Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoeveel m2 vind jij realistisch?

2000
23 (13%)
3000
13 (7%)
4000
21 (12%)
5000
58 (34%)
meer
51 (30%)

Totaal aantal stemmen: 166


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:20

Bedenk wel dat je alleen mag bouwen (stal, bak en mestopslag) op een bouwblok.
Op "gewoon" agrarische (lansbouw)grond mag dit niet.
Ook al zegt de boer dat hij het wel ok vindt; vraag dit aub goed na of er een bouwblok bij is.
De gemeentes zijn nl niet happig op wilde bouwwerken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 02:07

Ik denk dat het van veel factoren afhankelijk is. Groot nadeel is dat je op kleigrond zit. Om dan een goed stuk (paddock bijv.) te krijgen waar de paarden ook bij flinke regenval niet helemaal in het water staan, zal je flink moeten investeren.

Een relatief klein stuk grond kun je slim indelen in verschillende weides een paddock en inderdaad een track. Alleen hoe wil je die track goed houden in natte periodes?
Ik ben juist blij met mijn track in natte periodes omdat ze dan 24/7 alleen op de track kunnen en ik zo de weides kan sparen.

Heb je al concreet gevraagd wat je wel en niet mag? Vaak mag er niet zomaar andere grond worden opgebracht of niet zomaar grond gekeerd worden. Dat zou ik eerst eens uitvragen.
En komen de stallen aangrenzend op een stuk bouwgrond? Want je mag meestal geen stallen op agrarische grond zetten, vaak ook geen kleine schuilstal.

Hoe wil je je bak gaan maken? Op kleigrond is dat alweer moeilijker dan op zandgrond. Hoeveel geld denk je daaraan kwijt te zijn? Want stiekem gaat daar veel geld in zitten wil je een bak hebben waar je wat jaren plezier van hebt en die een groot deel van het jaar begaanbaar is.

En wil je wel zoveel geld investeren in een stuk dat niet jouw eigendom is en in dingen die je niet zomaar mee kan nemen als je van het stuk land af zou moeten?
Kan je dan in geval van nood ook wel de gemiddelde stalling betalen voor je paard? Of betekend het als je onverhoopt weg zou moeten van dat stuk land, dat je de kosten dan voor je paard niet meer op kan brengen?


Zelf heb ik momenteel 2 shetlanders op een stuk van ongeveer 2500 m2. Ik heb een schuilstal welke altijd toegankelijk is (deze staat op bouwgrond aangrenzend aan de agrarische grond), een geelzand paddock (bodem laten keren) van ongeveer 8 x 12, drie weitjes en een track die rondom loopt.
Hieronder even een plaatje ter verduidelijking. Groen omlijnd zijn de 3 weitjes. De rode lijn is de track, de pony's kunnen in een soort 8 rondlopen. De blauwe lijnen is het geel zand paddockje waar ze langs komen via de track.


Afbeelding

Maar ik heb zandgrond. Mijn track is eigenlijk altijd toegankelijk. Alleen bij zware regenval staat er hier en daar een plasje waar ze makkelijk omheen kunnen lopen. In het paddockje staan nooit plassen. Ik heb 4 voerplaatsen op 4 verschillende punten. Daar kunnen ze altijd hooi eten. Qua ruimte zou hier makkelijk een grote pony of klein paard bij kunnen. Ik zal niet genoeg hebben aan mijn gras, maar met hooi bijvoeren moet dit prima lukken.

Wij gaan verhuizen en krijgen dan een stukje grond van 5000m2. Dit is ook weer zandgrond. Hier komt dan wel de bak in (maar deze kan ik ook als paddock gebruiken) dus houd ik 4200m2 over. Dit gaan 6 kleine weitjes worden met een track er omheen. Aansluitend op de bouwgrond komt dan een stal.
Hier willen wij onze 2 shetjes en een grote E pony op gaan houden. Dit moet makkelijk kunnen aangezien zij dan ook op de track bijgevoerd gaan worden met hooi.


Ik denk dat jouw probleem niet zomaar de ruimte gaat zijn, maar de grondsoort. Of je nu 3000m2, 5000m2 of een hectare gaat huren .... je blijft met hele natte periodes waarschijnlijk erg veel blubber hebben. Of de weides gaan er dan aan of je track wordt een blubberbaan.
Je zult dan echt moeten gaan investeren in een gedraineerde bak en/of paddock. Wil je de track bijna jaarrond gaan gebruiken, zal je ook door iets aan moeten gaan doen.
Wil en kan je dit en mag dit van de boer?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:36

Ik vind het wel een klein stuk grond voor alles wat je ermee wilt doen. Binnenhuisvesting, buitenhuisvesting en rijbak op een halve hectare kleigrond. Ik denk dat je het stuk grond dan echt uitperst. Kan je niet een schuilstal neerplanten en je paard en pony 24/7 buiten laten? Desnoods het stuk in twee delen en er een zomer- en winterwei van maken (waarvan die laatste dan volledig kapotgelopen mag worden).
Waarom moet er een rijbak op? Een hele investering voor huurgrond.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 01:58

Delphi..flink investeren door kleigrond.....

nee hoor niet waar, wij hebben een paar ladingen zand laten komen, gratis tegels erop en klaar is je bestraatte paddock...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:46

Als ik het zo lees is de keuze om je paard met de shetlander samen te zetten puur gebaseerd op makkelijk beschikbaar zijn van de shet. Ik zou zeggen doe wat meer moeite en zorg van een passend maatje voor je paard want deze twee dieren hebben werkelijk niets aan elkaar met wat je over ze schrijft.

koeien op de weg...

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:12

Wil je je paard echt 24/7 op de wei hebben zomers?

Ik zou adviseren op 5000m2 om met jou ‘eisen’ dat niet te doen.
Maak je 24/7 stuk groot genoeg, en hou de wei voor enkele uurtjes per dag. Of zorg dat je extra wei kan bij huren.

Op mijn vorige stal hadden we 3600m2 aan wei, uitloop van 36 bij 6 incl stal en 17*35 rijbak. Exl mestopslag/hooiopslag. Dat was voor mij echt het minimum. Daar stonden ze met 2 haflingers en 1 shet. De wei moesten ze van de boer zoveelmogelijk op ivm anders te veel hooiverbruik zomers.

Nu heb ik een pad van ruim 100m (voor nu ong 25m verhard, de rest ligt repak onder maar modder toplaag) bij 6, 5 stallen, rijbak die dienst doet als paddock en ongeveer 3500m2 weide met 6 e-pony’s en 2 shets. De wei gaan ze maar max 2uur per dag op waardoor we het er mee redden.


Zorg op klei dat je je bak en paddock goed draineerd en dat er een ruim verhard stuk is.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:37

Wij houden 2 grote paarden op 5000m2 (excl stal; die ligt in de tuin). Hiervan is 20x60 m paddock. Dat gaat prima. Ze staan bij ons van 7 tot 21 u buiten in het weide seizoen. En staan bij ons alleen gedurende dec-maart in paddock omdat we 1 van de 2 weides nog maaien voor hooi in het voorjaar dus dat moet voldoende hoog staan.
Let wel; als je kleigrond hebt wordt een bak aanleggen een grote kostenpost, althans hier waar wij zitten wel. Dat draineert namelijk voor geen meter. En er zand opgooien heeft ook weinig zin want als de klei erdoor heen komt heb je alsnog een grote glibberbaan.

Kun je niet in de buurt ergena voor een bedrag per maand in een rijbaan rijden?

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:48

Met 5000m2 zou je het prima moeten redden hoor, als je het stuk land goed in kan richten met een (schuil) stal met daarvoor een stuk bestrating en aansluitend een stuk zand dat dan wellicht ook meteen als bak kan dienen :)

Ik zou eerst zorgen dat je echt zekerheid hebt van de stal, bestrating en paddock voordat je je paard daar neerzet, dat het niet ineens blijkt dat het toch niet mag van de gemeente.

Om de wei heen maak je dan gewoon een looppad waar de Shet altijd op mag lopen, en je zet het paard een deel van de dag in het weiland in het midden zodat die lekker volop gras kan eten. De Shet kan dan altijd min of meer naast het paard mee op grazen op het looppad zodat ze de uren dat het paard op de wei staat, toch wat aan elkaar hebben :j

Idealiter zorg je ervoor dat je de (schuil)stal in 2 kan delen zodat bij rotweer / teveel zon zowel paard als Shet naar binnen kunnen tijdens de uren dat het paard op de wei mag. Daarna haal je dan een draadje / wandje weg waardoor ze weer samen op het pad en in de stal kunnen.

Als je het op die manier inricht moet het best prima te doen zijn, ook bij slecht weer mits ze dan ruitmte genoeg hebben om op het stuk zand even lekker de benen te strekken :j

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:54

Ik zou eens uitrekenen wat het allemaal gaat kosten en dat eens delen door volpension geld. Natuurlijk is vrijheid om te doen wat je wil fijn maar als alles gebouwd is en paard gaat dood of moet weg dan ben je ook alle investeringen kwijt. Zou dat in zo'n huurconstructie nooit doen. Daarbij is 5000 m2 natuurlijk niet veel als er ook nog stukken afgaan voor een bak enzo.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:03

Het is een verschil of de paarden s nachts op de paddock gaan of echt 24/7 in de wei lopen. Ik heb ong 4000 m2 voor 2 paarden. Dit gaat prima, mits ik ze iedere nacht in de paddock zet. Doe ik dat niet dan is het na 2 maanden echt helemaal op...

Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:16

Mijn droom is dit jaar uitgekomen, wij hebben een kavel van 5200m2, daarop staat het huis, de stallen (4 stuks van 4 x 3 m) een rijbak van 20 x 40 m, daar aan grenzend een paddock van 8 x 20 m. en dan hebben we nog een weide van 70 x 40 m. Ik heb 4 paarden (e-pony's) aan huis, en als je het goed regelt kun je daar prima 4 paarden op houden ;) Overdag staan ze 5-8 uurtjes op de wei, verder op de paddock met rijbak, schuilstal waar ze onbeperkt hooi krijgen. 's Winters staan ze 's nachts op stal, nu 24/7 buiten met schuilstal.

Mij lijkt 5000m2 dus voldoende :j

Www.auras-sportarabians.com

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:55

Dan heb je wel iets van zandgrond denk ik? Want op zo'n stukje 4 dieren dat lukt hier op de klei alleen als het droog is, bij het eerste de beste buitje lopen en glijden ze de gaten en geulen er in :)

Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:17

pmarena schreef:
Dan heb je wel iets van zandgrond denk ik? Want op zo'n stukje 4 dieren dat lukt hier op de klei alleen als het droog is, bij het eerste de beste buitje lopen en glijden ze de gaten en geulen er in :)



Afbeelding

Zo zeg maar, rijbak met de paddock staan vast met schuilstal, in totaal hebben ze dan 20 x 48 m. Aan ruimte ;)

Www.auras-sportarabians.com


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:34

Is dat op klei Michelle? Mag ik vragen wat voor zand er in ligt? Gister gekeken bij een PP met M3C zand en het viel mij tegen hoe zwaar het is.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:37

Heb van de week geleerd dat er ook in M3C zand nog verschil zit waardoor het erg zwaar kan zijn. En eea heeft natuurlijk te maken met de opbouw van de bodem.

TS: ik weet niet of ik een rijbak aan zou leggen op een kleigrond die ik niet in eigendom heb. Daar gaat echt een bak geld in zitten. We zijn offertes aan het opvragen nou dat zijn heel wat jaren de huurprijs.

Ook zou ik er niet voor kiezen om 2 paarden met zulke verschillende behoeftes bij elkaar te zetten. Vraagt flink wat management, waarbij de ene niet van jou is...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:00

Citaat:
Overigens leerde ik op school 1 hectare grasland voor 4 paarden om ze jaar rond te voeren...


Ik heb geleerd 2 paarden/ha.
En dat klopt ook in mijn praktijkervaring de afgelopen 12 jaar. Met 6 paarden ben ik zelfvoorzienend met 3ha grond..in de zomer gebruik ik ongeveer 1-1,5 ha voor alleen overdag weidegang en hooi voor de nacht. De rest wordt 2 tot 3 x gemaaid. In het najaar eten ze dan nog van het hooiland en vanaf december/januari is het gras op en het land te nat en leven ze tot/met maart/april op het zand van het in de zomer geoogste ruwvoer.

1 ha 24/7 gras jaar rond gaat niet lukken. Dan moet je intensief bemesten en hooi bijvoeren wat je in koopt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:20

Als je moet investeren in stallen, een bak, een paddock, omheining en daarnaast 100 euro per maand betalen voor halve ha, waarbij je ook nog zo'n 50 euro per maand moet bijvoeren aan hooi, dan kun je ze beter in pension zetten. Van het bedrag wat jij moet investeren in die dingen, kun je lang mee vooruit qua pensionkosten en als je in pension staat heb je ook geen gezelschapspony nodig...

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:30

Ik heb er nu twee op een halve hectare staan en dat is eerlijk, NET te klein. Ik heb er 3 weitjes op gemaakt, 1 vast stuk uitloop aan de stallen en 1 winterpaddock waarin ik ook kan rijden als ik dat wil. De paarden kunnen +/- 2 weken per weitje staan (daardoor haal ik wel genoeg tijd om altijd gras te hebben!, dus in de zomer hoef ik niet bij te voeren met hooi). Echter in de winter zou ik graag een extra stuk hebben dat ze echt stuk kunnen lopen, nu moet ik ze soms binnen zetten omdat de grond het niet trekt.

Ik heb ook al die kosten moeten doen, je bent inderdaad "duurder" uit maar voor mij primeert toch het gemak van ze aan huis te hebben. In jouw geval vraag ik me wel af hoe het zit met wat er gebeurd als je er weg moet? Kan je de grond ook overkopen? Anders ben je je investeringen wel gewoon kwijt natuurlijk ... :s

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:36

In de zomer 24/7 is niet jaar rond...
Je kunt ze in de zomer met goed beleid op het gras hebben, maar bij een zomer als deze is dat echt snel op als je niet sproeit. En sproeien kost ook veel geld.

Je kunt geen eigen hooi maken en koopt dus hooi bij voor de winter. Dan is het gras echt op en als je in het voorjaar weer voldoende gras wilt hebben moet je het gras wel rust gunnen tot de groei er weer goed in zit.

Dat geeft allemaal niet, hooi inkopen is ook prima als je een goed adres hebt. Maaien geeft ook extra werk en stress.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:55

Op klei 24/7 het jaar rond is een onmogelijke opgaven. Veel te nat en de boel is zo vertrapt.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:09

Dankjewel Pmarena, mocht je benieuwd zijn naar alles kun je kijken op mijn topic 'mijn droom werd werkelijkheid'.

Selka schreef:
Is dat op klei Michelle? Mag ik vragen wat voor zand er in ligt? Gister gekeken bij een PP met M3C zand en het viel mij tegen hoe zwaar het is.


Nee op zandgrond, dat is wel ons voordeel, hierdoor is het na een regenbui zo weer droog. W.b. zand weet ik eigenlijk de soort niet :') sorry :(:) Onze bak was met het droge weer wel zwaar vond ik, nu het geregend heeft perfect ;)

Www.auras-sportarabians.com

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:16

Die paar tientjes huur per maand moet je toch wel kunnen missen met een paard :D Dat is tegenwoordig een dekje ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:33

connie64 schreef:
Delphi..flink investeren door kleigrond.....

nee hoor niet waar, wij hebben een paar ladingen zand laten komen, gratis tegels erop en klaar is je bestraatte paddock...


TS geeft aan een bak van 40x20 te willen en een paddock. Dat lijkt mij toch best een investering. Daarnaast geeft ze aan dat ze in de toekomst een track rondom de weide wilt.
Daar waar ik op zandgrond gewoon een track afzet en kaal laat eten/lopen en het zo kan laten, zal TS op kleigrond dat niet zomaar kunnen. Om die begaanbaar te houden bij nat weer zal je toch iets moeten doen aan de grond (afgraven en zand storten of paddockroosters bijv.).

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 20:41

Wauw wat een reacties! Ik zal proberen komende tijd op allemaal te reageren :j maar zoals ik het nu lees moet ik naar andere grond verhuizen :D

Ik wil sowieso een schuilstal en als het nat is mogen ze het land niet op en krijgen het paard onbeperkt hooi in de paddock (shet beperkt in slowfeeder ;) Ze kunnen samen of apart staan. Shet en paard gaan prima samen met maar ook naast elkaar, zolang ze elkaar kunnen zien vinden ze het beiden best om met een draadje er tussen te staan (uiteraard hebben ze beide hun eigen karakter..) de verschillende voer behoeftes zijn dus geen probleem.

Track zou echt toekomst droom zijn, we weten dat dit op kleigrond erg kostbaar is...

Qua bouwvergunning is het allemaal in orde. Er zijn stukken die we kunnen huren waar al gebouwd is en dat mogen we afbreken of gebruiken en de boer heeft erg veel land, voor de weide is geen vergunning nodig. We mogen echt zelf kiezen dus dat is wel heerlijk. Ook voor lange termijn (lees komende tig jaren) mogen we het huren, dit doen ze met meerdere paarde-eigenaren.

Ik lees wel verschillende reacties, zitten jullie allemaal op kleigrond?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wendyh en 120 bezoekers