Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meggiemeg

Berichten: 12176
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:24

Er is nog altijd een tussen oplossing als je binnen niet veel kwijt kunt, de midi baaltjes, die heb je met 1 paard zo opgevoerd.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Anoniem

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:40

Grote balen zou ik niet doen met 1 paard, dat was hier met 2 paarden en een mini al niet te doen. De midi baaltjes gaan wel goed, wellicht is dat nog een optie. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:26

robert45 schreef:
superpony schreef:
Als ze nu vanaf zonsopkomst wat extra schudden en voor zonsondergang op de laatste mooie dag gaan balen, dan kan het misschien nog een beetje netjes droog worden. Beter proberen dan niks doen. En anders inpakken en er het beste van hopen.
Het is hier echt heel groen en laatste weken sinds ergste droogte zijn ze dus al voor 2e keer aan het maaien. Ik zie het aan de tuin ook.

Qua kwaliteit is het lastig. We zijn wel gewend dat het altijd minder was nu, maar als het klimaat zo verandert, moeten we dat misschien met de jaren eens opnieuw beoordelen. Het gras bezit genoeg om keihard te groeien in ieder geval. Misschien verandert het hele proces of moeten we gaan kijken naar meer andere soorten gras.


klimaatverandering? We hebben nu 1 heel jaar wat extreem droog verloopt... vorige extreme droogte was 30/40 jaar geleden.

Dit is gewoon een bijzondere zomer, maar niet toe te schrijven aan welke verandering dan ook.

Als dit nu jaren achter elkaar gebeurd dan ben ik het met je eens...

We hebben ook wel eens extreem natte zomers dat er nauwelijks hooi vanaf komt maar alles kuil is.


Dat is niet helemaal waar. De seizoenen veranderen al jaren. Het verschuift. Dat merk je echt al jaren.

Ik lees alleen wat ze voorspellen en dat is meer van deze zomers. Ik vind afwachten wat er gebeurt en dan klagen niks, dus denk dat we beter voorbereid kunnen zijn.

Ik voer nooit verpakt en heb altijd nog hooi kunnen kopen. Toen ik jong was, zag ik helemaal geen verpakt spul en ging het ook. Misschien niet altijd goede kwaliteit, maar boeren waren soms handig genoeg er iets van te maken.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:34

132.50 voor 330kg hooi is bij Venhorst niet duur. Ze zitten met de kleine pakjes op 14€/baal met 20kg.

Maar hier hebben we gelukkig een hooiboer in de buurt gevonden die nog genoeg eigen hooi heeft en de paarden kwamen vanmiddag van het gras af galopperen toen ik de hooinetten ophing. En er staat nog ruim voldoende gras op het land (50% van het land is 10cm of hoger), daarnaast mogen ze er maar 4 uur op per dag. Ontzettend geruststellend. De quickscan is onderweg, dan weten we zeker of het geschikt is voor langdurig voeren, maar het zou me verbazen als het niet zo is, hoogstens moet er wat eiwit bij.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

pol013

Berichten: 8962
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:10

De ergste droogte voorbij? Serieus?
Het is voor het oog leuk groen overal maar het is nog echt gort en gort droog. Steek maar eens aan schop in de grond. De eerste paar cm bevatten een heel klein beetje vocht de rest is nog steeds 'polver droog'.

Er word al rekening gehouden met een onttrekkingsverbod in het volgende voorjaar. Dan blijven de haspels dan óók stilstaan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:17

Tis idd nog steeds stik droog
Hoe veel heeft het nou daadwerkelijk geregend vanaf eind augustus?
Tis wel groen idd, maar ik wil echt even niet hoeven graven momenteel op die klei die we hier hebben

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:23

Het is super droog. Als bij ons 1 van de paarden rolt dan word je aan de andere kant van het erf gezandstraald.. het gras in de weilanden groeit ook absoluut niet.

Hier is het trouwens nu al drama om aan goed hooi of voordroog te komen en de winter moet nog beginnen. De prijzen rijzen de pan uit en de kwaliteit is om te kotsen..

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:46

In mijn omgeving is het niet meer kurkdroog, maar het weiland is nog super begaanbaar voor de paarden (ok. De belasting is ook lager dan vorige jaren, maar 2 paarden op 2800m2 blijft gewoon echt belast. Ook als het maar voor 4 en eerder 6 uur is). In deze regio staan de paarden van mei tot of tot en met september op het land, dus nog een helemaal goed land half oktober is uiterst ongebruikelijk, dan is het normaal modder tot soms de knieën.

Maar neerslagtekort is inderdaad nog niet opgelost, het is alleen niet meer erger geworden gemiddeld.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... rt_droogte

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

pol013

Berichten: 8962
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:50

En ook dat hooien met dit weer word onderschat.
Het gras word in de avond vaak zeiknat. Het is na 13:00 voordat de mooie maximum temperaturen van 20+ graden bereikt worden. Vaak is het tot minimaal 11:00 nog onder de 10 graden. Dus tegen de tijd dat het gras aan opdrogen toe komt. Laat staan uitdrogen. Schudden kun je dus ook pas na 14:00.
Dus meer dan 1 keer per dag schudden gaat hem ook echt niet worden.

Ik zou er niet graag hooi van maken. Voordroog gaat nog.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:43

Het is op zandgrond inderdaad nog steeds erg droog.
Het regent net vaak genoeg en met de dauw in de ochtend om het groen te laten zijn. Maar daar is ook alles mee gezegd.

Hooien gaat door de dauw in de ochtend nu inderdaad niet meer.
Redelijk droge voordroog zou nog wel gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:28

Hier zandgrond en gras groeit echt super. Ergste droogte is voorbij in die zin dat het gras groeit en niet meer verbrand door de hitte.

Wat gemaaid wordt vind ik zelf voor paarden erg kort, maar de boeren zijn echt hun best aan het doen. Het zijn kleine hoopjes, dus het droogt waarschijnlijk iets sneller dan een mooie dikke rij. Misschien wordt het kuil. Ook prima, is ook vraag naar en beter dan niks of het laten verpieteren op de wei.

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:02

Ik zie ze hier (in Brabant) weer met haspels slepen hoor. Maar echt verbranden doet het gras niet meer. Is hier overal zand.

Ik sprak gisteren onze leverancier en we zijn nu voor grote balen hooi (500kilo) 100 euro kwijt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:08


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:11

"De kwaliteit van het gras wat er staat is wel uitzonderlijk goed."

Alleen niet zo goed voor paarden helaas..

Ik hoop dat er snel weer wat regen komt. Wij zijn ook volop aan het sproeien.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:14

Nee dat stukje is echt geschreven vanuit de veeteelt.
Maar om even aan te geven dat het droog is op veel plaatsen :)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:43

Ja, snap ik. Maar wel apart dat koeien het zo goed doen op veel suikers en eiwitten terwijl wij paardeneigenaren alles doen om maar zo min mogelijk suikers erin te hebben! Op zich wel handig natuurlijk, dan blijft er hopelijk meer grof en droog spul over voor de paarden, als de koeien dit jaar lekker lang op de wei kunnen staan omdat er nog zo veel voeding in zit.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:46

Als onze paarden flink aan het werk staan kunnen ze de suikers vaak ook nog wel hebben.
Een koe die melk geeft doet topsport.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:59

Eigenlijk he doen koeien t ook niet goed op die troep. Een koe hoort helemaal niet van die dunne schijt te hebben Mar net als paarden mestballen te maken. Ze zijn eigenlijk constant aan de diarree door de voeding die ze krijgen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:05

Wel nee, dat is een hoax gemaakt door de anti veeteelt wereld.

Wij hebben koeien hier op ons paarden gras gehad (dus niet alleen maar bg11) Maar de grove grassen.
Toch kwamen er koeienvlaaien.
Een koe heeft 4 magen en daardoor is alles totaal verteerd en daarom de flats.
Is niet alles verteerd dan is het juist niet goed.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... koeienmest

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:14

enjoymyhorse schreef:
Wel nee, dat is een hoax gemaakt door de anti veeteelt wereld.

Wij hebben koeien hier op ons paarden gras gehad (dus niet alleen maar bg11) Maar de grove grassen.
Toch kwamen er koeienvlaaien.
Een koe heeft 4 magen en daardoor is alles totaal verteerd en daarom de flats.
Is niet alles verteerd dan is het juist niet goed.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... koeienmest


Euh nee hoor :+ die informatie heb ik zelfs van een veehouder

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:15

Dan doen koeien het ook niet goed op paardengras, grof en stengelig van structuur met weinig suikers :P :+ Dat mag die veehouder dan we verklaren.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:29

Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit. In heb het ook wel eens van boeren gehoord, toevallig zelfs ook nog van een bokker die koeien houdt in Amerika. Maar ik zie het ook bij de 'wilde' runderen in natuurgebieden hier in de buurt.. dat zijn dan wel geen ronde bolletjes zoals paarden, maar zeker dikker dan de chocopudding die je in melkveebedrijven tegen komt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:31

Dan denken we denk ik wel hetzelfde. Meende echt dat je mestballen bedoelde, omdat je dat ook zo letterlijk schreef :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:32

Dikker dan de dunne flatsen wel (door deze laatste Posts ben ik afbeeldingen van bizon en buffel etc mest gaan googlen)
Seriously....what am i doing with my Life

Maar keutels zoals paarden geloof ik niet in idd

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:52

Het is droog, maar verbrand nu allemaal niet zoals tijdens de droogte/hitte periode. Alles blijft hier groen. Het hooi van de laatste keer maaien is nu denk ik 15 weken en echt heel mooi spul.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, kimmetje26, RoRo44, Soepkipje en 42 bezoekers