Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:17

wat ik dan mis in het verhaal van Sabri, heb je verder nog actie ondernomen?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:24

Ik denk inderdaad dat ik het ook niet zomaar over mijn kant had laten gaan als de paarden er zichtbaar onder zouden lijden. Dus in ben ook benieuwd

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:53

Ik heb nu 12 jaar paarden aan huis met tussen de 2 en 6 pensionpaarden er bij. Grotendeels op "doe het samen basis", enkele volpension.

Wat ik heb geleerd:


*met stip op 1: Selecteren bij kennismaken:

Willen mensen heel veel dingen die afwijken van je standaard werkwijze en verzorging? Liever niet aan beginnen.
Op langere termijn moeilijk vol te houden en ook voor de mensen zelf als ze dan veel zelf moeten doen.
Mensen moeten echt blij zijn met de standaard manier van huisvesting en verzorging. En voldoende tijd hebben om hun paard te verzorgen en trainen bij een niet-bollension/doe het zelf/doe het samen stal.

Onderschatten ze het werk in tijd of energie, zullen ze eerder weer verhuizen en geeft het ergernissen bij het verdelen en uitvoeren van de verzorg-en onderhoudstaken.


Neem niet meer paarden aan dan je een goede plek kunt bieden en niet meer dan je aan kan qua werk.
Daar heb ik me wel in vergist en is echt een valkuil waar je makkelijk in valtals iemand zich meldt met meer paarden dan waar je plek voor aan biedt. Een overspannen of lichamelijk ziek/arbeidsongeschikt wordende stalhouder geeft ellende voor alle betrokkenen.


*Kijk goed of een paard wel past in de groep. Heb je al meerdere dominante paarden en moeten ze in 1 groep, dan beter niet doen. Dat kan veel onrust geven. En sneller kans op ongelukken of een paard dat weer moet verhuizen of toch op moeten splitsen.

*Probeer goed aan te voelen of de paardeneigenaar past bij jou als staleigenaar, de sfeer op stal en of diegene aan jouw verwachtingen kan voldoen in hoe een paard verzorgd of getraind wordt.
Moet je verzorgtaken verdelen en ben je afhankelijk van elkaar dan geeft het ergernissen of problemen als iemand zich niet aan de afspraken houdt of steeds afzegt of vaak pech heeft of ziek is. Die ergernissen stapelen zich op en geven onderlinge wrevel en dat is niet goed voor de onderlinge relaties en grotere kans op negatief vertrek en slechte verhalen.

En qua training, als je bijvoorbeeld serieuze dressuur ruiter bent die zich ergert aan op hun pony cowboyspelende kinderen, dan is dat geen goede combi. En als je NH doet en anti ijzers, slofteugel, spoor en zweep bent, dan geeft een ruiter die wel dit soort hulpmiddelen gebruikt (en met wat pech ook misbruikt) ook ergernissen.

Zo ook wat je verwacht qua verzorging. Ik heb gemerkt dat ik niet geschikt ben voor "volpension" en amper bij hun paard komende mensen. Ook niet als er meer betaald wordt. Ik wil graag betrokken eigenaren die zelf de verantwoordelijkheid dragen voor hun paard en liefst dagelijks, maar in elk geval meerdere keren per week hun paard zelf verzorgen en checken en medische verzorging doen. Ik heb al gebrek aan tijd voor uitgebreide verzorging van mijn eigen twee, dus geen tijd voor stappen aan de hand, meerdere keren per dag afspuiten etc. In overleg helpen we elkaar maar liefst zoveel mogelijk zelf doen.

Bedenk voor jezelf wat je wel en niet wilt en kunt bieden, wat je er voor wilt krijgen en wat je stalregels zijn, hoe en wanneer je betaald wilt worden en wees daarin consequent. Durf ook mensen aan te spreken over de afspraken en de betaling en laat je niet afschepen met smoesjes of zielige verhalen.
Je maakt je misschien minder geliefd maar er zijn mensen die je 1 vinger geeft en dan steeds meer vingers er bij nemen.

Tuurlijk is het fijn voor beiden als je wel kunt praten over dingen, iets voor kunt stellen en aanpassen in overleg. Maar bewaak je grenzen.

Ga ook niet met anderen concurreren op prijs. Voor je het weet schiet je er echt bij in en op langere termijn grotere kans op financiële problemen bij tegenvallers.

Vervelende dingen die vaker zijn voorgekomen:

-Vaak (te) laat betalen en naar je geld moeten vragen

- niet respecteren opzegtermijn
En ineens op korte termijn willen vertrekken omdat: er een stal dichterbij is gevonden/een goedkopere stal is gevonden/tijdgebrek of energiegebrek/ plek waar je minder zelf hoeft te doen etc.

In elk geval om andere reden dan dat het paard niet goed verzorgd wordt of er acuut ruzie is ontstaan.

De meeste dingen is voor die laatste maand vaak wel een oplossing te vinden en anders neem je desnoods je verlies. De stalhouder hoeft er dan niet de dupe van te worden.

Plotseling Vertrek zonder fatsoenlijk afscheid te nemen (of af te rekenen) komt regelmatig voor. En echt niet alleen bij hooglopende ruzies/problemen.

Irritaties over de verzorging (kan wederzijds zijn). En het nakomen/aanspreken op afspraken.

1 inhoudelijk voorbeeld:
Ik heb 1 iemand gehad met een hoefbevangen shetlander die met spoed een plek zocht omdat de vorige stalhouder had gezegd dat het diertje ingeslapen moest worden en ze het dier niet meer buiten liet en in dichte box liet staan ivm problemen met andere klanten. Gewaarschuwd dat mijn hooi misschien niet geschikt was voor een hoefbevangen shet en ze dan eventueel zelf hooi moesten regelen.

Toen de pony gebracht werd schrok ik hoe slecht ze liep.
Toen ze hier stonden kwamen de eigenaresse amper kijken, ook niet voor haar andere pony waar wel op gereden werd (1x in de twee weken) en als ik aangaf dat de pony slecht liep, joeg ze haar even door de bak met de longeert of keek ze even om het hoekje en zei ze dat het allemaal wel mee viel en ze de oortjes nog vrolijk naar voren had.

Ik had spijt dat ik niet eerst contact had gezocht met de vorige stalhouder om naar de andere kant van het verhaal te vragen.

Op een gegeven moment dreigde de hulp (ik was zwanger en moest bedrust houden) met bellen van de Dierenbescherming, wilde de pony zelfs voor voer nog amper in de benen komen en kwam amper nog vooruit gestempeld als je haar aan halster mee wilde nemen. Ze bleef in de regen in de natte paddock liggen ipv droog in de opgestrooid inloopstal. Ik vond dat ze naar de dierenarts moest. Uiteindelijk zijn ze daar 1x geweest. Die heeft hoefsmid laten bekappen, verband er omheen en pijnstillers mee, maar aan het eind van de pijnstillers met afbouwen ging het niet goed, en vroeg ik om nieuwe pijnstillers. Was ze er langs gereden en kwam met 1 of twee nieuwe zakjes buut aan. Waar ik amper nog een dag of twee mee kon. Zij vonden het niet nodig. Ze zag het anders dan wij allemaal.
Toen op zondagmorgen stonden ze hier met trailer en kreeg ik de mededeling dat ze de paarden meenam. We zouden het niet eens worden over de verzorging en om uitbarsting te voorkomen nam ze ze mee.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe staleigenaar gedacht heeft na aankomst en na verloop van tijd, en hoe het dat arme beestje vergaan is.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:05

Over het niet respecteren van de opzegtermijn: ik ben ooit ook eerder vertrokken van een pensionstal, omdat dat zo liep (paard eerder verkocht dan ik dacht). Heb daarna nog netjes een maand stalhuur betaald en de pensioneigenaar heeft keurig de stal leeggehouden totdat mijn opzegtermijn verliep. Zo kan het ook.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:29

Met verkoop paard zou ik niet moeilijk doen over maand opzegtermijn mits men op tijd overlegd en doorgeeft dat het paard te koop komt. Dan is de lopende maand betaald hebben ook prima. Of als een paard nog gekeurd moet worden net in de nieuwe maand dat een deel van de maand berekend wordt.

Het zit hem ook in het op tijd overleggen over dingen en open en eerlijk communiceren. Als iemand mij ruim op tijd zegt, ik ga op zoek naar een goedkoper plekje of een plekje dichterbij, of waar ik minder hoef te doen, heb ik daar alle begrip voor en kan ik me er alvast op instellen en ook mensen die op zoek zijn naar stalling alvast aangeven dat er binnenkort waarschijnlijk wat vrij komt. Als men dan netjes voor de eerste van de maand opzegt zodat ik die ander kan doorgeven dat ze de volgende maand kunnen komen, kan die ander ook netjes op tijd opzeggen. En omdat wij "Doe het samen" stal zijn, heb je dan ook een maand om ruimte te maken in je agenda voor de extra verzorgbeurten. Best asociaal als je een ander van de ene dag (of week) op de andere je stalgenoot moedwillig voor het blok zet door ineens te vertrekken en dat de anderen mogen zien hoe ze het oplossen.

Andersom zet je iemand toch ook niet zo voor het blok door te zeggen ik wil dat je volgende week vertrokken bent... Of: vanaf volgende week moet je zelf elke dag je paard buiten en binnen zetten en elke dag uitmesten, want wij doen het niet meer... ?

Ik snap wel dat professionele stallen niet zo kieskeurig kunnen zijn, en dat je ook potentiële klanten afschrikt als je zo streng selecteert, maar goed. Hier is het hobby en we hoeven niet vol te staan en kiezen bewust voor weinig paarden en veel ruimte per paard.Er wordt, als je alle kosten meerekend en niet alleen over en strooisel, niets verdiend aan de extra paarden, dus ik heb belang bij mensen die goed meehelpen. Elk paard extra kost een half uur per dag extra werk.Ala ik daar een tientje per uur uurloon voor zou rekenen, zou je al op 150 euro per maand aan uurloon voor volpension zitten. Moeten de algemene kosten en kosten per paard er nog bovenop.Niemand die dat gaat betalen... Dus dan maar meehelpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:00

ik heb het zelf niet meegemaakt, maar iemand die ik ken wel

stalling met alles er op en er aan, 240/maand
als je een verzorgster/bijrijder neemt (dus gewoon van jezelf) moet die maandelijks 50 euro aan de staleigenaar betalen (dus bovenop het bedrag dat ze evt aan jou geven)...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:18

flint_blesco schreef:
ik heb het zelf niet meegemaakt, maar iemand die ik ken wel

stalling met alles er op en er aan, 240/maand
als je een verzorgster/bijrijder neemt (dus gewoon van jezelf) moet die maandelijks 50 euro aan de staleigenaar betalen (dus bovenop het bedrag dat ze evt aan jou geven)...


Waaat!?? Echt belachelijk..waar bemoeien ze zich mee 8)7

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:21

Stallingen die ook maneges zien zie je dat soms doen. Manegeklanten die gaan bijrijden stoppen geregeld met manegelessen, dus dat snijdt in hun opbrengsten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:23

Als het een manege is of een bedrijf waar ze leasepaarden verhuren dan snap ik het wel een beetje...

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:24

Andere eis kan ook wel eens zijn dat bijrijders verplicht moeten lessen bij de stalinstructeurs.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:29

Ik heb ook nog wel een paar leuke, het gaat hier om een redelijk chique stal, waar de paardenboxen 400 euro per maand kosten en de hoekboxen 420. Ik zelf stond in een bijgebouwtje met mijn pony;s wat wat minder duur was, maar nogsteeds flink centen. En je wil niet weten wat er hier allemaal gebeurde. Het verloop was dus ook erg groot..

Kreeg van een stalgenoot een berichtje dat er gereden werd op 1 van mijn 2 pony's, ik was toevalllig thuis dus ik als een gek op hoge poten naar stal en bleek de staleigenaresse haar vezorgster (paard van stalhoudster was ziek) aan het lesgeven te zijn op mijn pony, met het zadel van mijn andere pony. Ik ben woest geworden en gezegd dat dat meisje als de wiedeweer er af moest komen en voortaan met der tengels van mn pony's af moest blijven, stalhoudster was niet echt onder de indruk en zei dat ik ooit een keer gezegd had dat dit wel een keer mocht?! uhh nee. en ze heeft nog geld gevangen voor die les ook!! gelukkig geen drukplekken bij mn pony.

diezelfde stalhoudster had al weken de rekeningen van het hooi niet betaald en werd er dus geen hooi geleverd.. met resultaat dat al het hooi op was op 1 plak na, waar ze twee dagen 14 paarden van wilde gaan voeren. ben zelf maar in de auto gesprongen en ergens hooi gaan kopen, wat ze ook nog stiekem wat van gebruikt heeft voor haar eigen paard. ze wilde de kosten van het hooi wat ik had gehaald niet betalen want er was nog zat hooi.. 1 plak van zo'n grote vierkant baal voor 14! paarden.

Deze stalhoudster wilde nieuwe sproeiinstallatie bij de rijbak, 1 stalgenoot heeft alles gemaakt voor haar, zag er top uit.. maar dan.. ze wilde dat iedereen meebetaalde hieraan, vermeldde ze achteraf.. ze heeft de kosten door 14 gedeeld en iedereen moest dat bij de stalhuur betalen.

dit is wat me zo even te binnen schoot maar er was nog veel meer, uiteindelijk na een jaar mijn pony's verhuisd.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 22-07-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:38

Ik heb eigenlijk ook best wel een bizarre stalhouder, als ik het zo lees. Wel alleen in positieve zin!

Ik wilde een shet kopen, mini hengstje, zelfzorg. Ik kreeg meteen een hele leuke paddock toegewezen. Alles werd getoond, uitgelegd, en er werd een plan gemaakt om hem nadat hij gewend was in een grotere paddock met anderen te zetten. Niets was te gek, alles kon.


Uiteindelijk een shetland merrie geworden.


Niets is hier te gek- alles kan geregeld worden. Hoek afzetten om 1 paard bij te voeren? Doen we. Trailerplek creëren? Geen probleem. Hulp nodig bij wat dan ook? Absoluut!
Speciale mini-doorgang? Ok!

Je kunt het je echt zo gek niet bedenken.

Anoniem

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:23

Het was een privestal ik denk dat de eigenaar 1 eigen pony had (was een boerderij met ook nog koeien

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:45

khirshanta schreef:
Ik heb eigenlijk ook best wel een bizarre stalhouder, als ik het zo lees. Wel alleen in positieve zin!

Ik wilde een shet kopen, mini hengstje, zelfzorg. Ik kreeg meteen een hele leuke paddock toegewezen. Alles werd getoond, uitgelegd, en er werd een plan gemaakt om hem nadat hij gewend was in een grotere paddock met anderen te zetten. Niets was te gek, alles kon.


Uiteindelijk een shetland merrie geworden.


Niets is hier te gek- alles kan geregeld worden. Hoek afzetten om 1 paard bij te voeren? Doen we. Trailerplek creëren? Geen probleem. Hulp nodig bij wat dan ook? Absoluut!
Speciale mini-doorgang? Ok!

Je kunt het je echt zo gek niet bedenken.




Das er eentje die lol heeft in wat ze doet! Hun gewicht in goud waard dat soort mensen. :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:58

Absoluut! Ik zou hier ook noooooit meer weg willen.

Gezien de verhalen die hier voorbij komen, is dit eigenlijk ook weer bizar ;)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:59

Citaat:
Neem niet meer paarden aan dan je een goede plek kunt bieden en niet meer dan je aan kan qua werk. 
Daar heb ik me wel in vergist en is echt een valkuil waar je makkelijk in valtals iemand zich meldt met meer paarden dan waar je plek voor aan biedt.

Dit heb ik als pensionklant ook ergens ervaren en het is redelijk irritant. Ergens vallen er dan steken en dat is zonde en onnodig van een mooi bedrijf. Groeien kan zeker wel maar daar zitten wel consequenties aan.

Sabri

Berichten: 1389
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:01

Kinke schreef:
wat ik dan mis in het verhaal van Sabri, heb je verder nog actie ondernomen?


Gelukkig uiteindelijk goedgekomen. Paardje kon wel wat hebben, was vrij rustig van aard en ging ondanks gescheld van staleigenaar braaf de trailer in. Godzijdank niet drachtig geworden. Later is de merrie naar Duitsland verkocht naar een fokkerij en heeft meerdere wel gewenste veulens gehad.
Staleigenaar bleek een soort wolf in schaapskleren. Deed zich prima keurig voor, liet de weilanden en nieuwe loods zien waar ze in en uit konden lopen. Tja, praktijk bleek dus heel anders. Later nog bij anderen geïnformeerd. Bleek vele grote handelaren daar hun paarden op goedkope manier op te fokken. Aantal ervan bleken ook later in de zomer nog vast te hebben gezeten in de Waddenzee op een eiland. Ging ook over opfokken van aantal slachtpaarden. Blijkbaar gebeurd dit niet zo in openbaar en moest de loods ook op slot zodat het niet in de openbaarheid of in zicht kwam. Wel triest om te zien en beseffen dat al dat jonge spul daar zo maandenlang opgesloten stond zonder direct daglicht of goede beweging. Ik heb nog wel melding gemaakt bij een dierenbeschermingsinstantie maar ik dacht dat ze er niet veel aan konden doen destijds.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 22-07-18 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

yvonnnek
Berichten: 20
Geregistreerd: 06-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:09

ClaudiaHS schreef:
Jeetje wat een verhalen hier.
Wat heb ik dan geluk dat ik ruim 4 jaar op een hele fijne stal in Enter heb gestaan zonder veel problemen.
Stadhouder nooit te beroerd om wat te doen als je hem dat vroeg (van medicijnen tot een keer een deken wisselen)
Alles ging in goed overleg. Paarden kregen voldoende te eten.
Zoveel soms dat die van mij zn hele box versmeerde met de berg hooi die hij kreeg _O- dat ik zelfs gevraagd heb om hem iets minder te geven.
Zomers van smorgens tot savonds buiten en bij erge hitte overdag op stal en snachts buiten.
Swinters in paddocks in kleine groepjes van 3-4 paarden.
Leuke stalgenoten en niemand te beroerd om elkaar eens te helpen.
Ik heb de paarden nu aan huis maar anders had ik daar nog vele jaren met plezier gestaan.



Mag ik vragen waar dit was? Klinkt namelijk waar ik nu sta!

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:29

yvonnnek schreef:
ClaudiaHS schreef:
Jeetje wat een verhalen hier.
Wat heb ik dan geluk dat ik ruim 4 jaar op een hele fijne stal in Enter heb gestaan zonder veel problemen.
Stadhouder nooit te beroerd om wat te doen als je hem dat vroeg (van medicijnen tot een keer een deken wisselen)
Alles ging in goed overleg. Paarden kregen voldoende te eten.
Zoveel soms dat die van mij zn hele box versmeerde met de berg hooi die hij kreeg _O- dat ik zelfs gevraagd heb om hem iets minder te geven.
Zomers van smorgens tot savonds buiten en bij erge hitte overdag op stal en snachts buiten.
Swinters in paddocks in kleine groepjes van 3-4 paarden.
Leuke stalgenoten en niemand te beroerd om elkaar eens te helpen.
Ik heb de paarden nu aan huis maar anders had ik daar nog vele jaren met plezier gestaan.



Mag ik vragen waar dit was? Klinkt namelijk waar ik nu sta!


Rick Jansen!

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:18

Geen bizar verhaal in de negatieve zin deze keer, maar een positieve.

Mijn nichtje zou eind augustus met haar paard en pony naar de stal verhuizen waar mijn pony staat. Alleen door de omstandigheden op haar huidige stal heeft ze het vervroegd naar aankomend weekend (begin augustus).

Nu is er op dit moment maar 1 lege stal (de tweede komt leeg als de polopaarden naar hun winterstalling gaan). Heeft de staleigenaar de stal van 1 van zijn paarden voor de pony klaar gemaakt (zijn paarden staan 24/7 op het land).

Izanami

Berichten: 22
Geregistreerd: 30-07-18
Woonplaats: Klundert

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:15

Mijn eerste verzorgpony stond op een halfpension stal met schuilstal. Op zich was er met de accommodatie niks mis maar met de stalhouders wel.

Het waren twee broers zonder vrouw. Op deze stal stonden vooral jonge tienermeisjes. Stuk voor stuk werden ze lastig gevallen door deze mannen. (Het gaat hier om mannen tussen de 70 en 80 jaar)

Ook ikzelf werd altijd lastig gevallen. Als ze een gesprek met je aangingen stonden ze super dicht op je, als je een stap naar achteren zette deden zij er eentje naar voren, ze staarden altijd naar je borsten en een van de broers liet zijn.. Ehm.. gassen altijd vliegen tijden het gesprek.

Op het terrein stond een schuurtje en ik zag daar kittens in een kartonnen doos in hun eigen uitwerpselen liggen, dus ik wilde dat schoonmaken maar een van de broers zag dat en stuurde mij weg.

Ook zorgden ze voor het hondje van de eigenaresse van mijn verzorgpony als zij aan het werk was en op een dag zag ik dat een van de broers die hond zo wegtrapte, minstens een meter weg. Ik heb dit toen aan haar verteld en ze wilde dat ik op het hondje zou gaan passen. Ik ging naar stal terug en wilde het hondje meenemen en ben toen bedreigd door beide broers. Uiteindelijk moest ik hun erf verlaten en mocht ik niet meer terugkomen.

De eigenaresse van mijn verzorgpony heeft toen gelukkig de pony verplaatst naar een andere stal.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:04

Ik heb het nu zo goed dat ik nooit meer wegdurf. :+
Mijn pony heeft ems en is gevoelig voor bevangenheid en suikers/eiwitten.
Dus het allerbelangrijkste is dat hij 2x daags zijn bakje krijgt, waar ook een pilletje voor zijn hooikoorts in zit, anders gaat hij hoesten.
Daarbij goed hooi in zijn hooinetjes, die liggen altijd voor meerdere dagen klaar.
En de wei, hij mag altijd gebruik maken van de paddock die is voor hem.
Dus ik zet er een waterbak in, leg een hooinet klaar en een extra tank water bij de paddock zodat mocht het eens op zijn, ze het zo kunnen bijvullen.
En ik schep het hooi uit de paddock, anders heb je zo een smeerboel.
Hij mag op de wei, maar nu het gras zo op is voeren ze voordroog bij en dat gaat niet.
Dus hup pony op de paddock.
Kom ik van de week, hebben ze meneer op de wei gezet want ze hadden verweid, en nu stond er weer geschikt gras voor meneer om veilig te eten. _/-\o_
Dat zou in enkele dagen op zijn, maar ze gunnen het hem dan om lekker met de kudde mee te gaan en zetten hem dan lekker erbij, nadenkend over de suikers.
Dit jaar was ik 5 weken uitgeschakeld, en ik trof meneer blakend gezond aan na die tijd hoor, hij was op en top verzorgd en zelfs zijn hooinetjes werden afgewogen.
Nu is dat ook iets wat van twee kanten komt hoor, ik ben nooit te beroerd om te helpen met binnen zetten of voeren.
En als het warm is en ik ben in het dorp daar kom ik gerust met ijsjes, of help ik met het laatste rondje voeren zodat ze sneller klaar zijn.
Het is ook een beetje investeren.
Gister zag ik dat het vliegenkapje van de eczeempony van de manege af was, dan ben ik de eerste die het land in loopt om dat ding te zoeken en om te doen.
Kreng had hem alleen 200 meter verderop afgedaan, bij het uiterste puntje van de wei maar hee het beest was weer blij.
Ik zou het ook waarderen als bij mijn pony zoiets af ging ze het om zouden doen, dat doe je voor elkaar.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:40

Dat vind ik nou ook. En zo'n stal hebben wij ook. Een aantal hebben zo hun behoeftes (en tja- oudjes hebben wat meer nodig). Ik zou wel gek zijn hier weg te gaan :D

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:01

Is dat zo bijzonder? Een beetje betrokkenheid bij de paarden is toch heel normaal? Ik heb er natuurlijk niet zoveel staan dus dat beetje extra aandacht maakt paard en baasje (en mijzelf) blij :D

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:56

Ik vind dat ook heel normaal hoor.
Vorige week met dat warme weer 2 stalgenoten op vakantie.
Beide paarden stonden vreselijk te pompen onder hun vliegendeken
Af gedaan ponys gedoucht en zonder deken op stal.
Netjes gemeld aan de vakantiegangers.
Helpen binnen zetten
Je stront uit de bak scheppen is ook zo'n dingetje
Ik vind dat heel normaal allemaal maar ik merk wel dat de "jeugd" makkelijk is in dingen zoals niet opruimen en handje helpen dat vind ik best weer jammer.