Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 20:02

We zijn bezig met de inrichting van onze nieuwe groepshuisvesting . Voor ons een nieuw concept waardoor we ook alles opnieuw aan het bekijken zijn.

Zo ook de manier van water geven aan paarden. Gelezen dat baldrinkbakken het beste in de buurt komen van een zo natuurlijke mogelijke manier van drinken.

Zie:

https://www.patura.com/App/WebObjects/X ... -bals.html

https://www.nedlandic.nl/vorstvrije-dri ... 45954.html

Als ik er echter zo naar kijk heb ik mijn vraagtekens qua veiligheid. Wie heeft er ervaringen?

Of andere tips uiteraard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:10

Bij ons op stal hebben ze zo'n systeem. Aan twee kanten een bal. Echt ideaal! Komt geen troep in het water, bevriest niet en paarden hebben het zo door.

Waar twijfel je over qua veiligheid?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:14

Ja, heb ik ervaring mee. Ik vond het op zich prettige bakken, qua veiligheid eigenlijk nooit iets raars meegemaakt.
Ze kunnen overigens wel bevriezen; als een paard een mond vol water heeft en dan over de bal knoeit, komt het water op het contactpunt tussen bal en bak. Daar bevriest het. Onze pony’s wisten prima hoe ze daar mee om moesten gaan: hoef op de bal planten en beuken. De bal kon daar goed tegen, geen deuken gezien :)

Het schoonmaken was wel een dingetje. Geloof dat onze stalhoudster dat één of twee keer per jaar deed. Vooral het terugdoen van het afsluitrubber is een uitdaging in je eentje, dus dat deden we altijd met twee of drie mensen. Die variant van haar is denk ik al wel een jaar of 15-20 oud, dus wellicht zijn de nieuwe varianten daar verbeterd.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:19

Wij hebben ze ook op stal (met 2 ballen). Nog nooit iets geks qua veiligheid meegemaakt. Ook bevriezen hebben we nog geen last van gehad in de laatste 2 jaar, ook niet met de ijskoude oostenwind.

Meeste paarden hebben hem heel snel door, andere doen er een dagje langer over.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:22

Met de 2e heb ik ervaring en vond het een geweldige drinkbak. Paarden hadden het snel door en vonden het geweldig om de bal omhoog te laten springen (met bijbehorende spetters). Mijn paard drukte de bal met de voet omlaag met vorst maar gevaarlijk was het zeker niet.
Uiteraard weten we allemaal dat sommige paarden nog een beenbreuk weten te halen bij het spelen met een vlinder, maar in principe is het een veilig en goed ontwerp.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 20:33

Precies de twee berichten over paarden die er met hun voet in gaan, dat is dus waar ik bang voor was :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 20:34

Hilary schreef:
Ja, heb ik ervaring mee. Ik vond het op zich prettige bakken, qua veiligheid eigenlijk nooit iets raars meegemaakt.
Ze kunnen overigens wel bevriezen; als een paard een mond vol water heeft en dan over de bal knoeit, komt het water op het contactpunt tussen bal en bak. Daar bevriest het. Onze pony’s wisten prima hoe ze daar mee om moesten gaan: hoef op de bal planten en beuken. De bal kon daar goed tegen, geen deuken gezien :)

Het schoonmaken was wel een dingetje. Geloof dat onze stalhoudster dat één of twee keer per jaar deed. Vooral het terugdoen van het afsluitrubber is een uitdaging in je eentje, dus dat deden we altijd met twee of drie mensen. Die variant van haar is denk ik al wel een jaar of 15-20 oud, dus wellicht zijn de nieuwe varianten daar verbeterd.


Bedankt, hier staan wel echt dingen in die ik niet zelf had bedacht!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:44

Wat is hier natuurlijk aan als ik vragen mag?

Waarom niet gewoon een vlotterbak? Als het namelijk goed vriest dan gaat je waterleiding überhaupt ook bevriezen mits je geen circulair systeem hebt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:50

Wat er natuurlijk aan is weet ik ook niet, maar bij -10 was hij niet bevroren in iedergeval.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 21:02

Vlotterbak staat ook op de lijst als optie.

Ik denk dat de drinkhouding( lager) en het steeds die bal moeten wegduwen en dus meer moeite moeten doen om te drinken natuurlijker zal zijn? Maar het stond in het Patura boek dus zal nog even kijken wat de uitleg precies was :)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:07

Hier deze bakken ook bij de paddock. Wij hebben een systeem met 2 ballen voor 6 paarden. De paarden drinken ook bij flinke vorst voldoende vaak om de ballen niet vast te laten vriezen. Mocht er toch een bal vastvriezen wordt de andere dubbel zo vaak gebruikt en blijft daardoor zeker open.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:42

Ik lees even mee, aangezien wij gaan verhuizen en ik wil op de nieuwe plek ook vorstvrije waterbakken oid.
Zon bak met bal zie ik hier niet gebeuren. Idd iets met voeten erin en frustie paarden als het niet zo snel gaat als ze willen.

Had je deze overigens al gezien ruitje?? https://www.heunetz.de/el-frostfree-wat ... ette.html/

Er zijn meer leveranciers die zoiets maken. Maar dit idee sprak mij wel aan.

En mocht ik toch de versimpelde manier willen. Wordt het denk ik zoiets https://www.siepmann.net/Frostsichere_T ... A4nke.html met een vorstvrije kraan.
Die vorstvrije kraan heeft een kennis van me. En die werkt echt altijd hoe hard het ook vriest.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:46

Met zo‘n bal drinkbak kunnen ze juist heel makkelijk drinken omdat ze gewoon hun hele neus in het water kunnen steken.
Voorbeen paarden steken ook hun benen in andere vormen van waterbakken dus daar zag ik geen verschil in. Die van mij stond in een badkuip ook de boel los te bikken.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:49

Hier hebben wij ook zulk soort drinkbakken in de wei staan. Paarden hebben het inderdaad al heel snel door, zeker ook als ze een beetje nieuwsgierig zijn en het juist niet zo moilijk is. De bal is namelijk makkelijk weg te duwen.
Voor zover ik weet hebben we nooit problemen gehad met een paard dat er in vast is komen te zitten. Voordeel is natuurlijk ook dat er veel minder makkelijk vuil in komt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:49

ruitje schreef:
Ik denk dat de drinkhouding( lager) en het steeds die bal moeten wegduwen en dus meer moeite moeten doen om te drinken natuurlijker zal zijn? Maar het stond in het Patura boek dus zal nog even kijken wat de uitleg precies was :)

Maar je wil toch dat een paard net zo weinig mogelijk moeite moet doen om te drinken?
Ik denk dat we af moeten van de (marketing)kreet 'natuurlijk'. Aan de manier dat we paarden houden is helemaal niks natuurlijks aan.
We nemen paarden dingen af tov het natuurlijke, dus moeten we ook gaan compenseren.
Bv. je scheert je paard, je neemt de wintervacht weg -> dan moet je ook zorgen dat hij geen kou gaat hebben door ofwel dekens ofwel een goede beschutte stal.
Qua voeding : we voeren paarden hooi, wat superdroog spul is, dus we nemen vocht weg tov hun natuurlijke voeding -> we moeten zorgen dat ze voldoende drinken. De hype van het drinken ver weg te zetten van het hooi vind ik dus ook absoluut not-done. Want het heeft het effect dat de paarden hun maag vol droog hooi proppen en daarna een hele plens water gaan drinken. Terwijl het logischer zou zijn om regelmatig een slokje water te drinken tijdens het hooi eten.
'Natuurlijk ' is een illusie, maar het is wel belangrijk om je paarden op 1. een gezonde manier te houden, 2. op een voor het paard aangename manier en 3. op een voor jezelf haalbare manier.
Ik merk ook aan onze paarden dat ze niet zo graag uit automatische drinkbakken drinken (komen uit de stal en gaan aan een kuip water drinken).
Dus ik zou gaan voor open vlotterdrinkbakken en bij vorst overgaan op (verwarmde) tonnen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:00

Sclimpre schreef:
Want het heeft het effect dat de paarden hun maag vol droog hooi proppen en daarna een hele plens water gaan drinken.

In de natuur lopen paarden enkele keren per dag naar een drinkplek om daar voldoende te drinken.
Paarden drinken van nature niet af en toe een slokje.

Min paarden drinken ook "veel" ineens.
Ook als ze op de weide staan komen ze allemaal tegelijk drinken om dan te gaan dutten en dan weer de wei in te gaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:13

Brainless schreef:
Sclimpre schreef:
Want het heeft het effect dat de paarden hun maag vol droog hooi proppen en daarna een hele plens water gaan drinken.

In de natuur lopen paarden enkele keren per dag naar een drinkplek om daar voldoende te drinken.
Paarden drinken van nature niet af en toe een slokje.

Min paarden drinken ook "veel" ineens.
Ook als ze op de weide staan komen ze allemaal tegelijk drinken om dan te gaan dutten en dan weer de wei in te gaan.


Dat bedoel ik nu net met 'compenseren'. In de natuur eten paarden geen droog hooi, maar gras, kruiden en planten. Zelfs in de winter als het sap er uit is, is dat nooit zo droog als het hooi wat wij geven. In de natuur krijgen paarden veel vocht binnen van regen, dauw, rijp, etc. En hebben ze nooit zoveel droog eten tegelijk als wij hen aanbieden. Als we anders voeren dan in de natuur moeten we het drinken geven hier ook op aanpassen.
Ook paarden in de wei op gras hebben niet zoveel behoefte aan drinken als een paard wat hooi eet.
Dat is dan weer het voordeel van drinktonnen manueel te vullen, dan valt het op dat paarden in de winter meer drinken dan in de zomer.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 25-11-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:34

Ik ben ook aan het rondkijken voor drinkbakken. Mijn voorkeur gaat uit naar open bakken met een vlotter systeem. Dat lijkt mij het meest natuurlijk, ze drinken dan alsof ze uit een poel drinken op natuurlijke hoogte.

Lijkt mij ook simpel schoonmaken.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:50

Bij ons op stal hebben de paarden ook zo'n soort drinkbak met een bal. Functioneert prima. Afgelopen winter even een keer meegemaakt dat de bal vast gevroren zat omdat die bal nat was. Je beukt er een keer op en het is weer los. Wij hebben idd ook zo'n rond-pomp-systeem zodat het niet bevriest. de meeste paarden hebben binnen een dag in de gaten hoe het werkt, behalve dat blonde ding van mij. Die dus niet. Die heeft een hele tijd uit een cementkuip gedronken en drinkt sinds een week uit de andere drinkbak. En ze staat er pas sinds augustus. Van de week zag ik haar ook met een voorhoef erop beuken, maar er gebeurde niks. Een ander paardje wat net nieuw in de groep is, ging ook volop staan te beuken met een voorhoef. Geen probleem. In de zomer hebben ze nog steeds schoon en fris water. De staleigenaar vindt het een ideaal systeem ( en wij als paardenbaasjes ook hoor).

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:57

Het feit dat er toch best wel wat paarden op de drinkbak staan te beuken, wilt dat niet zeggen dat er naar hun zin te weinig water uitkomt?

'Meer moeite moeten doen' is goed als het om hooi of beweging gaat, maar waar het op water aankomt, wil ik dat mijn paard juist met gemak zoveel water als ze wilt naar binnen krijgt. Drinken is zo belangrijk voor een paard (voor eender welk dier trouwens), daar zou ik niet snel naar een systeem grijpen waarbij ze meer moeite moeten doen.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:04

Sclimpre schreef:
Brainless schreef:
In de natuur lopen paarden enkele keren per dag naar een drinkplek om daar voldoende te drinken.
Paarden drinken van nature niet af en toe een slokje.

Min paarden drinken ook "veel" ineens.
Ook als ze op de weide staan komen ze allemaal tegelijk drinken om dan te gaan dutten en dan weer de wei in te gaan.


Dat bedoel ik nu net met 'compenseren'. In de natuur eten paarden geen droog hooi, maar gras, kruiden en planten. Zelfs in de winter als het sap er uit is, is dat nooit zo droog als het hooi wat wij geven. In de natuur krijgen paarden veel vocht binnen van regen, dauw, rijp, etc. En hebben ze nooit zoveel droog eten tegelijk als wij hen aanbieden. Als we anders voeren dan in de natuur moeten we het drinken geven hier ook op aanpassen.
Ook paarden in de wei op gras hebben niet zoveel behoefte aan drinken als een paard wat hooi eet.
Dat is dan weer het voordeel van drinktonnen manueel te vullen, dan valt het op dat paarden in de winter meer drinken dan in de zomer.

Verschilt nogal per paard. 1-2 emmers na 2 uurtjes op gras heb ik hier ook wel gezien, andere 2 dronken samen een halve. En qua andere graasdieren : 35kg lacterende ooi op gras ging door 4-5L! in een keer. Drinkplaatsen in het wild zijn gevaarlijke plekken met lekker gras (hoefbevangenheid risico), goede plek voor roofdieren om op eten te wachten wat ongeacht de hoeveelheid vocht in het voer moet drinken. Slechts enkele keren/dag drinken is een verstandige aanpassing qua overlevingskansen. Dat wij water en hooi naast elkaar aanbieden tijdens een deel van een paardenleven zal dat niet veranderen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:41

Het indrukken van de bal gaat soms niet heel makkelijk. Ze moeten daar best moeite voor doen. En omdat mijn paard het in het begin niet snapte, stond ze met haar voorhoef te beuken. Nu drinkt ze er normaal uit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 03:40

Wij hadden het op onze vorige plek en het heeft altijd voor-en nadelen.

We kwamen daar met 4 aan en hebben ze even de drinkbak laten zien toen. Toen we weg wilden gaan, keek de shet ernaar en toen naar ons. Wij weer terug, bal opzij gedrukt en shet begon te drinken. Na hem kwamen de andere 3 ook drinken.

Toen er een nieuwe bij kwam, dronk hij daar meteen uit. Die speelt graag met water en hoorde hem gelijke spetteren.

Het werkt met een vlotter en als ze staan te drinken hoor je de vlotter, dus hij loopt weer vol tijdens het drinken.

Hij is bij ons nooit bevroren geweest, maar stond wel redelijk beschut.

Ik heb ze er echt nog nooit op zien staan of beuken.

Ik heb er weleens wat blad uit gepakt dat ik zag en je komt er met je hand al niet heel ruim tussen vind ik, dus laat staan dat een paard vast komt te zitten.

Schoonmaken is ene ding.
Houding vond ik wel prettig, vanaf de grond dus.

Nu hebben we een grote bak water staan die we vullen en drinken ze goed uit, maar zie ze na flinke regen ook wel uit een plas drinken.
Het nadeel vind ik dat met erge vorst ze toch soms zonder water komen, omdat je er niet 24/7 naast staat om het stuk te slaan. Ze kunnen het soms zelf, maar door en door bevroren, drinken ze nog niet veel.

Het water bij ons was wel ijskoud. Die was aangesloten op grondwater, dus misschien scheelt dat, maar vandaar dat we nu ook open staan voor de verwarmde bakken.
En je moet alsnog wel zorgen dat je toevoer niet bevriest natuurlijk.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 07:52

Heel erg bedankt voor alle reacties, erg blij mee :) !

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:29

ruitje schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties, erg blij mee :) !


Wat ga je doen?

Ik twijfel ook nog een beetje. Moet bij ons op leidingwater aangesloten nu en vind ze niet heel goedkoop.

Maar het feit dat ze altijd water tot hun beschikking hebben, vind ik dan wel weer een heel fijn idee.