Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 12:16

Ik heb hulp nodig, want ik kom er niet meer uit. Luxe probleem, maar als ik een hoop geld uit ga geven, dan liever graag goed :+ .

De situatie is als volgt:
Afbeelding

De huidige stal is een inloopstal van maximaal 3.20 x 3.50 met 1 grote opening. Deze stal wordt veelvuldig gebruikt door mijn 3 heren, zijnde een Shetlander, een Welsh en een KWPN Gelder. Ze gaan nogal harmonieus met elkaar om en staan en liggen dus rustig met hun 3-en in de stal. Je snapt niet dat het past :+. Direct aansluitend is een stuk bestraat en uitloop naar de paddock en bak.

Nu mag ik een nieuwe stal gaan bouwen, 75 m2 mag zonder meer, alles daarboven zal ik eerst moeten overleggen met de gemeente, maar nu loop ik dus hoofdpijn te krijgen over de indeling. Heb al een rechthoekige vorm bedacht en nu dan een hoekopstelling. Voordeel hiervan is dat ze wat meer bestraat hebben om nog rond te dwarrelen. Harde eisen zijn: 1 grote inloopstal met 2 deuren en met voerrekken aan de binnenzijde van de stal en het liefst nog een stal (of mogelijkheid om die te creëeren) zodat ik een paard apart kan zetten bij ziekte oid. Mocht dit een vaste stal worden, dan kan ik die gebruiken als poetsplek, anders moet deze apart gecreëerd worden. Alle overige ruimte zal gebruikt worden voor hooiopslag, maar moet ook ergens mijn zadelkast en attributen kwijt. Wil ook graag iets van een wastafel/spoelbak.

Wie wil er met mij meedenken?? Vraag gerust!! Niet alle maten staan vast, alleen de 11 meter rechts en 5 meter links kunnen niet groter.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:37

Leuk, ik houd van dit soort topics, lekker inspiratie uitwisselen.

Wat gebeurt er met de huidige stal? Blijft dat een stal, wordt het opslag of wordt die gesloopt? Als het blijft staan, zou ik je willen aanraden om òf de nieuwe stal er strak tegenaan te bouwen òf wat meer ruimte ertussen te laten dan nu op je tekening. Minder dan een meter (en reken dan ook mee hoeveel het dak oversteekt) is echt niet aan te raden qua onderhoud }:0 Misschien kun je de hoek schuin maken om toch je vloeroppervlak te optimaliseren?

Ik blijf even volgen, ben benieuwd wat je er voor moois van maakt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:52

Wat leuk dat je je eigen droomplekje in kunt gaan richten. :D

Ik zou goed kijken naar wat je dagelijks doet. Dus een zo logisch mogelijke route voor uitmesten, maar bv het ook voor het voeren zo makkelijk mogelijk inrichten. Denk aan je opslag van je hooi dicht bij de plek waar je voert, of iig makkelijk bereikbaar. Misschien zelfs zoiets als hieronder zodat je alleen maar een baal hooi ertegenaan hoeft te schuiven?

Afbeelding

Wat ik aan mijn eigen stal fijn vind is dat de zadels vlakbij de plek hangen waar ik opzadel. Dat doe ik trouwens gewoon in de paddock. Ideaal want afzadelen is een kwestie van spullen er trekken en paard staat dan al in de paddock.

Als ik terug kom van rijden kom ik bovendien langs de waterslang, ook fijn hoef ik niet voor om te lopen.

Verder kun je misschien nog denken aan aan je leidingen, misschien heb je het al maar er zijn manieren om te voorkomen dat je drinkbak in de winter bevriest.

Zelf fantaseer ik trouwens stiekem over zo'n matras ipv vlas. Denk aan zoiets:
https://www.rubberenstalmatten.nl/produ ... em-type-2/

Maar dat gaat meer over de inrichting. :o

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:00

18 m2 loopstal is genoeg voor deze drie. komen er in de toekomst misschien 3 paarden, dan moet je aan 24m2 denken. 4 x 5 m afzetten in het 5x5 stuk, dan hou je 6 m over voor een voerrek en kunnen de paarden zonder teveel belasting van draaien heen en weer lopen. De overige 6 meter zou je dus kunnen opvullen met een box van 3x3 m en een poetsplaats van 2x3 m. Dan kun je de rest van het groote gedeelte voor opslag gebruiken.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 13:38

Dank voor de reacties! De huidige stal blijft staan. Deze zal gebruikt gaan worden om de zitmaaier en sleep ed. in op te bergen, andere machines en misschien nog een gedeelte hooi. Dank voor de tip qua ruimte, hier houd ik rekening mee.

Ik heb de paarden inmiddels 8,5 jaar aan huis, dus weet idd heel goed waar rekening mee te houden qua gemak. De leidingen gaan idd verwarmd worden en ik wil dus voerrekken, zodat ik daar zo hooi tegenaan kan schuiven. Op de vloer komen rubber tegels (hebben ze nu ook).

@daffie, ik snap je geloof ik niet helemaal. Hoe bedoel je dat? En heb je dan ook 2 ingangen? Ik heb er nu maar 1, maar dat is een grote. Ik zou graag gaan naar 2 boxdeuren.

Ik heb even wat foto's gemaakt ter verduidelijking.
Als ik mijn achtertuin uit loop zie ik dit:
Rechts de huidige stal en links de mesthoop. Recht vooruit zie je een doorgang, deze blijft bestaan.
Afbeelding

Als ik dan iets verder loop dan zie je de ruimte verschijnen waar de nieuwe stal moet komen.
Afbeelding

Gezien vanaf de rijbak. De overkapping gaat uiteraard weg.
Afbeelding

Als ik uit de tuin kom en gelijk rechts ga, dan kan ik langs de stal lopen.
Afbeelding

En dan heb ik achter de huidige stal dus het zicht op waar de nieuwe stal moet komen.
Afbeelding

Mij lijkt het het gemakkelijkste om voor de huidige stal langs te lopen als hoofddoorgang, maar achter de huidige stal blijft een stuk braak liggen en hier kan ik nog een berg aan voordroogbalen kwijt.

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:40


Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 13:52

Netjes Suzy, hebben jullie ook over nagedacht. De stallen zijn 3 meter diep en dan een gangpad van 2 meter?

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 16:08

Ik heb nog even zitten tekenen en kom uit op het volgende.

Afbeelding

De stal links heeft een inloopstal van 4x5 en een voerrek van 5 meter. De stal rechts heeft een inloopstal van 4x4,5 (kan ook 4x5) met een voerrek van 4 meter. Maar deze stal heeft dan wel een stalopening voor mij ( en het hooi, kruiwagen ed) van 3 meter en de linkerstal van 2 meter. Zadelruimte van 2x3 of 2x3,5 lijkt mij groot genoeg toch?
En in beide een extra stal annex poetsplaats van 3x3,5. Ik sluit overigens nooit paarden op, maar in geval van ziekte vind ik het wel prettig om de mogelijkheid te hebben. Stal kan ook open gezet worden uiteraard, hebben ze 2 stallen om in te gaan.
De inloopstallen hebben in deze tekening overigens maar 1 grote opening.

Watje jullie mening?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 05:45

Hihi,

Zo dus:
Afbeelding

Heb ik de kleine deur openslaand getekend, denk dat die beter naar binnen open kan draaien en dan als deur voor de hooi opslag. Of een schuifdeur. En dacht dat je box 3x3 wou, maar 3x3,5 kan ook. Voor de zadel-/ voerkast ben ik uit gegaan van een zelfbouwsel met schuifdeuren (denk aan de ikea kasten bv).

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:19

Wauw leuk dit, ik ga het volgen. Ik kan niet zoveel ideeën aandragen. Op pinterest staan soms hele handige dingen om oa je ruimte goed te kunnen benutten. Succes

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:40

ik zou denk ik voor een apparte poetsplaats gaan ipv eentje in een box. het is dan denk ik ook wel handig als je een waterslang daar hebt voor eventueel paarden wassen of om benen te kunnen koelen. sowieso is het handig als de zadelkamer/kast dichtbij deze poetsplaats is. bij de poetsplaats is het handig om rekjes of iets dergelijks zodat de borstels en andere verzorgingsproducten in de buurt kunnen liggen.

kwa stallen zou ik zeggen: 1 grote voor idd de inloopstal en groepshuisvesting. en 1 normale voor idd eventueel als er een 'minder fit' paard is.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:52

Hooizolder boven de stallen? Of een zolder voor bijv. zadels/tuig/dekens etc. Dan ga je de hoogte in (let op max. toegestane hoogte dakgoot) en creëer je extra opbergruimte.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 15:15

Daar ben ik weer en ik heb nog steeds hulp nodig :o .

Besloten is dat de oude stal tegen de grond gaat. Daardoor ben ik veel flexibeler qua nieuw stal gebouw. Ik had na tig tekeningen een briljante indeling in een hoekopstelling, maar helaas valt deze wel wat duur uit, dus ben nu toch even naar een andere indeling aan het kijken. Wat denken jullie van het volgende?

Afbeelding

Ik vind de hooi opslag in deze wel wat klein, dus overweeg op de zadelruimte helemaal naar rechts te verplaatsen, de stallen ook om te draaien en dan de wasplaats links naast de zadelruimte. In theorie zal ik heel vaak paard poetsen in zijn stal, maar indien ik water nodig op de wasplaats.

Hoe zouden jullie het indelen?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:55

:D ik denk aan de kant stal inloopstal een zolder voor je hooi, en je houd wel een rare ruimte over nu. ik ga er ff over denken

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Ontwerpen nieuwe stal, wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 16:10

Grote nadeel van de zolder is het stof wat van boven komt, het op de zolder zien te krijgen van de balen en het weg nemen van licht, lucht en ruimte. Maar ik hoor graag jouw ideeën hoor!