Staan jullie paarden nu op de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 19:40

Ik vraag me af; staan jullie paarden nu gewoon op de wei? Door de droogte is er natuurlijk weinig gras mee. Het gras dat nu begint te groeien; is dat erg suikerrijk?

De reden dat ik het vraag is dat op onze stalling de paarden al weken niet op het land komen. Op mijn vraag waarom ze er nu niet op staan (het is weer redelijk groen) krijg ik niet echt duidelijk antwoord. Ik geloof iets van dat het land anders zo weer kapot is, of misschien omdat het suikerrijk is (staleigenaar denkt dat de paarden altijd overal hoefbevangen van raken; ook als ik wil dat onze pony met maagzweren onbeperkt ruwvoer krijgt -O- )

Ik wil graag begrijpen wat een reden kan zijn dat de paarden nu, met toch prima weer en een weide die er weer redelijk bij ligt, niet op de wei komen?


ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:42

Hier staan ze ook niet op de wei.
Het gras is kort en er komt net weer een beetje groei in.
Ja er zitten nu veel suikers in het gras.
En ze hebben hetgeen wat nu groeit ook zo weer kaal.
Beter nog even wachten tot het allemaal wat langer is.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 16-08-18 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13873
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:43

Ja nu wel weer sinds 2 dagen. Hiervoor 3 weken lang in de paddock gehad met voldoende ruwvoer zodat de weide kon herstellen. Sinds de regenbuien begint het gras weer hard te groeien. Is nu weer mooi groen!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:43

Onze paarden staan al weken 24/7 op de wei, wel met (onbeperkt) hooi uiteraard. De pony heeft wel sinds een paar dagen weer haar graskorf op, omdat het gras weer goed begint te groeien.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:44

Ja de hele tijd door. Heb er een hooiruif jn gezet ervoer bij.
Tevens heb ik me erbij neergelegd dat ik opnieuw moet inzaaien. Ze hebben door de droogte de hele grasmat kapot gelopen, maar dat is dan maar zo.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:44

Hier gewoon 24/7 op de weide. Hou ze goed in de gaten en krijgen zo nu en dan strookbegrazing.
Hebben wel extra vitamines en mineralen bijgevoerd.
Tot nu toe geen problemen.

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:46

Ja hier staan ze aldoor nog op de wei.
Wel hooi bijgevoerd op het land.
Andere land is goed gesproeid, dat is goed gegroeid en daar staan ze nu weer.

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:47

Bij ts gaat het om paarden die al weken niet op de wei hebben gestaan.
Die van mij staan ook al weken niet op de wei dis ze er nu zomaar op gooien omdat er weer wat gras groeit lijkt me niet verstandig.
Paarden die altijd 365 dagen p.j op de wei staan is een ander verhaal.

Nyaleti

Berichten: 6100
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:48

Die van mij zijn de hele tijd buiten gebleven en heb ik extra hooi gegeven. Echt gras stond er niet meer maar anders staan ze zich ook maar te vervelen op de paddock. Wil nu wel weer de helft dicht gooien zodat het wat kan gaan groeien.
Ze staan trouwens aan huis, kan me op een pensionstal voorstellen dat d eigenaar wat terughoudend is voordat z'n wei nog meer naar de getver is en hij alles opnieuw kan gaan zaaien etc.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 19:49

Kijk, dat geeft al wat duidelijkheid, dank jullie wel! Ik heb nog niet zoveel verstand hiervan.
Als het gras over een aantal weken weer een stuk langer is, betekent dat dan ook dat het fructaangehalte weer wat stabieler is?

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 19:53

ClaudiaHS schreef:
Bij ts gaat het om paarden die al weken niet op de wei hebben gestaan.
Die van mij staan ook al weken niet op de wei dis ze er nu zomaar op gooien omdat er weer wat gras groeit lijkt me niet verstandig.
Paarden die altijd 365 dagen p.j op de wei staan is een ander verhaal.


Nee in het voorjaar bouwen we dat inderdaad ook altijd op, daarom vroeg ik me af waarom stalhouder er voor kiest nu nog (steeds) geen gebruik te maken van de weide. Geen gebruik maken van de weide betekent voor stalhouder nl. dat onze pony (en de rest van de pony's en paarden) maar om de dag naar buiten gaat.
Omdat hij maar beperkt land heeft begrijp ik best dat hij er zuinig op is overigens. Alleen zo is er elke keer wel wat waardoor het niet kan (het regent te hard, ze hebben teveel last van de vliegen en dan willen de paarden naar binnen, het is te droog dus er is geen gras meer en nu dus weer iets.
Ik ben niet opgegroeid met paarden en we hebben sinds 1,5 jaar een pony. Ik wil zo goed mogelijk voor haar zorgen dus ik probeer te begrijpen waarom stalhouder bepaalde beslissingen maakt (overigens weet ik al dat we hier niet blijven, morgen bij een andere stalling kijken) maar dan weet ik ook waar ik op moet letten bij andere plekken.

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:55

Bij ons staan ze op de wei. Maar ze zijn er dan ook niet af geweest, wij hebben nog steeds hoog uitgebloeid gras staan waar ze dagelijks een strookje van krijgen en hebben in de droge periode kunnen sproeien.

Bij een wei die flink heeft geleden en paarden die al een tijdje op hooi staan zou ik voorzichtiger zijn.


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 19:56

Ik denk trouwens dat het hele probleem is dat hij inderdaad gewoon te weinig land heeft voor de paarden die hij in zijn pensionstal heeft staan. Ook te weinig paddock ruimte trouwens. Hierdoor gaan ze standaard maar 4 uur (in de praktijk maar 2,5 - 3 uur) op de paddock want dat wisselt hij de groep.
Zelfde geldt voor weidegang.

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:56

Dan is het inderdaad verstandig om een andere stalling te zoeken!

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:07

Bij ons staan ze ook gewoon op het gras, er is bij ons goed gesproeid met die hete dagen. Ze hebben het gras, toen de droge periode net begon gemaaid en daarna iedere nacht goed gaan sproeien Toen hebben ze er 1 a 2 weken niet op gestaan zodat het wat kon bij trekken, en daarna weer opgebouwd. Gras is weer zo'n 20 cm hoog. Dus wij kunnen nog wel een maand of 2 mee vooruit. We doen wel aan strook begrazing, zodat ze niet te veel in 1 keer kunnen eten.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:08

Stalhouders grijpen graag naar externe factoren om het te weinig buiten komen te verantwoorden (te droog, te veel fructaan, te nat, te kort, te lang,...) maar meestal komt het inderdaad gewoon neer op te veel dieren per hectare.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:09

Ja,
Die van ons staan 24/7 op de weide.

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:10

Hier ook doorgaand op het land gehad. Bijgevoerd op het land of wat korter op het land en extra ruwvoer beurt.
Nu nog steeds op het land dus :D


OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:16

Nee, maar dat had ook met de hitte en de enorme hoeveelheid vliegen te maken. Ze staan nu ook even niet op het land vanwege mijn oudste die kampt met een flink ontstoken oog. Maar ze staan de hele dag buiten, lekker in de paddock met stal erbij dus ze kunnen alle kanten op. En onbeperkt hooi in slowfeeders.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

MarloesHJ

Berichten: 2459
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:19

Ik heb ze net omgeweid naar de wei met hooi op een stokje, maar daar is dicht bij de grond ook groen gras te vinden. Ze staan bij mij 365 dagen per jaar op de wei. Andere wei was wel kaal maar ook daar stond wat hooi op een stokje op. Kale wei is alweer heel mooi aan het bij komen.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:20

Die van mij heeft altijd buiten gestaan.
Ze werden bijgevoerd. Wij hebben prima paddocks maar dat werd uiteindelijk ook zo stoffig en de paddocks zijn niet heel groot (kan niet even in volle galop een sprintje trekken bv) en beweging is toch wel heel belangrijk.

Paarden krijgen ook vitamine, luzerne, slobber en musli bijgevoerd met magnesium ed. En er wordt erg goed gelet op gewicht. Tot nu toe gaat alles goed. Alleen die rotvliegen... Paard krabt zn hele hoofd kapot.

Voorheen stond ik ook op een stal waar paarden heel veel binnen stonden en niet teveel voer kregen (twee voerbeurten per dag van een bultje voordroog) en ze niet voldoende beweging kregen.. Mochten maar met twee of drie de weide/paddock in durende 1 uur (winter) of 4 uur in de zomwr.
Veeeel te weinig. Zowel beweging, sociaal als het eten. Ik ben weggegaan. Die mensen hoefde je niks meer te vertellen hoe het werkt in een paardenlichaam. Die wisten ales beter.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Staan jullie paarden nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:24

ja, zomer en winter

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 20:30

RoyceMack schreef:
Die van mij heeft altijd buiten gestaan.
Ze werden bijgevoerd. Wij hebben prima paddocks maar dat werd uiteindelijk ook zo stoffig en de paddocks zijn niet heel groot (kan niet even in volle galop een sprintje trekken bv) en beweging is toch wel heel belangrijk.

Paarden krijgen ook vitamine, luzerne, slobber en musli bijgevoerd met magnesium ed. En er wordt erg goed gelet op gewicht. Tot nu toe gaat alles goed. Alleen die rotvliegen... Paard krabt zn hele hoofd kapot.

Voorheen stond ik ook op een stal waar paarden heel veel binnen stonden en niet teveel voer kregen (twee voerbeurten per dag van een bultje voordroog) en ze niet voldoende beweging kregen.. Mochten maar met twee of drie de weide/paddock in durende 1 uur (winter) of 4 uur in de zomwr.
Veeeel te weinig. Zowel beweging, sociaal als het eten. Ik ben weggegaan. Die mensen hoefde je niks meer te vertellen hoe het werkt in een paardenlichaam. Die wisten ales beter.



Stond je waar ik nu sta? -O- -O-
Ik heb in ieder geval wel veel bijgeleerd. Persoonlijk kan ik hier gewoon niet mee leven voor onze merrie. Anderen blijkbaar wel. Ik denk vanwege de erg fijne en uitgebreide faciliteiten. Voor mij weegt dat niet op tegen het geluk en de gezondheid van mijn pony. Stalgenoten praten het goed als ze dan ineens toch een extra uurtje in de paddock mogen maar dan vergeten ze dat ze alsnog 20+uur op stal staan. Ik word daar zo verdrietig van.

Maar goed, met deze omstandigheden dus opbouwen als ze al even niet meer op de wie hebben gestaan. Dat had ik al gedacht maar heel fijn om dat bevestigd te krijgen van jullie. Ook op een evt andere stal is dat belangrijk om rekening mee te houden.

Ik ga vrijdag op een stal kijken waar ze sowieso altijd (ook in de winter) hele dagen buiten staan EN onbeperkt ruwvoer krijgen. Het is wel 30 minuten rijden, maar goed, dat heb ik er wel voor over.

Mi_Amore

Berichten: 14836
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:34

Hier staan ze nog steeds 24/7 op de weide. En voldoende gras. Nochtans maar 7000m² voor 2 paarden, maar vanwege de juiste indeling, heeft de helft flink kunnen doorgroeien waardoor ze nu alweer 2 maanden 'hooi' aan het eten zijn. Zo lang en droog is het :)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:39

Hier staan ze altijd 24/7 op weide dus die zijn het gewoon. Ook geen paarden die gevoelig zijn voor HB wat natuurlijk geen garantie is maar toch. Ze krijgen hier trouwens nog steeds onbeperkt hooi waardoor ze ook niet extreem veel jong gras eten, ze steken de pens vol met hooi en ik zie ze af en toe wat grazen maar ze staan het grootste deel van de dag aan het hooi.(En ja ik kan ze de hele dag zien dus ben daar zeker van. :D)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-08-18 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ABC_Pony, Barchetta, Celebi, Claudia1993_, JackieT, jojoleinee, Kabayo, Lotje033, m0niekkkie, meniekske, neline11, Rainer, Wilkje en 101 bezoekers