Verveling op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 17:28

Hoi! Heeft iemand ideeën wat ik kan maken om verveling op stal tegen te gaan? Het liefst gratis hihi


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:34

Lianne_xxx schreef:
Hoi! Heeft iemand ideeën wat ik kan maken om verveling op stal tegen te gaan? Het liefst gratis hihi


Meer buiten zetten met soortgenoten. Kost niets, en gaat absoluut verveling tegen

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:36

Idd meer buiten zetten. Of grotere stal met vriendje erbij.
Genoeg ruwvoer om te kunnen knabbelen.

Hoe merk je dat hij zich verveelt?

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:51

Is er een reden dat je/het paard momenteel veel op stal staat?

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:55

Hoe staat hij op het moment exact gehuisvest? Bodembedekking, ruwvoer, krachtvoer, tijd buiten de stal En dan bij vrije beweging: hoe groot is het oppervlakte en staat hij dan alleen of met anderen;
bij aan de hand: wat doe je dan: poetsen, wandelen, kunstjes oefenen, echt trainen aan de hand of aan de longe (en hoelang stap/draf/galop);
bij trainen onder de man: hoe lang per keer, hoe vaak per week en hoelang stap, draf en galop, verder nog verzwarende dingen?

Hoe oud is hij (of zij?) en wat voor ras is het?
Is er een medische probleem?


Ps. kleine tip: zet geen hihi achter je berichten, het doet klinken alsof je het eigenlijk niet serieus meent.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:15

Vjestagirl schreef:
Lianne_xxx schreef:
Hoi! Heeft iemand ideeën wat ik kan maken om verveling op stal tegen te gaan? Het liefst gratis hihi


Meer buiten zetten met soortgenoten. Kost niets, en gaat absoluut verveling tegen


Ze kunnen niet vaak op de wei want ze zijn beetje te dik

Paardenfan25 schreef:
Idd meer buiten zetten. Of grotere stal met vriendje erbij.
Genoeg ruwvoer om te kunnen knabbelen.

Hoe merk je dat hij zich verveelt?


K merk het niet perse, maar ben bang dat hij zich verveelt

edith2 schreef:
Is er een reden dat je/het paard momenteel veel op stal staat?


Hij is beetje te dik haha
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:17

Dan zet je hem op de paddock ;)

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:17

Paardenfan25 schreef:
Idd meer buiten zetten. Of grotere stal met vriendje erbij.
Genoeg ruwvoer om te kunnen knabbelen.

Hoe merk je dat hij zich verveelt?


Zn vriendje staat stal ernaast, kunnen elkaar zien enzo door een gat in de muur

Sunnda schreef:
Dan zet je hem op de paddock ;)


Doe ik ook maar snachts en s'avonds staat hij op stal
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:19

Lianne_xxx schreef:
Sunnda schreef:
Dan zet je hem op de paddock ;)


Doe ik ook maar snachts en s'avonds staat hij op stal

Hoelang zijn dan de feitelijke uren dat hij buiten komt?

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:20

Hoe lang staat hij uiteindelijk binnen?
Heb je al aan een slowfeeder gedacht? Dan blijft hij wat langer bezig met zijn eten.
Een jollybal, die is niet gratis maar kunnen ze wel mee spelen.
Tientallen, wel oppassen dat hij zich er niet aan kan bezeren in stal.

Een stal genootje stopt altijd een wortel in het ophangingsgat van de lolly bal. Deze blijft dan vast zitten en daar is hij meestal een tijd mee bezig.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:20

Mizora schreef:
Hoe staat hij op het moment exact gehuisvest? Bodembedekking, ruwvoer, krachtvoer, tijd buiten de stal En dan bij vrije beweging: hoe groot is het oppervlakte en staat hij dan alleen of met anderen;
bij aan de hand: wat doe je dan: poetsen, wandelen, kunstjes oefenen, echt trainen aan de hand of aan de longe (en hoelang stap/draf/galop);
bij trainen onder de man: hoe lang per keer, hoe vaak per week en hoelang stap, draf en galop, verder nog verzwarende dingen?

Hoe oud is hij (of zij?) en wat voor ras is het?
Is er een medische probleem?


Ps. kleine tip: zet geen hihi achter je berichten, het doet klinken alsof je het eigenlijk niet serieus meent.


Bedankt voor je tip :)

Het is een Welsh A pony, en staat aan huis met een ezel vriendje. Ik doe eigenlijk alles met hem aan de hand. (Vd, vrijspringen, grondwerk noem maar op) ze hebben een paddock, wei (kunnen ze niet vaak op want ze zijn wat te dik) en dus allebei een stal. Maar ze staan naast elkaar in de stal met een gat in de muur zodat ze elkaar kunnen zien enzo

KellyR schreef:
Hoe lang staat hij uiteindelijk binnen?
Heb je al aan een slowfeeder gedacht? Dan blijft hij wat langer bezig met zijn eten.
Een jollybal, die is niet gratis maar kunnen ze wel mee spelen.
Tientallen, wel oppassen dat hij zich er niet aan kan bezeren in stal.

Een stal genootje stopt altijd een wortel in het ophangingsgat van de lolly bal. Deze blijft dan vast zitten en daar is hij meestal een tijd mee bezig.


Verschilt vaak. Soms staat hij langer binnen dan normaal. Maar eigenlijk hele avond en de nacht tot sochtends 10 uur ong.

Bedankt!

Sunnda schreef:
Hoelang zijn dan de feitelijke uren dat hij buiten komt?


Precies aantal uren weet k niet, maar meestal gewoon de ochtend en hele middag

Ik hoef trouwens geen tips over de wei en paddock enzo, ik weet echt wel wat ik doe en wat het beste is voor mijn pony ;)

Wat ik hier vooral probeer te bereiken is om ideeën te krijgen om speeltjes zeg maar zelf te maken
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:25

Dat is niet veel.
Ik begrijp dat ze aan huis staan?
Waarom niet de deuren van de stallen naar de paddock openlaten?
Dan kunnen ze zelf beslissen of ze buiten of binnen willen staan.
Het hek naar de wei kan dan open als je dat zelf wilt. :)

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:27

Sunnda schreef:
Dat is niet veel.
Ik begrijp dat ze aan huis staan?
Waarom niet de deuren van de stallen naar de paddock openlaten?
Dan kunnen ze zelf beslissen of ze buiten of binnen willen staan.
Het hek naar de wei kan dan open als je dat zelf wilt. :)


Bedankt voor de tip :) maar dit topic draait nu vooral even om speeltjes voor in stal aangezien in de winter ze ook niet 24/7 buiten kunnen want daar kunnen ezels niet tegen aangezien ze een bepaald stofje niet hebben in de huid

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:33

Ezels hebben geen 100% waterdichte vacht, maar met een winterdeken kunnen ze prima buiten, mits ze een goede schuilstal hebben.
Je pony kan beter op een paddock met hooi staan waar hij nog beweging krijgt, dan stilstaan en zich vervelen in de stal. Beweging is altijd beter als ze moeten afvallen.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:34

Ezels kunnen niet tegen regen, wel tegen kou;)

Je vraagt om oplossingen tegen verveling, dit zijn een paar hele goede. Vooral als je ze zelf aan huis hebt staan.
Als ze naar buiten kunnen vervelen ze zich ook niet.

Daarbij geef ik net tips van bijvoorbeeld een slowfeeder.

Als je van de stal geen uitloop wil maken kan je ook kijken of je ze pas om 8 uur naar binnen kan halen.
Of kijk of je het tussenschot van de stal weg kan halen.
Dan staan ze gezellig samen.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:42

KellyR schreef:
Ezels kunnen niet tegen regen, wel tegen kou;)

Je vraagt om oplossingen tegen verveling, dit zijn een paar hele goede. Vooral als je ze zelf aan huis hebt staan.
Als ze naar buiten kunnen vervelen ze zich ook niet.

Daarbij geef ik net tips van bijvoorbeeld een slowfeeder.

Als je van de stal geen uitloop wil maken kan je ook kijken of je ze pas om 8 uur naar binnen kan halen.
Of kijk of je het tussenschot van de stal weg kan halen.
Dan staan ze gezellig samen.



Tussen de stallen is t beton ;) en samen in 1 stal vind de pony leuk maar de ezel niet. Want de pony eet liever al t eten zelf op en dan krijgt de ezel niets. Mijn pony is onwijs lief maar kan aardig fel zijn.

Dus daarom 24/7 buiten en de stallen oplaten is geen oplossing aangezien de ezel dan vrij weinig te eten krijgt

Mensen, mijn pony heeft genoeg beweging, heeft een super grote stal, groter dan al die stallen op maneges en pension stallen.

Mijn vraag is of jullie ideeën hebben voor speeltjes te maken. En niet om helpen beslissen hoelang ze buiten en binnen staan.

Ze staan soms heel lang buiten en soms wat korter,maar beweging hebben ze genoeg
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:52

De stal zal altijd saai zijn voor een pony omdat ze alleen opgesloten staan in een kleine ruimte. Een een lagere muur tussen de stallen helpt dan kunnen ze elkaar zien en aanraken. Maar 2 voerplekken met slowfeeders lost ook je probleem met eten op en dan ook je stal probleem.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:53

Amber_anne schreef:
De stal zal altijd saai zijn voor een pony omdat ze alleen opgesloten staan in een kleine ruimte. Een een lagere muur tussen de stallen helpt dan kunnen ze elkaar zien en aanraken. Maar 2 voerplekken met slowfeeders lost ook je probleem met eten op en dan ook je stal probleem.


Ze kunnen elkaar zien en aanraken.
Als ik 2 hooinetten ophangt werkt dat niet want mijn pony trapt dan alsnog omdat hij t allebei zelf wilt ;)

Felien_Kyra

Berichten: 2087
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:54

Al op internet rond gekeken naar "speelgoed" voor paarden? Misschien kun je ideeën op doen om zelf iets te maken. Echt iets wat verveling tegen gaat zou ik eigenlijk niet weten..

Elaya

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:05

Over het algemeen werken die speeltjes ook niet echt, want ze voldoen niet aan de basisbehoefte van een paard. Een hond gaat in de weer met speeltjes omdat dat het jachtinstinct aanspreekt. Een paard heeft geen jachtinstinct, dus kun je met speeltjes ook een stuk minder. Een speeltje moet iets lekkers opleveren om verveling tegen te gaan, maar als je pony wat te dik is, heeft iets met voer dus geen zin.

Anderen geven uitstekende tips om verveling tegen te gaan: deuren van de stallen open zodat ze naar buiten (en naar binnen) kunnen wanneer ze dat zelf willen. Hooi voeren in slowfeeders, zodat ze langer over hun hooi doen. Met wat creativiteit, aanhangernetten van de Action en een klos touw kom je een heel eind. Op pinterest zijn ook andere leuke slowfeeders te vinden, bijvoorbeeld een klein tonnetje met gaten aan een touw ophangen en hooi in het tonnetje doen. Door het slingeren kost het moeite om het hooi te pakken.
Je zou ook bijv. wilgentakken kunnen geven, deze worden door onze pony's vaak helemaal van blaadjes, zijtakjes en bast ontdaan.

Oy with the poodles, already

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:07

Je kunt zo'n hayplay kopen. Dat is zo'n bal met gaten waar hooi in kan. Of hooi uit een slowfeeder geven zodat hij langer bezig is met eten. Stro op de bodem om lekker op te knabbelen. Een speelbal en verder houdt het een beetje op vrees ik.

Je wilt geen tips over de huisvesting en ik vind het jammer dat je daar niet voor open staat. Een uitloop naar buiten betekend niet altijd op de wei … dus eten …. dus een dikker paard.

Ik zou er voor kiezen om een inloopstal te maken zodat ze zelf kunnen kiezen. Dan krijgt je pony automatisch meer beweging. Voerprobleem kun je aanpakken door er voor te kiezen om 3 of 4 voerplaatsen met hooi te maken. En dan proberen die plaatsen zo ver mogelijk uit elkaar te zetten. Dan heeft de ezel altijd ergens de kans om te eten.

Andere optie is om aan beide stallen een uitloop naar buiten te maken en die uitlopen van elkaar te scheiden. Dan hebben ze nog meer ruimte, kunnen lekker buiten rondkijken en elkaar zien, maar ze kunnen niet bij elkaar. Als je dan bij beide zowel buiten als binnen een hooinet hangt bewegen ze meer dan alleen op stal.
Je zou dan in de uitloop zand kunnen storten. Dan kunnen ze ook lekker liggen en rollen in het zand. Of gewoon een deel van de paddock hiervoor gebruiken als dat mogelijk is.

Zelf heb ik twee shetlanders die zich echt vervelen als ze op stal moeten. Met oud en nieuw staan ze op stal. Ik zorg dan voor lekker veel ruwvoer en daarbij staan ze samen. Normaal kunnen ze 24/7 naar buiten en de inloopstal in. Ik voer op 4 plaatsen hooi om ze in beweging te houden. Ze mogen maar een uur per dag de wei op of ik maak gebruik van strookbegrazing.
Verder lopen ze op een breed zandpad rondom de wei. Een paddock Paradise. Een erg leuke manier om je pony's aan huis te houden vind ik!

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:08

Je hebt bijvoorbeeld een hay play ball, hier kun je ca. 3 kg hooi in doen. Of een voerbal, zodat de pony langer bezig is met zijn eten.
Maar ik denk niet dat je dit echt zelf kunt maken...
Toen het zo warm was heb ik wel iets leuks gezien. Ijslollies voor paarden :D met fruit. Deze waren wel zelf gemaakt.
Wilgentakken zijn inderdaad ook een goed idee!

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:52

Lianne_xxx schreef:
Amber_anne schreef:
De stal zal altijd saai zijn voor een pony omdat ze alleen opgesloten staan in een kleine ruimte. Een een lagere muur tussen de stallen helpt dan kunnen ze elkaar zien en aanraken. Maar 2 voerplekken met slowfeeders lost ook je probleem met eten op en dan ook je stal probleem.


Ze kunnen elkaar zien en aanraken.
Als ik 2 hooinetten ophangt werkt dat niet want mijn pony trapt dan alsnog omdat hij t allebei zelf wilt ;)


Kunnen ze ook in elkaars stal met hun hoofd?
Als je de 2 voerplekken nou uit elkaar doet zodat er genoeg ruimte is tussen de 2 netten dat ze elkaar niet kunnen raken met een trap ;)

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:54

Ik vind de tips van Delphi erg goed!!

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 21:55

Hilary schreef:
Over het algemeen werken die speeltjes ook niet echt, want ze voldoen niet aan de basisbehoefte van een paard. Een hond gaat in de weer met speeltjes omdat dat het jachtinstinct aanspreekt. Een paard heeft geen jachtinstinct, dus kun je met speeltjes ook een stuk minder. Een speeltje moet iets lekkers opleveren om verveling tegen te gaan, maar als je pony wat te dik is, heeft iets met voer dus geen zin.

Anderen geven uitstekende tips om verveling tegen te gaan: deuren van de stallen open zodat ze naar buiten (en naar binnen) kunnen wanneer ze dat zelf willen. Hooi voeren in slowfeeders, zodat ze langer over hun hooi doen. Met wat creativiteit, aanhangernetten van de Action en een klos touw kom je een heel eind. Op pinterest zijn ook andere leuke slowfeeders te vinden, bijvoorbeeld een klein tonnetje met gaten aan een touw ophangen en hooi in het tonnetje doen. Door het slingeren kost het moeite om het hooi te pakken.
Je zou ook bijv. wilgentakken kunnen geven, deze worden door onze pony's vaak helemaal van blaadjes, zijtakjes en bast ontdaan.


Dankjewel!

Maar blijkbaar denkt iedereen hier dat mijn pony de hele dag op stal staat,maar hij staat alleen s'avonds en snachts op stal. En snachts wil ik ze gewoon in stal hebben dus geen deuren dicht.

Bedankt voor je tips!

NRJ schreef:
Je hebt bijvoorbeeld een hay play ball, hier kun je ca. 3 kg hooi in doen. Of een voerbal, zodat de pony langer bezig is met zijn eten.
Maar ik denk niet dat je dit echt zelf kunt maken...
Toen het zo warm was heb ik wel iets leuks gezien. Ijslollies voor paarden :D met fruit. Deze waren wel zelf gemaakt.
Wilgentakken zijn inderdaad ook een goed idee!


Haha ja ik had ook paarden ijsjes gemaakt haha
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, GoogleAdsense, IASCrawler, Rainer en 64 bezoekers