Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoeveel m2 vind jij realistisch?

2000
23 (13%)
3000
13 (7%)
4000
21 (12%)
5000
58 (34%)
meer
51 (30%)

Totaal aantal stemmen: 166


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:05

Begin klein, maar solide, bak is mooi, maar niet essentieel om paard jaarrond buiten te kunnen houden. Schuilstal en verhard stuk wel. Paddock waar ze droog kunnen liggen is ideaal, binnen liggen willen veel paarden niet (kunnen gevaar niet aan zien komen en zonverwarmd zand ligt nu eenmaal erg lekker). Goede 20x20 paddock kan je ook in rijden/longeren met een paard, rest kan buiten ook en dan heb je extra ruimte om oefeningen, etc. te rijden.
Je hebt geen en, en en nodig om te kunnen wat je wil, maar je moet even goed kijken wat er bruikbaar is binnen zeg 200-500m van je toegangshek (dus ook bruikbaar voor dagen dat je maar kort tijd hebt en geen verlichting) als aanvulling op wat er op je erf mogelijk/essentieel is, ook qua budget.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:29

Hier Veen op zand op leem. Wordt moeras in de winter als het verzadigd is.

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:22

Hier klei. Mocht alles in 1 keer te kostbaar zijn dan zou ik zorgen dat je eerst een schuilstal hebt + ruimte om je spullen droog op te slaan en makkelijk / snel hooi te kunnen bijvullen. Bestrating rond de stal, daarop weer aansluitend een paddock ter grootte van minimaal een grote volte en daarop weer aansluitend een track rond de wei.

Die track uitzetten is helemaal niet zo kostbaar, gewoon wat palen en draad. Dat eventueel verbeteren van de bodem komt later dan wel weer :j

Wij hebben hier ook klei en een deels gehuurde wei. Daar hebben we een paar vrachtwagens drainagezand op laten storten, af en toe een vrachtwagen erbij omdat het zand natuurlijk toch wat wegzakt (en goor wordt van de paardenzeik :r ) en eigenlijk bevalt dat prima.

Het is natuurlijk geen geweldige bodem om in te rijden als er net weer nieuw zand bovenop ligt, maar als paddock / voor die paarden om zelf hun benen te strekken is het prima. Wij hebben aan de ene kant van de stal die grote volte, aan de andere kant nog een zand uitloopje en dan een meter of 30 verderop nog een eilandje met zand en dan 2 paadjes die de 3 stukjes met elkaar verbinden waardoor ze toch lekker even de ruimte hebben om een beetje uit hun panty te kunnen knappen als het echt zo bar en boos is met de klei in de winter dat ze ook niet op de track mogen.

En omdat ze op 3 verschillende plekken een eilandje van zand hebben, hebben ze toch niet zo'n opgesloten geestdodend gevoel want ze kunnen toch wat rondwandelen en kiezen waar ze gaan liggen. Dat vinden ze zichtbaar fijn :j

Zo'n kleine track hoeft geen al te grote investering te zijn. En je kan dan gaandeweg nog de bodem van een groter rondje rondom de hele wei verbeteren als je dat wilt maar hier volstaat het kleine rondje eigenlijk wel :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:59

Track om ze altijd op te zetten zonder extra zand enzo gaat op onze klei niet lukken. Met wat regen een paard erop en je staat tot je knieën in de modder vast gezogen. Heb geluk dat mijn paddock zo vast gestampt is dat ze er bijna altijd wel eventjes op kunnen maar merk bij de buren dat je echt verharding of andere verbeteringen nodig hebt om ze in de winter op te zetten anders is het ellende.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:42

Mag ik vragen waarom je zo graag een eigen stuk wilt huren waarbij je zoveel zelf moet investeren en je aangeeft dat je eigenlijk maar 100 euro per maand kunt besteden?

Wij hebben paarden aan huis en alles zelf moeten opbouwen maar toen wij het eerste jaar begonnen heeft het echt meerdere duizenden euro's gekost voor schuilstal, bak, paddock en omheining, en later weer voor bestrating en drainage in bak en paddock en er ging regelmatig wat stuk. Daarna verlichting er bij zodat we in de winter op de avond ook nog wat konden doen...

En de gewone kosten van voer, strooisel, en overige kosten gaan gewoon door.

Een kant en klare plek huren voor het bedrag wat jij huurt is veel interessanter dan dat je deze investeringen allemaal zelf moet doen op gehuurde grond...

Daarnaast moest ik de verzorging naast het werk doen en zelfs aan huis was dat soms lastig omdat het in de winter vroeg donker was en ze de hele wei vertrapt omdat die niet geschikt bleek voor 24/7 jaar rond gebruik.

We konden niet meer makkelijk een weekendje weg, of langer.

Het was echt wennen en aanpassen.

Voor dat je zoveel investeert zou ik eerst eens uitproberen hoe je het vind om überhaupt zelf alles te moeten regelen en verzorgen op een plekje waar wel alles al is. Dan kun je zonder te grote investeringen en risico's kijken of het echt is wat je er van hoopt en altijd nog echt een eigen plekje opbouwen of weer terug in pension.

Schuur_

Berichten: 4865
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:59

Ben ik de enige die het van de zotte vind om zoveel te investeren op de grond van een ander?

Waarom wil je duizenden euro’s investeren waarmee je jezelf zo afhankelijk maakt?

Ik zou gewoon een schuilstal neerzetten, paddock maken en al de rest van het geld in de beurs houden tot je een stuk grond vindt voor jezelf

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 12:57

We hebben meer dan 100 per maand te besteden, maar dit bedrag is alleen voor kale huur. Alle andere kosten komen er nog bij. Het allerliefste zouden we iets kopen natuurlijk, maar dat lijkt bijna onmogelijk in deze tijd...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:03

Azmay schreef:
Track om ze altijd op te zetten zonder extra zand enzo gaat op onze klei niet lukken. Met wat regen een paard erop en je staat tot je knieën in de modder vast gezogen. Heb geluk dat mijn paddock zo vast gestampt is dat ze er bijna altijd wel eventjes op kunnen maar merk bij de buren dat je echt verharding of andere verbeteringen nodig hebt om ze in de winter op te zetten anders is het ellende.


Bij ons op de klei uiteraard ook niet, maar beter een track die je toch een groot deel van het jaar wèl kan gebruiken, en gaandeweg kan gaan verbeteren, dan helemaal geen track :j

Hier staan ze gewoon jaarrond op de verharding rond de stalletjes en in de zandpaddock gemaakt van een paar vrachtwagens drainagezand op klei gestort zonder verdere grondwerken. Gaat al jaren prima.

Alleen tijdens de aller-extreemste periodes (van die wekenlang aanhoudende regen) is het drijfnat maarja dat is dan dikke pech. Duurt normaal gesproken niet zo gek lang.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 23:43

Hoeveel m2 zand heb je dan per m2 gestort in de paddock? Gewoon direct op de klei? Wordt dat geen zompig modderbad?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:04

Wat heb je in gedachten qua budget voor de omheining, bodem van de paddock en rijbak, de (schuil)stallen en opslag?

koeien op de weg...

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 00:09

We hebben wat spaargeld opzij gezet en niet alles hoeft in 1 keer gedaan. We denken zelf volgend voorjaar te beginnen zodat we het hele seizoen kunnen klussen. Schuilstal, omheining en paddock eerst, dan de rest.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 04:58

Wij hadden een huis op 3800 m2, waarvan ongeveer 2000 / 2500 weide voor 1 paard en shetlander.
Onze bak was een paar vrachtwagens zand op de klei gestort, dat lag er al en voldeed meestal eigenlijk wel prima. Onze buren hebben voor heel veel geld een eb en vloedbak aan laten leggen, maar die was eigenlijk altijd wel wat zwaar om te rijden.
We hadden een paddockje met schuilstal, deels bestraat.
Af en toe deden we daar een verse laag zand op.
Ik heb er naar volle tevredenheid 12 jaar de paardjes op gehad.
Ik moest wel het jaar rond hooi voeren.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:40

Ik vind de gedachte heel mooi! Je wilt een fijn plekje voor je paard! Maar dit is echt een hele slechte investering en zonde van je spaargeld ik zou er nog eens goed over nadenken! Want het hoeft idd niet gelijk maar in de loop van de tijd gaat hier heel veel geld inzitten!

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:08

Zidore schreef:
Hoeveel m2 zand heb je dan per m2 gestort in de paddock? Gewoon direct op de klei? Wordt dat geen zompig modderbad?


Nope, alleen zompig als het echt bizar weer is, van die winters met wekenlang regen weet je wel maar dan is het nergens meer begaanbaar. Gewoon begonnen met 2 volle vrachtwagens en verspreid over een formaatje roundpen zodat dat eerst even in kon klinken. En de jaren erna af en toe een vrachtwagen erbij om weer een beetje op te hogen want het zand zakt natuurlijk wel wat in de bodem en je moet vooral zorgen dat de laag zand dik genoeg blijft dat ze het bij erge nattigheid niet vermengen met de klei er onder.

We hebben bij een ander stukje eerst worteldoek op het gras gelegd en daarna ook minimaal een cm of 30 zand er bovenop gestort, maar dat werd echt een drama want dan komt dat worteldoek her en der omhoog gelopen. Gelukkig hadden we dat op het grote stuk niet gedaan.

Op een gegeven moment weer een keer de grote cirkel vergroot en zo gaandeweg uitgebouwd. Als de basis eerst maar acceptabel is, dan kan je het daarna gaandeweg wel mooier maken :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:08

Zidore schreef:
We hebben meer dan 100 per maand te besteden, maar dit bedrag is alleen voor kale huur. Alle andere kosten komen er nog bij. Het allerliefste zouden we iets kopen natuurlijk, maar dat lijkt bijna onmogelijk in deze tijd...


Maar dan kom je gelijk of wsl zelfs op hogere kosten dan in pension.

Wij hebben ook paarden aan huis op kleigrond.
Je moet alles relatief klein inkopen (duurder) en je moet van je mest af.

Een bak aanleggen en boxen op andermans grond is een slechte investering. Juist het geld wat je daarmee verliest....kun je ook een en poos op pension staan.

Laatste argument, het kost heel veel tijd en geld om alles bij te houden.
Bosmaaier, bak slepen, sloten? Wridepalen, Schriklint, accu voor schrikdraad etcetc.

Pas bij meer paarden gaat je kostprijs per paard omlaag. Met enkel een paard en een shet, heb je de hoogste kosten en heel veel werk.

Maar goed, succes!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:54

En na zo'n droge zomer als dit jaar, kun je er wel eens hele hoge kosten bij krijgen als je ze op gras wilt houden. Hier is vandaag 3,5 hectare doorgezaaid..... Vraag ook goed na of dit soort kosten voor jouw rekening zijn. Bemesten zal de boer wel gratis doen, want hij kan de grond op zijn naam houden, maar het overige onderhoud zou ik goed op papier willen hebben, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:20

Wij hebben ook een schuilstal op gehuurde grond.
Als we hier weggaan dan kunnen we de stal eenvoudig uit elkaar halen en mee nemen.
Dat wordt dan niet automatisch eigendom van de verhuurder.

Schuur_

Berichten: 4865
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:23

Ja maar dat is geen buitenbak, paddock en paddock paradise. Ik blijf het echt een bizar slechte investering vinden.

Dadelijk krijg je onenigheid met de boer en hij heeft een compleet af terrein voor te verhuren en jij staat met lege handen en een lege beurs.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:31

Als je uitgaat van een eenvoudige bak dmv een paar vrachten zand op de klei vallen die kosten nog wel te overzien.
Ik snap heel goed dat TS die investering ervoor over heeft hoor.
Heerlijk om je eigen plekje te hebben.

TS, ik begrijp dat die boer meerdere paardenplekjes verhuurt.
Is het een idee om gezamelijk een bak aan te leggen en de kosten daarvan te delen?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:57

Ik snap dat het een slechte inverstering is, maar hoe doen jullie dan je geïnvesteerde goed beschermen tegen verkoop?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:52

SBravour schreef:
Ik snap dat het een slechte inverstering is, maar hoe doen jullie dan je geïnvesteerde goed beschermen tegen verkoop?


Dat gaat gewoon niet bij een huurweide als het niet afbreekbaar en verplaatsbaar is. Een schuilstal zou ik inderdaad wel aandurven. Helemaal als je er vanaf het begin al rekening mee houdt dat hij goed demontabel en verplaatsbaar moet zijn.

Zelf heb ik mijn weide nu en straks op ons nieuwe plek in eigendom dus dan heb je veel meer zekerheid.


Op zich zou ik het wel aandurven om een demontabele schuilstal te zetten en een kleine paddock. Dan zou ik er voor kiezen om iemand met een kraan te laten komen en een stukje af te laten graven. Daar geel zand in een aanrijden en je hebt een simpele paddock.
Gratis stoeptegels kun je vaak zo afhalen via MP. Dan zou ik een deel bestraten. Kost je wel tijd, maar relatief weinig geld.

Een track is inderdaad ook zeer eenvoudig uit te zetten. Op het moment dat je snel van de grond af zou moeten en je weidepalen zijn nog zeer netjes, dan zou ik daar het werk nog in steken om die allemaal mee te nemen. Wij hebben straks ook nieuwe weipalen nodig en stiekem zijn die best duur.
Alleen zou ik de track gewoon kaal laten eten en zo laten. Afhankelijk van het weer ze er wel of niet op laten. Ik zou er niet veel geld in steken op een zandtrack o.i.d. neer te laten leggen.
En een bak zou ik ook niet zomaar doen. Een paddock is te overzien qua oppervlakte en je stelt er net wat minder eisen aan dan aan een bak ... tenminste ik.
Bak is gelijk een grote investering.


Stel dat alles leuk en gezellig verloopt en je staat er jaren, dan zou ik die investering wel waard vinden. Alleen weet je dat niet op voorhand. Stel in een heel slecht senario ... de boer vindt het toch ineens allemaal niet zo leuk waar er aan dingen op zijn grond gebeurt en wilt je er na een jaar al af hebben? Of in een heel slecht senario ... de man overlijdt en de nabestaanden willen je er af.
Natuurlijk moet je niet altijd doemdenken, maar ik vind wel dat je investering in verhouding moet liggen tot de zekerheid of onzekerheid die je hebt ten opzichte van je plekje.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 10:41

Kanzi schreef:
Wij hadden een huis op 3800 m2, waarvan ongeveer 2000 / 2500 weide voor 1 paard en shetlander.
Onze bak was een paar vrachtwagens zand op de klei gestort, dat lag er al en voldeed meestal eigenlijk wel prima. Onze buren hebben voor heel veel geld een eb en vloedbak aan laten leggen, maar die was eigenlijk altijd wel wat zwaar om te rijden.
We hadden een paddockje met schuilstal, deels bestraat.
Af en toe deden we daar een verse laag zand op.
Ik heb er naar volle tevredenheid 12 jaar de paardjes op gehad.
Ik moest wel het jaar rond hooi voeren.

Dit klinkt super!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:20

Delphi, bedankt voor je uitleg. Duidelijk hoe je erover denkt, begrijpelijk! :)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 11:37

begrijpelijk. We hebben echter heel erg goed contact met de man dus daar zeker vertrouwen in. Uiteraard kunnen dingen anders lopen in de toekomst. Stal wordt ook gewoon een inloop/schuilstal.

Paardjes staan het liefste buiten en zo zie ik het zelf ook het liefst. Weidepalen kunnen er altijd uit en verder doen we schrikdraad dus dat kan ook mee mochten we weg moeten.

Een track van zand wordt het niet helaas. Dat lijkt ons te kostbaar op gehuurde grond. We gaan voor de 5000 meter en beginnen volgend voorjaar. Dus alle tips tot die tijd zijn welkom.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:57

wij staan met 5 kleine paarden op 1.5 ha. en dat is goed te doen. we hebben het land in vier delen opgesplitst waarvan er in de winter maar 2 gebruikt worden. deze liggen nl hoger en zijn dan droog. met vijf paarden hebben ze dan gemiddeld 12-14 uur p dag gras tot hun beschikking snachts gaan ze op stal, dit omdat we geen schuilstal mogen bouwen en een windwal de enige beschutting is. zo is het goed te doen. Als ze 24/7 buiten komen dan denk ik dat het tekort is en moeten we bijvoeren. wij hebben geen paddock of bak.. het is puur graasland....als dat uitrekent bent je p paard dus al 3000 m2 kwijt en heeft hij een halve dag eten... dus met 1 pony en 1 shet heb je na mijn idee al minimaal 4000 m2 nodig en al helemaal als je ze er zomers 24/7 op wilt hebben... als je dan ook nog je paddock en je bak en je stallen en mesthoop erbij hebt denk ik dat 5000 te weinig is.... ik zou voor 7500 of 1 ha gaan.... iets meer. maar wel meer mogelijkheden ..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Googlebot, Pony2024 en 104 bezoekers