is er behoefte aan paardenrusthuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 09:29

waar gaat je paardje naartoe als het niet meer met je kan werken, als je je paarden aan huis hebt, is het niet zo moeilijk lekker met pensioen de weide op de andere paardjes gezelschap houden, maar wat als je niet je paardje aan huis kunt hebben en toch het beste voor je maatje wilt.. er zijn in nederland een aantal goed bekend staande paardenrusthuizen, maar de wachtlijsten zijn hier enorm......

hoeveel behoefte is er aan een rusthuis op basis van paddock paradise, met of zonder weidegang(naar behoefte van het paard)

wij zijn met de gemeente in gesprek over het mogen vestigen van een semi bedrijfsmatig paardenrusthuis op de grens van groningen/drenthe.

in grote lijnen: 24/7 buiten met 200 m2 doorloopstal
zand en verhard terrein
1.5 km aan tracks, een paar uur per dag weidegang indien gewenst
ook kunnen we de paarden die dit nodig hebben extra beweging geven.
als je zelf niet vaak kunt komen, is dit geen probleem in overleg is heel veel mogelijk
onbeperkt ruwvoer en eventueel bijvoer.
er is altijd toezicht, een kleine kantine,zadel/spullen kamer, toilet, 4 boxen voor eventueel ziekte of behandeling.
een kleine 20x30 rijbak met verlichting , in bosrijke omgeving.


Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:36

Wat mij betreft is daar wel behoefte aan.

Maar waarom een rijbak wanneer het gaat om paarden met pensioen?

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:38

Ik denk dat hier zeker wel vraag naar is!

Voor mij zou het heel erg afhankelijk zijn van de prijs, ik betaal nu 200 euro in de maand en ik zou hem niet naar zoiets verhuizen als de prijs hoger of gelijk is, en ook niet als het 30 euro in de maand scheelt, dan zou ik hem lekker laten staan waar ie nu staat.
Vooral eigenlijk omdat het voor mij erg ver weg is waardoor ik dan weinig langs kan komen en als ik dan langs zou komen heb je veel brandstof kosten.

Als ik ergens zou wonen waar veel buiten staan niet mogelijk is zou ik hem als hij met pensioen zou zijn verder weg zetten zodat hij wel lekker hele dagen naar buiten kan

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:39

dat geeft TS al aan in de tekst, "indien nodig kunnen we paarden die extra beweging nodig hebben dit geven" dus je kunt een paard indien gewenst longeren in de 20x30 bak, of vrij beetje laten bewegen. Een bakje is ook handig wanneer je paarden om een reden apart moet zetten en ze even tijdelijk niet int PP mogen lopen. Dus ik vind het een goed plan.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:41

Mijn ruin staat op pensioen, hij staat volledige dagen op de weide nu met vriendjes en kan zelf kiezen wanneer hij binnen of buiten loopt. Voor de rest geen faciliteiten maar is voor mij ook niet nodig. Hij wordt daar goed verzorgd en ik kan hem eender wanneer gaan bezoeken. In de winter krijgen ze ook gewoon goede kwaliteit hooi of voordroog bij gevoerd. Mijn ruin is daar heel blij mee, dus ik ook. Gelukkig valt zo de kostprijs ook nog mee waardoor het haalbaar is. Moest het mij elke maand 200 euro of meer kosten, zou ik dit echt niet kunnen doen. En ik vrees dat dat voor veel mensen zo is.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:42

:)*

Ik bleef even hangen bij het woordje “rij”-bak.

Denk bij de stalling ook aan een poets/wasplaats waarbij er ook ruimte is voor de hoefsmid.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:48

ElCamino schreef:
dat geeft TS al aan in de tekst, "indien nodig kunnen we paarden die extra beweging nodig hebben dit geven" dus je kunt een paard indien gewenst longeren in de 20x30 bak, of vrij beetje laten bewegen. Een bakje is ook handig wanneer je paarden om een reden apart moet zetten en ze even tijdelijk niet int PP mogen lopen. Dus ik vind het een goed plan.


Maar heb je dan een pension of een rusthuis of een combi.

Ik ben hier in NH onlangs op een rusthuis geweest en dat is gewoon een rusthuis gebasseerd op een PP systeem. Geen rijbak. Paarden staan daar met pensioen.
Wel komt er nog een poetsplaats , enkele boxen (o.a. euthanasie box) en een kastje waar de eigenaar bv wat poetsspullen in kwijt kan.

Maar als ik mijn rijpaard met pensioen zou doen dan heb ik toch geen rijbak meer nodig. Paard gaat tenslotte met pensioen.
Dan moet de stal aan de eisen voldoen dat het dier de hele dag zelf kan bewegen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 09:54

Snorlex schreef:
:)*

Ik bleef even hangen bij het woordje “rij”-bak.

Denk bij de stalling ook aan een poets/wasplaats waarbij er ook ruimte is voor de hoefsmid.



jazeker, er is bij de noodboxen een kantine, toilet, zadelkamer, wasplaats, dan is er nog een wand van 20 meter vrij om je paardje aan te zetten om te poetsen.

oh en rijbak inderdaad, we hebben zelf ook paarden en rijden dagelijks

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 09:57

Cowgirl schreef:
ElCamino schreef:
dat geeft TS al aan in de tekst, "indien nodig kunnen we paarden die extra beweging nodig hebben dit geven" dus je kunt een paard indien gewenst longeren in de 20x30 bak, of vrij beetje laten bewegen. Een bakje is ook handig wanneer je paarden om een reden apart moet zetten en ze even tijdelijk niet int PP mogen lopen. Dus ik vind het een goed plan.


Maar heb je dan een pension of een rusthuis of een combi.

Ik ben hier in NH onlangs op een rusthuis geweest en dat is gewoon een rusthuis gebasseerd op een PP systeem. Geen rijbak. Paarden staan daar met pensioen.
Wel komt er nog een poetsplaats , enkele boxen (o.a. euthanasie box) en een kastje waar de eigenaar bv wat poetsspullen in kwijt kan.

Maar als ik mijn rijpaard met pensioen zou doen dan heb ik toch geen rijbak meer nodig. Paard gaat tenslotte met pensioen.
Dan moet de stal aan de eisen voldoen dat het dier de hele dag zelf kan bewegen.


klopt inderdaad, maar er zijn mensen die nog zeker wel iets ondernemen als ze hun pensioenpaard bezoeken al is het een paar rondjes wandelen aan de hand, gewoon om samen te zijn, of een beetje grondwerken.....ook hebben we zelf paarden en behoefte aan een rijbak.....

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:57

Een pensioenstal is meer dan alleen de paddock, land enz.
Je zal een paar aparte stallen moeten hebben voor paarden die bv traag eten en dit wel nodig hebben, je moet je verdiepen in PPID en alles wat bij oude paarden komt aan ziektes en problemen.
Zorgen dat je goed hooi hebt en je gras uit paardengras bestaat ivm met de PPID
Een smid die geduld heeft met ouwetjes en probleem oplossend denkt als ze een been niet meer zo hoog kunnen optillen.

En soms is een bak wel handig als er 1 moet stappen ivm??? dan is het fijner daar te lopen dan op de track tussen de rest.
En dan noem het gewoon grote zandpaddock ipv rijbak

Ik zou zeker een keer gaan kijken in Uddel bij de wildtshof hoe daar alles geregeld is of Soest.
En dan vooral management oude paarden

En alle mensen die eigenlijk geen geld willen uitgeven aan hun oude paard laat hem/haar dan inslapen, oude paarden verzorgen kost vaak iets meer dan een gewone pensionstalling.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 09-07-18 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobbyhorse

Berichten: 1317
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:59

een rusthuis op basis van paddock paradise klinkt uitstekend

Charaz

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:04

Wellicht ben ik de enige die niet zo enthousiast is, 1,5 km aan track is niet zo heel lang, hoeveel weiland heb je?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:12

Eigenlijk wil je wat ik heb.Ik heb idd paarden op pensioen staan 24/7 buiten voornamelijk oudjes in volpension.Ik noem het gewoon pensionstalling de eigenaren betalen gewoon stalgeld en komen op bezoek als ze tijd zin hebben.
Ik heb een grote schuilstal van 200M2 en 3 stallen apart voor noodgevallen.Paarden worden gevoerd naar wat ze nodig hebben .Er zijn hier dan ook paarden al erg oud geworden.Ik ben er van overtuigd dat de stabiele groep en het vele bewegen ze fit houd.In de winter hebben de echt oudjes wel dekens nodig,zeker bij zo'n natte winter als afgelopen winter.Eerlijk gezegd heb je wel het meeste werk aan de oudjes.Er staan 3 jongere tussen daar heb ik veel minder werk aan.Dus je moet het echt graag doen en niet denken het is makkelijk.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:33

rumay schreef:
Een pensioenstal is meer dan alleen de paddock, land enz.
Je zal een paar aparte stallen moeten hebben voor paarden die bv traag eten en dit wel nodig hebben, je moet je verdiepen in PPID en alles wat bij oude paarden komt aan ziektes en problemen.
Zorgen dat je goed hooi hebt en je gras uit paardengras bestaat ivm met de PPID
Een smid die geduld heeft met ouwetjes en probleem oplossend denkt als ze een been niet meer zo hoog kunnen optillen.

En soms is een bak wel handig als er 1 moet stappen ivm??? dan is het fijner daar te lopen dan op de track tussen de rest.
En dan noem het gewoon grote zandpaddock ipv rijbak

Ik zou zeker een keer gaan kijken in Uddel bij de wildtshof hoe daar alles geregeld is of Soest.
En dan vooral management oude paarden

En alle mensen die eigenlijk geen geld willen uitgeven aan hun oude paard laat hem/haar dan inslapen, oude paarden verzorgen kost vaak iets meer dan een gewone pensionstalling.


Dat vind ik ook nogal kort door de bocht. Mijn paard staat op pensioen maar voelt zich nog prima in zijn vel. Hij is erg gelukkig gewoon op de weide met vriendjes en een stal waar hij altijd in kan als hij wil. Ik heb niet de middelen om hier evenveel geld als aan een gewone pensionstalling uit te geven maar om mijn paard dan ineens maar te laten inslapen? Hij staat nu prima en het kost mij gelukkig niet zoveel als gewone pensionstalling waardoor hij lekker kan genieten van zijn pensioen! Uiteraard zijn de faciliteiten beperkt maar goed, daar heb ik geen problemen mee. Mijn paard wordt prima verzorgd en is happy.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 10:52

Charaz schreef:
Wellicht ben ik de enige die niet zo enthousiast is, 1,5 km aan track is niet zo heel lang, hoeveel weiland heb je?


de track is oneindig natuurlijk, het 1500 meter lengte, maar ze kunnen rond blijven rennen zover ze willen, doordat de track uit twee lange zijdes en 6 korte zijdes bestaat. de weide, is bijzaak in deze....1.3 hectare, de paarden die op de weide mogen kunnen hier in het zomerseizoen een aantal uren per dag grazen, maar de hoofdzaak zijn de tracks, de schuilstal de zandgebieden en verharding om ze in beweging te houden. maar zoveel mensen zoveel meningen, ik ben van mening dat het belangrijkste is de paarden in beweging te houden, zou je ze alleen op de weide zetten worden er niet zoveel km afgelegd

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:09

Hoeveel dieren ben je van plan op dit stuk te plaatsen, want dat maakt nogal uit. En hoe breed zijn je paden?

Hoe moet ik me een doorloopstal voorstellen? Is er een stuk track overdekt of is het wel echt losse schuilstal? En ligt daar een dikke laag bodembedekking in of moeten ze het doen met rubber matten, zand of zelfs gewoon beton.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Anoniem

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:14

Het probleem met paardenrusthuizen is dat een oud paard niet minder kost dan een jong paard. En de meeste mensen hebben geen 250 euro (of meer) over voor een oud paard waar niet meer op gereden kan worden.

Ik zou dus eerst eens goed gaan uitzoeken of er wel voldoende klanten zijn in je regio en of er bereidheid is tot het betalen van een dergelijk bedrag voor een oud paard.
In de randstad zal dit namelijk makkelijker zijn dan in een regio waar veel grond is en veel mensen zo'n oud paard gewoon ergens op een weitje kunnen zetten bij vrienden of familie.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:16

Izzy19 waarschijnlijk heeft jouw paard (nog) geen problemen(gelukkig) maar het gemiddelde pensioenpaard heeft extra aandacht nodig wat gewoon extra geld kost.

En ik zag toch wel aardig berichtjes dat het niet veel mag kosten en eerlijk gezegd vind ik dat tav het paard een beetje kort door de bocht.
Maar goed gaan we wel erg off-topic

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:32

janedoe12 schreef:
Charaz schreef:
Wellicht ben ik de enige die niet zo enthousiast is, 1,5 km aan track is niet zo heel lang, hoeveel weiland heb je?


de track is oneindig natuurlijk, het 1500 meter lengte, maar ze kunnen rond blijven rennen zover ze willen, doordat de track uit twee lange zijdes en 6 korte zijdes bestaat. de weide, is bijzaak in deze....1.3 hectare, de paarden die op de weide mogen kunnen hier in het zomerseizoen een aantal uren per dag grazen, maar de hoofdzaak zijn de tracks, de schuilstal de zandgebieden en verharding om ze in beweging te houden. maar zoveel mensen zoveel meningen, ik ben van mening dat het belangrijkste is de paarden in beweging te houden, zou je ze alleen op de weide zetten worden er niet zoveel km afgelegd



Ik weet niet hoeveel paarden je wilt houden maar ben bang dat 1,3 hectare niet genoeg is. En waarom wil je de paarden die op de wei mogen maar een paar uur in de zomer op de weide zetten?

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:46

Het is maar de vraag of de ouwetjes wel op gewicht blijven met veel beweging en beperkte weidegang. Vooral in het winterseizoen is dat wel een punt van aandacht. Het gebit wordt slechter en de darmen nemen de voedingsstoffen ook minder goed op.
’s Zomers met 24/7 op de weide hou ik mijn oude paard (30 jaar nu) goed op gewicht. Ik moet wel vanaf augustus gaan opletten en evt. gaan bijvoeren dat hij niet te schraal wordt en hij goed op gewicht de winter in gaat.
’s Winters heb ik hem 's nachts op stal en overdag een paar uur buiten. En dan moet ik er iedere dag flink aan voeren en dan kan ik hem net aan op gewicht houden. En ik hou hem dan ook nog lekker warm onder een deken.
(Hij heeft PPID en krijgt daar medicatie voor.)

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:48

Voor mij persoonlijk is het antwoord op je vraag een dikke vette ja ! :D
Maar dit komt 1. omdat er hier in belgie haast geen enkele zulke plek te vinden is en 2. ik een ex-hb'er staan heb die dus heel goed zou gedijen op zo'n soort pensioenplek.
Ik hou ze hier nu ook op heel beperkt gras, maar een PP zou ideaal zijn voor haar.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:51

Prijs zal alles bepalend zijn. In Groningen liggen de prijzen laag en zal je onder de standaard pensionprijs moeten blijven wil je locale klandizie krijgen. Max 150 allin denk ik. Klanten van elders willen vast meer betalen, die zijn dat gewend, maar zijn weer lastiger te vangen.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:54

rumay schreef:
En ik zag toch wel aardig berichtjes dat het niet veel mag kosten en eerlijk gezegd vind ik dat tav het paard een beetje kort door de bocht.
Maar goed gaan we wel erg off-topic



Ik denk dat je dit verkeerd leest.

Waarom zou ik veel geld uitgeven voor voorzieningen die ik evt zelf ook kan vinden dichterbij, voor dezelfde prijs of zelfs al op mn huidige plek heb.

Het is niet alleen de prijs, het is het totaal plaatje. Voor deze prijs kan je in veel regio's stallingen vinden die hetzelfde kunnen bieden. Alleen staat er geen rusthuis voor.

Black is the colour of my true love's hair

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:33

Onali omdat veel oude paardeneigenaren alles uit handen geven omdat ze er geen tijd voor hebben/willen vrij maken om 1001 redenen.
Ga maar eens in een paardenrusthuis kijken hoeveel eigenaren daadwerkelijk komen op regelmatige basis.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:06

Op mijn pensionstalling staan ook veel oude paarden.Het is volpension,je hoeft zelf dus niets te doen en niet te komen als je niet wilt. Maar de pensionprijs is net zo hoog als voor een jong paard.Vaak is dat toch het punt,dat iemand zijn bejaarde paard een mooie oude dag wil geven,maar er minder geld voor beschikbaar heeft.Dus ik denk dat er wel behoefte aan is, mits het heel betaalbaar is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 115 bezoekers