Dag indeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Dag indeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 14:20

Hey!

Ik heb een eigen pony en ezel aan huis en twijfel een beetje over de dag indeling.
van hoelaat tot hoelaat in stal, paddock en wei. En hoevaak en hoelaat voeren, hoelaat trainen (ik train alleen aan de hand) etc.
Vooral met deze hitte vind ik het moeilijk.

Wat is jullie dag indeling?
Alvast bedankt!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:26

Die van mij maken zelf hun dagindeling. Ze hebben altijd hooi en kunnen binnen of buiten gaan staan wanneer ze maar willen. Enkel in de winter gaan ze 's nachts bij slecht weer (regen, sneeuw, harde wind) op stal.

Voeren doe ik 2 keer per dag, 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. Hoe laat precies is afhankelijk van de rest van mijn eigen dagindeling. Gisterochtend was ik om half 6 aan het voeren omdat ik de hele dag weg moest. Vanochtend lag ik om half zes echt nog te maffen en kregen ze tegen tienen hun brokjes. Maar bij voorbeeld het weer kan ook meespelen. Wanneer er een regenfront over het land trekt ga ik daar echt niet doorheen fietsen als het er naar uitziet dat het een uur later of 3 uur later droger gaat worden. En ik wil ook gewoon 's avonds de stad in kunnen zonder me druk te hoeven maken dat de paarden zo en zo laat persé hun eten moeten hebben.

Die van mij staan niet aan huis maar op een huurwei in eigen beheer. Ik zorg ervoor dat ze hooi en water hebben en dat ik 2x per dag voer en uitmest enzo. Verder kunnen ze heel goed zelf bepalen wat ze wanneer doen.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 14:30

Koper schreef:
Die van mij maken zelf hun dagindeling. Ze hebben altijd hooi en kunnen binnen of buiten gaan staan wanneer ze maar willen. Enkel in de winter gaan ze 's nachts bij slecht weer (regen, sneeuw, harde wind) op stal.

Voeren doe ik 2 keer per dag, 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. Hoe laat precies is afhankelijk van de rest van mijn eigen dagindeling. Gisterochtend was ik om half 6 aan het voeren omdat ik de hele dag weg moest. Vanochtend lag ik om half zes echt nog te maffen en kregen ze tegen tienen hun brokjes. Maar bij voorbeeld het weer kan ook meespelen. Wanneer er een regenfront over het land trekt ga ik daar echt niet doorheen fietsen als het er naar uitziet dat het een uur later of 3 uur later droger gaat worden. En ik wil ook gewoon 's avonds de stad in kunnen zonder me druk te hoeven maken dat de paarden zo en zo laat persé hun eten moeten hebben.

Die van mij staan niet aan huis maar op een huurwei in eigen beheer. Ik zorg ervoor dat ze hooi en water hebben en dat ik 2x per dag voer en uitmest enzo. Verder kunnen ze heel goed zelf bepalen wat ze wanneer doen.


Bedankt voor je reactie!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Dag indeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:35

Ik laat het inderdaad ook aan de paardjes zelf over, dan hoef je je nooit druk te maken of je het wel goed doet. :D

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 14:38

Gypsy schreef:
Ik laat het inderdaad ook aan de paardjes zelf over, dan hoef je je nooit druk te maken of je het wel goed doet. :D


Dankjewel!

Maar mijn dieren mogen niet altijd op de wei aangezien ze snel dik worden.

Dus dat ik dan ze altijd gwn in stal en paddock laat en een paar keer per week paar uurtjes op de wei?

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:04

Die van mij krijgen tussen 7 en 8 hun ontbijt.. rond 9 a 10 uur gaan ze dan lekker naar buiten. Soms train ik er dan 1 of 2.. maar de andere staan vast buiten.

Buiten krijgen ze extra hooi bij, waar ze de hele dag zoet mee zijn.

Dan tussen 18u en 22u gaan ze naar binnen en train ik er nog 1 of 2.
Als ze naar binnen gaan krijgen ze weer een flinke berg hooi.. vaak is er sochtends nog hooi over :)

Hoe laat ze naar binnen gaan hangt af van mijn planning en het weer.

Lianne_xxx
Berichten: 49
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 15:08

wilmatj schreef:
Die van mij krijgen tussen 7 en 8 hun ontbijt.. rond 9 a 10 uur gaan ze dan lekker naar buiten. Soms train ik er dan 1 of 2.. maar de andere staan vast buiten.

Buiten krijgen ze extra hooi bij, waar ze de hele dag zoet mee zijn.

Dan tussen 18u en 22u gaan ze naar binnen en train ik er nog 1 of 2.
Als ze naar binnen gaan krijgen ze weer een flinke berg hooi.. vaak is er sochtends nog hooi over :)

Hoe laat ze naar binnen gaan hangt af van mijn planning en het weer.


Dankjewel!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:55

Lianne_xxx schreef:
Maar mijn dieren mogen niet altijd op de wei aangezien ze snel dik worden.

Dus dat ik dan ze altijd gwn in stal en paddock laat en een paar keer per week paar uurtjes op de wei?

Ja hoor, zo doe ik het ook. Wanneer ik ga voeren: hekje naar wei open, hooinetten vullen, uitmesten, vegen, voerbakken vullen. Paarden komen dan meestal vanzelf al weer van de wei (wanneer mijn shet hoort dat er brokjes zijn... dat is zelfs erger dan ik wanneer ik ergens chocola spot). En terwijl ze hun bak leegeten hekje van de wei weer dicht. Zo kunnen ze 2x per dag even een half uurtje a 3 kwartier wat grazen. Uiteraard kijk ik dan wel naar de conditie van de wei en de paardjes.