Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:12

Hier zijn er veel niet eens geel geweest. Als het nu goed staat en gemaaid zou kunnen worden, heb je nog een aardig droge periode. Maar daarvoor os meeste nog niet geschikt denk ik.

Ik lees wel dat het bijv in Zweden echt een probleem is, dus als daar veel naartoe gaat, gaat het hier ook uiteindelijk sneller er doorheen.
Maar ook gelezen dat er altijd veel hooi over is in het Oosten. Maar mensen zijn bang voor de kwaliteit. Als ze daar zouden weten dat ze aan ons en Zweden kunnen leveren tegen nette prijzen, kunnen ze daar misschien in de toekomst wat meer rekening mee houden. Nu zou daar veel weggegooid, staan te bederven.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:17

MizzMontana schreef:
GDG schreef:
[quote="damian23"
Mijn partij die ik op het oog had, is niet geschikt. Ik heb de analyse van de pavo binnen en suiker zat in hoekje 5 (meest rechts =>140). Maandag haal ik een ander baaltje van een andere partij. Ik hoop niet dat door de droogte alle beschikbare baaltjes suikerbommetjes zijn. Dit hooi zag er op het oog super uit. Heel lang stengelig en grof. Eind juni gemaaid.

Ik denk haast dat alles wat in die droge periode gehooid is hoog in suiker zit.


Dat gras is gegroeid met normaal weer toch? Droogte kwam daarna pas.[/quote]
Hier is heel juni nog geen mm regen gevallen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:35

Oja, dan valt het tegen :( wij hadden hier in het noorden paar keer dikke bui er over gehad.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:37

Juni was ook al erg droog inderdaad.

Wij hebben gelukkig genoeg hooi kunnen reserveren voor deze winter. Hier in de buurt is nog genoeg te krijgen, maar de kwaliteit is gewoon erg slecht. Gelukkig nu een goed adres gevonden.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:20

Kom net terug van een stal in Duitsland. Ik heb hen daar gevraagd hoe het met de hooischaarste daar zat. Zij zeiden ook dat ze niet genoeg hadden tot volgende seizoen van hun eigen 40 hectare land in de Eifel. Hebben 1 x kunnen oogsten. Hopen nog eens komende tijd maar dat werd al silage omdat het de tijd niet meer is om hooi goed te laten drogen. Ze moeten dus bij kopen.
Zij zeiden ook dat je nu nog wel kon krijgen maar dat dit komende winter dus echt een probleem gaat zijn.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:35

Mei, juni, juli en begin augustus hier geen druppel regen gehad. Maar inderdaad trekt de wei na 2 maanden geel te zijn geweest weer wat bij. Van dichtbij zie je wel dat niet alle gras het overleefd heeft. Maar toch: sterk spul dat gras.

Een snede er af halen moet ik nog zien.... maar gras voor de winter zal nu wel gaan lukken.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:54

Hier gaan we eind volgende week nog een paar hectare maaien, zit een mooie snede gras al in en met de regen van afgelopen tijd bruist het de grond uit.

Dan hebben we zat voordroog erbij en is het geen probleem deze winter. Denk zelfs dat er nog genoeg is voor de verkoop.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:15

De boer bij ons voor de deur heeft net gemaaid en daar stond het gras al flink hoog. IK heb net zelf de tuin gemaaid en daar groeide het ook al weelderig de pan uit. In Noord-Holland komt er zeker van sommige weides nog een snede af. Het zal wel geen hooi worden maar voordroog.

Mijn wei is ook weer goed bijgetrokken dus daar staat mijn paard weer heerlijk van te eten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:21

Ik,denk,dat de veeboeren nog zeker wel,wat kunnen binnen halen, zal kort gemaaid worden en zeker niet mooi droog, maar kuil kan zeker nog...verder staan hier de koeien nog op de weide...heerlijk voor deze dieren..

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:56

damian23 schreef:
De boer bij ons voor de deur heeft net gemaaid en daar stond het gras al flink hoog. IK heb net zelf de tuin gemaaid en daar groeide het ook al weelderig de pan uit. In Noord-Holland komt er zeker van sommige weides nog een snede af. Het zal wel geen hooi worden maar voordroog.

Mijn wei is ook weer goed bijgetrokken dus daar staat mijn paard weer heerlijk van te eten.


Niet overal in nh dus. Want hier is het gras echt nog niet lang genoeg. Veel koeienboeren hebben de koeien ook nog op stal omdat er nog niet genoeg staat.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:17

Bij mij is het meeste nu weer groen. In de tuin net voor het eerst kunnen maaien maar in de wei groeit het echt nog niet vlot. Maar ik heb nog genoeg gras voor een paar weken en tegen die tijd verwacht ik dat de andere stukken geschikt zijn om te grazen. Ik hoop op genoeg gras over een maand en een geschikte week mooi weer om nog voordroog te kunnen maken. Maar anders gaan ze straks overdag het grote land op zo lang de bodem het trekt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:27

Het is natuurlijk wel pas half Augustus. Veel mensen denken dat het nu al herfst is volgens mij, want dat volgt normaal snel na een zomer, maar ook September kan nog heel mooi zijn en de laatste jaren begonnen de winters vrij rustig qua temperaturen.
Ze gaan het niet meer droog krijgen denk ik, maar als je nu al kan maaien, kan het nog wel hooi worden. Het zou nog 2 weken droog blijven nu.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:14

Heb zelfs een winter meegemaakt dat ze tot half december nog op de wei stonden en het gras nog beetje door groeide...zal niet dit jaar...maar wie weet tot half oktober?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:20

knollentuin schreef:
En door de paniek van veel mensen verkopen de hooileveranciers op dit moment veel hooi voor hogere prijzen en is er later in de winter ws nog hooi genoeg


Dit dus.

Eerste snee was n dikke snede.
Tweede snede was er ook.
Derde snede zou in augustus zijn geweest. Maar door droogte komt die niet. Ik zie het gras hier springen als een gek sinds de regen.
September kan er nog een keer gehoord worden.

Stro is ook ruim en droog van het land gekomen. Maar de paniekzaaiers kopen massaal in. Dus gooien de boeren idd de prijzen flink omhoog.
Dat stro minder hoog kwam klopt.
Maar mensen vergeten ook nog een x dat er tegenwoordig andere rassen worden gebruikt waardoor de stengel niet meer zo lang wordt en de concentratie op de vrucht ligt.

Ook de aardappelen vallen mee.

De boer die bij onze winkel levert zegt ook dat er net zo veel opbrengst is als normaal. Misschien iets minder. Maar met n nat seizoen zijn er veel rotte.
Dat is nu niet het geval.
Toen ik vroeg of de piepers kleiner waren begon hij te lachen.
Nee hoor. Valt reuze mee.
Mensen roeptoeteren graag. Maar wij hebben geen last.
Aldus omgeven noordoost Groningen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:30

Heb mijn hooi binnen, idd veel te duur, maar veel goedkoper dan bij mijn vaste adres....overigens koop ik altijd bij fourage. Iets duurder maar geen rotzooi....wel suikerrijk denk ik, maar dat zal het meeste hooi zijn, geen regen over heen gekomen en dus totaal niet stoffig of muffig, ook wel eens fijn.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:03

Zal best Maralyn maar als je een goede kwaliteit hooi wil hebben dan moet je geen snede van september willen
Je zou eens voor de grap naar het zuiden des lands moeten rijden. Daar zijn de weides en alles wat groen hoorde te zijn al vanaf begin juni lichtgeel en kaal.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:25

Er zijn grote verschillen per regio en duidelijk is dat ook in de landen om ons heen droogte is.
Koeienboeren uit de buurt hier hebben opeens belangstelling voor paardenhooi omdat ze het willen bijvoeren voor de structuur bij de bierborstel en perspulp die ze voeren omdat er minder kuil is.
Zo krijg je wel een beetje een domino-effect...

Verder eens met Popstra, hooi van september moet je niet meer willen voor je paarden.
Heel misschien nog voordroog, maar dan alleen als de hele dag de zon schijnt.
Het is ook maar de vraag of er nog een snee komt, alles was hier net weer aan de loop maar de komende 2 weken wordt er bijna geen regen verwacht.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:33

Ons winterhooi wordt volgende week gebracht. Mijn opa heeft het geregeld (doet het altijd) en weet niet van welke snede het is oid. Lijkt me daarom wel goed om even een analyse te laten doen, hebben jullie aanraders daarvoor? Is de Ruwvoer scan van Pavo gewoon een goede?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:05

Ik denk ook dat paardenmensen erg vast houden aan die eerste, tweede, derde snede. De boeren hier maaien elke 6 weken een keer. Die hebben veel meer gras dat de kuil in gaat. Er zijn boeren hier die al jaren 4 snedes hebben. Die missen er nu 2.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:11

Koeienboeren kuilen vaak in met een conserveringsmiddel er door., daardoor houden ze meer voedingswaarde vast maar kunnen ze ook veel sneller inkuilen (na 1-2 dagen). Conserveringsmiddel is vaak ook een soort smaakversterker, dus kan gras van sept-okt nog prima worden geoogst.
Drogestof gehalte is vaak maar 45%...
Dat wil jij natuurlijk liever niet aan je paarden geven :-)...

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:26

maralyn schreef:
Mensen roeptoeteren graag. Maar wij hebben geen last.
Aldus omgeven noordoost Groningen.
Fijn dat jullie geen last hebben. Hier is het neerslagtekort meer dan twee keer zo groot als in jouw regio. Dat maakt wel enig verschil ;)

Zelf gelukkig genoeg hooi en voordroog. Komende week komt een vracht stro; eerder dan gepland maar ik heb het liever nu al in de loods dan dat het in december moeizaam en duur wordt om nog in te kopen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:33

45% is nog hoog. Streven is tussen de 30-50% droge stof, met een voorkeur van rond de 35-40% meestal. Overigens worden juist de droge kuilen vaak tegen broei behandeld, want deze zijn lastiger aan te rijden.

http://eurofins-agro.com/nl-nl/expertis ... droge-stof

Waar haal je het neerslagtekort per regio vandaan?

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:42

Mizora schreef:
Waar haal je het neerslagtekort per regio vandaan?
Hier een globaal overzicht van het KNMI. Ons plaatselijke weerstation heeft de actuele stand op de site, net als de grondwaterstanden etc. Zal er voor andere plaatsen vast ook zijn.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:19


MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:33

Eerste artikel is wel interessant :)
Dat tweede artikel lijkt vooral reclame voor een bepaalde mogelijke vervanger te zijn als je het mij vraagt :o