Paard buiten in storm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Paard buiten in storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:58

Vanochtend even op de weide gecheckt. Stonden lekker rustig. Zag wel wat slidingsporen, maar die vind ik bijna dagelijks := baby’s....


Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard buiten in storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:05

Mijn dame stond ook nooit in haar stal maar in onweer en regen en storm.Ik was altijd bang om haar s'morgens gefrituurd in de wei te vinden.Nu ze 35 is gaat ze wel zelf binnen staan.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:04

lindar1985 schreef:
Paarden staat hier 24/7 buiten met een Schuilstal.
Toen ik ze hier net 3 weken aan huis had staan (waren toen dus nog niets gewend als pension/stalpaarden) kregen we hier een hele heftige zomer storm(+onweer) over de weilanden met een valwind die meer dan 20 bomen rondom het weiland eruit had getrokken met wortel en al.
De paarden wilden midden in het weiland staan, om alles te over zien. Kont in de wind. Hoeveel moeite ik ook heb gedaan om ze in de Schuilstal te lokken..
Dus ik denk dat jouw paard het ook echt buiten wel overleeft. En misschien wel blij is dat ie buiten staat.. en kan vluchten als ie wil.

Nu heb ik hier een Spaans paard staan. Die loopt bij de eerste regendruppels al te stressen als de rest van de kudde niet mee de Schuilstal wil lopen.. (en die staat met 35+ graden nog vrolijk in de wei te grazen, terwijl de rest dan de hele dag in de schuilstal rondhangt) dus het verschilt wel per paard.

Ik doe wel altijd de stroom van de draad met dit soort weer.

Dit is ook mijn ervaring. Ze komen liever niet onder een omkiepende boom. Een beetje paard weet echt wel wat hij doet... heb eens gezien dat er eentje nerveus werd van het onweer. Twee andere paarden gingen naast hem staan, echt flank aan flank met z'n drietjes. Met de bange in het midden. En om de beurt duwden ze zachtjes hun neus tegen die van het bange paard. Dat was ook buiten, bij de bomen en de stal uit de buurt. Ze snappen zelf dat ze ruimte nodig hebben.

In een stal kunnen ze ook geraakt worden door de bliksem. Of nou ja de stal dan, dan verbrandt je paard levend. Een veel langzamere dood. Als het dan toch moet dan liever in 1 klap weg, lijkt mij :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kimm4

Berichten: 791
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:20

Nog even een toevoeging aan mijn bericht.
In januari / februari stormde het hier ook. Zo viel er een hele grote berkenboom over de schutting op het dak van de stal. Je raadt t al: boom door het dak terwijl onze hengst binnenstond. Hij is zich kapot geschrokken en de merrie met veulen (7/8 maand oud) in de stal ernaast ook. Ik heb de merries in de stromende regen buitengezet omdat ze angstig waren op stal. Hengst in een andere stal gezet 20 meter verder. Dus ook op stal kan het misgaan en daar hebben ze geen keus om te 'vluchten'. Ging overigens na een dag weer goed hoor (stal is afgelopen week pas vernieuwd) en ze waren toen weer redelijk rustig op stal, maar t had slechter af kunnen lopen.

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

Jessix

Berichten: 16418
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:36

Nadat we vorig jaar bij elke storm wel een boom om hadden liggen ben ik er niet meer zo gerust op. Nou was dat gisteren niet aan de orde, maar in vervolg als er code oranje of code rood wordt afgegeven, blijf ik thuis. (kan gelukkig ook thuis werken) Niet omdat ik bang ben dat ze onder een boom komen, maar wel dat ze de weg op vliegen als mijn omheining kapot is van een omgevallen boom.

Schuilmogelijkheden vind ik zelf wel heel fijn voor paarden. En ik heb vroeger toen ik nog op schadeafdeling werkte wel eens een boer aan de telefoon gehad die een koe melde die getroffen was door de bliksem. Dat schijnt, hoorde ik daar van collega's, toch wel eens voor te komen.

Wil je niet onnodig bang maken, maar bij (extreme) stormen blijf ik graag zelf in de buurt of iemand anders om er een beetje zich op te houden.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 01:15

Mijne heeft gisteravond lekker buiten gestaan hoor! Hij kan wel schuilen onder een lage boom (staat aan de dijk dus de paarden staan vrij laag) maar volgens mij staat hij liever in de wind om uit te waaien!

Die van mij heeft 3,5 jaar dag en nacht buiten gestaan. Daarna driekwart jaar grotendeels op stal (biggest mistake ever) zelfs als het dreigde te gaan regenen.
Heb m nog nooit zo ongelukkig gezien als toen.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:54

Ze kunnen wel tegen storm, maar er zijn wel enkele puntjes waarop je moet letten.
Als het zou onweren en het dier heeft ijzers aan, is het gevaarlijk. Hetzelfde geld voor als het dier wilt gaan schuilen onder een boom, maar het zou bliksemen …. Geen goede combi. Dus let altijd wel wat op het weer zodat je het dier binnen kan zetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers