kudde vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

kudde vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 15:44

Hallo,

Ik zit met het volgende dilemma:
ik heb twee paarden, een ruin en een merrie. Ze staan 24/24 op de weide met schuilstal. De ruin is de leider, de merrie volgt hem braaf. In de weides eromheen staan ook paarden en pony's maar deze behoren niet tot de kudde.

Nu wil ik graag binnenkort weer eens een ritje maken met de ruin. De merrie kan vanwege ataxie niet mee.
Dat houdt in dat ze alleen achterblijft.
Ik ben al voorzichtig aan het oefenen, door de ruin steeds mee de wei uit te nemen, ong. 20m en enkele seconden uit zicht. Ik zie dat de merrie stress vertoont door schrapen en mesten.

Hoe los ik dit op? Gewoon rustig aan door blijven oefenen?
Moet er een derde paard/pony bij? Zo ja, moet dit dan een ruin of een merrie zijn en hoe moet deze in de kudde vallen?

Wie weet raad?
Alvast bedankt!


Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:47

Een derde paard gaat denk ik weinig uitmaken, als je de leider weghaalt zal de merrie hoe dan ook reageren en onrustig worden. Je zult dan een grotere groep nodig hebben.

Ik heb het wel gedaan, gewoon mijn ruin (grote beschermer van mijn merrie) meenemen. En ja, dan hoor je mijn merrie gillen. Het is niet anders. En dan bij thuiskomst krijgt ze natuurlijk uitgebreide aandacht. Ook heb ik 'r wel meegenomen als handpony, maar ik begrijp dat dat voor jouw merrie geen optie is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Re: kudde vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 16:06

Mijn angst is vooral dat ze door/over de draden gaat. Er staat wel stroom op, maar toch.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: kudde vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:10

Ik lees mee, heb er ook 2 en bij de ene is het eigenlijk wel redelijk ok als ik die wat hooi geef. De andere ziet zwart voor de ogen en blijft zenuwen en gillen tot de ander terug is.

Op stal zetten kan ik niet, tot nu toe oefen ik me gewoon lam maar zit niet veel verbetering in :Y)

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:12

sillysoul schreef:
Mijn angst is vooral dat ze door/over de draden gaat. Er staat wel stroom op, maar toch.

Mijn merrie deed dat niet. Met mijn ruin was ik er wel bang voor. Ik had een track waar ze meestal op stonden. Als ik een weitje open zette had hij in elk geval een stuk waar hij niet zo vaak kon komen en wat om die reden al interessant was. Daar ging hij dan ook naartoe. Als ik dan met mijn merrie terug kwam stond mijn ruin meestal gras te vreten :Y)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: kudde vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:31

Je kan het opbouwen. Ik moet het ook doen, want heb er ook twee. Als ze alleen hinniken en rennen, en ook af en toe even rustig lijken te zijn, gaat het prima. Ik bouw het op met beginnen met in de buurt blijven, even alleen op stal zetten, uit zicht van de ander. Ik geef de ander ook een pluk hooi. En steeds een beetje langer weg.

Maar heb je echt paarden die volledig in paniek raken en door draad en hek gaan, moet je toch een andere oplossing zoeken. Toch grotere kudde.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers