Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:58

Maartje1990 schreef:
Gaat ookk niet zo km de hoogte he. Maar om de korrel op de kolf



Toch wel!
De volledige plant wordt gehakseld en in sleuven gestockeerd voor deze winter.
Dus als je plant maar half zo groot is,is er opnieuw maar half zoveel voer voor de koeien.

Wij zitten op zware klei,hier is de mais idem als vorige jaren.
Ook de aardappelen zijn prima.
Bieten nog even afwachten,die kunnen nog wat groeien en blijven zitten,vorig jaar waren die niet fantastisch,verwacht het ongeveer hetzelfde als vorig jaar.


Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:42

Lowara schreef:
Heb 200 baaltjes hooi op zolder en morgen komen ze 15x400 kilo balen brengen.
Het kost je een compleet stuk tuin van je ouders inclusief enkele bomen, maar dan heb je wel een mooie opslag plek :=

[ [url=m/0n2u5v.jpg]Afbeelding[/url] ]

vergeet niet om
aan muizenbestrijding te doen(!)

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:47

Ik heb liever harde dichte bodem op afschot dan op aarde of open pallets. Inderdaad omdat de muizen anders vanaf de onderkant gaten in de balen vreten en met wat pech er hun nest in bouwen.

Popstra
Berichten: 13702
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:19

Hier hebben we gister laatste vracht hooi uit Duitsland vandaan gekregen. Ben nu ook voorzien tot volgend jaar april...
Kostte wat maar dan heb je ook wat :D

Ik l*l niet met de wind mee nee...

MizzMontana

Berichten: 5673
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:33

tengeltje11 schreef:
Maartje1990 schreef:
Gaat ookk niet zo km de hoogte he. Maar om de korrel op de kolf



Toch wel!
De volledige plant wordt gehakseld en in sleuven gestockeerd voor deze winter.
Dus als je plant maar half zo groot is,is er opnieuw maar half zoveel voer voor de koeien.

Wij zitten op zware klei,hier is de mais idem als vorige jaren.
Ook de aardappelen zijn prima.
Bieten nog even afwachten,die kunnen nog wat groeien en blijven zitten,vorig jaar waren die niet fantastisch,verwacht het ongeveer hetzelfde als vorig jaar.


Voedingswaarde van mais zonder goeie kolf is alleen heel anders. Kan de plant nog zo groot zijn, maar dan moet je wel iets anders gaan bijvoeren. De plant levert simpel gezegd het ruwvoer en de korrel het krachtvoer. En melkkoeien hebben aardig wat krachtvoer nodig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:19

Van de mais is waar, maar ik hoorde dat boeren toch echt liever dat hebben dan niks en ze hebben al vaker mislukte oogsten gehad en weten wel wat ze moeten doen. Het zal alleen extra geld kosten vaak.

Anoniem

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:17

Wij gaan er nog een snit afhalen. Zal wel meer als kuil dan als voordroog de folie in gaan, maar het zij zo. Erop laten staan is ook zonde.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:51

Bij mij is het gistermiddag gemaaid en vanmiddag losgeschud door de boer. Iets te vroeg qua kans op regen, maar hopelijk wil het dan straks goed drogen vanaf zondag. Gast in plastic.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:50

Wij hebben van de week nog 50 kleine baaltjes kunnen persen. Heb ze alleen nog niet gezien. Dus ben benieuwd

Julius <3

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:10

Popstra schreef:
Hier hebben we gister laatste vracht hooi uit Duitsland vandaan gekregen. Ben nu ook voorzien tot volgend jaar april...
Kostte wat maar dan heb je ook wat :D



Benieuwd naar de kwaliteit...geen last van lupine? Door de droge periode ook niet meer onkruid? Ik heb het dit jaar niet aangedurft, hoorde zoveel kritiek op de kwaliteit...althans vanuit het Eifelgebied. Vanuit Zuid Duitsland zou het beter zijn.

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:43

Indestal schreef:
Ik heb het idee dat er zat hooi is, alleen wordt het voor veel geld nu verkocht...als je even wacht en je restant in de winter gaat kopen, kun je over de prijs handelen...mijn gras bv staat al te hoog, ik moet als een gek gaan maaien, eer het omklapt en niet meer fatsoenlijk te maaien valt.


Precies mijn idee :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:46

Vandaag weer hooi gehaald. 5 weken geleden lag er een nieuwe partij die toen pas 3 weken ervoor gemaaid was en nog niet verkocht werd. Vandaag lag het ruim 8 weken en heeft mn man er wat baaltjes van meegenomen. Ziet er erg mooi uit.
Verder nog steeds meer dan genoeg hooi daar.

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 07:51

Hier ook genoeg hooi bij de leveranciers waar ik al jaren kom. Is alleen wel duurder. Voordroog hoefde ik mij ook geen zorgen over te maken zei hij.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:47

Wij hebben uiteindelijk zelf nog genoeg kunnen hooien.

Popstra
Berichten: 13702
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:17

Indestal schreef:
Popstra schreef:
Hier hebben we gister laatste vracht hooi uit Duitsland vandaan gekregen. Ben nu ook voorzien tot volgend jaar april...
Kostte wat maar dan heb je ook wat :D



Benieuwd naar de kwaliteit...geen last van lupine? Door de droge periode ook niet meer onkruid? Ik heb het dit jaar niet aangedurft, hoorde zoveel kritiek op de kwaliteit...althans vanuit het Eifelgebied. Vanuit Zuid Duitsland zou het beter zijn.

Nochtans ziet het er prachtig uit. Ruikt ook heerlijk.
En ondanks die verhalen die jij hoort hebben ze het Bere druk met afleveren door het land.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:21

Portugal kwam een paar leer voorbij en dus wil ik me er wel even mee bemoeien.
We voeren hier ook gewoon hooi.
Er wordt hier niet in de winter gehooid, maar gewoon in het vroege voorjaar. Gewoonlijk maar 1 snee. We hebben zomers in het zuiden haast geen gras, alles verdort, maar het midden en noorden blijven gewoon het hele jaar door groen want daar regent het net zo veel als in Nederland, alleen anders verdeeld.
Het meeste hooi is van ongecultiveerd gras en grover. Wat je in Nederland uit natuurgebieden haalt, zeg maar. Met diverse langstengelige grassoorten en veel kruiden.
Er wordt ook wel stro gevoerd.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:39

Nikass schreef:
Indestal schreef:
Ik heb het idee dat er zat hooi is, alleen wordt het voor veel geld nu verkocht...als je even wacht en je restant in de winter gaat kopen, kun je over de prijs handelen...mijn gras bv staat al te hoog, ik moet als een gek gaan maaien, eer het omklapt en niet meer fatsoenlijk te maaien valt.


Precies mijn idee :j

Hier in de omgeving helaas toch echt niet.
Er staat een cm of tien op. Geen ronde hooi meer. Wat voordroog haal je daar af.
Waar we anders in augustus een dikke snee lang paarden hooi van het land haalde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:58

Lusitana schreef:
Portugal kwam een paar leer voorbij en dus wil ik me er wel even mee bemoeien.
We voeren hier ook gewoon hooi.
Er wordt hier niet in de winter gehooid, maar gewoon in het vroege voorjaar. Gewoonlijk maar 1 snee. We hebben zomers in het zuiden haast geen gras, alles verdort, maar het midden en noorden blijven gewoon het hele jaar door groen want daar regent het net zo veel als in Nederland, alleen anders verdeeld.
Het meeste hooi is van ongecultiveerd gras en grover. Wat je in Nederland uit natuurgebieden haalt, zeg maar. Met diverse langstengelige grassoorten en veel kruiden.
Er wordt ook wel stro gevoerd.


Leuk om te lezen. Vroeg me al af hoe dat in de meer mediterrane landen ging. Ben benieuwd hoe onze toekomst eruit ziet in dat opzicht. Zouden wij ook drogere en hetere zomers krijgen? Of toch anders? En hoe zorgen we dan voor voldoende en kwalitatief goed ruwvoer?

Manlief is nu aan het schudden. Het gaat niet eens heel slecht qua drogen. Woensdag komen ze persen. Ronde midibalen. Onze loonwerker heeft een nieuwe pers, dus ik ben benieuwd.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:36

pol013 schreef:
Dan hebben wij het echt veel zwaarder te verduren gehad met de droogte.
Wij gaan vandaag wel maaien maar we hebben eigenlijk nog veel te weinig lengte. Normaal halen we er rond deze tijd een volwaardige snede af maar het gras is veel te laat pas weer kunnen gaan groeien.

We maaien nu eigenlijk alleen om straks weer een goede lengte te hebben voor de winter. Niet te lang en niet te kort. en omdat we nog een paar baaltjes nodig hebben om een fatsoenlijke hoeveelheid. hebben als de winter heel erg tegen gaat vallen.

Als ruwvoer kunnen we dit weer alleen gaan voeren door het te combineren met onze eerste snede. Dus bij ons blijft de teller voorlopig op 50-60% van de normale opbrengst staan.


Die laatste snede was zo marginaal als we verwachtten: 6 balen.
Daarmee hebben we alles bij elkaar precies genoeg voor onszelf tot aan de volgende zomer maar dus te weinig om te verkopen (wat normaal was bij ons). Degene die bij ons koopt moet haar 20-25 balen voor de wintermaanden dus ergens anders gaan kopen.
Mijn paarden blijven tot volgend jaar ook op hun aangepaste rantsoen waarbij ze tussen 17:00-20:00 alleen stro en een portie pulp krijgen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:42

Amalarab schreef:
Lowara schreef:
Heb 200 baaltjes hooi op zolder en morgen komen ze 15x400 kilo balen brengen.
Het kost je een compleet stuk tuin van je ouders inclusief enkele bomen, maar dan heb je wel een mooie opslag plek :=

[ [url=m/0n2u5v.jpg]Afbeelding[/url] ]

vergeet niet om
aan muizenbestrijding te doen(!)

Hoe doe ik dat? :o

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:33

enjoymyhorse schreef:
Hier in de omgeving helaas toch echt niet.
Er staat een cm of tien op. Geen ronde hooi meer. Wat voordroog haal je daar af.
Waar we anders in augustus een dikke snee lang paarden hooi van het land haalde.


Er is heel veel hooi van de eerste snede van het voorjaar. Ik heb nog geen enkele leverancier horen zeggen dat hij geen hooi meer heeft, maar ze vragen inmiddels wel het dubbele van vorig jaar ervoor.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:43

Mijn paarden moeten nog heel,erg hun best doen dit jaar het gras kaal te krijgen...spaart weer hooi uit....even nog wachten tot januari/februari met bij kopen,,dan wordt het vast goedkoper..

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:43

Bij ons is het gras helaas al weken en weken op. Zijn juist druk in de weer met hooi bijvoeren.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:04

Hier staat ook weer flink gras voor deze tijd van het jaar, anders is het eind van de zomer echt veel kaler. Bizar hoe het nog is bijgekomen!
Ze staan hier tot een uur of 1 op de wei en gaan daarna de paddock in.


Afbeelding

Afbeelding

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:25

Nikass schreef:
enjoymyhorse schreef:
Hier in de omgeving helaas toch echt niet.
Er staat een cm of tien op. Geen ronde hooi meer. Wat voordroog haal je daar af.
Waar we anders in augustus een dikke snee lang paarden hooi van het land haalde.


Er is heel veel hooi van de eerste snede van het voorjaar. Ik heb nog geen enkele leverancier horen zeggen dat hij geen hooi meer heeft, maar ze vragen inmiddels wel het dubbele van vorig jaar ervoor.

Hier niets meer dan andere jaren. Men wist toen niet dat het zo droog zou gaan worden dus is het echt niet allemaal als hooi verpakt maar ook als voordroog.
En vanaf half juni is er dan ook niets meer gemaaid, als nu dan weer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, xdesix en 116 bezoekers