Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:46

Popstra schreef:
het zuiden des lands moeten rijden. Daar zijn de weides en alles wat groen hoorde te zijn al vanaf begin juni lichtgeel en kaal.


Yep...droge steppe grond.
Kaal, stoffig en geel.

Nog nooit zo gehad.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:21

Kendra schreef:
Koeienboeren kuilen vaak in met een conserveringsmiddel er door., daardoor houden ze meer voedingswaarde vast maar kunnen ze ook veel sneller inkuilen (na 1-2 dagen). Conserveringsmiddel is vaak ook een soort smaakversterker, dus kan gras van sept-okt nog prima worden geoogst.
Drogestof gehalte is vaak maar 45%...
Dat wil jij natuurlijk liever niet aan je paarden geven :-)...


Dat klopt. Maar hier kopen die koeienboeren nu al voordroog balen bij elkaar weg. Ze missen 2 snedes en de koeien hebben ruim een 1,5 maand extra op stal gestaan.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:12

maralyn schreef:
knollentuin schreef:
En door de paniek van veel mensen verkopen de hooileveranciers op dit moment veel hooi voor hogere prijzen en is er later in de winter ws nog hooi genoeg


Dit dus.

Eerste snee was n dikke snede.
Tweede snede was er ook.
Derde snede zou in augustus zijn geweest. Maar door droogte komt die niet. Ik zie het gras hier springen als een gek sinds de regen.
September kan er nog een keer gehoord worden.

Stro is ook ruim en droog van het land gekomen. Maar de paniekzaaiers kopen massaal in. Dus gooien de boeren idd de prijzen flink omhoog.
Dat stro minder hoog kwam klopt.
Maar mensen vergeten ook nog een x dat er tegenwoordig andere rassen worden gebruikt waardoor de stengel niet meer zo lang wordt en de concentratie op de vrucht ligt.

Ook de aardappelen vallen mee.

De boer die bij onze winkel levert zegt ook dat er net zo veel opbrengst is als normaal. Misschien iets minder. Maar met n nat seizoen zijn er veel rotte.
Dat is nu niet het geval.
Toen ik vroeg of de piepers kleiner waren begon hij te lachen.
Nee hoor. Valt reuze mee.
Mensen roeptoeteren graag. Maar wij hebben geen last.
Aldus omgeven noordoost Groningen.


Sprak hier een leverancier in het oosten. Die geeft aan dat het eigenlijk niet netjes is, maar hij gaat dik verdienen nu. Hij heeft net zoveel hooi en stro als andere jaren maar ja overal gaan de prijzen omhoog en daar gaat hij in mee. Als hij meer kan krijgen voor hetzelfde, waarom niet? Hij geeft al aan dat in oktober de prijzen nog verder zullen stijgen, omdat iedereen nu groot inkoopt en er dan niet veel keuze meer zal zijn. Maar als "iedereen" nu groot inkoopt zou je zeggen dat er straks ook niet zoveel meer nodig is?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:47

Klopt nikass

Dat mega dure hooi is voor mensen die het nodig zijn. Dus ja. Waarom niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:24

Hier kostte stro nog niks meer en is prima.

Wat al werd gezegd, mensen vergeten ook dat er weleens verlies is door wateroverlast of dat er iig geen onverpakt hooi vanaf komt. Dan zoek je je ook suf naar goed hooi.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:25


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:46

Maar wat kopen mensen? Hooi of verpakt.

Vroeger hadden wij altijd hooi, maar men voerde wel minder ruwvoer. Daarna kwam het verpakken steeds meer.

Een aantal jaren terug toen we mooi hooi zochten was dat even zoeken. Maar ik heb het idee dat de vraag naar mooi hooi weer snel stijgt en mensen geven ook veel meer ruwvoer dan vroeger. Gewoon hooi, dus onverpakt in Nederland winnen is wel veel lastiger.

Verpakt blijft er ook altijd meer over, waar hooi in het voorjaar altijd al iets schaars werd.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:45

ja,maar voor hooi was het een perfect voorjaar.
velen hebben 2 snedes hooi kunnen binnenhalen, sommige jaren heb je met moeite 1mooie snede hooi.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:56

Ja, we hebben ook mooi hooi en de boer had ook veel. Maar er is weer steeds meer vraag naar hooi ipv verpakt, dus dat gaat ook sneller op en hooi ga je nu niet meer voor elkaar krijgen. Bij dit mooie weer, zonder de extreme droogte had je natuurlijk heel mooi hooi nog kunnen krijgen. En nogmaals, ik denk dat niet alelen de droogte het probleem is, maar ook de hete zon. Van alleen droogte was niet alles ook verbrand.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:45

Wij zaten ook met geknepen billetjes. Onze vaste leverancier wist niet of hij voldoende zou hebben. En wilden niet gokken en hopen dat hij misschien nog ern keer kon maaien. En gelukkig konden we via de buren hooi mee bestellen en kunnen zij een deel voor ons opslaan. Ik heb meteen ruim besteld en we komen zsker de winter helemaal door!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:38

Ik zit in buitenland, Duitsland, geen hooi voor deze winter. Men wil stro geven maar dat geeft toch kolieken?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:03

Ik geef hooi en stro gemengd. Wat erg goed gaat. Maar alleen op stro. Daar zou ik wat huiverig voor zijn.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:08

Carl123 schreef:
Ik zit in buitenland, Duitsland, geen hooi voor deze winter. Men wil stro geven maar dat geeft toch kolieken?


Ligt aan het soort stro.
Tarwestro geeft kolieken.
Gerstestro niet. Dat is voedzaam stro.
Ken Duitse stallen die dit standaard geven als hoofd fouragere. En hooi voor erbij.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:02

Ok thx. Ik dacht dat gerstestro niet mocht gegeven worden vanwege kleine weerhaakjes op de aren.
Is wel degelijk tarwestro die er nu gegeven wordt. Nu is er nog hooi, maar zeer moeilijk aan te komen. Vermoed deze winter katastrofe.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:19

Bizar zeg, zo veel verschil tussen streken die niet eens zo ver van elkaar liggen!

In het ergste geval gaan we hier gewoon subli seniores priores voeren met beetjes stro en hooi erbij, dat zou een volwaardige ruwvoervervanger zijn en daar doen ze het nu ook goed op. Maar hier valt het vooralsnog wel mee. We hebben zelf als het goed is genoeg hooi gereserveerd om de winter door te komen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:23

Onze leverancier zegt dat ze in Duitsland 2 snedes gemist hebben en de boeren nu alles zelf houden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:30

Popstra schreef:
Onze leverancier zegt dat ze in Duitsland 2 snedes gemist hebben en de boeren nu alles zelf houden.


Kan wel kloppen. Daarnaast is dr maisoogst ook mislukt dus moeten ze zelf meer hooi gaan voeren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:51

Het probleem van vervangers is dat je dan toch in porties moet gaan voeren. Voor ons amper een optie. We huren een priveplek en doen alles zelf. Om ze dan niet te lang zonder eten te laten staan, zouden we 6x per dag moeten gaan, in feite dus ook in de nacht ene keer ( wat eigenaren van plek echt niet goed vinden )
Als ze zonder staan, gaan ze toch wel moeilijk doen en op zoek naar eten. Nu blijven ze netjes binnen de omheining en van de bosjes van de eigenaren af, maar dat blijft dan niet zo. Die kunnen niet weg en het geeft weer andere gezondheidsrisico's.

Wij hebben nu nog stro tegen de normale prijs a 4,40. Maar voor 4 geef ik maar om de 2 a 3 dagen 1 plakje erbij in het huisje.

Ben wel al begonnen met wiesencobs en straks gaan we wel bijvoeren en iets zuiniger doen met het hooi, maar niet uren en urenzonder, dat kan niet.

Hier staat het Mais nog hoog overal, dus ben benieuwd.........Als de koeienboeren daarmee gered zouden zijn, scheelt dat weer met hun inkopen van hooi/kuil.

Je leest en hoort wel dat mensen die ruimte hebben overal meer kopen, dus het gaat ook hard. Maar als die allemaal ingeslagen hebben, blijft de rest voor de kleine verbruiker.

Je kan misschien niet meer heel moeilijk doen over de kwaliteit helaas, maar dan zouden we nog meer bijvoeren met de ruwvoer vervangers. In totaal 3 soorten dan.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:11

Ik heb dezelfde hoeveelheid ingekocht van de eerste snee als altijd, ben nog aan het voeren van mijn voorraad van vorig jaar, dat schiet nu wel op, nog 2 folie balen en een 6 kleine baaltjes

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:19

Superpony: mais staat wel hoog, maar geen of weinig kolf of kolven zo der mais. Dat is nu juist het belangrijke onderdeel

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:22

Maartje1990 schreef:
Superpony: mais staat wel hoog, maar geen of weinig kolf of kolven zo der mais. Dat is nu juist het belangrijke onderdeel


Dat snap ik en zit ik ook steeds naar te kijken. Aan de kant zijn ze iets verkleurd, maar naar het midden lijkt het beter. Ik wacht af, want ze zullen echt een reden hebben om het toch te laten staan.

Daarbij is hier echt heel veel gesproeid gewoon. Ook de weides van de boeren zijn gewoon groen gebleven. Misschien bij het mais ook gesproeid.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:25

Hier is de maïs nergens gesproeid. Maar ik kan me wel voorstellen dat de maïs nu na wat regen alsnog een groeischeut krijgt misschien?

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:53

Ik heb begrepen dat de aardappeloogst in elk geval prima is, ook al staan de planten er verdord bij.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:57

Hier viel de aardappeloogst juist tegen. De planten waren heel vroeg al dor of dood en daarna heeft de boer nog gesproeid waardoor een deel heel dik is geworden en een ander deel is weggerot :=

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:59

Carl123 schreef:
Ik zit in buitenland, Duitsland, geen hooi voor deze winter. Men wil stro geven maar dat geeft toch kolieken?


Kunnen jullie niet uit Polen en Tsjechië halen, afgelopen winter dat ik daar doorheen reed lagen de balen te verpieteren op de weilanden, wel gemaaid en geperst maar er nooit afgehaald