Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:36

Indestal schreef:
pensions zullen wel.duurder worden, dat is ook balen...vind het stro ook zo duur, dat was toch een meer dan prima oogst? Nog nooit zo mooi droog en goudgeel stro uit nederland gezien...

Zie in winkels allemaal papiertjes hangen dat ze de prijzen moeten verhogen, zo absurd..


Volgens onze stroleverancier minstens 10% minder opbrengst per ha.
Wel mooi stro maar gewoon minder.


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:43

Dan pakjes 10 % minder strak persen en 10% kleiner maken dan hebben ze de zelfde hoeveelheid....valt mijn l op dat de pakken hooi en stro kleiner zijn dan gewend en losser geperst....

tienus63

Berichten: 11960
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:10

Stro zal vooral duurder zijn omdat de opbrengst van de korrels fors lager is.

Normaliter is stro rest/bijproduct van het geteelde gewas.
Die opbrengst is fors minder voor de boer. Vooral omdat veel boeren op contract of vooraf bepaalde prijs leveren.
Door prijs van bijproduct omhoog te doen hopen zij iets te kunnen compenseren van hun gederfde inkomsten.

En dan is het voor de boer inderdaad geluk bij ongeluk dat graanvelden niet plat geregend zijn zodat het gewas goed te oogsten is.

Prijzen voor krachtvoer zullen ook stijgen.
Transportkosten van de grondstoffen stijgen enorm omdat scheepvaart belemmerd is.

#trotsoponzeboeren

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:31

Indestal schreef:
Dan pakjes 10 % minder strak persen en 10% kleiner maken dan hebben ze de zelfde hoeveelheid....valt mijn l op dat de pakken hooi en stro kleiner zijn dan gewend en losser geperst....


Wij hebben juist hele zware balen hooi met touwtjes belachelijk strak erom. Maar ook dat is bijna op hoorden we al, dus ben benieuwd....

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:49

Indestal schreef:
Dan pakjes 10 % minder strak persen en 10% kleiner maken dan hebben ze de zelfde hoeveelheid....valt mijn l op dat de pakken hooi en stro kleiner zijn dan gewend en losser geperst....



Wij kregen gewoon 10 pakjes minder. :z
Gelukkig konden we ergens anders nog wat pakjes kopen dus nu genoeg.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:17

Stro is een bij produkt.


Fouragehandelaar Flevoland vertelde dat er weinig stro daar is omdat de boeren het stro hakselen op het land omdat het niks oplevert....kennelijk is er altijd zat stro beschikbaar zodat er boeren zijn die het niet de moeite vinden er ook nog eens pakken van te persen en te verkopen..

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:29

Stro had ik idd ook goedkoper verwacht. Niet dat ik dat voer of gebruik, maar had het wel verwacht dat het mee zou vallen qua prijs.

tienus63

Berichten: 11960
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:35

Indestal schreef:
Stro is een bij produkt.


Fouragehandelaar Flevoland vertelde dat er weinig stro daar is omdat de boeren het stro hakselen op het land omdat het niks oplevert....kennelijk is er altijd zat stro beschikbaar zodat er boeren zijn die het niet de moeite vinden er ook nog eens pakken van te persen en te verkopen..

Tegelijkertijd brengen zo weer extra humus in de bodem.
Bloembollen boeren waren ook altijd trouwe afnemers van stro, maar die gebruiken tegenwoordig ook andere methoden om hun geplante bloembollen tegen vorst te beschermen.

#trotsoponzeboeren

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:32

Indestal schreef:
Stro is een bij produkt.


Fouragehandelaar Flevoland vertelde dat er weinig stro daar is omdat de boeren het stro hakselen op het land omdat het niks oplevert....kennelijk is er altijd zat stro beschikbaar zodat er boeren zijn die het niet de moeite vinden er ook nog eens pakken van te persen en te verkopen..


Stro is ook duurder omdat het nu vervoederd wordt door de boeren. Boeren die een tekort aan kuil hebben, voeren hun jongvee stro met brokken. Kwaliteit van het stro is zeer goed dit jaar, opbrengsten stro en graan minder, omdat ook het graan te lijden heeft gehad onder de droogte.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:44

Ja de champignon kwekers...vroeg mij altijd af wat die kolommen stro die stonden zwart te worden, snap nu dat het half verrot moet zijn om de champies te telen....zag vandaag ook weer een muur met goudgeel stro in de regen staan |(

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:55

Bij onze vaste leverancier in t voorjaar al de bestelling gedaan..

Inmiddels ook de handbalen van t land gehaald ( zelf sjouwen levert geld op €2.75 per stuk )

Voorraad is ; 34 grote rond balen, 48 grote vierkante balen, 80 handbalen..
Voor vijf tinkers jaar rond..
Staan ook jaarrond op het gras maar beperkt qua uren.
Dus we gaan er vanuit dat we over houden..

Mijn dag begint pas goed met een Tinker groet....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:35

Vandaag gewoon hooi gehaald en wat stro. Er was nog genoeg en dezelfde prijs als het was dit jaar. Ze verwachten misschien pas in de winter problemen te krijgen, maar weten het nog niet.

Anoniem

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:54

Ik ben gisteren wat aan het rondbellen geweest en nog wat kunnen bemachtigen. Het vloog de loodsen uit, maar gelukkig nog 150 kleine en 24 midi balen kunnen kopen voor een nette prijs, wat betekent dat ik zeker de winter door kom. Ik moet sowieso tot eind april/begin mei kunnen met de voorraad die ik nu heb. Wel ontzettend blij/opgelucht want het was best lastig om nog iets te kunnen kopen := Mocht er nu nog een maaisel komen dan is dat alleen maar geluk, ik zit nog net niet bovenop mijn hooi en ga ook niks verkopen _O-

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:43

Zijn de tekorten nu misschien ook nog regio gebonden? Bv het noorden heeft genoeg waar het westen tekort heeft?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:26

tienus63 schreef:
Stro zal vooral duurder zijn omdat de opbrengst van de korrels fors lager is.

Normaliter is stro rest/bijproduct van het geteelde gewas.
Die opbrengst is fors minder voor de boer. Vooral omdat veel boeren op contract of vooraf bepaalde prijs leveren.
Door prijs van bijproduct omhoog te doen hopen zij iets te kunnen compenseren van hun gederfde inkomsten.

En dan is het voor de boer inderdaad geluk bij ongeluk dat graanvelden niet plat geregend zijn zodat het gewas goed te oogsten is.

Prijzen voor krachtvoer zullen ook stijgen.
Transportkosten van de grondstoffen stijgen enorm omdat scheepvaart belemmerd is.

Er is gewoon minder stro doordat het graan door de warmte eerder rijp is en de stengel daardoor en door de droogte korter....

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:32

Kendra schreef:
tienus63 schreef:
Stro zal vooral duurder zijn omdat de opbrengst van de korrels fors lager is.

Normaliter is stro rest/bijproduct van het geteelde gewas.
Die opbrengst is fors minder voor de boer. Vooral omdat veel boeren op contract of vooraf bepaalde prijs leveren.
Door prijs van bijproduct omhoog te doen hopen zij iets te kunnen compenseren van hun gederfde inkomsten.

En dan is het voor de boer inderdaad geluk bij ongeluk dat graanvelden niet plat geregend zijn zodat het gewas goed te oogsten is.

Prijzen voor krachtvoer zullen ook stijgen.
Transportkosten van de grondstoffen stijgen enorm omdat scheepvaart belemmerd is.

Er is gewoon minder stro doordat het graan door de warmte eerder rijp is en de stengel daardoor en door de droogte korter....

Maar daarnaast is er nu veel minder versnipperd op het land achter gebleven wat in natte periodes vaak wel het geval is.

Hier zijn onze 190 balen overjarige voordroog verkocht aan een koeienboer en van de nieuwe ook nog 150 gereserveerd voor een paardenbedrijf. Volgens mij hebben wij dan nog enkel wat kleine partijen voor buren en de rest voor onszelf.

[o]

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:17

Ik heb zo het idee dat de eerste snede fantastisch was, die is voor de droogte binnengehaald en zonder regen, dat gras stond er al en heeft mooi droog gestaan tot maaien...valt mij nl op dat het totaal niet stoffig is en lekker ruikt.
De 2e snede zal mijder zijn, dat geloof ik zeker, sommigen hebben nog wel gesproeid en dat zal veel gescheeld hebben...met dit weer verwacht is zeker nog een mooie snede voor de boeren zelf, dit zal gewikkeld hooi worden...maar het komt zeker..

Mijn gras is al 3 cm gegroeid en er stond echt niks meer, groeipuntje was ook weg..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:18

Tancreda4 schreef:
Stro had ik idd ook goedkoper verwacht. Niet dat ik dat voer of gebruik, maar had het wel verwacht dat het mee zou vallen qua prijs.



De prijsverschillen zijn absurd, van 3,5 tot 5 euro voor een zelfde baaltje...kijk eens op internet.

Overigens nog steeds enorm veel adressen waar hooi te koop is....

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:20

Weet iemand nog een plekje omgeving Noord Brabant (west) die stofvrij hooi verkoopt? Waar wij het altijd halen heeft niet genoeg om de winter door te komen..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:23

Marktplaats kijken, staan enorm veel adressen op....ga bij de kleigronden kijken, zandgronden geeft vaak stoffig hooi, zeker nu met veel droog weer.

meggiemeg

Berichten: 12215
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:25

Mag veel op staan maar wat voor kwaliteit is het? Is er regen in gekomen enzovoorts?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:29

Volgens mij is de hele 1 e snede zonder regen binnen gekomen.

Altijd goed kijken en als,je het niet vertrouwd een pak open maken, wellicht moet je die dan betalen, maar als het goed spul is, doen ze het graag hoor. Goed kijken en ruiken en dan weer je het wel, als ze zo een pak van de stapel gooien zie je al of het stoffig is.

Popstra
Berichten: 13704
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:44

meggiemeg schreef:
Mag veel op staan maar wat voor kwaliteit is het? Is er regen in gekomen enzovoorts?

Precies, nu gooien ze alles er op. Ook oud uit 2016
En om nu het hele land door te kruizen en overal een pak hooi open te laten trekken is ook nogal een tijdrovende onderneming.

Dan betaal ik nu toch liever meer voor een grote partij goede kwaliteit wat aan huis geleverd word door een fourage handel.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:45

Dat zie je toch wel??? Als je zelf moet in kopen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:59

Wij halen zelf, al moeten we verder. Dan kun je ook per pakje kijken wat je pakt en inlaad. Als je het laat bezorgen, moffelen ze sommigen er wat slechte pakjes bij. En voor ons is het geen doen qua opslag ruimte. We hebben het dubbele vrij gemaakt en kunnen er nu met veel moeite 50 kwijt, maar daar doen we misschien een maandje mee.

Eerste snede is hier ook heel mooi en was veel. Boer was toen net met prijs iets gezakt, maar is daarna al iets gestegen, nog echt voor de droogte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, Flinty, Googlebot, ingetje3012, Lizenlotte en 91 bezoekers