Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 13:39

Het moge duidelijk zijn dat het een lastige en dure winter gaat worden wat hooi betreft. Hoe bereiden de bokkers zich voor?

Helaas heb ik weinig plek om hooi op te slaan. Maar ik wil toch gaan proberen om wat meer hooi per keer in te kopen. Zodat met een beetje geluk tegen januari ik genoeg heb tot eind mei.

En de grootste besparing is het niet dit jaar er een pony bij zoeken. Dat was de bedoeling voor komende herfst of winter maar van mij mag iemand anders 'm komende winter gaan voeren :Y)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:45

Wij hebben net een boerderij + bijbehorend land gekocht en hebben meteen een voorraad hooi laten komen. Als ik het nu uitreken zouden wij tot maart - april toe moeten komen. Als we nog ergens een goedkopere vracht tegenkomen kunnen we nog wat bijkopen. Maar zonder/weinig opslag is inderdaad een stuk moeilijker...

veersche
Berichten: 1049
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:49

Wij hebben zelf genoeg land dus wij maken ieder jaar zelf hooi.
Dit jaar hebben we vroeg kunnen hooien wat inhoudt dat we het al 2 maanden ongeveer binnen hebben. Tevens hebben we genoeg opslagruimte dus ik heb geen stress.

Uiteraard heeft niet iedereen het geluk om zelf hooi te maken en op te kunnen slaan.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje

Tango1979

Berichten: 2508
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:52

Wij hebben (gelukkig) in mei en juli een levering gehad nog tegen gunstige prijzen. Wij kunnen zeker tot voorjaar/ zomer 2019 vooruit.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:54

nee bij mijn bestelling voor de komende winter was er nog volop goed hooi te verkrijgen.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:56

Wij moete helaas ergens anders hooi halen. Waar wij normaal halen heeft nu niet meer. Komt wel maar die balen worden 2x zo duur. 80 euro dan per baal. Hebben al bij de buren gevraagd doe heeft koeien, maar die durft het niet aan om het te verkopen! Wat ik volkomen snap. Zijn diere moeten ook eten.

Wij kunnen max 2 balen van 400 kg kwijt!

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:57

Bij ons op stal komt het hooi/voordroog van eigen land. We hadden een goede eerste snee. Dus we hopen eigenlijk dat de tweede snee nog een pak of 10 afkomt. Dan kunnen we de winter wel door. Zeker als er nog regen gaat komen en de weides trekken weer bij.
Dus voor nu nog niet echt zorgen. Dat komt wellicht als de tweede snee minder als 5 pakken gaat opbrengen.

En voor onze shetties hebben we de pakken ook al binnen. Dus ook daar maak ik me nog geen zorgen om.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 13:57

Hier is het hooi ook al duurder geworden, 50 cent per baaltje. Zijn baaltjes van rond de 25-28 kilo.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:58

Wij staan op het punt om een flinke kar te bestellen bij de hooiboer waar we altijd kopen, en die op pallets onder zeil te bewaren omdat we in de hooistal niet genoeg ruimte hebben.
Ik twijfel zelf nog of we dat hooi nu moeten kopen, of bij de tweede snede direct van het veld af.
Hoe zit dat bij anderen met de tweede snede? Al enig idee of en wanneer die verwacht wordt?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:59

Wij voeren grotendeels voordoog, dus wij gaan binnenkort een aantal testbalen nemen van verschillende partijen (als het restje van vorig jaar op is) en maken dan, met behulp van de pavo quickscan een keuze, waarna we hopelijk met 1 partij en anders met 2 partijen voor een jaar droog voordroog laten komen. En dan 120 baaltjes (=13 ton, we streven naar een ds van 70-75%, dus vergeleken met hooi =12 ton). Daarnaast laten we ook nog een aantal ton VenHorst-hooi komen. Daar kunnen we minder van kwijt, want het moet binnen, maar hopelijk kunnen we daar ook 4 ton van kwijt, dat wordt dan hoog in een lege stal (4x2.5) opgeslagen op pallets. Dan zijn we het hele jaar rond. De shetten krijgen namelijk sam:sam en voor de grote paarden hebben we bij voorkeur ook niet alleen maar voordroog.

Van het hooi uit de buurt hebben we te veel wisselende partijen gehad, soms heel mooi spul, maar ook veel te vaak drama. Stoffig, schimmelig of juist giggantisch rijk.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-08-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:59

Ik heb de boer een berichtje gedaan en kan gewoon hooi krijgen zoals normaal, het verbaasde hem dat ik er naar vroeg.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 13:59

Voorlopig nog niet, en septemberhooi durf ik niet meer aan. Te korte dagen. Ik heb 1 keer septemberhooi gekocht en kon 't na een paar weken allemaal wegflikkeren. Er groeiden groene smurfjes op.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:01

8nnemiek schreef:
Wij staan op het punt om een flinke kar te bestellen bij de hooiboer waar we altijd kopen, en die op pallets onder zeil te bewaren omdat we in de hooistal niet genoeg ruimte hebben.
Ik twijfel zelf nog of we dat hooi nu moeten kopen, of bij de tweede snede direct van het veld af.
Hoe zit dat bij anderen met de tweede snede? Al enig idee of en wanneer die verwacht wordt?
Hier hoorde ik iemand zeggen dat 2de snede hier niks wordt. Ze hopen op een 3de als het weer nog wat wil bijtrekken. Hier in de buurt wel een goede eerste snede

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:13

Bij mijn pony krijgen ze hooi van eigen land. Boer heeft de hooi voor de paarden al aan de kant gezet en al heel wat verkocht.

Brainless

Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:17

Hier is gelukkig wel hooi genoeg.
Mijn voerleveranciers (2 stuks) hebben al 2 x goed kunnen hooien.
Wel zijn de prijzen wat omhoog (3,50 per baal.. ca 25 kilo).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:19

Koper, kan je geen contract aangaan met een leverancier zodat je een vaste prijs garantie hebt voor X aantal balen. Die je gedurende Y periode kan afhalen/oproepen.

[o]

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:21

Wij hebben ook al twee keer goed kunnen hooien, we hebben genoeg tot ongeveer april/mei 2019.
Ik heb dan weer stro-stress, leverancier is ermee gestopt dus ik moet op zoek naar wat anders.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:22

Koper schreef:
Het moge duidelijk zijn dat het een lastige en dure winter gaat worden wat hooi betreft. Hoe bereiden de bokkers zich voor?

Helaas heb ik weinig plek om hooi op te slaan. Maar ik wil toch gaan proberen om wat meer hooi per keer in te kopen. Zodat met een beetje geluk tegen januari ik genoeg heb tot eind mei.

En de grootste besparing is het niet dit jaar er een pony bij zoeken. Dat was de bedoeling voor komende herfst of winter maar van mij mag iemand anders 'm komende winter gaan voeren :Y)


Hier is de eerste snit erg ruim geweest, een tweede gaat in de Eifel niet komen (wel kuil). Boeren gebruiken veel zaken voor een hogere prijs maar het ziet er herlemaal niet hopeloos uit, vorig jaar was erg nat en veel moeilijker.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 01-08-18 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 14:22

cobiie schreef:
Koper, kan je geen contract aangaan met een leverancier zodat je een vaste prijs garantie hebt voor X aantal balen. Die je gedurende Y periode kan afhalen/oproepen.

Ik ben wel van plan om eens te vragen of ik een x aantal balen kan reserveren ja. Ben erg tevreden met mijn huidige leverancier. Prijsverhoging van 50 cent is ook te overzien, dat is echt het probleem niet. Die jongen moet er ook van leven.
Ik ben pas sinds januari klant bij hem, en ik hoop eigenlijk dat hij het hooi wat hij heeft voor bestaande klanten gebruikt en er komende winter geen nieuwe mensen bij krijgt :o

Vorig jaar nat is inderdaad wáár! Dat was ook geen ideaal jaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:23

En door de paniek van veel mensen verkopen de hooileveranciers op dit moment veel hooi voor hogere prijzen en is er later in de winter ws nog hooi genoeg

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:26

Hier halen boeren al balen bij andere boeren, omdat ze hun wintervoorraad niet durven aan te spreken.

Wij hebben veel minder dieren komende winter en nog net zoveel gras, dus de 2 snedes die van het land gekomen zijn zijn voor ons al ruim voldoende en verkopen ook aan onze buren.

[o]

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:33

Hooi crisis? In Nederland? Merk er echt helemaal niets van. :=

Tientallen vrachtwagens hooi al van Nederland naar Zweden gehaald en nog vele te gaan. :))
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 14:34

Quir schreef:
Hooi crisis? In Nederland? Merk er echt helemaal niets van. :=

Tientallen vrachtwagens hooi al van Nederland naar Zweden gehaald en nog vele te gaan. :))
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.

Nee, jij niet nee. In Noorwegen is ook een hooitekort ontstaan en daar zijn ze nu bang dat het Europese hooi erg duur gaat worden. Maar wat het vastelandsvee dan moet eten, daar maken ze zich niet druk om -O-

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:34

Quir schreef:
Hooi crisis? In Nederland? Merk er echt helemaal niets van. :=

Tientallen vrachtwagens hooi al van Nederland naar Zweden gehaald en nog vele te gaan. :))
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.

En Nederland haalt weer uit Duitsland. :+

[o]

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:36

Quir schreef:
Hooi crisis? In Nederland? Merk er echt helemaal niets van. :=

Tientallen vrachtwagens hooi al van Nederland naar Zweden gehaald en nog vele te gaan. :))
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.


Goed bezig! Hier zijn ze vaak niet eens bereid 15 km te rijden om iets te bezorgen...
Maar jij regelt het vervoer zeker via een derde speler?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Serena_Milco, Trendiction en 35 bezoekers