Paard thuis of op pension? Helppp !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kozaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-07-18

Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 13:08

Hallo allemaaal!!
Ik zit echt in dubio en kom er niet uit, jullie meningen en hulp zou heel fijn zijn *\o/*
Ik heb een haflinger van 158 barok type en een falabella van 60 cm groot!
Deze staan al 8 jaar in pension.
In de winter op stal en 4 uur per dag op een zand paddockje.
In de zomer 24 uur per dag op de wei.
Nu heb ik een groot probleem...
De stalling huur is met 1/3 deel omhoog gegaan. Dat scheelt nu dus voor mij 150 euro in de maand en het word mij echt te duur! Ik ben op zoek geweest naar een andere stal maar niemand kan mijn mini pony stallen ivm omheining waar ze onderdoor ontsnapt :j
Nu zit ik er over te denken om ze bij ons in de achtertuin te stallen wij wonen in een dorp. Achter onze tuin is akkerland. We hebben wel directe buren... maar de afscheiding is een hoge haag
We hebben achter in de tuin een kapschuur van 6x4m https://www.stange-elburg.nl/product/kapschuur-inpandige-schuur-670x430cm/ daar zouden wij een zandpaddock aan vast kunnen maken van 10x20 en alles paard proef kunnen maken. Hier zouden ze dus heel de winter moeten staan. Dit is al de helft van heel onze tuin! We wonen naast het bos dus dat betekend dat ze dagelijks mee kunnen. Waar ze nu staan kunnen we ook niet naar bos en strand. Rijbak gebruiken wij niet.
We hebben kennisjes een weg verder wonen met paarden. Daar mogen we ze in het voorjaar op de wei zetten van april mei tot okt nov. Ook kunnen we daar hooi en vlas halen. En onze mest brengen. Helaas hebben hun geen stallen vrij...

We zaten ook te denken aan stank overlast.. we zitten heel dicht op onze buren... we denken als ze er alleen de winter staan dat het wel mee zal vallen als je het heel goed bijhoud. We hebben een ruime achterom langs de garage dus ik kan wel makkelijk naar buiten met ze.

Nu is mijn vraag doe ik hier goed aan ?? Ik heb al wat topics gelezen over paddockmaten dat het minimaal 20x40 moet zijn en dat ze moeten kunnen galloperen. Dat kan hier dus niet echt.. maar waar ze nu staan helemaal niet... daar is het nog veel kleiner en staan ze meerendeels binnen. En is er ook geen longeer of losgooibak...
Voordat ik de gemeente en de buren ga vragen wil ik eerst weten wat jullie hiervan vinden :) alvast bedankt <3

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:13

Ik denk dat in de winter een paddock van 10x20 fijner is als een stal ;)

Als je ze idd in de zomer 24/7 op een weide kan zetten moet dat naar mijn mening goed te doen zijn!

Hier2 shetlanders aan huis maar heb nog nooit geklaag gehad van de buren ivm met stank. Gewoon goed onderhouden elke dag

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:16

Hoe groot is het stuk waar ze zouden staan?
Wat doe je met de mest?
Plaats voor hooiopslag en stro of andere bdembedekking?

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:23

Lezen is ook een kunst.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:33

Denk dat je topic beter past op VSW verzorging stalling en weide. Heb even getemd.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:33

Ze krijgen dan dus in de winter een paddock met schuilstal? Dat lijkt mij op zich prima voldoen, vooral als ze nu in de winter ook niet groter staan. Enige wat je dan nodig hebt is een plek voor hooiopslag en je mest kunnen afvoeren. Als je dat kan organiseren en je krijgt toestemming van de Gemeente, waarom niet?
Met 2 paarden is het wel zo, dat als je er een keer eentje alleen mee neemt (om wat voor reden dan ook) dat de ander dus echt alleen achter blijft, waar ze op een pensionstal vaak nog wel ergens zicht hebben op een paard hebben ze dat thuis waarschijnlijk niet. Kunnen je paarden daarmee omgaan? Anders zou je moeten nadenken of er nog een derde kleintje bijpast ;)
En heb je een oplossing voor als je eens wat langer weggaat? Dat iemand de verzorging op zich neemt?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:40

Ideaal is anders maar ten opzichte van de stal waar ze nu staan lijkt het mij fijner.
Vooral omdat het alleen voor de wintermaanden is.

Wel moet je zorgen dat de drainage echt goed is zodat er echt geen plassen in staan, in een grote paddock vind ik een plas erin niet zo n ramp maar als het stuk zo klein is moeten ze wel echt een droge paddock hebben.

Het bos naast je huis is ook wel echt heel fijn zeker als je geen bakruiter bent!

Wat misschien wel fijn is voor je pony s is dat een deel van je overkapping nog dicht gemaakt word zodat ze wat meer uit de wind kunnen staan.

Heb je wel plek om wat hooi en mest op te kunnen slaan?
Zodat je het niet elke dag hoeft te halen.

Kwa stankoverlast valt het in de winter nog mee denk ik maar in de zomer moet je het echt niet willen als je zo dicht op je buren woont ook niet kwa vliegen etc.

Doe goed navraag bij de gemeente!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:54

Gemeente weet het vaak ook niet hoor.

Voor de wet vallen paarden onder de huisdieren en zolang je aan de apv voldoet (dus geen overlast veroorzaken) mag je die dus ook thuis houden.

Woon je in het buitengebied (volgens bestemming gemeente) of binnen de bebouwde kom/stadsgrens?

Gemeente zou ik me niet zo druk over maken daar heb je geen last van totdat de buren gaan klagen. Het zijn dus de buren waarmee je in gesprek moet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:54

Gewoon proberen, als het niet bevalt na een jaar of wat zoek je wat anders wat wel betaalbaar of te doen is. Of koop je er een fala bij en zet alleen de haf op pension. Wel even de buren informeren, wat aan gedoe erover heb je niets. Als je de mest elke dag opruimt stinkt het niet. Het is al super dat je die kwijt kun dicht in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:57

Floortz schreef:
Gewoon proberen, als het niet bevalt na een jaar of wat zoek je wat anders wat wel betaalbaar of te doen is. Of koop je er een fala bij en zet alleen de haf op pension. Wel even de buren informeren, wat aan gedoe erover heb je niets. Als je de mest elke dag opruimt stinkt het niet. Het is al super dat je die kwijt kun dicht in de buurt.

Hangt er vanaf waar je de mest naartoe opruimt........ een mesthoop aan de rand van je paddock stinkt net zo erg als losse hopen in je paddock.

@ts: vergis je ook niet wat het kost om paarden aan huis te hebben. De voorzieningen en het onderhoud aan hekwerk en padddock kunnen aardig oplopen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:27

Ik denk dat je niet echt goedkoper uit bent als je ze aan huis zet. Wel veel leuker natuurlijk,want je hebt ze altijd bij je.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:30

Nog iets: uit wat voor planten bestaat de haag die jouw grondstuk omheint?Want veel tuinplanten zijn zeer giftig voor paarden!

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:44

anjali schreef:
Ik denk dat je niet echt goedkoper uit bent als je ze aan huis zet. Wel veel leuker natuurlijk,want je hebt ze altijd bij je.


Ts is 1/3 meer gaan betalen dat is 150 euro.
Betekend dat de stallingsprijs nu 450 euro is, dan is ze echt wel veeel voordeliger uit als ze ze aan huis neemt hoor!
Dat eten ze echt niet op

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:51

indien je voldoende opslag hebt voor ruwvoer of halen wat je nodig hebt en de mest ook regelmatig af zou kunnen voeren zou ik zeker de paarden naar huis verplaatsen (even met de buren overleggen wat zij ervan zouden vinden. Realiseer je wel de extra verplichtingen ten opzichte van je paarden. Maar ik zou ervoor kiezen ook al zou je niet voordeliger uit zijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:53

Ik denk zelf dat het te klein is, ik heb 200 vierkante meter verhard wat ik bij echt nat weer als enige stukje heb en ik merk dat ze dat na een paar dagen enorm beu zijn.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:58

Azmay schreef:
Ik denk zelf dat het te klein is, ik heb 200 vierkante meter verhard wat ik bij echt nat weer als enige stukje heb en ik merk dat ze dat na een paar dagen enorm beu zijn.


Het is niet groot idd maar anders staan ze in de winter 20 uur op stal en 4 uur op een nog kleinere paddock schreef ts.
Dan is de paddock met schuilstal in haar tuin beter als 20 uur in een stal

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:21

rayoow schreef:
Azmay schreef:
Ik denk zelf dat het te klein is, ik heb 200 vierkante meter verhard wat ik bij echt nat weer als enige stukje heb en ik merk dat ze dat na een paar dagen enorm beu zijn.


Het is niet groot idd maar anders staan ze in de winter 20 uur op stal en 4 uur op een nog kleinere paddock schreef ts.
Dan is de paddock met schuilstal in haar tuin beter als 20 uur in een stal


Dat het ene minder erg is dan het ander maakt het toch niet meteen ok?
Ik zou geen van beide opties kiezen.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:41

Kan je s' morgens en s'avonds de paarden niet naar het weiland van je kennis brengen en ophalen in de zomer en dan bij jullie thuis op stal.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:16

Azmay schreef:
Dat het ene minder erg is dan het ander maakt het toch niet meteen ok?
Ik zou geen van beide opties kiezen.


Welke optie zou jij dan kiezen?
Ik vind het ook erg klein, zie het als een wat luxe stal met buitenlucht :D
Ts kan wel zo vaak als ze thuis is iets met de paarden gaan doen, en dan is het denk ik wel een verbetering met wat ze nu heeft.
Uiteraard zou het fijn zijn als ze dan blijft zoeken naar verbetering (weitje bijkopen of zoiets?) maar voor nu is het misschien een optie ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:26

Nikass schreef:
Azmay schreef:
Dat het ene minder erg is dan het ander maakt het toch niet meteen ok?
Ik zou geen van beide opties kiezen.


Welke optie zou jij dan kiezen?
Ik vind het ook erg klein, zie het als een wat luxe stal met buitenlucht :D
Ts kan wel zo vaak als ze thuis is iets met de paarden gaan doen, en dan is het denk ik wel een verbetering met wat ze nu heeft.
Uiteraard zou het fijn zijn als ze dan blijft zoeken naar verbetering (weitje bijkopen of zoiets?) maar voor nu is het misschien een optie ;)

Dat zeg ik, geen van beide.
Aan huis een stuk meer grond regelen (dubbel lijkt me ook krap) of anders gewoon een geschikte andere stal zoeken.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:59

Ik vroeg niet welke optie je nĂ­et zou kiezen ;)
Ik neem zomaar aan dat de perfecte stal niet op dit moment beschikbaar is, anders had ts daar vast voor gekozen. Als ts aan huis ziet als een permanente oplossing, tja dat vind ik ook geen goed plan. Maar voor nu een tijdelijke verbetering zou denk ik wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:00

Ik verplaats dit topic van Wie, wat, waar? Naar Verzorging, stalling en weide. Daar past het beter.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:17

Kan heel goed hoor.
Wanneer je geen stankoverlast veroorzaakt hebben de buren niets te klagen.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:31

Paarden aan huis is superleuk maar euh, je oppervlakte is echt wel erg klein. Wordt dat niet 1 blub in de winter dan? Mss die oppervlakte beter beklinkeren?
En heb je ruimte voor de opslag van voordroog of hooi want dat neemt ook nog eens aardig wat plek in? Evenzo de mesthoop.
Veel succes!!

Kozaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-07-18

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 09:51

Wauwww super bedankt voor jullie super reacties!!
De mest zou ik dan iedere dag weg brengen. Is 5 min lopen met de kruiwagen dus dat is te doen!
Een andere geschikte stalling is er dus gewoon niet. Ja er zijn er genoeg waar ze heel de winter binnen staan in een box van 3x3 dat wil ik gewoon niet! Er is niemand in de buurt hier waar een paard zo veel ruimte heeft in de winter helaas..
We zouden dan evt. Drainage buizen willen leggen en dan deels tegels of stelconplaten en deels rivierzand!
De omheining willen we van kastantje hout maken. Lekker stevig en kunnen ze ook niet bij de haag!
Achter de schuur willen we nog een afdakje maken om het hooi in op te slaan. De linkerkant van de schuur willen we ook nog dicht maken en dan zijn we wel een eindje. Nog een beetje leuk inrichten voor ze !
Ik werk maar halve dagen en begin pas om 10 uur dus ik ben veel thuis dus aandacht komen ze zeker niet te kort. Als ik met de haf naar buiten ga dan gaat de pony niet altijd mee dan blijft hij rustig staan gelukkig. Toch nog even de gemeente gevraagd en het is geen probleem. Zolang je het maar goed onderhoud en goed schoon houd! We wonnen binnen de bebouwde kom. We gaan nog eens goed nadenken en hoop dat we er toch snel uit zijn.. want het is echt niet te doen met deze kosten