Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 08:59

Hallo bokt,

As zondag heb ik een wedstrijd al ontzettend vroeg sochtends. (8.02 uur de eerste proef)
Nu was mijn idee om mijn paard de dag van te voren in de avond al te wassen zodat hij goed kan drogen. Het probleem is alleen dat mijn paard 24/7 buitenloopt en er geen mogelijkheid is tot binnenzetten. De kans is dan natuurlijk aanemelijk dat hij gaat rollen en zichzelf vies gaat maken. Hoe ga ik hem dan die nacht schoonhouden?

Uiteraard zorg ik dat de mest uit de wei verwijderd is en dat hij een deken op krijgt maar toch ben ik benieuwd hoe bokt de benen en rest van het lijf schoon houdt...

Alvast bedankt!

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:02

Full body sleezy denk ik de enige manier.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:03

Euhm, niet...

Er bestaan wel van die sleezy pakken waarbij de benen geloof ik ook ingepakt zitten, maar of dat nou heel comfortabel is voor je paard.

Ik zou er voor zorgen dat ik iets van greenspot remover heb staan van cowboy magic (of een vergelijkbaar product). Mocht er dan toch ergens een vieze vlek zitten heb je die met dat spul zo weg.

Verder zou het misschien kunnen helpen als je de benen insprayt met anti klit, dan wordt de vacht gladder en kan je de eventuele viezigheid makkelijker wegborstelen.

Sowieso ervoor zorgen dat je paard goed droog is na het wassen voordat je hem op de wei zet.
Nat en dan rollen worden echt viezere vlekken dan droog en dan rollen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:04

Full body sleezy inderdaad, en de benen 's ochtends vroeg nog even opnieuw als je pech hebt...

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:10

Welke kleur heeft je paard?

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:16

Mission impossible :D :')

Ik zou sowieso zorgen dat je paard goed droog is voor je hem terug in de wei zet. Minder kans dat hij dan gaat rollen. En als hij dan nog wel rolt dan kun je het zand met een borstel er makkelijker af krijgen. Staart blijft misschien beter schoon als je er een vlecht in doet?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:23

Gewoon de volgende ochtend even met een fles greenspot remover om je paard heen lopen.

Ik was ze nooit, heb drie schimmels krijg altijd complimenten dat ze zo wit zijn. Lopen ook 24/7 buiten.

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 09:39

miesnaom schreef:
Welke kleur heeft je paard?


Bruin met 3 witte benen.. :Y)

@fellow daar ben ik ook bang voor ja... haha

@gypsy dat geeft me hoop! Dat spul heb ik staan dus ga het proberen, dankjewel!

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:44

Ik was mijn paard ook altijd een dag van tevoren (soms zelfs 2) en pak hem in in een eczeemdeken. 'S ochtends voor de wedstrijd was ik dan nog een keer benen en staart.

Paard staat in principe ook altijd buiten

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:54

Ohh het eeuwige drama. Hier paard met 4 hoge witte sokken die me een week boos aankijkt als ik hem een nacht op stal houd, hij heeft er zo een hekel aan en dan staat hij 's morgens nat van het zweet dus das ook niks.

Ik hoop gewoon altijd op het beste... indien mogelijk kies ik me de droogste wei uit met het minste zand. Als er echt drama is 's morgens gooi ik een paar kilo babypoeder in zijn sokken, maakt ze mooi wit zelfs als ze vuil zijn :D Weet niet of dit ook werkt bij sokloos maar valt misschien te proberen.
En anders wordt hier ook wel eens pig Oil (ik denk dat dat in het Nederlands mineraal olie is) in de sokken gedaan, dat stoot het vuil af. In combinatie met zwavelpoeder ook nog goed tegen mok.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:09

Het gaat regenen.Dus heerlijke modder plekken in de wei.Sterkte.Kan het paard niet een nachtjen bij iemand in een stal logeren?Of een regendeken op.
Afbeelding Dan krijg je dit.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:13

Sorry als ik nu iets heel doms ga zeggen maar ik heb hier echt geen ervaring mee, maar zijn er niet iets van beenbeschermers die in de wei om kunnen blijven?
Ik heb er nu besteld waar lucht door kan, worden normaal gebruikt tegen mok maar zouden hier moeten dienen om vliegen van een wonde te houden. Misschien dat je zoiets kunt proberen?
Misschien kan het zelfs met gewone bescherming maar die gebruik ik nooit dus weet niet hoe dat zit met luchtdoorlating enzo, bandages zal wel heel warm en vies worden gok ik

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:19

Ja je heb been beschermers die je paard schoonhouden! Verder deken met hals op.
Misschien zelfs staart invlechten.
Volgende ocjgend alleen hoofd goed borstelen daarna veel baby doekjes gebruiken.
En benen moet je dan alleen even wassen. Ben je zo klaar.
Dag van te voren goed insprayen met glans spray dat maakt de vacht echt heel glad.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:21

Bubbeltjesplastic? :o?

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:28

Evt deken op en s morgens de schade herstellen. Ik was de benen altijd s morgens voor ik wegga en die zijn gewoon op tijd droog.

Ik zou niet met allemaal oncomfortabele dingen voor je paard gaan klooien (beenbescherming of vlechten oid).

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:09

Als ik met mijn fjorden naar de keuring ging (ook veulens) dan waste ik ze een dag van te voren, ging er een fleecedeken overheen en als ze droog waren wisselde ik het voor een regendeken. Daarnaast zette ik ze altijd in een schone wei. Flesje cowboy magic mee voor evt. groene vlekken en het wassen hoefde nooit opnieuw.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:15

Staart invlechten kan prima, maar je moet wel een staartzakje eromheen doen! Anders kunnen ze zichzelf "zwepen" met het puntje.

Anoniem

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:17

Voor die witte benen kan je goed zo'n blok puimsteen gebruiken als noodmateriaal. Daar haal je vuile plekken heel makkelijk mee weg.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:27

Hier een schimmel staan.
Deed na het wassen een vliegen/exceemdeken om die tot over zijn oren ging.

Sleezy heb ik ook maar hij stond met meerdere in het land en die sleezy trokken ze zo kapot.

Benen bleven wel vrij en die zijn vaak na wassen wel gladder waardoor het vuil er makkelijker af te krijgen is.

En mocht je echt geen tijd meer hebben om in de ochtend met een emmer aan de slag te gaan kun je er ook nog baby poeder op smeren. Maakt het ook weer wat witter

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Hoe gewassen paard schoonhouden op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 23:04

Het is gelukt..!!! Bedankt voor de tips. Heb hem gister gewassen en drooggestapt. Daarna in de wei gezet met een simpele regendeken en hij heeft zich keurig schoongehouden :D

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:40

aishcream schreef:
miesnaom schreef:
Welke kleur heeft je paard?


Bruin met 3 witte benen.. :Y)

@fellow daar ben ik ook bang voor ja... haha

@gypsy dat geeft me hoop! Dat spul heb ik staan dus ga het proberen, dankjewel!


En als je er nou een bruin paard van maakt? :+