Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 10:30

Dag bokkers,

Na een aantal maanden plannetjes tekenen, veranderen en wissen, maar vooral 'zeuren' aan het hoofd van mijn man. Is het eindelijk echt zo ver, ik krijg een extra stukje land voor mijn twee paardjes/pony's.

Ondertussen ben ik al meer dan een half jaar aan het dromen van een eigen mini paddock paradise aan huis. En nu kan ik die droom gaan waarmaken! Momenteel lopen mijn twee paardjes op een klein stukje 'weiland' achter ons huis. Dat ondertussen meer een dode en dorre woestijn lijkt dan een weiland.

Dat wordt uitgebreid naar een (nog steeds relatief klein hoor, daar ben ik mezelf wel van bewust :j ) stuk van zo'n 2850m². Waar ik dus graag een paddock paradise(je) van wil maken.

Het stuk ziet er zo uit:
Afbeelding
Al het groene is 'weiland' maar, de helft tegen de zandstrook is nu dus helemaal op.

Zelf heb ik al 100'en plannetjes getekend, 100'en ideeën in mijn hoofd, maar op den duur zie ik gewoon het overzicht niet meer zo...

Belangrijk om te weten:
- We zitten hier op zandgrond. De grond is eigendom van mijn schoonouders.
- Mijn fjord is 16 jaar en wat te zwaar -> beweging en hooi zijn belangrijker dan veel gras.
- Mijn shetlander merrie'tje tikt de 30 aan en zit in de risicogroep voor cushing (krijgt momenteel al preventief prascend) en heeft RAO. Ook voor haar geldt dus, gras is geen prioriteit.

Wat wil ik zeker graag:
- Een kleine piste (we rijden niet veel, dus het moet geen chique grote piste zijn, maar voor grondwerk, eens een keertje vrijspringen, hobbelen, ...)
- Een cirkel
- Een verhard stuk
- Weiland dat er is, wil ik wel graag in 2 delen op kunnen splitsen.

Wie o wie heeft er nog inspiratie? :)

We willen graag volgende week beginnen met de 'geraamtes' van de paddock (omheining + track), de invulling zal gaandeweg groeien :)

Groetjes,
Steffi
Vlekje & Jules

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:47

hoe breed worden je paden? het is makkelijk dat je er altijd met de trekker doorkan.
En de buitenheining zou ik met palen en draad doen. maar van binnen beginnen met prikpaaltjes. puur om te kijken wat handig is. vaak is iets in theorie in de praktijk totaal anders.

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:51

wil je echt gras overhouden? je oppervlakte is vrij klein, dus zelfs met beperkte begrazing zal.je nooit meer dan wat sprietjes overhouden en dat gras is dan de rest van het jaar niet bruikbaar.
Ik zou eerder opteren om de hele oppervlakte goed te gebruiken in tracks waar je op verschillende plaatsen hooi kan geven, om maximaal gebruik te maken van de ruimte.
starten met een piste in het midden en een track eromheen doet het meestal al goed.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:51

Ik heb allemaal verschillende ondergronden bijv. een stuk met kinderkoppen en een stuk met puin, en een stuk met houtsnippers. hier en daar beplanting en bomen die paardvriendelijk zijn. bomen zijn super voor de schaduw en goed voor je bodem,(afwatering) verder kijk goed waar de grond hoger en lager ligt en pas hier je plan op aan. eventueel een stuk wat veel nat is dat je dat afkan sluiten in regenperiodes.
En dat je paarden dan met de voeten droog kunnen staan.

tamary

Berichten: 29052
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:53

Je hebt genoeg ruimte nodig om ze te laten keren zowel bij ruzie als de gekke 5 minuten. DIe smalle heuvel van 2x30m zou ik er dus geheel uit laten. Daar komen ze klem te zitten. En maak een ruim hek waar je trekker door kan om op je wei te komen. Zeker als gras maar beperkt gevoerd kan worden, kan het heel goed zijn dat je moet hooien/ander vee er op (schapen bv, ook goed voor je gras) of moet maaien tegen onkruid, slepen mest, etc. Afhankelijk van de draai zit je aan de 4-5m breed voor zo'n poort. Daar 2 helften van maken scheelt een hele boel qua verzakken hekken en makkelijk in en uit gaan met dieren.
En rondt je hoeken af, 90graden komen ze ook weer in vast te zitten, 120 graden lopen ze zo door, scheelt je een hoop kapotgelopen palen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:56

Sorry ik dacht dat er nog een nulletje achterstond, de oppervlakte is idd niet zo groot. Maar zorg dat ze echt moeten lopen, water aan de ene kant en hooi in het ander uiterste. want anders doen ze niet veel meer dan hangen. aan een pad heb je dan meer dan een groot grasoppervlakte.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:01

tamary schreef:
Je hebt genoeg ruimte nodig om ze te laten keren zowel bij ruzie als de gekke 5 minuten. DIe smalle heuvel van 2x30m zou ik er dus geheel uit laten. Daar komen ze klem te zitten. En maak een ruim hek waar je trekker door kan om op je wei te komen. Zeker als gras maar beperkt gevoerd kan worden, kan het heel goed zijn dat je moet hooien/ander vee er op (schapen bv, ook goed voor je gras) of moet maaien tegen onkruid, slepen mest, etc. Afhankelijk van de draai zit je aan de 4-5m breed voor zo'n poort. Daar 2 helften van maken scheelt een hele boel qua verzakken hekken en makkelijk in en uit gaan met dieren.
En rondt je hoeken af, 90graden komen ze ook weer in vast te zitten, 120 graden lopen ze zo door, scheelt je een hoop kapotgelopen palen.


idd helemaal mee eens zeker beteft de heuvel en de afgeronde hoeken.,

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 11:14

Bedankt voor de tips al!

Een beetje gras overhouden lijkt me toch fijn. Ik snap natuurlijk wel dat ze geen 24/7 jaarrond op het gras zullen kunnen staan met deze oppervlakte :))
Al lukte het me (voor de extreme droogte van deze zomer) wel om een beetje gras te houden op het stukje waar ze nu lopen (dmv strook begrazing). Ze krijgen sowieso onbeperkt hooi bijgevoerd in slowfeeders, dat is nu ook al zo.

Afgeronde hoeken wist ik inderdaad al, daar houd ik ook zeker rekening mee!
De lange smalle heuvel zit nu eigenlijk ook al mee in de weide & daar hebben ze nooit echt problemen mee, ze weten zich er prima op te redden...
Vlekje vind niets leuker dan op de uitkijk staan terwijl Jules beneden staat te grazen :j
Afbeelding

Beginnen met prikpaaltjes is inderdaad ook wel een goede tip! :)

Oh en over de paden, normaal moet er een trekker over het pad kunnen, ik mest uit en geef water/hooi met onze kubota (kleine bulldozer). Poorten maken we zeker breed genoeg, dat zijn ze nu ook al en dat komt inderdada vaak van pas, al is het maar om water over het land te gieten met de beerton :) !

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:23

het scheelt dat je maar twee paarden hebt en als ze goed overeenkomen.
Mijn trekpaarden zou ik ook prima op die heuvel durven laten lopen, die zijn moeder en dochter en maken nooit ruzie, gaan ook niet gaan rennen of drummen.
de groep waar mijn jong paard zet zou ik het niet aandurven, die maken graag wel nog eens ruzie en duwen elkaar op bredere stukken al es tegen de stroom, dat komt niet goed (of toch niet in een doodlopend stuk.)

fijn is vooral een lange track helemaal rondom je stuk (dan hebben ze een mooie afstand om te gaan rennen) die helemaal rondloopt of die bv eindigt in een groter zandstukje (breedte van de paden: 4-5 m).
Zo kunnen ze helemaal rond rennen, en komen ze bv in een longeercirkel uit. die kan je bv laten uitkomen in een kronkelpaadje waar ze doormoeten om aan water te kunnen.
zorg wel dat je genoeg shortcuts kan maken, bij hele natte periodes kan je dan bv enkel toegang geven tot de pistes en aan het water en de tracks afsluiten.

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:35

Ik heb even iets heel snel getekend, ik ga uit van géén gras, maar je kan bv wel nog wat schuiven en doen, en vanaf de stal rond de piste het pad smaller maken waardoor je wel nog een strook en de heuvel in gras hebt. (ook is het niet op schaal getekend, dus op schaal kan het misschien heel anders tonen.)

ik zou persoonlijk voor de luxe wel kiezen voor een piste van 20*40 (of toch minstens 15*30). en nog een groot stuk verharding voorzien voor de stal. In erg natte periodes kan je er dan voor kiezen om ze enkel toegang te geven tot stal - verharding - piste (en met wat handigheid en aansluitpunten op de plaats kan je het water (de minicirkel) ook toegankelijk maken, indien dat niet in de stal zit.

hier ga ik ook uit van hooi te voeren bij de stal op de verharding, als ze willen drinken / rennen / liggen moeten ze de hele toer doen naar de longeercirkel, waterbak of piste.

In droge periodes kan je natuurlijk kleinere hooinetten over de track verspreiden
de witte lijntjes willen niks zeggen, paint gooide die er zomaar in.

Afbeelding

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 09:40

Bedankt voor het meedenken Duhelo :) !

Ik ben zelf ook nog eens aan het tekenen geslagen, met jullie tips in mijn achterhoofd en ook met wat realistisch is voor ons :j Het ligt allemaal nogal 'gevoelig' om veel aan de ondergrond enz. te veranderen hier (iets met boeren en grond :=) dus ik wil proberen om het 'dode' stuk weiland zo veel mogelijk te gaan gebruiken als paddock, dat is iets minder ingrijpend :)

Mijn plan:
Afbeelding

Paden heb ik ongeveer 3m breed geschat, ik denk echt dat dat ruim genoeg is voor die twee draakjes van me, ze passeren elkaar ook probleemloos op 1,5m als het moet, Vlekje schikt zich wel naar Jules :Y)

Ik wil wel nog wat extra's, zoals een kruidentuintje, eetbaar haagje, verschillende ondergronden op de track enz. toevoegen maar dat zal eerder gaandeweg komen :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:58

Leuk, ik volg :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:16

In jouw huidige plan loop je het risico dat ze vrijwel alleen op het verharde stuk staan, aangezien zowel het eten als het drinken daar op 1 plek zitten. Dus als je ze wilt triggeren op meer te lopen, dan zou ik dat aanpassen. Daarnaast snap ik je idee van de smallere paden nu, maar ik zou ook in je achterhoofd houden dat de samenstelling wellicht kan gaan veranderen (ook vanwege de leeftijd van je shet) en je wilt niet dan alles weer opnieuw hoeven veranderen natuurlijk omdat je dan wel bredere paden nodig hebt.

Be the change you wish to see in the world.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:39

Vind je plan er heel mooi uitzien! Echt een leuk plekje zal het worden zo :)
Die heuvel is ook leuk, altijd leuk voor ze om wat hoger te kunnen staan.
Inderdaad qua beweging wel minder om water en eten zo dicht bij elkaar te hebben.
Mij lijkt dat paden van 3M breed genoeg zijn, in ieder geval wel voor 2 paardjes.
Veel succes en plezier met al je plannen!

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:47

Ik zou juist op die heuvel nog 1 of 2 hooinetten willen, die van mij zou het fantástisch vinden om met uitzicht te kunnen vreten.

Verder lijkt 1 drinkplek me meer dan voldoende. In plaats van die tweede waterbak kun je daar ook nog hooi ophangen. Sowieso méér plekken met hooi, in kleine netten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 11:55

Koper schreef:
Ik zou juist op die heuvel nog 1 of 2 hooinetten willen, die van mij zou het fantástisch vinden om met uitzicht te kunnen vreten.

Verder lijkt 1 drinkplek me meer dan voldoende. In plaats van die tweede waterbak kun je daar ook nog hooi ophangen. Sowieso méér plekken met hooi, in kleine netten.


Ik wil inderdaad nog wat variabele netten op de track, die staan nu nog niet op het plan, maar boven op de berg komt ook een paal waar een net aan kan. De voerplekken die ik nu tekende zijn van die grote groene slofeed netten :)

Ik ga nog wat verder puzzelen met jullie tips, dankjewel voor het meedenken :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:02

drinkplek 1 kan je ook prima in de piste zetten, de doorgang vanaf de verharding naar de piste dicht houden en bovenaan een doorgang maken.
Dan moeten ze helemaal rond om te gaan drinken. Bij erg nat en slecht weer kan je de doorgang van de verharding naar de piste open zetten en kunnen ze daar drinken.

Edit: de onderste paddock zou ik laten aansluiten aan je verharding. Als je de tracks niet draineert of aanpast naar zand oid, wordt dat direct een modderpoel, als je daar doorheen moet om uit te mesten komt dat niet goed (of dat stukje track laten meetrekken in zand, is uiteraard ook een mogelijkheid)

tamary

Berichten: 29052
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:47

Ik zou het speelpark in de paddock maken en ze dus altijd toegang geven tot rare dingen om wat mee te doen (incl. schuurplek, etc.) Met een goede ondergrond is die dan ook meer maanden per jaar bruikbaar dan op gras en je hoeft er niet te klooien met een bosmaaier/zeis om gras kort te houden er omheen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:52

18-9 meter verharding is heeeeeel er g veel. En kostbaar.

Ik denk dat je met de helft ook heel ruim toe kunt. Dan kun je de andere helft gebruiken als zandpaddock, een deel van je 20 bij 40 zandpaddock gebruiken als extra weitje met aan de binnenkant eetbare planten of uitrasteren voor een stukje met bomen/struiken. Dat breekt het zicht en maakt nieuwsgierig plus het geeft luwte en schaduw. Je zou er ook juist een poel kunnen maken of een heuvel waar ze helemaal omheen kunnen lopen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 10:35

Bedankt voor het meedenken weer :) !

Drinkplek 1 in de piste is inderdaad ook wel een goed idee, zo moeten ze toch weer wat meer km's maken :j Ik had ze daar neergezet omdat het mij ook wel fijn leek als ze met droge voeten kunnen eten én drinken, maar opzich is de ondergrond hier heel oke, zeker op dat stukje vooraan in de piste, dus dat zou weinig problemen mogen geven...

Over de track daar aan de paddock ben ik nog niet helemaal uit inderdaad... Paddocks blijven voorlopig nog gewoon 'gras' (dat is er niet meer op dat stuk := ) paddocks, met een stukje zacht zand om lekker in te liggen/rollen.

Speelpark in de paddock is inderdaad een goed idee Tamary! Daar had ik zelf helemaal nog niet over nagedacht, maar zo kunnen we er inderdaad veel langer van genieten :j !

Verharding is inderdaad ruim, maar ik heb op zich de panelen ter beschikking. Mijn ouders breken vervangen hun voorlopige 'terras' (van betonplaten) door een echt terras, en ik mag de panelen die ze hebben liggen gratis hebben... Aanleggen kunnen we zelf, dat scheelt ook veel :) En dan vind ik het alleen maar een fijn idee dat ze wat ruimer met droge voeten kunnen staan (mijn merrietje is gevoelig voor allerlei hoef kwaaltjes, dus schone en droge voeten zijn echt belangrijk).

Maar je hebt wel gelijk dat 9x10 bijvoorbeeld ook al lekker ruim en veel is, en de ideeën die je opsomt zijn allemaal leuk, dus misschien moet ik toch nog maar eens terug gaan tekenen :D
Een poel, wil ik trouwens heel graag, alleen ziet mijn man dat voorlopig écht niet zitten :=

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:00

hoe groter je verharding hoe beter, als je toch het materiaal en de mogelijkheden hebt, zeker doen!

Bij graspaddocks maakt je track idd geen verschil uit, ik ging even uit van zandpaddocks.

denk ook even aan de mogelijkheid van tapijt leggen, dat werkt behoorlijk goed voor een zachtere paddock die niet drassig wordt.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:11

Zo, paddock plan 2.0, straks ga ik even met mijn vriend bekijken wat hem het beste idee lijkt :)
Afbeelding
Het bruine om het lig/rol gedeelte zijn bielzen.

Het zal sowieso wel een tijd duren voor het paddock-paradise er helemaal 'volgend plan' uitziet, ik hoop eind deze maand de grote lijnen (verharding, track's + paddocks) helemaal klaar te hebben, en de toevoegingen, zoals speelpark, struiken, trap, ... in de loop van dit/volgend jaar, stapje voor stapje :)

Het is met de tijd wel de bedoeling dat het zand-paddocks worden hoor Duhelo, dus heb jouw track-tip even meegenomen in mijn nieuwe plan :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:28

Ik zou juist in die afgeronde hoeken lekker veel (knot)wilgen planten waar ze van kunnen snoepen. Wel afzetbaar omdat ze wellicht wanneer de jonge twijgen op zijn, aan de stam beginnen. Maar dan heb je je hoeken optimaal benut. Je kunt zelf kiezen of je het goed afzet of ze er soms bij laat. Aan de buitenkant van de wilgen kunnen ze er wellicht sowieso niet bij, maar daar kan jij dan jaarrond takken vanaf halen en op de track gooien. Vinden ze zalig en werkt nog pijnstillend ook

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Paddock paradise aan huis, wie heeft ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:30

Ja, wilgen heb ik ook nog aan zitten denken, maar alles wat ik wil planten/zaaien moet nog in grondig overleg gebeuren zeg maar. Laten we het er op houden dat ik mezelf 'landbouwtechnisch' moet kunnen verdedigen :=

Maar he, Rome is ook niet in één dag gebouwd, dus ik neem al jullie leuke ideeën mee in mijn achterhoofd en hoop dat het zo stap voor stap groeit naar een echt pardijsje :) !

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:40

Ik zit ook te denken niet alleen bij de stal voert plek maar ook elders. Dit verharden met een kleine overkapping erboven? Dat ze dus meerdere schuilplekken hebben.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Foreverkliek, Fudge, GoogleAdsense, Trendiction en 35 bezoekers