Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:29

Onze hooileverancier gaat deze week nog een keer hooien!
Geen voordroog, maar echt hooi.
Volgens hem gaat het toch nog aardig goed komen voor aankomende winter .
Gelukkig, het geeft weer een beetje lucht.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:30

Hooien in oktober :7 :x Dat wordt nooit kwalitatief goed hooi met deze temperaturen en het aantal zonuren. 's Morgens zit er dauw in het gras. Leg het hooi niet ergens binnen, zeer grote kans op broei!

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:34

Mijn gedachte ook!!
Dat kan nooit goed hooi worden!

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:48

Ik hoef het ook niet. Ons hooi ligt opgeslagen bij hem.
Maar het is een rot in het vak en niet iemand die het voor het eerst doet.
Dus als hij zegt dat hij nog hooi maakt dan zal dat zo zijn.
Smorgens is het inderdaad nat, maar deze oktober is niet te vergelijken met andere oktobers.
Ik denk dat we onze ideeën wat dat betreft aan de kant kunnen zetten.
De seizoenen verschuiven, het is warmer en droger en de zonuren zijn ook niet te vergelijken met andere jaren.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:25

Dat de seizoenen verschuiven klopt, maar het is hier 's morgens slechts 4 graden en alles is wit van de dauw, niet echt wat je wilt als je hooi gaat maken.....daarnaast te weinig zonuren.
Wat dat betreft zijn wij ook zeer ervaren (30 jaar melkveehouderij) en hooien in september was altijd al trikkie, laat staan in oktober als de dagen nog korter zijn. Manlief zegt ook; maaien en de volgende dag, uiterlijk 2 dagen later weg ermee. Gras gaat nu stinken vanonder uit.

Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken, want dat zou mooi meegenomen zijn.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:53

Het hooi is niet voor mij.
Maar voor degenen die krap zitten is er gelukkig nog wat.
Dat bedoelde ik eigenlijk meer.
Mijn hooi is geregeld , gelukkig !

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:08

Mocht iemand soms tips hebben, we zijn op zoek naar een hooileverancier in Hongarije

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:15

Cambiar schreef:
Mocht iemand soms tips hebben, we zijn op zoek naar een hooileverancier in Hongarije



Hongarije is nogal groot. Denk dat je beter op de Hongaarse variant van marktplaats kan kijken voor het aanbod.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:34

Dinsdag reed ik andere kant op, meer tussen de weides door en zag dat er weer gemaaid werd. Gras groeit natuurlijk ook nog als kool.
Ongeacht of het droog wordt, verpakt wordt en de kwaliteit, zal het toch hier of daar gebruikt worden en is het goed dat het niet staat te verpieteren, maar gebruikt wordt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:39

robert45 schreef:
Cambiar schreef:
Mocht iemand soms tips hebben, we zijn op zoek naar een hooileverancier in Hongarije



Hongarije is nogal groot. Denk dat je beter op de Hongaarse variant van marktplaats kan kijken voor het aanbod.

Klopt, we hebben daar ook een advertentie geplaatst, we doen wat we kunnen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:43

Wij hebben ook nog een keer gemaaid, het gras stond zo hoog dat je er sowieso de winter niet mee in kon. Het is wel mooi droog in de balen gegaan. Het is nu even afwachten of het goede kwaliteit is, ik laat het sowieso analyseren voor ik het voer. Als het niet goed is voor de paarden kon ik het bij een boer ruilen voor ander hooi, dus even afwachten wat het wordt. :) Ik heb gelukkig ruim genoeg om tot april/mei door te kunnen, daarbij heb ik dit hooi niet meegerekend. Er gaat hier wel veel hooi door, helaas kunnen die van mij niet/amper in de wei vanwege medische klachten. Dan is het wel fijn als je nog wat extra hooi hebt.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:33

Hier gaan de balen ook voor 80-90 € weg. Buitenland is bereid er nog meer voor te betalen. De prijzen liggen ook maar net in welk gebied je zit. In Holland en Utrecht heb ik veel gras gezien, hier in noord limburg valt het tegen. Wij hebben in verhouding veel minder regen geghad en veel graslanden zijn ook gewoon kapot. Van 10 Ha hadden we nu nog 25 balen gehaald, dat is echt niks.
Het is nog wel mooi droog geworden trouwens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:36

Als ze nu vanaf zonsopkomst wat extra schudden en voor zonsondergang op de laatste mooie dag gaan balen, dan kan het misschien nog een beetje netjes droog worden. Beter proberen dan niks doen. En anders inpakken en er het beste van hopen.
Het is hier echt heel groen en laatste weken sinds ergste droogte zijn ze dus al voor 2e keer aan het maaien. Ik zie het aan de tuin ook.

Qua kwaliteit is het lastig. We zijn wel gewend dat het altijd minder was nu, maar als het klimaat zo verandert, moeten we dat misschien met de jaren eens opnieuw beoordelen. Het gras bezit genoeg om keihard te groeien in ieder geval. Misschien verandert het hele proces of moeten we gaan kijken naar meer andere soorten gras.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:55

Hier komt onze hooiboer vrijdag weer een lading brengen. Heb hem niet gehoord over schaarste

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:47

superpony schreef:
Als ze nu vanaf zonsopkomst wat extra schudden en voor zonsondergang op de laatste mooie dag gaan balen, dan kan het misschien nog een beetje netjes droog worden. Beter proberen dan niks doen. En anders inpakken en er het beste van hopen.
Het is hier echt heel groen en laatste weken sinds ergste droogte zijn ze dus al voor 2e keer aan het maaien. Ik zie het aan de tuin ook.

Qua kwaliteit is het lastig. We zijn wel gewend dat het altijd minder was nu, maar als het klimaat zo verandert, moeten we dat misschien met de jaren eens opnieuw beoordelen. Het gras bezit genoeg om keihard te groeien in ieder geval. Misschien verandert het hele proces of moeten we gaan kijken naar meer andere soorten gras.


klimaatverandering? We hebben nu 1 heel jaar wat extreem droog verloopt... vorige extreme droogte was 30/40 jaar geleden.

Dit is gewoon een bijzondere zomer, maar niet toe te schrijven aan welke verandering dan ook.

Als dit nu jaren achter elkaar gebeurd dan ben ik het met je eens...

We hebben ook wel eens extreem natte zomers dat er nauwelijks hooi vanaf komt maar alles kuil is.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:07

Vorig jaar is een groot deel van mijn oogst in de moestuin toch ook verloren gegaan door de droogte, toen was het ook een maand lang droog.. alleen trok zich dat weer recht door een maand lang bakken met regen erna.
Ik heb het nauwelijks eerder gezien, zo'n extreem weer.. Lijkt echt iets van de laatste jaren, dus ik vrees ook dat we dit vaker gaan meemaken.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:08

Ik zag vanavond bij elkaar geharkt gras liggen maar daar hadden ze stro over heen gedaan waardoor het gras gemengd met stro in de baal komt. Nog nooit eerder gezien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:36

PPPeet schreef:
Ik zag vanavond bij elkaar geharkt gras liggen maar daar hadden ze stro over heen gedaan waardoor het gras gemengd met stro in de baal komt. Nog nooit eerder gezien.....


Dat heb ik 30 jaar geleden al gezien. Strooi noemden we dat.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:55

PPPeet schreef:
Ik zag vanavond bij elkaar geharkt gras liggen maar daar hadden ze stro over heen gedaan waardoor het gras gemengd met stro in de baal komt. Nog nooit eerder gezien.....


Deden wij ook regelmatig in de herfst. Structuur aanbrengen voor de droge koeien en jongvee, die vaak dit herfstgras krijgen aangeboden. Doordat het minder goed kan drogen is het vaak wat gelper van structuur en door er stro aan toe te voegen krijg je weer prik.

Voor de liefhebbers; Louis Venhorst heeft op dit moment ronde balen hooi te koop (zonder plastic) voor slechts €132,50 per stuk :7

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:15

Ik zou ook wel graag tips willen.
Sinds augustus staat ons paard aan huis en tot nu toe hebben we altijd pakjes hooi gehaald bij een hooiboer. Deze hooiboer bezorgt helaas niet waardoor wij nu 1,5/2 maanden doen met 10 pakken hooi, maar dat lukt ons natuurlijk niet van de winter als het gras niet meer groeit op de wei......
Nu heb ik al wat rond geinformeerd...een boer wilt 2 grote balen laten bezorgen voor rond de 65 euro per baal... (kleine pakjes betaal ik ook al 5 a 6 euro voor)..
Volgensmij is een grote baal dus niet heel veel voordeliger, maargoed van de winter heb ik wel aardig wat hooi nodig..
Nou had de boer het erover dat het de kwaliteit tussen voordroog zit en hooi, niet helemaal droog dus. Is het dan wel handig om grote balen in te slaan en in plastic buiten te laten staan? We kunnen ongeveer 1,5 binnen kwijt....
Of kan ik beter zelf kleine baaltjes elke keer halen?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:20

Hoeveel paarden eten van de grote baal.
Daarnaast kunnen ze in plastic prima buiten staan. Je voersnelheid moet alleen wel redelijk hoog liggen bij grote balen. Al wil het in de winter met koud weer ook wel weer meevallen

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:23

belle_boef schreef:
Hoeveel paarden eten van de grote baal.
Daarnaast kunnen ze in plastic prima buiten staan. Je voersnelheid moet alleen wel redelijk hoog liggen bij grote balen. Al wil het in de winter met koud weer ook wel weer meevallen

1 paard momenteel :)

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:42

Met 1 paard zou ik niet voor een grote baal in plastic gaan. Die moet dan wel zo droog zijn wil je hem goed houden en dan moet je hem buiten alsnog gaan afdekken. Kleine baaltjes zijn dan voordeliger, want dan weet je zeker dat je niets hoeft weg te gooien.

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:44

suffie schreef:
Met 1 paard zou ik niet voor een grote baal in plastic gaan. Die moet dan wel zo droog zijn wil je hem goed houden en dan moet je hem buiten alsnog gaan afdekken. Kleine baaltjes zijn dan voordeliger, want dan weet je zeker dat je niets hoeft weg te gooien.


Ik denk het indd ook... kleine baaltjes inslaan dan maar van de winter :Y)
Hooi weggooien is ook zonde, zeker nu het al niet heel goedkoop is...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:55

Grote gewikkelde balen Met maar 1 paard is idd niet handig :n