Risico's extreme droogte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 14:26

Het zal niemand ontgaan zijn dat het droog ... zéér droog is.

Naast het 'gewoon' verminderde grasaanbod, levert dit weer meer nadelen en gevaren op.
Denk daarbij bv. aan gevaarlijke situaties om bij oppervlakte/drinkwater te komen ( steile oevers in combi met laag waterpeil kan levensgevaarlijk zijn, stilstaand buitenwater geeft sowieso de nodige risico's bij hoge temperaturen), maar helaas loeren er meer gevaren ..

Door de droogte vallen bladeren vervroegd en versneld van de bomen .. óók die van de 'beruchte' Esdoorn alsook de bekende 'helikoptervleugeltjes (=zaden) hiervan , zie oa. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... myopathie/
Normaal zijn risico pieken van deze aandoening in het voorjaar (ontkiemende jonge aangroei) en in het najaar (afvallend blad en zaden) maar vanwege de droogte valt het gevaar , letterlijk!, nu al bij bosjes uit de lucht!
Waakzaamheid is dus geboden .. óók op buitenritten en looproute van weiland naar stal.

Maar daarnaast levert het droge gras nog meer gevaren op , zie http://bonpard.com/gezondheidsrisicos-v ... e-droogte/

En neen, we hoeven niet in paniek te raken of overbezorgd te zijn ... maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 en wie weet kunnen zo zaken (voor)tijdig aangepakt of voorkomen worden.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(


Anoniem

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:35

Wat ik nog gevaarlijker vind dan het hoge fructaangehalte door de droogte zelf is dat alle fructaanindexen/apps nu al wekenlang vrolijk aangeven dat het gras nu superlaag in fructaan is en dus volledig veilig voor paarden met hoefbevangenheid, insulineresistentie, zomereczeem enz.

Feit is dat die fructaanindex alleen kijkt naar temperatuur en hoeveelheid zonlicht, en ze vergeten dat droogte in de zomer juist bepaalt hoe fructaanrijk het gras is: warm weer zonder regen betekent dat het gras zijn groeimiddelen (fructaan dus) naar de puntjes van het gras jaagt, maar ze vervolgens niet kan omzetten in groei doordat daar niet genoeg water voor is. Dus warm weer met veel zon + droogte zorgt juist voor extreem fructaanrijk gras. Bizar dat die apps/indexen daar geen verantwoordelijkheid voor nemen en gewoon blijven aangeven dat er nu nauwelijks fructaan in het gras zit en dat het dus superveilig is, terwijl ze allemaal weten dat hun apps/indexen in de warme helft van het jaar niet meer kloppen. Ik heb al een paar gevallen gehoord van ex-hoefbevangen paarden waarvan de eigenaar elke dag netjes checkte of de wei wel veilig was via de fructaanindex, en die paarden werden dus allemaal weer hoefbevangen omdat ze door deze droogte op extreem fructaanrijk gras kwamen te staan.

neline11

Berichten: 77
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:48

Stomme vraag misschien, maar blijft gras fructaan afgeven dan? Ik dacht dat maaien voor het weideseizoen gedaan werd om dat juist eruit te halen?

Mensen die iets onzin vinden begrijpen het gewoon niet!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:57

Wat ik me afvraag is of paarden JKK nog voldoende herkennen als het zo droog is als nu? Vers zouden ze het niet eten vanwege de bittere smaak, maar gedroogd wel. Hoe zit het dan wanneer het nog rechtopstaat maar stilaan aan het uitdrogen is?
Wij hadden nooit last van JKK totdat er vorig jaar de eerste plantjes verschenen. In heel de buurt zie je ze meer en meer. Ik begin stilaan een gele-bloemtjes-fobie te ontwikkelen :( .

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:19

Ik verbaas me veel meer over paardeneigenaren, die hun paarden in tot op de wortel afgeknaagde weilanden laten staan grazen, waarbij ook elke nieuw grassprietje (over stress gras gesproken) ook weer wordt afgegraasd. Het zijn bijna biljartlakens in plaats van weilanden, geen grasspriet meer op te vinden.
JKK staat hier ook ontzettend veel te bloeien, maar dat zie ik nog niet veel problemen hebben met de droogte; dat is nog behoorlijk groen.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:30

Zunzuncito schreef:
Ik verbaas me veel meer over paardeneigenaren, die hun paarden in tot op de wortel afgeknaagde weilanden laten staan grazen, waarbij ook elke nieuw grassprietje (over stress gras gesproken) ook weer wordt afgegraasd.


Moeten ze dan maar op stal?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:44

@ xyzetc. : helaas heb je hier helemaal gelijk in .. ook daarom is het o zo belangrijk dat mensen de door hunzelf, door eigen ondervinding, vergaarde kennis delen met anderen.
Ik persoonlijk heb heel vaak veel meer aan info van 'ervaringsdeskundigen' dan aan 'deskundigen'.

@ neline : Stomme vragen bestaan niet hé ?! Niet vragen is niets wijzer worden ;) Fructaan aanmaak in gras is er altijd en in elk seizoen, maar onder bepaalde omstandigheden kan dit fructaan gehalte, voor paarden, gevaarlijk hoog stijgen ... juist ook oa. in kort gemaaid of begraasd of anderszins gestrest gras.

@ Sclimpre : ik zou geen risico willen lopen, hoop dat je je wei sowieso JKK schoon kunt houden .. zou mij niet verbazen als ze het droog wel 'willen' eten, net als overigens andere minder goede zaken op het moment dat voeraanbod minder wordt.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:46

Hier (en om mij heen zie ik anderen dat ook al doen) wordt al enige tijd bijgevoerd om a) te zorgen dat er voldoende binnenkomt (heb dieren op leeftijd en met 'wat extra' behoeftes ;) ) en om b) de graasdruk wat te verminderen.
Elke dag verplaatsen wij ook de lintbegrazing om gras enigszins op lengte te kunnen houden zodat het aantrekkelijk en, überhaupt, gras blijft ipv. een dorre vlakte.

In dat kader nog een tip :
De kans is meer dan groot aanwezig dat de meeste dieren nu meer zand binnen krijgen dan normaliter.
Een zandkuur zou misschien problemen hiermee kunnen voorkomen ..

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:52

Ik heb een Ir paard en ene met cushing .In tegenstelling tot het verhaal in de op doen die het heel goed.Voor het eerst niet te dik,geen vreselijke vetpakken of niks.Nu staan die altijd buiten dus ik denk dat die iets beter tegen gras kunnen als de meeste paarden.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:07

Ik heb de zelfde ervaring als jij beatje. Mijn moddervet varken is dit jaar echt niet zo dik als andere jaren.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:18

Hier twee die moddervet worden. Sinds gisteren 12 uur weidegang en 12 uur Paddock met hooi ipv 24/7 weide. En op de wei met graasmasker. Heb medelijden met ze, maar alles om HB en IR tegen te gaan.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:13

Polly schreef:
Moeten ze dan maar op stal?
:o? Nee natuurlijk niet, maar een deel van de wei afzetten (opofferen in dit geval) en paarden bijvoeren.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:48

Hier lijken de paarden ook eerder af te vallen dan aan te komen terwijl wij dezelfde hoeveelheid oppervlakte 'gras' er bij geven iedere dag en zelf meer hooi geven in de avonden.
Het gras is zo dood als een pier. Ik denk dat er gewoon helemaal niets mee gebeurt in die plant behalve uitdrogen. Geen enkele productie en dus ook geen omzetting.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:55

Ze staan hier op een volledige hectare met z'n 2. Dat is anders veel en veel te veel. Maar nu gaat het prima. Gras doet echt niks, het is voornamelijk droog.
Zie hier al stallen waar de paarden het land niet meer op mogen, geen gras meer beschikbaar. Wordt een duur jaar voor hooi.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:06

Ik heb mij er al op ingesteld dat ik dit jaar opnieuw moet doorzaaien. Stukken afzetten heeft bij ons weinig zin meer omdat we sinds Pinksteren geen regen meer gehad hebben en het dus helemaal niet bijgekomen is na het maaien. Of ik nu een deel herzaai of alles maakt qua kosten ook niet zoveel uit.
We hebben een grote hooiruif in de wei gezet en daar krijgen ze nu bijgevoerd. Verder vind ik het, ondanks dat mijn gras goudgeel is, toch fijner voor de paarden dat zr buiten kunnen staan, kunnen bewegen en prutsen hoe ze zelf willen. Met een veulentje erbij is op stal ook geen optie. Daarnaast is het buiten met dat windje tocg prettiger dan op stal. Dus tja we doen het er maar mee.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:23

Hier toch ook mijn HB gevoelig paard heel gauw weer van de droge (waarvan ik dacht hooi) weide moeten afhalen hoor!
Dacht zelf ook dat het geen kwaad zou kunnen maar ze stond enkele dagen later plotsklaps gevoelig! Enkele dagen eraf en het was over... Dus zij blijft nu nog steeds op de zomerpaddock met onbeperkt hooi en mijn 2 hengsten lopen vrij over 1ha (heb alle doorgangen open gezet en ze kunnen dus kiezen waar ze gaan grazen) plus hebben eveneens onbeperkt hooi tot beschikking.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:40


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:57

Maar dat heb je als paardenhouder toch zelf in de hand?
Bij ons op stal word sowieso niet meer gemest dit jaar
Maar zou dit nog wel gebeuren
Dan puur op wat het land nodig heeft
Niet nog eens extra ivm leegrijden van mestkelders

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:12

Ik vind het beetje paniekzaaierij over dat gestressde gras. Vroeger op een stal gestaan waar iedere zomer de wei tot de grond werd afgevroten door er te veel paarden op stonden en nooit geen problemen als hoefbevangen e.d gehad. En dan heb ik het over een groep van 40 paarden die er op stonden. Waarom zou dat nu in ene zo anders zijn?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:21

Das waar Postra, weet wat je bedoelt...
Alleen stond Chico daarom daar al niet op het land, en het laatste jaar op een apart stukje.
Het gaat met name om reeds HB bevangen paarden. die hebben er zeer zeker al last van.
Chico gaat er nu ook niet de hele dag op en wanneer het goed gaat regenen zet ik hem in de paddock, ik wéét nl dat hij acuut weer last van zijn HB krijgt....

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:00

Popstra: en kwamen die 40 paarden dan ook dagelijks in de hand? Werden ze gewerkt? Viel het überhaupt op als er ene stijver liep door HB? Of liepen ze gewoon dag in dag uit in die groep zonder veel controle?

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:27

Dit is een pensionstal met pensionklanten.
Er zijn nog steed 3 landen :
A: een dagland gemengd, alleen overdag erop.
B:een merrieland 24/7
C: ruinenland 24/7
Pensionklant kiest zelf waar hij/zij op wilt staan, en ja ze worden gewoon gereden, de ene elke dag, de ander wat minder vaak.
Ik heb er 7 jaar gestaan en mijn paard ging daar de wei niet op vanwege zijn HB. ik kon dus in de paddock

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:54

Little_Gift schreef:
Popstra: en kwamen die 40 paarden dan ook dagelijks in de hand? Werden ze gewerkt? Viel het überhaupt op als er ene stijver liep door HB? Of liepen ze gewoon dag in dag uit in die groep zonder veel controle?

Jep kwamen iedere dag wel in de hand. Mijn paard stond dr ook paar jaar op, nooit niks van gehad en naar mijn weten de andere paarden ook niet. Er belande enkel eens eentje in de sloot. Dat was het enigste wat er wel eens gebeurde.

Ik vraag me ook af waar al die ,,wijsheid,, altijd vandaan komt. Iedereen neemt maar alles aan als er berichten geplaatst worden op social media enz.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 18:34

Kleine aanvulling van mijn hand :
Ik kan uiteraard alleen maar voor mijzelf spreken, maar mijn "wijsheid" komt uit eigen ervaring en als gevolg daarvan ook uit ervaringen van anderen ..
Tijden veranderen, kennis & wetenschap ook ;)

Maar zoals al eerder gezegd : paniek is nergens voor nodig, maar gezond verstand gebruiken en rekening houden met eventuele gevaren/risico's zouden mogelijke problemen kunnen voorkomen.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Risico's extreme droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:09

Nou ja zeg Popstra... HB is een verzonnen iets, is dat ook gelijk weer de wereld uit nu :D Kom op nou zeg!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers