Bomen langs (en in) de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Bomen langs (en in) de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 23:40

Ik heb een wei die langs de ene kant langs een bos ligt en de andere kant een lap landbouwgrond.

De wei ligt, gezien de zonnenstand, langs de verkeerde kant van het bos. Zodoende dat de zon 's zomers een héle dag pal de wei inboort, en dus ook op de paarden.

Als ze op de wei lopen, hebben ze wel iets schaduw van de overhangende bomen van t bos, maar das ook niet bijster veel.

Ik heb al een aantal keren een poging gewaagd om bijv. wilgen te planten langs de landbouwgrondkant, mar die worden gesloopt alvorens ze deftig kunnen groeien. Ja, zelfs met omheinig errond; Geen idee hoe ze t doen

Dus, ik zoek bomen die niet gifitg zijn voor paarden, maar waar de paarden zelf weinig of niet aan eten. Een els bijv. daar blijven ze van. Maar wat is er nog?

Ik wil een zoveelste poging wagen om bomen langsheen de lange zijde te planten. In de hoop dat ze in de toekomst wat meer schaduw zouden hebben :j

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bomen langs (en in) de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:43

vanochtend zijn onze zorgvuldig geplante populieren opgegeten door de paarden die waren uitgebroken, zucht...

populieren zijn net als wilgen; in het najaar een stok in de grond zetten en een schrikdraadje op grote afstand eromheen...

tamary

Berichten: 29083
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:44

Vlier blijven ze behoorlijk van af, groeit mooi dicht ook onderaan, groeit snel en zou ook anti vlieg zijn. Kan ook goed tegen terugsnoeien als ze eenmaal een beetje wortelstelsel hebben.

Wilg is al snel veel te lekker om groot te laten worden en alle jonge aanplant is kwetsbaar voor vraat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:45

Wij hebben ook wilgen in de wei staan maar met een stroomdraad er om heen. Daar gaan ze echt niet aankomen. Ze kunnen net aan de onderste takjes maar als die eraf zijn is het klaar.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:51

tamary schreef:
Vlier blijven ze behoorlijk van af, groeit mooi dicht ook onderaan, groeit snel en zou ook anti vlieg zijn. Kan ook goed tegen terugsnoeien als ze eenmaal een beetje wortelstelsel hebben.

Vlier inderdaad, hier staat het niet omheind en blijven de paarden er zelf vanaf.


dingogirl schreef:
Wij hebben ook wilgen in de wei staan maar met een stroomdraad er om heen. Daar gaan ze echt niet aankomen. Ze kunnen net aan de onderste takjes maar als die eraf zijn is het klaar.

Precies, gewoon de omheining echt ruim eromheen zetten en dan stroom erop, gaat hier ook prima.

koeien op de weg...

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 22:41

Als je met een shet zit die zich letterlijk 0,0 aantrekt van stroom en dus de boel sloopt door eronder of erdoor te willen gaan, dan lukt t de grote paarden uiteindelijk ook om de smakelijke wilgaanplant op te vreten :P

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

belle_boef

Berichten: 10717
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:50

Bij mij kunnen ze makkelijk bij de wilgen maar gezien de overdaad aan wilg is het niet meer interessant. Wellicht zit daar je oplossing. En meteen grote takken plaatsen om te laten wortelen. Hier schiet snoeihout van 6 meter+ nog wortel de grond in terwijl het niet moet

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:00

Ik weet niet of je een sloot hebt naast de wei.

Mijn ouders hebben een best grote wilgentak in de sloot gestoken om te kijken of dat wilde groeien. Best dicht tegen hun tuin aan. En nu al een paar jaar verder en het is gewoon een mini wilg die langzaam groeit :)
( die tak was trouwens niet specifiek daarvoor afgeknipt voor dit experiment )

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 11:02

ah, dat is idd mss wel iets. Ipv twijgen in de grond steken, echt al heuse takken.... Valt te proberen idd :)

Helaas geen sloot. dus dat wordt em niet :\

Charley ;( Weg, maar nooit vergeten... 01/05/08 - 19/05/08

[BKR] Wie kent mn merrie?

Wortelz
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-08-18
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Bomen langs (en in) de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:25

Ik heb ook meerdere wilgenbomen in mijn weiland, mijn twee pony's eten er wel van maar ik denk ook inderdaad dat ze goed kunnen groeien omdat er genoeg staan.
Ik denk dat als het nieuwe er af is dat ze er ook minder van gaan eten.
Wellicht eerst een tijd dagelijks wilgentakken voeren voor je een aantal plant?

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bomen langs (en in) de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:36

Onze walnoot wordt zelfs opgegeten. Maar de zwarte elzen niet. Ik zou dus toch voor de els gaan.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:41

Wij hebben ze ook achter het stroomdraad staan. Draadje onder en boven langs. Gewoon een stok aan de weide paal maken die de lucht in gaat en dan vanaf daar ook gewoon werken met stroomdraad. In het begin toen ze net stonden ingepakt met schapen gaas van top tot teen dit voorkomt dat ze heel de steel en kleine scheutjes meteen afbijten. En uiteindelijk toen het grote bomen waren die eraf geknipt. Zo af en toe plukt ze er wat vanaf maar eigenlijk niet zoveel als eerst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, hoogendroog en 12 bezoekers