Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:03

Hier ook nog heel veel gras.
Hoop dat het niet te nat wordt,kunnen ze heerlijk op het land blijven.
Zaterdag nog 20 midibalen ophalen en wij hebben ook genoeg tot volgend jaar juni.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:42

Hier had ik te veel gras om de winter mee in te gaan, maar nu het grootste deel gemaaid is en 6 dagen ligt is er niet veel van over gebleven... Ik ben benieuwd hoeveel grote ronde balen dat nog kunnen worden. Ben bang dat het loonbedrijf er niet echt aan gaat verdienen deze keer :(:)

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:38

Even uit nieuwsgierigheid : wat kost een grote baal Duits kruidenhooi op dit moment ? Dus een baal rond de 350 kilo.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:49

Wij hebben 4 ronde grote balen binnen.
Anders 13/ 15 stuks.
Maar zijn er toch weer 4 en zo gaan we niet te lang de winter in.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:28

mirim schreef:
Even uit nieuwsgierigheid : wat kost een grote baal Duits kruidenhooi op dit moment ? Dus een baal rond de 350 kilo.


Ik betaal €150,- voor een baal duits kruidenhooi van 420 kilo, is wel goede kwaliteit.
Omgerekend naar 350 kg komt dat neer op € 125,-.

De prijs is 5 euro duurder per baal dan dat ik betaalde voor de rollen van 2017

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:59

Louis Venhorst vraagt nu voor een bundel Duits kruidenhooi van 21 kleine baaltjes €292,95, dat is excl. bezorgkosten €13,90 per baal!! Zelfs voor kleine baaltjes stro durven ze €9,95 te vragen....

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:44

Wow, dat is het dubbele wat ik betaal . En dan is mijn leverancier nog zo vriendelijk om de balen door de helft te doen en vast te binden en ze met een steekkar op hun plaats te zetten

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:55

Venhorst is ook niet bepaald representatief, echt enorm duur.

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:02

Dank jullie voor de info
Het is echt schrikbarend duur eigenlijk
En dan spant Venhorst wel de kroon :$

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:34

chocogirl schreef:
Wow, dat is het dubbele wat ik betaal . En dan is mijn leverancier nog zo vriendelijk om de balen door de helft te doen en vast te binden en ze met een steekkar op hun plaats te zetten


Waar haal jij ze?

Ik was ook venhorst klant, maar deze prijzen ga ik echt niet betalen, dacht trouwens dat ze niks meer hadden...geloof ook nooit dat ze volgend jaar weer op oude prijzen terug gaan, die zullen zeker een forsr prijsverhoging gaan doorvoeren, nu ze kennelijk weer een nieuwe lading kunnen verkopen. Maar ik denk ook dat dit hooi uit zuid duitslqnd komt..

Overigens heeft het Oostblok prachtig hooi, weet iemand waar dat naar toe gaat? Of laten ze dit gewoon verpieteren? Daar is zo in,ens veel ruimte en natuurgebieden met mooi gras/hooi

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:43

Venhorst was duurder vanwege het stofvrij. Ik weet mensen die het speciaal voor een paard bestelde en een paard met luchtwegproblemen het er goed op deed. Maar daarna was het ook bij Venhorst een keer op en was er niks meer te bestellen, dus zeker voor dergelijke prijzen best slordig dat je je klanten niet constant kan leveren.
Daarbij halen zij ook van verschillende plekken en heb ik vraagtekens bij de analyses, die voor sommige mensen heel erg van belang zijn.

@Indestal, ik had wel hooi uit Polen voorbij zien komen op fb, dus het wordt wel gehaald.Maar als je ergens een ingang hebt of contacten is het vast interessant om dat met meerdere mensen te laten komen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:47

Je zou toch hopen dat ze dit hooi dan gaan alles ipv zich blindstaren op Duits hooi wat amper te krijgen is en ook nog eens bar slecht van kwaliteit dit jaar. Ik heb ooit Tjechisch hooi gehad, nooit meer zo smakelijk en zulk prachtig hooi gevonden...

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:47

Uit Polen en Letland/Litouwen kan ik wel helpen aan een paar adressen. Grootste deel hiervan gaat ook naar Zweden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:56

Quir schreef:
Uit Polen en Letland/Litouwen kan ik wel helpen aan een paar adressen. Grootste deel hiervan gaat ook naar Zweden.


Er is ook al naar Nederland gehaald en als ik de foto's zag, lagen er echt bergen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:01

Welke fourages verkopen dit?


chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 06:47

Indestal schreef:
chocogirl schreef:
Wow, dat is het dubbele wat ik betaal . En dan is mijn leverancier nog zo vriendelijk om de balen door de helft te doen en vast te binden en ze met een steekkar op hun plaats te zetten


Waar haal jij ze?

Ik was ook venhorst klant, maar deze prijzen ga ik echt niet betalen, dacht trouwens dat ze niks meer hadden...geloof ook nooit dat ze volgend jaar weer op oude prijzen terug gaan, die zullen zeker een forsr prijsverhoging gaan doorvoeren, nu ze kennelijk weer een nieuwe lading kunnen verkopen. Maar ik denk ook dat dit hooi uit zuid duitslqnd komt..

Overigens heeft het Oostblok prachtig hooi, weet iemand waar dat naar toe gaat? Of laten ze dit gewoon verpieteren? Daar is zo in,ens veel ruimte en natuurgebieden met mooi gras/hooi


In Babyloniënbroek, maar die nemen ook geen nieuwe klanten meer aan.

Anoniem

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:08

Gisteren balen geperst, maar het viel me nog tegen wat eraf kwam.... Maar goed, je kunt het maar binnen hebben.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:13

14 euro voor een klein baaltje!?? Echt niet dat ik dat ga betalen. Ik heb ook mijn twijfels over de analyses. Ik had het gekocht speciaal voor mijn hoefbevangen pony. Maar als ik nu de analyse lees van die hay chuncks (Waar 100% Duits kruidenhooi in zit) heb ik twijfels of dat hooi inderdaad wel zo laag is in suikers.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:57

Ik vraag me af.. kun je het suikergehalte zelf meten met een SG-meter/hydrometer?
Die heb ik hier liggen om het suikergehalte in vruchtsappen te meten.. maar misschien werkt dat ook wel voor het suikergehalte in hooi, met een paar trucjes, geweekt/gekookt in water bv..?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:59

Dat zou wel erg handig zijn.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:03

Ik 5 grote ronde balen van een stuk waar ik normaal gerust 11-14 balen vanaf haal. Helaas verwacht ik dat ze iets minder smakelijk zullen zijn want ze hebben 6 dagen gelegen met de eerste dagen (donderdagmiddag gemaaid, vrijdag/zondag af en toe wat druppen water er op en maandag/dinsdag/woensdag droog weer en rond 16:00 geperst. Ben benieuwd hoe het straks uit het plastic komt.

Ik had eerste snee 14, ook niet veel, maar samen met de 9 die ik over heb van vorig jaar heb ik nu voor de hele winter voordroog en dan 4 reserve voor volgend najaar om mee te beginnen als ik pas 2e snee voordroog maak.

Voor de zomer 2e snee hooi op zolder en ik koop nog wat gerstestro bij om te voeren.

Ik kom nu het jaar wel rond verwacht ik, maar die 5 van nu zijn wel het meest trieste aantal ronde balen van dat stuk in 12 jaar...

We hebben ze met kar en oprijplaten zelf maar van het land gehaald (dankzij de tip op bokt) en daarmee voorkomen dat ze erg duur zouden worden omdat het loonbedrijf de reistijd (half uur enkele reis) meeneemt in het uurtarief voor de shovel met balenklem... Bij grote hoeveelheden komt dat al op een 5,- per baal, maar nu zou het eerder op 15,- per baal uitkomen met wat pech.

Heb een 20/25 meter diepe strook van 70 meter lang gras laten staan voor strookbegrazing en nog een blok van 40-60 wat aan het bijgroeien is en het grote stuk is nu weer mooi kort. Als het droog blijft kunnen ze daar van de winter eventueel ook nog wel een tijdje van eten. Er is niet strak langs de randen gemaaid dus er staat nog genoeg.



enjoymyhorse schreef:
Wij hebben 4 ronde grote balen binnen.
Anders 13/ 15 stuks.
Maar zijn er toch weer 4 en zo gaan we niet te lang de winter in.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:16

safina schreef:
Gisteren balen geperst, maar het viel me nog tegen wat eraf kwam.... Maar goed, je kunt het maar binnen hebben.

Mijn buurman haalt normaal 80 grote balen voordroog van zijn land. Nu precies maar 40...
Wel prachtig weer geweest om voordroog te maken, zowel begin Vd zomer als afgelopen week met die wind en zon.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:19

superpony schreef:
Venhorst was duurder vanwege het stofvrij. Ik weet mensen die het speciaal voor een paard bestelde en een paard met luchtwegproblemen het er goed op deed. Maar daarna was het ook bij Venhorst een keer op en was er niks meer te bestellen, dus zeker voor dergelijke prijzen best slordig dat je je klanten niet constant kan leveren.
Daarbij halen zij ook van verschillende plekken en heb ik vraagtekens bij de analyses, die voor sommige mensen heel erg van belang zijn.

@Indestal, ik had wel hooi uit Polen voorbij zien komen op fb, dus het wordt wel gehaald.Maar als je ergens een ingang hebt of contacten is het vast interessant om dat met meerdere mensen te laten komen.

En dat stofvrije van die ,,speciale,, baaltjes valt best tegen hoor, ik zou dat niet zo aan een paard met stofallergie voeren maar alsnog nat maken of stomen dus kun je net zo goed ,,gewoon,, hooi kopen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:50

Ik vind het schandalig wat Venhorst doet. Wij zijn jaren vaste klant geweest met ons melkveebedrijf, altijd hooi en stro afgenomen, maar met dezelfde naam als particulier hoor je er bij hun niet meer bij.
Wij wonen in dezelfde regio, dus geen voorrijkosten, maar er zijn regio's waar je nog €50 extra betaald voor het bezorgen. Vraag me af of ze de grote stallen nog wel leveren en wat die nu betalen? De kwaliteit van hun hooi was het afgelopen jaar/herfst 2017 in ieder geval bar slecht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Malenka en 29 bezoekers