is er behoefte aan paardenrusthuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:08

janedoe12 schreef:
Charaz schreef:
Wellicht ben ik de enige die niet zo enthousiast is, 1,5 km aan track is niet zo heel lang, hoeveel weiland heb je?


de track is oneindig natuurlijk, het 1500 meter lengte, maar ze kunnen rond blijven rennen zover ze willen, doordat de track uit twee lange zijdes en 6 korte zijdes bestaat. de weide, is bijzaak in deze....1.3 hectare, de paarden die op de weide mogen kunnen hier in het zomerseizoen een aantal uren per dag grazen, maar de hoofdzaak zijn de tracks, de schuilstal de zandgebieden en verharding om ze in beweging te houden. maar zoveel mensen zoveel meningen, ik ben van mening dat het belangrijkste is de paarden in beweging te houden, zou je ze alleen op de weide zetten worden er niet zoveel km afgelegd


Nouja oneindig zou ik het niet noemen, vol is vol natuurlijk. 1,3 hectare is niet zo heel veel en als de tanden slechter worden hebben ze vaak echt de zomerperiode en het gras nodig om lekker op gewicht te komen, met hooi red je dat niet.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 13:14

Roodvos schreef:
Het is maar de vraag of de ouwetjes wel op gewicht blijven met veel beweging en beperkte weidegang. Vooral in het winterseizoen is dat wel een punt van aandacht. Het gebit wordt slechter en de darmen nemen de voedingsstoffen ook minder goed op.
’s Zomers met 24/7 op de weide hou ik mijn oude paard (30 jaar nu) goed op gewicht. Ik moet wel vanaf augustus gaan opletten en evt. gaan bijvoeren dat hij niet te schraal wordt en hij goed op gewicht de winter in gaat.
’s Winters heb ik hem 's nachts op stal en overdag een paar uur buiten. En dan moet ik er iedere dag flink aan voeren en dan kan ik hem net aan op gewicht houden. En ik hou hem dan ook nog lekker warm onder een deken.
(Hij heeft PPID en krijgt daar medicatie voor.)


dat is zeker een punt, maar, zou jij je paard in pension zetten, en zou vragen of ze hem 2 keer per dag apart willen zetten om flink bij te voeren, dagelijks zijn medicatie geven en de deken op en af wanneer nodig, zul op veel plaatsen sorry dat doen we niet krijgen....omdat hier te veel werk in zit

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:19

Met slechte tanden is het toch voornamelijk een kwestie van correct bijvoeren. Gras nodig hebben om niet broodmager te zijn komt gewoon neer op niet passend ruwvoer.

Oude paarden hebben vaak een verhoogde eiwitbehoefte en moeten juist het jonger geoogste hooi hebben, bij slechte tanden gehakseld en soms gewoon bijgevuld met (veel) bietenpulp, zemelen en luzerne. Moet het dier meer eiwitten, dan in de (gewichts!)verhouding 1:1:1. Moet het dier meer energie, dan 3 bietenpulp, 2 zemelen, 1 luzerne. En van dat mengsel (voordat het geweekt is) mogen ze dan 1.5kg/100kg lichaamsgewicht krijgen. En als hij echt geen langere vezels meer kan kauwen, met gemalen grasbrok erdoor. Daarnaast uiteraard ook nog een goede mineralenbrok en zo nodig ook olie (tot 100ml/100kg lichaamsgewicht).

En zo zijn er meer trucjes.

1.5km track vind ik overigens ook niet bijzonder veel, hoewel het een mooi stukje is. Al hangt het er ontzettend vanaf hoe breed de track is. Onze track is overal minimaal 4 meter breed en het langste pad is 5.5m breed, dat geeft veel meer ruimte dan 1 stuk 4m breed en de rest (maximaal) 2m breed.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 13:29

Mizora schreef:
Hoeveel dieren ben je van plan op dit stuk te plaatsen, want dat maakt nogal uit. En hoe breed zijn je paden?

Hoe moet ik me een doorloopstal voorstellen? Is er een stuk track overdekt of is het wel echt losse schuilstal? En ligt daar een dikke laag bodembedekking in of moeten ze het doen met rubber matten, zand of zelfs gewoon beton.


dat zal de tijd moeten uitwijzen, we beginnen met 3 eigen paarden en zullen daar langzaam meer aan toe voegen, de paden varieren van 4 tot 7 meter en zullen niet recht zijn, de doorloopstal is een grote af te sluiten schuur waarvan de grote deuren de meeste tijd open zullen staan voor en achter, bij noodweer zal de achterkant dicht gaan. het stalgedeelte is is 9 bij 23 meter dan is er 6 bij 23 over waarin de mensenvoorzieningen (toilet,kantine,kastenruimte) en de 4 boxen, poetsplaats en wasplaats zijn. in de doorloopstal ligt een betonvloer, in een aantal hoeken strooi ik bodembedekking rondom de schuur wisselen verharding en zand elkaar af

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:32


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:39

Ok. Duidelijk, dus ongeveer een derde van je land wordt straks track (1500*5= 7500m2 = 0.75ha. 0.75+1.3 = 2ha).

Let erop dat je qua schuilstal zo'n 8m2 per paard aan bodembedekking nodig heb voor goede dierenwelzijn, zeker bij die oudere dieren, meer is beter. Bij voorkeur echt een dikke laag, ik reken zelf met 10kg strooisel per m2, dat bevalt over het algemeen het beste. Bij vlas ligt hier het gebruik rond de 10kg per 150kg paard (de shetten samen 1 pak per week, de d-pony 1.5 pak per week, de reus 2.5 pak per week). Een dikke laag blijft over het algemeen langer goed (dus lager verbruik) dan een dunne laag, het is alleen duurder om te starten.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:46

janedoe12 schreef:
Roodvos schreef:
Het is maar de vraag of de ouwetjes wel op gewicht blijven met veel beweging en beperkte weidegang. Vooral in het winterseizoen is dat wel een punt van aandacht. Het gebit wordt slechter en de darmen nemen de voedingsstoffen ook minder goed op.
’s Zomers met 24/7 op de weide hou ik mijn oude paard (30 jaar nu) goed op gewicht. Ik moet wel vanaf augustus gaan opletten en evt. gaan bijvoeren dat hij niet te schraal wordt en hij goed op gewicht de winter in gaat.
’s Winters heb ik hem 's nachts op stal en overdag een paar uur buiten. En dan moet ik er iedere dag flink aan voeren en dan kan ik hem net aan op gewicht houden. En ik hou hem dan ook nog lekker warm onder een deken.
(Hij heeft PPID en krijgt daar medicatie voor.)


dat is zeker een punt, maar, zou jij je paard in pension zetten, en zou vragen of ze hem 2 keer per dag apart willen zetten om flink bij te voeren, dagelijks zijn medicatie geven en de deken op en af wanneer nodig, zul op veel plaatsen sorry dat doen we niet krijgen....omdat hier te veel werk in zit

Ja, dat zou ik vragen en als dat niet kan zou ik hem daar niet neerzetten. Ik ga niet mijn oude paard op plek 1 zetten waar ik dagelijks heen moet voor medicijnen en evt. deken en mijn rijpaard op plek 2 waar ik ook dagelijks heen moet/wil om te rijden enz. Kost veel te veel tijd en brandstof.

En ik ben daarin niet de enige. Heb meerdere mensen in mijn omgeving met deze situatie, en uiteindelijk hebben ze er allemaal voor gekozen het gepensioneerde paard maar weer op de stal te zetten waar het rijpaard ook staat. De extra kosten die dat meebrengt wegen op tegen het gemak en de tijdswinst.

In mijn geval heb ik de bejaarde heer 's zomers in pension, omdat ik niet genoeg gras bij huis heb. Bovendien kan hij dan lekker in de groep lopen, waar ik thuis niet de mogelijkheden voor heb. Hij staat dan in pension op de stal waar mijn rijpaard ook staat. Ik moet zelf zorgen voor zijn medicatie, regen-/vliegendeken, hoefsmid enz. En daarom staat hij ook op de plek waar mijn rijpaard staat, want daar ben ik toch, en kan ik makkelijk even naar hem toe lopen of fietsen.
's Winters heb ik hem thuis, en kan ik hem naar behoefte op stal houden of buiten zetten en gemakkelijk even deken wisselen en kan ik naar behoefte (bij)voeren.

Als je dus wel de pensionado's wil maar niet het daarbij horende extra werk, dan zul je een gewone pensionstalling moeten bieden waar eigenaren zowel hun gepensioneerde als hun jongere dier neer kunnen zetten. Met de faciliteiten die nodig zijn voor beide.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 14:02

roodvos, ik denk dat je me verkeerd begrijpt, op de meeste pensionstallen zullen ze dit extra werk niet willen doen omdat het teveel tijd kost, ik wil dat juist wel bieden, omdat eigenaren vaak niet dagelijks langs kunnen komen, ik ben altijd aanwezig en kan de mensen alles uit handen nemen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:08

janedoe12 schreef:
Mizora schreef:
Hoeveel dieren ben je van plan op dit stuk te plaatsen, want dat maakt nogal uit. En hoe breed zijn je paden?

Hoe moet ik me een doorloopstal voorstellen? Is er een stuk track overdekt of is het wel echt losse schuilstal? En ligt daar een dikke laag bodembedekking in of moeten ze het doen met rubber matten, zand of zelfs gewoon beton.


dat zal de tijd moeten uitwijzen, we beginnen met 3 eigen paarden en zullen daar langzaam meer aan toe voegen, de paden varieren van 4 tot 7 meter en zullen niet recht zijn, de doorloopstal is een grote af te sluiten schuur waarvan de grote deuren de meeste tijd open zullen staan voor en achter, bij noodweer zal de achterkant dicht gaan. het stalgedeelte is is 9 bij 23 meter dan is er 6 bij 23 over waarin de mensenvoorzieningen (toilet,kantine,kastenruimte) en de 4 boxen, poetsplaats en wasplaats zijn. in de doorloopstal ligt een betonvloer, in een aantal hoeken strooi ik bodembedekking rondom de schuur wisselen verharding en zand elkaar af

Als deuren aan 2 kanten openstaan dan gaat het flink tochten.En dat is heel slecht voor paarden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:09

Voor oudjes maak je de boxen best extra groot. Zelfs als het noodboxen zijn, want anders heb je kans dat ze erg stijf zijn.
Je denkt er best vooraf ook eens op na hoe je kan voorkomen dat mensen plots stoppen met betalen en je hun ouden paard 'schenken'.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:12

ik heb hier (een deel van) mijn afstudeerscriptie aan gewijd :D

Er is veel behoefte aan dit soort plekken, maar wel met hele specifieke eisen. Er wordt tot nu toe al goed meegedacht in het topic, maar (veel) individuele stalling blijkt toch vaak noodzakelijk voor een rusthuis.

Je kunt me altijd pb'en mocht je vragen hebben.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:13

anjali schreef:
janedoe12 schreef:
dat zal de tijd moeten uitwijzen, we beginnen met 3 eigen paarden en zullen daar langzaam meer aan toe voegen, de paden varieren van 4 tot 7 meter en zullen niet recht zijn, de doorloopstal is een grote af te sluiten schuur waarvan de grote deuren de meeste tijd open zullen staan voor en achter, bij noodweer zal de achterkant dicht gaan. het stalgedeelte is is 9 bij 23 meter dan is er 6 bij 23 over waarin de mensenvoorzieningen (toilet,kantine,kastenruimte) en de 4 boxen, poetsplaats en wasplaats zijn. in de doorloopstal ligt een betonvloer, in een aantal hoeken strooi ik bodembedekking rondom de schuur wisselen verharding en zand elkaar af

Als deuren aan 2 kanten openstaan dan gaat het flink tochten.En dat is heel slecht voor paarden.


Daar zijn tochtgordijnen voor. Dat moet je ze wel even aanleren, maar scheelt enorm, ook tegen het vliegende ongedierte (bij goed uitmesten).

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/t ... per-m.html

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 14:23

RyanneZarita schreef:
ik heb hier (een deel van) mijn afstudeerscriptie aan gewijd :D

Er is veel behoefte aan dit soort plekken, maar wel met hele specifieke eisen. Er wordt tot nu toe al goed meegedacht in het topic, maar (veel) individuele stalling blijkt toch vaak noodzakelijk voor een rusthuis.

Je kunt me altijd pb'en mocht je vragen hebben.


dank je, er wordt idd flink meegedacht dat er behoefte aan is merk ik ook steeds meer, een fatsoenlijke pensionstalling is amper te vinden, zeker voor oudere / geblesserde dieren , of dieren met speciale behoeftes.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:31

rumay schreef:
Izzy19 waarschijnlijk heeft jouw paard (nog) geen problemen(gelukkig) maar het gemiddelde pensioenpaard heeft extra aandacht nodig wat gewoon extra geld kost.

En ik zag toch wel aardig berichtjes dat het niet veel mag kosten en eerlijk gezegd vind ik dat tav het paard een beetje kort door de bocht.
Maar goed gaan we wel erg off-topic


Dat is misschien wel kort door de bocht maar zeker de realiteit. Mensen zijn over het algemeen niet bereid veel geld voor een pensionado neer te leggen.

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:35

Mijn ene paard staat bij een rusthuis.
Er staat een schuur van ongeveer 300m2 oppervlakte met daaraan een weiland van 20(!) hectare grond.
De paarden kunnen dus altijd zelf kiezen of ze naar binnen of buiten willen.
In de schuur is ruim gestrooid met stro en er staan verschillende balen hooi verspreid in de schuur.
Op het weiland is altijd gras door de grote oppervlakte.

Er zijn 6 boxen waarin ze paarden tijdelijk kunnen zetten als de hoefsmid komt, of als er een DA bezoek is.

Kosten hiervan zijn 110 euro per maand, op basis van 'volpension'. Dit houdt in: Je paard wordt bijgevoerd met slobber als de tanden niet meer goed werk doen, eventueel dekens wisselen en bekapping.
Je hoeft dus niet elke dag te komen. De eigenaren sturen wel wekelijks een fotootje sowieso.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:00

Dat paarden op een track meer lopen als op een wei ben ik het niet mee eens,ligt er aan hoe je de wei in richt en hoeveel ruimte ze hebben.Bij mij hebben de oudjes toch veel beweging.Water staat heel ergens anders als de stal,in de winter voer ik het hooi ook ergens anders.Ze trekken echt door de wei heen en door de dag zie je ze op diverse plaatsen staan. Oude paarden doen het op gras erg goed ,de oudjes die in de winter wat invallen zie je bij komen als de grote grasweien weer open gaan.Ik houd ze ook zo lang mogelijk op de grote wei .In het vroege voorjaar gaat de grote wei twee maanden dicht voor te bemesten en wat bij te groeien.Dan gaan ze bij mij op de winterpadock dat is ongv 1 1/2 ha.Dan is het zeker voor de oudjes met tandproblemen stevig bijvoeren op het hooi wat er 24/7 de hele dag is doen die het niet goed genoeg en vallen af terwijl de jongste het alleen op het hooi al goed doen.Dus dan voer ik 3x pd de bieten pulp met hun musli en wat ze nog meer nodig hebben.

wat ook wel is wat ik ook al heb gehad,het achter laten van oude paarden.Niet meer betalen en nergens meer op reageren.Eentje is er gebleven en uiteindelijk overleden,een ander kon gelukkig met een pensionklant mee die zelf een huis met grond had gekocht als gezelschapspony.Maar dat is wel iets waar je ook rekening mee moet houden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:07

@ beatje : Klinkt als een fijne plek voor de oudjes !

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:18

Beatje Dit klinkt echt als een hele fijne plek ! Waar is dat als ik vragen mag ? :o

Matheno klinkt ook top ! Wat een ruimte ! En voor weinig geld :wow:
Waar is dit rusthuis ?

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:40

Pandora2 schreef:
Beatje Dit klinkt echt als een hele fijne plek ! Waar is dat als ik vragen mag ? :o

Matheno klinkt ook top ! Wat een ruimte ! En voor weinig geld :wow:
Waar is dit rusthuis ?


In Spanga, een gehuchtje tussen Kuinre en Wolvega.
Er staan paarden vanuit de hele Benelux, ook blessure paarden die bijvoorbeeld een jaar voor revalidatie staan.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: is er behoefte aan paardenrusthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:49

Dat is zeker een fijne plek, we zijn jaren buren van hen geweest!

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:14

Matheno schreef:
Pandora2 schreef:
Beatje Dit klinkt echt als een hele fijne plek ! Waar is dat als ik vragen mag ? :o

Matheno klinkt ook top ! Wat een ruimte ! En voor weinig geld :wow:
Waar is dit rusthuis ?


In Spanga, een gehuchtje tussen Kuinre en Wolvega.
Er staan paarden vanuit de hele Benelux, ook blessure paarden die bijvoorbeeld een jaar voor revalidatie staan.


Is een heel eind weg voor mij, maar klinkt echt als een paradijs 8-)

Ik wil ook zo'n buren :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, GrapeshotBot, IASCrawler, karinmanon, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers