbeelding

Ik wil de voerplek zo maken dat ik hem van buiten kan vullen, en dat het dan meteen onder een voernet ligt. Maar hoe?
En zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken/op moet letten?


belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:39

Ik zou met 4 paarden 2 ingangen maken. Mocht er eentje schrikken schieten ze niet meteen door het gaas.
En neem dikke palen die schuur besteding zijn anders drukken ze hem zo omver

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:44

beter eerst bij de gemeente horen of zoiets ook mag :D

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 20:47

belle_boef schreef:
Ik zou met 4 paarden 2 ingangen maken. Mocht er eentje schrikken schieten ze niet meteen door het gaas.
En neem dikke palen die schuur besteding zijn anders drukken ze hem zo omver

Hier zitten 12 cm palen onder, en eventueel zou ik er een stroomdraadje omheen kunnen zetten. Al doe ik dat liever niet omdat ze dan ook per ongeluk een tik kunnen krijgen. Twee ingangen heb ik ook aan zitten denken, maar dan moet ik even kijken hoe ik de voerbak dan doe..

sassefras schreef:
beter eerst bij de gemeente horen of zoiets ook mag :D

Goede tip. dat hebben we al uitgezocht en kon.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:55

Ik zou hem verder open laten en in het midden hooinetten ophangen. De kans is groot dat hoe meer open het is, hoe meer gebruik ze ervan maken.

Werkt het voor jullie toch niet, kun je altijd nog besluiten om bepaalde kanten dicht te maken.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 20:59

fjordnina schreef:
Ik zou hem verder open laten en in het midden hooinetten ophangen. De kans is groot dat hoe meer open het is, hoe meer gebruik ze ervan maken.

Werkt het voor jullie toch niet, kun je altijd nog besluiten om bepaalde kanten dicht te maken.

Nou, het is erg open hier en vooral mijn oude merrie moet echt uit de wind kunnen staan.. Plus het hooi waait anders weg.. :D Op ons vorige adres hadden we zelf iets gebouwd dat zo`n 3 meter bij 9 meter was, maar ik dacht dat zo vierkant misschien beter is..

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:01

Eigenlijk zou ik windbreekgaas, maar niet helemaal tot bovenaan, het handigste vinden. Zodat ze wel wat uit de wind staan maar toch nog zicht hebben. Wanneer ze laag eten kunnen ze dan ook met de hoofden uit de wind staan.

Rechthoekig is handiger, dan kunnen ze elkaar wat beter uit de weg. Vierkant kan ook, maar dan zou ik twee plekken willen met hooi. Bij voorbeeld twee schuin tegenover elkaar liggende hoeken. Dan hoeven ze niet allemaal naast elkaar te eten maar kunnen ze ook twee aan twee bij voorbeeld.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:16

Ik zou 1 kant zonder palen als ingang kiezen, palen + paarden zijn altijd onhandig en het scheelt je ook een hoek waar ze in de problemen kunnen komen bij ruzie of schrikken. Door windgaas kunnen ze redelijk heen kijken trouwens.
Op die manier is een stroomdraadje tegen schuren, etc. ook veel minder een probleem qua ongelukjes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:54

Wordt dat niet krap voor 4 paarden op die afm? Zeker met 1 uit/ingang
Ik zou in en buiten de stal ook voerplekken maken en de stal in 2 en verdelen dan 2 plekken maken. Dan heb je 2.5 x 3 voor 2 paarden

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:18

Ik vind een paaltje van 12x12 wel erg karig voor een stel sterke tinkers. Niet om lelijk te doen over de plannen maar mijn keurige kwpners (niet dus!) Zouden dat zo professioneel kunnen slopen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:37

Op mijn vorige wei had ik het zo


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Bewust zo gemaakt dat ze er omheen konden lopen.

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:43

Zat al even mee te kijken,maar je hebt dus wel stroomdraad om de palen heen?
Heb eigenlijk geen tips hoor,ben alleen nieuwsgierig of het allemaal ook sloop proof is :j

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:48

Ik wel, was bang dat ze het kapot zouden schuren zonder draad erop

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:51

Ik ga morgen even op zoek naar foto's van iets soortgelijks.

Oy with the poodles, already

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:11

ik zou ook maar 3 kanten dicht maken. en een zijde van 5 m open laten.
eventueel kan je kiezen voor drie kanten dicht en dan op de open kant een metertje ook dicht te maken. dan heb je een hoekje waar ze uit de wind kunnen en toch 4 m ingang. Maar als je hem goed plaatst is dat eigenlijk niet nodig. (of je doet 3 zijden dicht. een lange zijde open en voor die lange zijde kan je, een meter of 2 buiten de carport, .een schutting zetten. zo is de wind ook gebroken.
als dat geen optie is en het moet dichter, dan zou ik de zijdes van 5 meter dicht maken. en de zijdes van 6 meter voor 4 meter dicht maken. zo heb je 2 brede ingangen waar ze zo doorheen kunnen en volledig windvrij.

ik zou dan over de breedte in het midden een hooiruif /hooinet maken van zo een twee meter. dan hebben ze aan beide kanten 2 meter om er rond te gaan en kunnen ze van twee kanten eten.
Ruif van 2 m op 1 m breed en 1 m hoog krijg je zeker een grote.halve baal hooi in, of meer.
Als dit niet handig blijkt dan gewoon de achterwand in hooiruiven of netten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 00:20

Ik zou zoiets doen:

Afbeelding

Genoeg ruimte voor de paarden om veilig om de voerbak heen te lopen, jij kunt hem nog vanaf de buitenkant nog redelijk makkelijk vullen en ze kunnen voor bijna elke windrichting schuilen (ook naast de schuilstal). Eventueel maak je (zoals getekend) op een paar meter afstand van de schuilstal nog een 'wand' van windbreekgaas.



Als je toch de voerbak met de lange zijde tegen de achterwand wil zou ik een variatie op onderstaand thema doen (alhoewel ik het te dicht vind met zoveel paarden in zo'n kleine ruimte):
Afbeelding

Afbeelding

koeien op de weg...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 00:54

Ik zou er voor kiezen een hele zijde open te laten. En dan zorgen dat de dichte zijdes de zuidwestenwind opvangen, want daar heb je hier toch het meest mee te maken. En dan net zoals GDG tekende, een los scherm ruim voor de open zijde plaatsen. Zo scherm je ook dat deel deels af voor de wind, maar hebben de paarden wel de ruimte om makkelijk de stal uit te kunnen.
Ook heb je dan meer lichtinval denk ik.

Het hooi zou ik dan tegen de dichte achterwand plaatsen. Zo krijg je niet dat paarden de ingang/uitgang blokkeren, omdat ze daar kunnen eten.

Zelf zou ik altijd kiezen voor rechthoekig i.p.v. vierkant. 8 x 3,5 bijv.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit op bouwgrond komt te staan of op agrarische grond? Ziet de gemeente dit echt als bouwwerk/stal?


Zo zou ik het zelf doen:

Afbeelding

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 06:33

Dat van Delphi vind ik een goed voorstel. 6 meter is te smal voor 4 paarden om te eten. Dat is anderhalve meter per paard. Zelfs als ze het heel goed met elkaar kunnen vinden is dat te krap. Zéker als er merries tussen staan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:57

Koper schreef:
Dat van Delphi vind ik een goed voorstel. 6 meter is te smal voor 4 paarden om te eten. Dat is anderhalve meter per paard. Zelfs als ze het heel goed met elkaar kunnen vinden is dat te krap. Zéker als er merries tussen staan.

Dat hangt heel hard af van de groep dat je hebt hoor.
Hier een schuilstalletje met 3 dichte wanden en een open wand, 3*3, Hooi aan de achterwand, staan ze netjes met drie naast elkaar te eten.
Bij de trekpaarden staan moeder en dochter netjes naast elkaar, maar die laten geen derde ertussen in de stal, daar is de dynamiek minder goed :D
Daarnaast hoeven ze ook niet perse met 4 tegelijk te staan eten. Zeker als er onbeperkt is wisselen ze elkaar mooi af.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:02

In een sneeuwstorm zullen ze toch denk ik wel graag allemaal binnen willen eten. Beetje tinker is al ruim een meter breed, dan staan ze flank aan flank.

Maar goed, ik ken de paarden van TS inderdaad niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:16

De langwerpige open frontstal zoals beschreven door Delphi lijkt me zeer geschikt. Zelf heb ik ook een dergelijke stal van 4 op 9 - weliswaar zonder windbreker vooraan - en hij voldoet prima. De open zijde is zuid /zuidoost gericht om de wind uit de stal te houden.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:17

Ja, tuurlijk, maar lijkt me dat ze in een stal van 5*6 in een goede groep wel allemaal binnen mogen staan (maar ik zou ook prefereren om een kant van 5 en de 6m kanten dicht te maken, de kant van 5 m open en een meter of twee/drie daarvoor nog een windbrekertje te zetten. Dan heeft de stal wel beschutting maar toch een open gevoel en geen/minder kans op elkaar klem lopen.).
Dan is er ruimte genoeg om 2 paarden te laten eten en de andere twee te laten schuilen.
(het probleem van de merrie die moet beschutting vinden zou ik dan eventueel oplossen met een dekentje. Mijn oude merrie krijgt ook haar dekentje op in de winter.)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:26

Ik zou überhaupt niet voeren in die stal, schuilstal is om lekker te kunnen schuilen tegen de wind/regen/zon. Voerbak lekker naast de schuilstal plaatsen, dan staan ze mooi uit de wind door de schuilstal, plaats dan aan de buitenkant ook windbreekgaas en ze hebben ook geen wind van voren als ze staan te eten.

Als je nou echt een grote stal hebt zou ik best binnen voeren, maar niet met dit soort formaten en aantallen paarden.

koeien op de weg...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:48

Ik zou dat wel aandurven, maar dan zou ik wel buiten de schuilstal ook voerplaatsen maken. Ik houd zelf hier hetzelfde aantal voerplaatsen aan, als het aantal pony's (2 shetjes, 2 voerplaatsen met hooi) omdat zij al jaren samen staan en het goed gaat samen. Bij af en toe hommeles in de groep zou ik altijd minimaal 1 voerplaats meer aanhouden dan het aantal pony's/paarden.

Ik zet zelf de voerplaatsen ook altijd een eind uit elkaar om beweging te stimuleren.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Schuilstal bouwen: Windbreekgaas, voerbakken enzoverder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:09

Ik heb het zoals Delphi, bevalt heel goed.

Toen ik op mijn huidige plek kwam stonden er 4 palen een afdak en dat was het. We hebben het rondom helemaal dichtgemaakt met rabat hout, de voorzijde open gelaten en de stal in tweeën gesplitst (1 keer 4 x 5 voor 2 kleine pony's en 1 keer 3 x 5 voor een grote pony). Voor de schuilstal heb ik een kleine paddock gerealiseerd, welke ik in de winter 's nachts afsluit.
Ik voer tegen de achterwand met slowfeeders, straks als het slecht weer wordt gaan mijn bakken onder het afdak.

Verder heb ik hier en daar wat bezigheidsmateriaal liggen, wilgentakken en ballen met hooi (vinden ze fantastisch). Mocht je geïnteresseerd zijn kan ik wel wat foto's maken.

Ze staan er nu met z'n tweeën omdat mijn oude pony overleden is.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, bora, ComscoreBot, Eileen_, Flew, hagelslag, Jagger_magic, Lisewiesje, redbutton en 76 bezoekers