Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:49

Als je paarden zo oke zijn samen, zou ik juist niet al te moeilijk gaan doen. Wij hebben er 4 die echt goed zijn samen en ik heb juist spijt van mn brede paden ( die niet eens heel breed zijn ) Heb een pad gelegd om hun kleine weitje en het pad aan zijkanten breed gehouden. Daar hebben ze zelf een smal paadje in gelopen, dus 2/3e van pad wordt niet gebruikt. We huren en gaan uiteindelijk weg, dus laat het maar zo, anders zou ik wei weer aan beide kanten een meter groter maken.
Weitje is hier wel alleen snack, maar toch leuk voor ze.

Wij hebben 2 stallen open. Dan een stuk bestraat waar een drinbak op de grond staat. Is een vaste vlotterbak, dus is een vaste plek. Op steen een hooihuisje.

Ernaast een pad met wat bomen. Erg smal tussen bomen en hekwerk, maar ze lopen er graag aan weerskanten van de bomen.

Dan hebben we een breed stuk zand. Dan heb ik links om de beurt dikke houten takken gelegd waar ze OF moeten slalommen OF hun voeten optillen. Inmiddels is het bij 2 een opstapje geworden, maar prima. Daarnaast is ene klein stukje waar ze zo kunnen lopen en daarnaast een klein heuveltje.

Dan een grote boom waar ze echt heel graag staan. Aansluitend een grote zandpaddock.

Het pad om weitje had ik ana voorzijde de hoeken iets afgerond, maar ze snijden sowieso overal af. Achterin staan bomen en daar hadden we het breder gelaten om een hooibak neer te zetten. Dus daar staat een ibc vat en op de zandpaddock staat een ibc vat. Zo hebben ze 3 plekken om hooi te eten en meestal staan ze samen van 1 bak te eten.
Met de erge beestje hang ik ook weleens een net in de stallen op en zoals nu met regen doe ik bakken niet te vol of hou ze leeg.

Het is nog geen 3000m2, maar ze bewegen echt veel. Wij doen alles met de hand, maar een trekkertje zou prima kunnen.

Als we een eigen plek krijgen, zou ik dingen anders doen. Vooral eerst meer kijken wat ze zelf doen en heel goed naar zon, wind etc kijken. Schaduw is echt belangrijk en kiezen ze wel voor in tijden van warmte of beestjes. Nu staan de ibc vaten teveel open in zon. Dan zou ik zelf het weitje iets meer verplaatsen. Zoals nu komt er in het najaar nog weinig zon op de paddock en daar willen ze precies liggen zonnen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 13:54

Klinkt ook als een heerlijk plekje super pony! Hoe breed zijn jullie paden nu?

Schaduw is geen probleem, enkel 's morgens is er weinig schaduw maar dat zou ik op kunnen lossen door wilgen te planten, zou wel fijn zijn :) Misschien moet ik dat balletje vanavond toch maar eens opgooien bij mijn vriend :j !

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:58

Wilgen planten is simpel.Je haalt ergens snoeihout op steekt een stok in de grond en je hebt vanzelf een boom.
Ik had snoeihout gehaald en zelf een hek gevlochten,die is dus van zelf gaan groeien heb nu een wilgen hekwerk met bladeren er aan :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:05

Op het smalst 3 meter en op het breedst 5 meter. Het paadje dat ze er zelf in hebben gelopen is denk ik nog geen meter........ Toen de paddock nog helemaal open was, hadden ze zelf ook al paadjes gemaakt en kwamen eigenlijk nooit over het brede midden. In de doorgang dan van 10 meter ofzo. Dat gaat van grote paddock naar bestraat plein.


Als je er al even woont dan weet je de plekken. Goed kijken naar waar zon en schaduw is en daar wat op inspelen met je voerplekken ook. En wij hebben eik van de gemeente, daar wil je je hooi ook niet oder hebben staan.

Wilg is leuk en lekker, maar het is ook fijn als je een grote boom hebt die breed groeit en als parasol vorm krijgt. Daar maken ze echt veel gebruik van.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:08

Hoe lang duurt het voordat zo'n wilgentak een beetje 'boom' is? Want ze zouden dan wel op de hoeken van de track ofzo gezet moeten worden, waar de paarden er in principe bij zouden kunnen (kan het wel afzetten met een draadje natuurlijk :) )...

Grote boom planten gaat sowieso niet mogen van mijn man denk ik :Y) De kerk moet nog wel een beetje in het midden gehouden worden natuurlijk, we zijn nog maar 2 weken getrouwd :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:05

Heb je dat niet in de huwelijkse voorwaarden laten opnemen? hahahaha Als het goed is weten mannen dat ze niks te vertellen hebben :p Wees subtiel of laat hem zelf op het idee komen. 100x plaatjes laten zien van wat je ongeveer wil waar toevallig mooie bomen staan.

Of je laat hem zien dat een boom veel mooier is dan een afdakje ergens op de track. Wij hebben ook 2 open stallen hoor, maar de parasol boom is favoriet. Stond er al, dus mazzeltje.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:19

Mijn ervaring met mannen en zelf iets willen is dat de suddermethode het best werkt: je bespreekt een idee dat je hebt, dan laat je dat een poosje sudderen in het mannenbrein (geduld is een schone zaak) en na een poosje kom je er weer eens op terug als hij dat zelf nog niet gedaan heeft. Vooral niet drammen.

In jouw geval zou ik vooral grofweg beginnen met prikpaaltjes en lint en dan, zoals superpony zegt, eens goed kijken wat de paarden zelf aangeven en dat bespreken met je man. Laat het groeien ...

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 15:56

Haha helaas niet superpony en we zijn ook nog eens getrouwd in scheiding van goederen, dus met een beetje pech, heb ik helemaal geen poot om op te staan :)) En sudderen werkt inderdaad het beste Maflinger, zo heb ik het paddock plan er ook door gekregen, eerst even heel duidelijk zijn, dan even laten rusten en voorzichtig terug aanhalen :) !

Zonder gekheid, beginnen we deze week inderdaad gewoon met het uitzetten van de grote lijnen, daarna zien we wel weer wat er realistisch is en wat ik thuis verkocht krijg :)

Het grote 'probleem' is dat de grond (nu nog) van mijn schoonouders is, die zijn niet zo paard-minded... Dus vinden gewoon meer wei opzich al meer dan voldoende, als ik met bomen aan kom zetten denk ik niet dat de deal nog doorgaat :Y)

Eigenlijk heb ik helemaal geen reden of recht om te klagen hoor, want ik mag in mijn beide handjes klappen met wat ik hier zomaar krijg. Gratis weidegang, gratis hooi (en goed hooi!), gratis stro, materiaal om uit te mesten, .. :=

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:51

Nou, niet te bescheiden hoor, je helpt toch ook mee op de boerderij? Reken maar dat dat ook enorm waardevol is!

Mooi plekje kun je daar van maken!

Volgens mij kan ik ook wel wat met alle tips, heb een beetje een vergelijkbare situatie.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:21

Ik ga je volgen, super leuk.
En heel herkenbaar wat partner boer betreft . Hier mag ook niet teveel veranderd worden ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:44

Mooi plan, die laatste. Met bestrating ben ik altijd wat voorzichtig; met het weer van de laatste weken hangen ze bij ons veel bij de stallen en op het stoepje. Daardoor slijten de hoeven erg hard en groeien bijna niet bij. Wij hebben dus (met 33 graden) zand uit de paddock op het stoepje en in de stallen geschept. Iets minder bestrating zou ik dus niet zo'n probleem mee hebben. Huidige stuk is 2 keer 3x3 in de stallen, dan nog ca 6 x 5 voor de stallen voor alle pony's beschikbaar. Mijn merrie en de Shet hebben elk hun eigen stalletje en stoepje waar ze zelf voor kunnen kiezen (onder het draadje door).
Onze paden zijn trouwens minimaal 5 meter breed, maar wij hebben 4 pony's en willen dat ze elkaar overal ten alle tijden uit de weg kunnen gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:52

Ow, ja, als het van schoonouders is, is het lastig en een heel ander verhaal.

Mijn man en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Dat betekent dat ik alles krijg als we ooit zouden scheiden, hahaha. En tijdens het huwelijk; als mijn man nee zegt, doe ik het toch :p
Hahaha, nee, we kennen elkaar vanaf heel jong, nu 25jr precies en dan is het makkelijk. Soms vind hij iets niet zo een goed idee. Dan ga ik zelf proberen en komt hij toch helpen.
Wij zijn ook van paarden op stal, naar pp gegroeid en ze samen verzorgen en rijden etc. Dat heeft tijd nodig.

Probeer de bomen dan zo te plaatsen of te bespreken waar het ook mogelijk is en voor hun geen doorn in het oog. Of zet eerst een jaar een grote parasol of een lelijk doek of zeil ergens ophangen als schaduw. Als daar over gezeurd wordt, kom je ermee dat bomen ook veel schaduw geven en veel mooier zijn.
Sommige dingen kosten echt tijd. Zeker als je een pp maakt, zullen dingen nog weleens veranderen als je bezig bent.

Bestrating is echt heel goed juist voor hoeven en benen. Er moet wel heel veel gebeuren, willen hoeven daar te kort van worden. Ik moet ze nog wekelijks vijlen en we hebben een vrij groot pleintje hoor.

Wij hebben er ook 4, maar ze lopen altijd in treintje en op een smal paadje. Doe dat de volgende keer echt niet zo breed meer. Er is hier werkelijk nooit ruzie. 1 shet, een d-pony en 2 quarters. 3 ruinen en 1 merrie. Alles eet samen en staan samen in stallen etc.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:22

Track er omheen maken.
En stukken waart je bv takkken legt, zodat ze erover moeten stappen.
Eetgelegenheden op verschillende hoogtes maken.
Een schuilgelegenheid.
Een vijver
Een bult

Super hoor, wat leuk!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 19:37

Wat leuk dat er mensen komen volgen! Ik zal regelmatig updates plaatsen als we echt begonnen zijn, de voorpret wordt wel alleen maar leuker zo, zal blij zijn als we eind deze week écht kunnen beginnen *\o/*

Daarnet heb ik de weide terug 'kaal' gemaakt, er stonden nog een hoop prikpaaltjes in met draad, zo had ik onder andere een geïmproviseerde cirkel en een wat mini paadjes gemaakt. Maar dat was meer een rommeltje geworden op den duur, nu de weide weer leeg was, kon ik gelijk goed nadenken over de plannetjes die ik in mijn hoofd heb.

Het tweede plan, met de 'kleine' bestrating is toch echt het beste, dan hebben ze nog een ruim verhard plein. Misschien wil ik dan nog wel een stukje van de track meepakken in de platen, dat lijkt me ook wel een goed idee...

Verder klopt het inderdaad wat je zegt hoor superpony, het is geven en nemen en mijn vriend begrijpt heel goed waar ik naartoe wil :) Hij steunt me daar ook helemaal in hij is zelfs degene die donderdag mag beginnen met palen boren :D En verder laten we het paradijsje lekker gaandeweg groeien :)
Lopen jouw 4 paarden op een stuk van +/-3000m²? Heb je daar een plannetje van ofzo? Je maakt me benieuwd hoe het bij jullie is, klinkt ook als een bijzonder fijn plekje!

En ik help inderdaad af en toe wel mee peppertree, dat is zo :) Maar ik krijg er echt wel veel voor terug :j Mijn schoonouders laten ons hier gratis wonen, paarden krijgen alles wat ze nodig hebben, dus ik ben alleen maar blij dat het zo kan :D !

Zijn inderdaad leuke ideeën A3a1! Takken/boomstammen komen er inderdaad op de track, net als keien, eventueel autobanden, schors, ... En die vijver, ik zou het ook geweldig vinden, maar goed, misschien komt die er ooit nog wel, als het plan verder groeit :) !

sanowa schreef:
Ik ga je volgen, super leuk.
En heel herkenbaar wat partner boer betreft . Hier mag ook niet teveel veranderd worden ;)


Haha tsja, het heeft heel veel voordelen, zo trouwen of samen zijn met een boer, maar je moet hun passie en voor het vak er ook bij nemen :j En die ideeën komen nu eenmaal niet altijd overeen met de ideeën van een paardenmeisje :Y)

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:44

Ipv enkel wilgen te planten, kies voor een mix van vlier, wilg, hazelaar, berk en eventueel essen. De vlier zal vrijwel niet gegeten worden, de rest wel (2 rijen achter elkaar bv helpt naast stroomdraad om alles te laten groeien). Vlier en hazelaar zijn volgens de oude boerenwijsheden antivlieg, berk en essen naast snoei/snack hout ook geschikt voor de houtkachel, en als je de hazelaars groot genoeg laat worden heb je ook nog hazelnoten (reken wel zeker op 10 jaar groei daarvoor).
Vlierbessen zijn heel geliefd en gezond extratje voor je kippen trouwens, je kan er dus van alles mee naast enkel schaduw creeeren.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:05

beatje schreef:
Wilgen planten is simpel.Je haalt ergens snoeihout op steekt een stok in de grond en je hebt vanzelf een boom.
Ik had snoeihout gehaald en zelf een hek gevlochten,die is dus van zelf gaan groeien heb nu een wilgen hekwerk met bladeren er aan :D


Even door op de beplanting ...
Dat klinkt geweldig, een wilgenhekwerk heb je daar een foto van ... ben heel benieuwd.

Ook leuk al die tips voor beplanting die hier langs komen ... ben zelf ook zoekende
(zie onderschrift) aanvullingen zijn welkom :j

TS begint nu echt al meer vorm te krijgen, leuk dat ideeën werkelijkheid worden :))

Groet Karin.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:28

Op pinterest staan leuke plaatjes van takkenrillen en wilgenhagen :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:07

Ik weet niet exact hoeveel m2 het is, maar schat het zo in. En het lijkt klein of weinig, maar is toch echt vrij groot en ze bewegen door de indeling heel veel. We huren het en hebben het een beetje aangepast met de mogelijkheden die er zijn. De bak is apart, dus gaan ze nooit in.

Ze zzijn ook echt super goed met elkaar en we hebben nooit gedoe. Ze eten samen uit 1 bak hooi, ook al zijn er meer plekken om te eten. Staan dus ook in de kleine stal samen, terwijl er 2 stallen zijn en die andere veel groter is.

Met de balkjes bijv heb ik ze om en om gelegd. Over het midden moeten ze hun voeten optillen, maar ze kunnen ook slalommen omdat ene par balkjes uit de kant liggen. Bij 2 balkjes zijn het nu opstapjes geworden, maar is ook prima. Ze kunnen ernaast nog over een recht stukje en daarnaast een mini heuveltje. Vaak lopen ze op 2 plekken tussen boom en hekwerk door wat best smal is, maar ze redden zich echt goed zo samen.

Het is ook leuk om een paal met borstels te maken ergens.

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:19

Leuk, ik volg ook even. Eind dit jaar komt er bij ons nieuwe huis ook plek voor de paardjes aan huis.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 18:10

Klinkt heerlijk superpony! Ben wel benieuwd nu :)

Weer leuke tips voor beplanting, ik sla het allemaal op en neem de ideeën mee voor als de pp meer vorm krijgt, dan is de aanpassing vast ook minder groot voor mijn man :j

Ik zit een beetje te twijfelen welke palen ik het beste ga halen...
Ik wil de omheining aan de buitenkant 1m50 hoog maken, dat is meer dan hoog zat voor die 2 ukkies van me, maar mocht er dan ooit nog iets veranderen qua samenstelling van de kudde, moeten we dat niet allemaal opnieuw gaan maken :)

Ik wil dus palen van 2m lengte, dan zitten ze voor 1/4 in de grond, dat lijkt me stevig genoeg :) Alleen hebben ze die hier bij de Hubo enkel in 6cm dikte, dat lijkt me dan weer zo dunnetjes...
Bij de makro hebben ze er wel van 8cm dik en die zijn in verhouding ook nog goedkoper (meer hout voor maar een beetje meer geld ofzo :)) ) maar ik heb eigenlijk geen idee of de kwaliteit daar een beetje oke is...

Heb gerekend dat ik een 40-tal palen nodig heb (iets minder, want de hoekpalen wil ik nog dikker hebben maar die hebben we thuis nog liggen) scheelt ook dat we geen hoge palen moeten zetten aan de kant van de koeienstal en de silo's...

De palen die nu in de weide staan, gaan we gebruiken om de track + piste en paddock's te omheinen, daar hebben we nog wel wat extra voor nodig, maar daarvoor is 1m20 hoog genoeg en 6cm ook wel dik genoeg, die kan ik dus gewoon hier bij de hubo gaan halen als we echt bezig zijn :j

En wat ik me ook nog afvroeg, heeft iemand van jullie ervaring met de schrikdraad van Kramer? :) Het prijsverschil met ghallager is echt enorm, maar ik wil ook geen prut koord kopen :=

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:18

missfalki schreef:
beatje schreef:
Wilgen planten is simpel.Je haalt ergens snoeihout op steekt een stok in de grond en je hebt vanzelf een boom.
Ik had snoeihout gehaald en zelf een hek gevlochten,die is dus van zelf gaan groeien heb nu een wilgen hekwerk met bladeren er aan :D


Even door op de beplanting ...
Dat klinkt geweldig, een wilgenhekwerk heb je daar een foto van ... ben heel benieuwd.

Ook leuk al die tips voor beplanting die hier langs komen ... ben zelf ook zoekende
(zie onderschrift) aanvullingen zijn welkom :j

TS begint nu echt al meer vorm te krijgen, leuk dat ideeën werkelijkheid worden :))

Groet Karin.

Foto's plaatsen lukt me niet helaas.Maar het is simpel je neemt een paar grote dikke wilgen takken en plant die in de grond en dan de dunnere takken vlecht je er door.De recht opstaande takken begonnen best snel te takken en te bladeren.Ik denk dat het nu een jaar staat en de takken zijn echte boompjes geworden met een kruin.Ik gok dat het hekwerk een meter of 2 hoog is.De takken had ik bij iemand gehaald die zijn wilgen snoeide.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:33

beatje schreef:
Wilgen planten is simpel.Je haalt ergens snoeihout op steekt een stok in de grond en je hebt vanzelf een boom.
Ik had snoeihout gehaald en zelf een hek gevlochten,die is dus van zelf gaan groeien heb nu een wilgen hekwerk met bladeren er aan :D


Foto's plaatsen lukt me niet helaas.Maar het is simpel je neemt een paar grote dikke wilgen takken en plant die in de grond en dan de dunnere takken vlecht je er door.De recht opstaande takken begonnen best snel te takken en te bladeren.Ik denk dat het nu een jaar staat en de takken zijn echte boompjes geworden met een kruin.Ik gok dat het hekwerk een meter of 2 hoog is.De takken had ik bij iemand gehaald die zijn wilgen snoeide.


Bedankt voor de toelichting :j
En ga googlen op afbeeldingen ;)

Groet Karin.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:36

Ik heb van die zwarte geteerde palen. Anderen rotten vrij snel weg. Ik heb altijd schrikdraad bij agradi vandaan. Topline dacht ik. Gaat bij mij heel lang mee. Mijn palen zijn 180 lang 8cm dik staan ongeveer 50cm in de grond.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:22

Wij hebben aan buitenkant hekwerk. Onze wei afgezet met dunne palen uit een kwekerij geloof ik. Is niet van onszelf, dus regelen wij niet. We hebben ze wel geplaatst en het lint erop gezet. We hebben op dat stuk onze eigen batterij zitten en de paarden blijven er netjes van weg. Het hekwerk aan buitenkant is erg makkelijk, maar wel veel bilafdrukken hier en daar.

Het ligt aan wat naast je afzetting is en hoe je paarden zijn. Wij hebben een shet dus beginnen ook laag. Maar zouden we een drukke weg hebben langs ons stuk en geen hekwerk, zou ik wel iets meer afsluiten en een flinke klap stroom erop willen. Dan denk ik wel aan 3 rijen planken en stroom bijv of gaas aan buiten zijde. Ik denk dat ik het dan wel aan binnenkant zou laten begroeien.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 20:04

Zo, met een beetje vertraging, zijn we vandaag alvast palen gaan halen om dan morgen uiteindelijk écht te beginnen met het afmaken van 'de geraamtes' van ons eigen paarden paradijsje :) !

Ik heb uiteindelijk gekozen voor geïmpregneerde (schrijf je dat zo? ze zijn in iedere geval behandeld om tegen een stootje te kunnen :)) ) palen van 200cm lang en 8cm doormeter. We zijn ze bij de houthandel gaan halen, dat was nog net iets voordeliger en ook gewoon handiger :D

40 stuks zijn het geworden, karretje vol. Deze gaan overigens enkel dienen voor de buitenkant van de omheining. Voor het 'binnenwerk' wil ik zo veel mogelijk gebruik maken van de palen die we nog hebben van de huidige omheining...
Afbeelding
Ik ben alvast begonnen met aftekenen waar de draad moet komen en hoe ver ze in de grond moeten, dat werkt morgen wat vlotter. Walter was, zoals gewoonlijk weer van de partij om een handje te helpen :j
Afbeelding

Morgen ga ik draad halen, toch maar ghallagher, maar dan de basic in plaats van de super geleidende draad, dat scheelt ook heel wat in prijs en met dit merk zijn we bekend en tevreden :) .
We zijn er nu ook uit hoe we de draden willen spannen, de onderste komt op 50cm, dan op 95 en de bovenste op 140, shet en fjorden proef, althans, dat is de bedoeling :))