Uitloop betonplaten glad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 15:05

Binnenkort verhuisd mijn paard naar een stal met uitloop. Deze uitloop bestaat uit betonplaten. Nu lees ik veel dat dit erg glad wordt. Mijn paard heeft ijzers ivm artrose, 1 keer uitglijden kan voor haar al te veel zijn dus dat willen we niet!

Hebben jullie tips om bovenop de platen te leggen? De platen vervangen voor iets anders is geen mogelijkheid.


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:09

Kan je niet een dun laagje beton er op (laten) gieten en daar grof riviergrind in strooien? Net als die ouderwetse betonplaten rond boerenerven? Dat is mooi ruw. :) We **** om schoon te maken als je er niet zo nu en dan een hogedrukspuit of borstel overheen kan halen.
Paarden hier staan op blote voeten, maar racen zo nu en dan zonder problemen van klei, de gladbetonnen platen op, en dan een zandpad/kleipad op, zelfs als het nat is en er kleiblubs op de platen ligt.

Als het niet je eigen grond is is dat lastiger natuurlijk. Dan misschien rubber tegels/matten of een laag zand er overheen? Tegels kan je meenemen als je weer weggaat, en zand is wel een investering, maar kost je de kop niet.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:13


Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:14

Hier hebben wij op het pad naar de schuilstal (track zoals tegenwoordig in om te zeggen hihi) ook betonplaten liggen.
Nooit geen problemen mee.
Ze komen vaak in galop eroverheen denderen.
Ze lopen allemaal op ijzers behalve de shetlander.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Op vakantie op Texel met of zonder paard——->http://www.paardenhoteltexel.nl

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 15:20

Bedankt voor de tips. Helaas is het geen eigen terrein dus een laagje beton storten gaat em niet worden.

Ik heb ook paddockmatten voorbij zien komen op marktplaats. Die schijn je ook op beton te kunnen leggen en dan vullen met zand. Heeft iemand hier ervaring mee?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:25

Mijn paarden hebben ook een betonnen uitloop met stelconplaten. Dit zijn gebruikte platen en absoluut niet glad. Achter de stal hebben wij een stukje extra laten leggen, dit zijn nieuwe platen en wel heel glad. Nu alle seizoenen meegemaakt en ondanks dat onze uitloop schuin afloopt was het goed te doen in de winter met sneeuw en vorst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:30

Overigens zou ik sowieso kijken voor iets om over je betonplaten te doen, gezien je paard artrose en ijzers heeft. Niets tegen ijzers, maar een klap dempen doen ze nu eenmaal niet bepaald en op het beton is iedere stap een klap. Dus dat is nog los van het gladde aspect.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 15:33

Mizora schreef:
Overigens zou ik sowieso kijken voor iets om over je betonplaten te doen, gezien je paard artrose en ijzers heeft. Niets tegen ijzers, maar een klap dempen doen ze nu eenmaal niet bepaald en op het beton is iedere stap een klap. Dus dat is nog los van het gladde aspect.


Daar heb je ook wel een heel goed punt ja.. denk jij dat rubbere matten beter zijn of dempt dat nog niet voldoende?

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:40

Ik zou zelf inderdaad voor rubber matten gaan. Het is goed schoon te houden en gemaakt om de klap op te vangen. Letterlijk: de meeste rubber tegels die tweedehands te koop aangeboden worden zijn speeltegels en daar zijn gewoon richtlijnen voor hoe dik de tegels moeten zijn rondom speeltoestellen afhankelijk van de valhoogte (de zogenaamde HIC-waarde: Head Injury Criterion).

https://rubbermatten24.nl/blog/een-veil ... egels.html

Met 45mm (die zie ik zelf het meest aangeboden worden) mag de valhoogte tot 1.5m waarbij de kans op hoofdletsel minimaal is. Dat is dus een prima demping. Sommige mensen vinden het zelfs goed genoeg om zonder strooisel te gebruiken in stallen, maar daar heb ik wel zeer negatieve ervaringen mee (paard wilde niet meer liggen of plassen).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 10-07-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:47

Hier lagen er eerst ook betonplaten, al snel rubberen matten erover gelegd. Droog was het nog wel te doen, maar bij de minste vochtigheid meteen glad. En met vorst eigenlijk niet begaanbaar.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:47

Beton platen zijn inderdaad mega glad, vooral als er ook nog op gevoerd ed wordt.
Situatie mee gemaakt dat er een paard onderuit gleed, stond ook op ijzers. Klonk aardig dof, gelukkig geen verwondingen eraan over gehouden.
Helaas ben je denk ik niet in de gelegenheid om die platen uit de uitloop te halen en er grasblokken voor in de plaats te leggen? En anders ervoor zorgen dat die platen altijd schoon en aangeveegd blijven.
Maar in de winter heeft dat ook geen zin, want dan is het helemaal niet meer begaanbaar ben ik bang :n

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:58




Nat beton.......de vraag is dus hoe glad het is. Bij Stelcon platen zou dit niet gebeurd zijn. Maar hoe hoefijzers reageren? Ik zou zelf voor een rubberen ondergrond kiezen, zeker voor een paard met arthrose.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 16:50

Nee ik kan de platen er helaas niet uit halen..

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:57

Bij ons werden er gleuven in gefreesd, dan zijn ze niet glad, is dat geen optie?

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:29

Gewoon zand. Maw, vooral niet fanatiek gaan vegen. Laat ze er zelf maar zand oplopen vanuit de uitloop/wei. Werkt perfect, ook 's winters als het vriest. Niet te moeilijk denken verder, paarden weten donders goed wanneer ze kunnen uitglijden.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 11:02

Ibbel schreef:
Gewoon zand. Maw, vooral niet fanatiek gaan vegen. Laat ze er zelf maar zand oplopen vanuit de uitloop/wei. Werkt perfect, ook 's winters als het vriest. Niet te moeilijk denken verder, paarden weten donders goed wanneer ze kunnen uitglijden.


Gaan ze niet juist glijen door er zand over heen te leggen? Ik heb er zelf ook aan zitten denken en mijn voorkeur gaat ook uit naar zand maar ik hoor veel dat dat een natte bende word en zorgt voor glij partijen. Ik kan en wil dat niet riskeren met mijn paard.

Andere optie die we nu overwegen zijn toch de rubbere matten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:29

je hebt hele dunne rubbermatten met profielen die worden ook in koeiestallen gebruikt zijn heel stevig die kan je uitrollen.Het nadeel van rubber tegels is dat je die weer vast moet gaan leggen omdat ze losliggen en schuiven. zoiets bv https://www.2dehands.be/landbouw-tuinbo ... 95893.html

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:00

Idd, in de winter veeg ik altijd minder fanatiek, sprietjes hooi laat ik ook gewoon liggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:27

Wij hadden een paddock Met stelconplaten
Opp 20 bij 20 ongeveer
Daar ligt na 1 keer jaarrond gebruiken nu 10 cm zand op
De ijzer paarden lagen regelmatig ondersteboven of op hun knieen en de blote voeten paarden bleven ook niet altijd overeind (en Met vriesweer Met neerslag dan hadden we het hek naar dat stuk dicht zitten want dan was het helemaal geen doen)
Mijn mening? Dat spul is pertinent ongeschikt als vloer voor paarden , dan moet er echt iets over heen .

Ik zou er of zand op storten(een cm of 10 )
Of rubber tegels of idd paddockmatten met zand er in

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:10

bosrubber.nl heeft veel mogelijkheden op rubber gebied, voor paarden maar wellicht dat er een goede oplossing te vinden is bij de andere dieren op de website.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 15:49

Sonja_vR schreef:
Wij hadden een paddock Met stelconplaten
Opp 20 bij 20 ongeveer
Daar ligt na 1 keer jaarrond gebruiken nu 10 cm zand op
De ijzer paarden lagen regelmatig ondersteboven of op hun knieen en de blote voeten paarden bleven ook niet altijd overeind (en Met vriesweer Met neerslag dan hadden we het hek naar dat stuk dicht zitten want dan was het helemaal geen doen)
Mijn mening? Dat spul is pertinent ongeschikt als vloer voor paarden , dan moet er echt iets over heen .

Ik zou er of zand op storten(een cm of 10 )
Of rubber tegels of idd paddockmatten met zand er in


Er gaat zoiezo iets overheen ivm de demping.

Blijft het zand bij jou goed liggen na het rollen etc? En wat voor zand heb jij gebruikt?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:56

Bij ons op stal hebben ze de vloer laten opruwen. Misschien is dat een optie in het geval dat het redelijk nieuwe platen zijn.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Uitloop betonplaten glad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 07:16

De platen zijn al opgeruwd. Het gast mij nu dus alleen om de demping voor de artrose van mijn paard. Zaterdag ga ik een lading rubberen tegels ophalen. Bedankt voor alle tips!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:07

Christadk schreef:
Sonja_vR schreef:
Wij hadden een paddock Met stelconplaten
Opp 20 bij 20 ongeveer
Daar ligt na 1 keer jaarrond gebruiken nu 10 cm zand op
De ijzer paarden lagen regelmatig ondersteboven of op hun knieen en de blote voeten paarden bleven ook niet altijd overeind (en Met vriesweer Met neerslag dan hadden we het hek naar dat stuk dicht zitten want dan was het helemaal geen doen)
Mijn mening? Dat spul is pertinent ongeschikt als vloer voor paarden , dan moet er echt iets over heen .

Ik zou er of zand op storten(een cm of 10 )
Of rubber tegels of idd paddockmatten met zand er in


Er gaat zoiezo iets overheen ivm de demping.

Blijft het zand bij jou goed liggen na het rollen etc? En wat voor zand heb jij gebruikt?


Dacht dat ik al gereageerd had...
maar bij deze dus

Hier ligt de stelcon paddock aan drie zijden ingesloten Met grondwallen
En de ene open Kant hebben we met planken onderlangs dichtgezet Met in de doorgang een rondje balk op de grond.
Want Nadeel van zand is idd dat je het wel op moet sluiteny

Maar Ik denk dat rubber in house situatie idd prettiger zal werken (ook Met schoon houden)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, laran, soesie, xMaritt en 104 bezoekers