Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 19:21

Hoe zit het bij jullie stallingen?

Hier zijn de hooiprijzen tot wel 25% gestegen, dus als je dat doorrekent zou een stalbaas zijn stalprijzen ook met 25% kunnen laten stijgen (wat best veel geld is). Al het ruwvoer wordt duurder dus ik snap wel dat een stal rendabel moet blijven. Wat zijn in de ogen van de bokkers realistische stijgingen? Verwachten jullie dat het stalgeld ook terug daalt als de hooiprijzen volgende jaren terug dalen (gaan de boeren dat wel doen?)

Dus shoot...


Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:23

Seltje schreef:
Hoe zit het bij jullie stallingen?

Hier zijn de hooiprijzen tot wel 25% gestegen, dus als je dat doorrekent zou een stalbaas zijn stalprijzen ook met 25% kunnen laten stijgen (wat best veel geld is). Al het ruwvoer wordt duurder dus ik snap wel dat een stal rendabel moet blijven. Wat zijn in de ogen van de bokkers realistische stijgingen? Verwachten jullie dat het stalgeld ook terug daalt als de hooiprijzen volgende jaren terug dalen (gaan de boeren dat wel doen?)

Dus shoot...


hooiprijs is zeker omhoog gegaan maar je stalgeld wordt door meer factoren bepaad dan alleen het hooi. Om dan ook 25% stalgeld omhoog te gaan lijkt mij zeer onredelijk

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:25

Stalprijs bij ons nog gelijk. Eigenaresse heeft eind juni veel hooi ingekocht. Precies optijd!

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:29

Ik zou er niet blij mee wezen als een stalhouder daardoor de stalprijs ook met 25% zou verhogen :n
Voorbeeld een pak van 350 kg kost nu € 50 Mijn paard doet hier in de winter periode 25 dgn mee, dus dus eet voor zo'n € 2 per dag aan hooi (€ 60 p/mnd).
25% extra kosten bij stijging op hooi zou uitkomen op € 75 p/md, dus € 15 p/mnd meer aan hooi. Hiermee zou ik geen probleem hebben (is bij ons toevallig € 10 omhoog gegaan, mede doordat ze al veel eerder moest gaan bijvoeren met hooi).
Stalgeld verhoging van 25% zou bijna € 45 wezen p/mnd. Dat vind ik dan wel wat gortig

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:32

Seltje schreef:
Hoe zit het bij jullie stallingen?

Hier zijn de hooiprijzen tot wel 25% gestegen, dus als je dat doorrekent zou een stalbaas zijn stalprijzen ook met 25% kunnen laten stijgen (wat best veel geld is). Al het ruwvoer wordt duurder dus ik snap wel dat een stal rendabel moet blijven. Wat zijn in de ogen van de bokkers realistische stijgingen? Verwachten jullie dat het stalgeld ook terug daalt als de hooiprijzen volgende jaren terug dalen (gaan de boeren dat wel doen?)

Dus shoot...


Stalprijs zal bij ons idd ook gaan stijgen, is al meerdere jaren gelijk gebleven.

Maar voerkosten zijn meestal ongeveer 30% van de stalprijs bij een all-in stalling. Dus wanneer de hooikosten met X % stijgt rechtvaardigt dat niet dat de gehele stalprijs met hetzelfde % stijgt.

[o]

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:32

Stalprijs met 25% omhoog is niet echt de juiste berekening, het ruwvoer is maar een percentage van de prijs van de stalling en dat percentage kan uiteraard met met 25% omhoog gaan ;)

Hier betalen we ietsje meer voor de nieuwe inkoop hooi wat ik wel begrijp. Gelukkig ook het type stalbaas die als er een prijsverlaging of terug naar normale prijs, is van hooi dit ook weer berekend.
Helaas is dat niet altijd het geval, heb ook op stallen gestaan die het verschil dan graag in eigen zak blijven steken..

"Een draver, is gaver" :D


FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:35

RianneH schreef:
Stalprijs met 25% omhoog is niet echt de juiste berekening, het ruwvoer is maar een percentage van de prijs van de stalling en dat percentage kan uiteraard met met 25% omhoog gaan ;)

Hier betalen we ietsje meer voor de nieuwe inkoop hooi wat ik wel begrijp. Gelukkig ook het type stalbaas die als er een prijsverlaging of terug naar normale prijs, is van hooi dit ook weer berekend.
Helaas is dat niet altijd het geval, heb ook op stallen gestaan die het verschil dan graag in eigen zak blijven steken..


Daan heb je een fijne en eerlijke stalhouder, mag je blij mee zijn.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:50

Lijkt me niet meer dan normaal dat de stalprijs stijgt door de prijs van het ruwvoer momenteel. Ik denk dat als je het zelf niet hoeft te kopen je geen idee hebt wat het kost en hoe moeilijk het nu is fatsoenlijk in te slaan. In Duitsland is bijv niks meer te krijgen. Mensen zijn er radeloos en zoeken naar alternatieven om te voeren. Heel Europa is erg droog geweest afgelopen maanden en wat er nu evt nog gaat komen, als er nog wat gaat komen is niet van hele beste kwaliteit maar moet je wel bijna het dubbele voor gaan betalen. Dus ja, snap zeker dat een stalprijs omhoog moet.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:51

Bij 25% stijging kan ik deze stal niet meer betalen, das zo'n 100€ meer :=
Wij betalen per oktober een tientje (of 20, weet het niet eens meer precies) meer ivm het hooi inderdaad.

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:53

Als rekenen toch zo makkelijk zou zijn :))

Nee een stijging lijkt me meer dan normaal, via een correcte berekening.
En hoe het hooi zich verder zal ontwikkelen zal afwachten zijn..


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:00

Popstra schreef:
Lijkt me niet meer dan normaal dat de stalprijs stijgt door de prijs van het ruwvoer momenteel. Ik denk dat als je het zelf niet hoeft te kopen je geen idee hebt wat het kost en hoe moeilijk het nu is fatsoenlijk in te slaan. In Duitsland is bijv niks meer te krijgen. Mensen zijn er radeloos en zoeken naar alternatieven om te voeren. Heel Europa is erg droog geweest afgelopen maanden en wat er nu evt nog gaat komen, als er nog wat gaat komen is niet van hele beste kwaliteit maar moet je wel bijna het dubbele voor gaan betalen. Dus ja, snap zeker dat een stalprijs omhoog moet.

Hier is er nog genoeg te krijgen hoor volgens de stalhouder en ook de stallen naast ons krijgen gewoon geleverd. Prijs is wel iets gestegen, maar niets om zenuwachtig over te doen.(overijssel)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:08

Maar als het stalgeld nu omhoog gaat door hogere hooi/stro prijzen, gaat het stalgeld dan ook naar beneden als er een goed jaar is en hooi/stro tegen een lage prijs ingekocht kan worden?

Een regelmatige stijging in stalgeld vind ik oké, je moet wel uitkomen en iedereen mag een boterham verdienen aan zijn bedrijf. Maar een blijvende verhoging vragen enkel in verband hogere prijzen door slechte oogst vind ik wel vreemd, want dat lijkt mij een tijdelijke situatie?

Overigens vind ik een stijging van €10 per maand eens in de zoveel tijd, realistisch. Ken ook stallen die ieder jaar €25 extra vragen, dat vind ik wel veel. Zeker als er verder weinig aan de faciliteiten veranderd.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:24

Ik wil ook de prijs voor stalling inclusief ruwvoer en strooisel iets verhogen. De kostprijs van agrarisch loonwerk is gestegen doordat het BTW tarief op persen en wikkelen en de balenklem van 6% naar 21% gegaan is, en dus ook de prijzen van mijn eigen balen 15% gestegen zijn. Daarnaast hebben we afgelopen zomer veel meer moeten bijvoeren.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:33

Ja dat de rekening niet zo simpel is had ik ook wel door, maar de prijsstijging gaat toch op meerdere plaatsen er komen. Ik ben benieuwd hoe de prijzen volgende jaren gaan evolueren naargelang hoe de hooi prijzen zich gedragen.

Hier van de stalbazin wel de belofte gekregen dat als de prijs van het ruwvoer zakt de stal prijs ook zal zakken.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:40

Prijzen zullen zo wie zo stijgen.
Niet alleen vanwege schaarste (wat heel gewoon is ivm vraag en aanbod ),maar btw is verhoogd op loonwerk van 6 naar 21 en hooi gaat ook per 1 jan naar verhoogd btw tarief 6 naar 9%. Ben idd ook wel reuze benieuwd naar wat de prijzen gaan doen van hooi. En hoe groot de te korten zijn

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:26

Niet alleen hooi, ook strooisel en Krachtvoer word duurder. Al het vee voer gaat duurder worden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:40

Aha, ik moet dus nog even flink strooisel en krachtvoer inslaan voor de nieuwe wijzigingen...

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:04

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie nu betalen en wat de bijkomende verhoging gaat worden.
Bij ons gaan ze ook de prijs omhoog gooien. Er moet nog worden bekend gemaakt hoeveel.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:39

Bij ons op stal is hooi een los supplement. Je kunt het hooi dus via stal doen of zelf. Dus het supplement hooi gaat omhoog, maar omdat ik het hooi zelf doe blijft het stallingsgeld gelijk.
Ik betaal, daar waar ik het hooi haal, momenteel € 4,50/baal.
Ik hoor om me heen wel dat stallen hun stallingsgeld verhogen. 2 stallen in buurt hebben hun stallingsgeld met € 25/maand verhoogd (eentje van € 260 --> € 285, eentje van € 300 --> €325)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:04

Wij betalen ook de kale box en kopen zelf hooi en strooisel, hooi en voordroog is dit jaar beide omhoog gegaan...

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:07

Vind het redelijk dat een stalhouder in zo'n extreem jaar gestegen inkoopprijzen doorberekent. Zo te lezen komt dat wel goed bij je TS!

jaime_andrea schreef:
Prijzen zullen zo wie zo stijgen.
Niet alleen vanwege schaarste (wat heel gewoon is ivm vraag en aanbod ),maar btw is verhoogd op loonwerk van 6 naar 21 en hooi gaat ook per 1 jan naar verhoogd btw tarief 6 naar 9%. Ben idd ook wel reuze benieuwd naar wat de prijzen gaan doen van hooi. En hoe groot de te korten zijn
BTW kan de pensionhouder gewoon terugvorderen, dus dat hoeft nu niet voor een extra prijsverhoging te zorgen. Per 1/1/19 lijkt een kleine prijsstijging voor het 6% deel van je stalling me ook redelijk en logisch.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:36

Terug vorderen? Verrekenen met BTW die hij binnenkrijgt van klanten bedoel je waarschijnlijk...

Je brengt BTW in rekening bij je klanten, en je leveranciers brengen BTW in rekening bij jou. Deze mag je met elkaar verrekenen en per saldo krijg je dan terug of moet je afdragen. Normaal gesproken moet je afdragen (ondernemer maakt als het goed is winst dus omzet is hoger dan kosten, BTW op omzet is hoger dan BTW op kosten) Als de ondernemen een prijs inclusief BTW heeft en zijn prijs niet verhoogd, dan worden dus wel degelijk de netto inkomensten lager. De staleigenaar neemt dan het verlies door de hogere belasting zelf. Hij moet immers wel de hogere BTW op inkoop betalen en afdragen over eigen diensten of producten.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:01

Bij ons is een paar maanden terug de stalprijs omhoog gegaan vanwege de stijgende stroprijzen.

Hooi hadden ze al voldoende binnen dus op korte termijn verwacht ik dat niet direct.

Maar als de prijzen voor de stalhouders stijgen vind ik het niet meer dan redelijk dat de stalprijzen ook stijgen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Tequilaatje

Berichten: 528
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Julianadorp

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:18

Bij ons gaat het stalgeld 20,- omhoog van 275,- naar 295,-. De laatste jaren is het maar heel weinig omhoog gegaan. Dat ik daar met een vorig paard stond was het 265,- en dat is bijna 10 jaar geleden.

Java Allegria Bel

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Hooiprijzen gestegen, dus stalprijzen ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:20

Mijn stalgeld is omhoog gegaan helaas.. Door de hooiprijs..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 26 bezoekers