Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:59

Wij willen echt nooit meer in pension, maar ik ben er dan ook echt niet geschikt voor. In pension deden we ook altijd al alles zelf. Nu met een eigen plek ook.
Juist omdat mijn gezondheid en lijf niet zo goed zijn, gaan we voor aan huis ook. Het was al een wens, maar op afstand hou ik niet meer vol. Nu ga ik erheen en moet alles in 1 keer doen. Aan huis kan ik het over de dag verdelen en kunnen we na het eten nog een laatste ronde doen bijv. Mijn man is nu 12 uur van huis en doet eerst de paarden, dus eten we vaak laat.
Het wordt de eerste jaren wel pittig met aanleggen van een pp en het huis verbouwen.

Overigens zijn onze paarden niet te verkopen. Dan moet ik ze op 1 of 2 na laten inslapen.

Heb gister nog wel met ML en hondjes op de hei gelopen, maar te ver, dus ging moeizaam. Daarna op de bank Voice senior gekeken en niks meer gedaan. Dat is dan wel lekker.
We liepen te ver, omdat we normaal een flink groot rondje in stevig tempo doen en dachten nu minder ver te lopen, maar ja........Gaat een stuk langzamer.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:36

Lynn_Nikita schreef:
belle_boef schreef:
prutsmuts verkopen we de helft van het perceel als bouwkavel (als dat mag )als we er flauw van zijn.

Voor nu genieten we er nog volop van


Hahaha leuke spelfout wat wil je er dan opbouwen :o :o


:o :o :o :o :D :D :D :D

Zoiets stond een tijd terug te koop. 20 kamers en ik??? Klik het aan en toen pas viel het kwartje :0

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:42

ClaudiaHS, Ja precies. Er zijn vast fijne stallen en ik ken zat mensen die het ook fijn vinden in pension en gezellig. Maar ik ben echt niet geschikt. Heb hele sterke eisen en wensen zoals 24/7 buiten, kwaliteit hooi etc etc etc.

Ik heb zelf een hekel aan nieuwbouw. Maar dat komt omdat wij een van de eerste bewoners van Almere waren en alles beton en kaal was. Ik ben Amsterdammer, maar van nature altijd een buiten/natuur mens geweest en kan niet zonder groen. Dus ergerde me er vreselijk aan.
En ook de huizen waren echt snel snel snel bouw........Scheve wanden etc.

Ik ben zelf ook totaal niet modern. De keuken die we nu hebben zou ik zo weer willen en in nieuwbouw is het vaak zo strak allemaal.
We hebben maar een klein huisje gekocht en kunnen alles naar eigen wens maken. Maar moeten wel erg veel verbouwen. Zal wel honderden keren vloeken, maar gaan ook dingen uit handen geven zodat we daar geen omkijken naar hebben zoals de uitbouw.
Het moet echt eigenlijk, maar heb nu wel vaak zoiets van; waarom verbouwen en uitbouwen. Voor ons 2 is het eigenlijk prima. Maar we moeten overwaarde sws gebruiken, dus maken er wel wat van. En echt heel ver onder ons budget gekocht ook.

Als het goed gaat allemaal gaan we eind sept/begin Oktober over.

Gister liep bedenktijd van ons huidige huis af, dus die moeten we als zij de financiering rond krijgen 25Okt opleveren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:59

ClauH, te grappig, hahahaha!!

Ik snap mensen niet. Hier gooit de een na de ander zijn tuin vol met steen en een grote overkapping. Voor standaard tuintjes 10 apparaten........
En waar wij van huren ook; stukje grond, maar totaal geen buiten mensen. Bomen gekapt, huren mensen in om blad te blazen en zitten verder amper buiten.

Sowieso valt het me op dat mensen hier echt weinig respect hebben voor dieren en de natuur. Toch gek als je aan de veluwe woont.

Nou, klein beetje regen gehad en in de verte flitsen, maar verder..........

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:00

Jeetje Azmay, balen zeg! Door mijn ziekte's is het door de jaren heen heel langzaam achteruit gegaan en baal ik al enorm soms. Maar nu na operatie rustig houden en mijn man veel laten doen naast zijn drukke baan is echt frustrerend.
Weet je wel een oorzaak? Zou mooi zijn als er iets is waar je aan kan werken.
Wel heerlijk dat je even hebt kunnen rijden.

Flew, dat is wel fijn als je er zo vanaf kan.

Druk, druk, druk met alles alvast uitzoeken.

We moeten hebben;
palen
gaas
koord of lint. Beide gehad en tijfel nog
ogen of verbinders dan
bosmaaier

Hebben nu van agrishop verbinders, ogen, haken etc etc Hebben lint en koord, maar heb niet echt een voorkeur. Nu met nieuwe start twijfel ik zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:16

xXutopiaXx schreef:
Ik heb op aanraden van MarliesR koord gekozen en ben daar zó blij mee! Het ziet er zoveel degelijker uit en werkt heel fijn :j Voor mij nooit geen draad meer...


Wij hadden dik wit koord en vond het ook fijn werken.

Aan de buitenkant willen we hek, gaas en dan aan binnenkant afzetten met koord. Maar aan de binnen rand wat dan pp wordt, twijfel ik wat. We hebben nu lint tussen de palen om de wei in het midden. Die blijft nu al een jaar mooi strak. Maar wil eigenlijk alles hetzelfde. Of minimaal zelfde kleur dan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:32

Buitenom zetten we eerst helemaal palen met gaas. Moeten snel verhuizen, dus eerste prioriteit.

Dagen erna gaan we koord aan binnenkant plaatsen en de dwarsbalken, zodat het ene houten hekwerk is.

Paarden zijn niet zo moeilijk, dus even binnen de lijntjes houden is nr 1. En de hondjes kunnen laten lopen.

Koord twijfel ik ook nog over de kleur. Aan ene kant wil ik het goed zien, aan andere kant is het mooi als het wegvalt. Hebben maar aan 1 kant buren en achter en zijkant is groen, dus op zich ziet niemand het verder.

Ik zit te kijken naar een stroom apparaat op zon. Zou dat ook voor de winter werken? Het lijkt me wel schelen en ze worden steeds betaalbaarder.

Binnenkant gaan we later pas afzetten. Misschien redden we dat voor de winter niet meer en hebben ze gewoon een tijdje alles.
Neem sowieso een grote stapel extra kunststof paaltjes om evt tijdelijk wat af te prikken.

Azmay, lastig hoor. Moe zijn en afhankelijk zijn is vreselijk.

Zelf vind ik echt dat ik veel kracht ben verloren, maar als ik dan kijk wat ik eigenlijk nog wel kan, valt dat best mee. Het is alleen dat ik het meer merk en vroeger meer kon en veel sterker was. Maar als ik dan zie hoe een jonge meid moeite heeft met een baal hooi laatst op stal, valt het dus nog mee.

bechterew is wel een progressieve ziekte en ik baal wel van de onzekerheid. Na een pittige dag moet ik wel bijtanken, maar dat is te doen.
Niet weten hoelang ik nog zo goed kan lopen, rijden, mesten, sjouwen etc etc vind ik heel erg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:44

EmEm, lekker een eigen bak straks!!

Azmay, heel vervelend!!

Ik heb zelf totaal geen rem, maar tot nu toe is dat nog niet slecht voor me geweest. Ik vind dat ik sneller moe ben en minder sterk, maar dat is vergeleken bij in topvorm zijn. Kennis kwam vanavond op stal langs, is paarden mens en had moeite baaltje hooi tillen die ik normaal nog zo til. Dus moet nog maar niet teveel klagen.
Baal alleen wel dat ik het zonder Humira spuiten veel slechter doe en dat is echt troep. Zou graag zonder kunnen.

Weet ook nog niet welke kleur we nemen dan.
Echt groen koord nog niet tegengekomen, alleen wit met groen. daar keek ik naar ivm gaas. Maar hout wordt denk ik lichte palen, dus dan is een aarde tint wel mooi.

Ons lint had hij besteld bij agrishop en is echt de goedkoopste, maar zit nog super strak ruim een jaar later. Alleen die bevestigings materialen waren allemaal echt minder.
Het oude wat er al was, was allemaal Gallagher, maar is veel van vergaan. Is ongeveer 10jr oud.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:29

Wij hebben grote rubberen matten in de stallen. Krullen wat op bij de ingang en zijkanten en daar komt wel wat vlas en mest onder.
Tegels is wel handig met schoonmaken. Je gooit ze in je kruiwagen en spuit alles schoon. Die matten zijn echt loodzwaar.

Iemand nog tips voor palen en gaas??

Gek genoeg wist ik altijd wat ik wilde en nu ik echt moet beslissen klap ik dicht, ga ik twijfelen etc etc

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:33

belle_boef schreef:
Wij hebben kunststof, erg fijn op veengrond. Wel minder mooi als houten palen


Ja, daar hebben we naar gekeken, maar hoorden dat die wel last hebben van de erge hitte.

Ik vind hout inderdaad mooier en wil omdat het allemaal tegelijk moet en snel, even binnen een budget blijven. Tot alles afgerond is met de verkoop van ons huis, speel ik liever op safe.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:30

Mijn merrie is 26, de rest 20, 21 en 21 qua oudjes.

Ze staan hele jaar rond buiten en zonder dekens, dus begin nu weer met bijvoeren, met name de merrie. Ik gaf al wiesencobs met vit, maar dat hoog ik op en ga weer speedibeet bijvoeren.

Lucerne doet zij het ook niet goed op en granen of melasse geef ik ook niet graag.

Ze mist pas 1 kies en verder nog een goed gebit. De shet van 21 mist snijtanden en 3 kiezen nu, maar gaat nog allemaal goed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:49

Ik heb van die grote flexibele manden waar we ze mee voeren en dan staan ze op een rijtje. Ze beginnen bij hun eigen portie en daarna wisselen ze wel van mand, maar zomers voer ik niet zoveel bij.

In het najaar zette ik mn ene ruin en mn merrie even op stal, omdat ze dan meer krijgen, maar dat kan straks niet meer, dus even wat anders op verzinnen.

SSdesign, dat is balen. Mijn ene ruin had dat de eerste winter ook dat ik hem zonder deken wilde laten staan. Veel gesmeerd en wel deken op gedaan. Vorige winter weer geprobeerd en ging het super.

Regenwater willen wij ook gaan opvangen, maar het is nog even kijken waar en hoe. We zitten natuurlijk met een hele nieuwe plek pal voor de winter en heel veel te doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:06

Ik heb ook gewoon netten overdwars hangen in ibc vaten. Meestal gaat er wel een baaltje of bijna in zo een net. Bakken zijn vanwege de shet laag, dus er wordt wel gemorst.
Wij maken hooi ook nat, maar wat in de hoeken wordt gedrukt, wordt wel prut. We hebben wel verlies.

Straks aan huis, wil ik toch wat meer in porties voeren dat alles beter op gaat en meer afwisselen welke bak we vullen. Nu doet mijn man alles alleen en is alles bomvol, zodat ze in 24uur niet zonder staan.

JudithO, ja, vreselijk. Ik verkoop niet zo vaak wat, maar had ook iets te koop en dan zeggen dat je komt en gewoon niet komen. Ook niet meer reageren etc.
Had ook in een verkoop groep op fb wat geplaatst en was helemaal rond. Kwam diegene niet, dus ik wilde bericht sturen, maar bestond diegene niet meer.......Hoezo is dat leuk?? Het is volgens mij echt een hobby om dat te doen. Net als het stoken op nieuwsberichten enzo.

Hier is echt de hel even losgebroken. Het werd echt heel donker en hoorde wat gedonder. Daarna keiharde klappen en veel regen......
Lekker weer. Moet hondjes uitlaten en zo naar hypotheek man.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:56

Ik wil ook weer een frame maken. Hadden we gedaan van hout en net te strak gespannen, dus was snel kapot. Maar het vult echt sneller en makkelijker. Gaan het dan met steiger buizen doen en net wat losser

De ibc vaten zijn voor het zicht niet zo mooi. Als je ze op een vaste plek zet, kan je ze misschien inbouwen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 00:19

Netjes [***].

Ik ga het straks ook echt anders doen met het hooi. Nu haalde ik normaal 's ochtends ook wel wat netten weg en moesten ze de resten in de bak opeten. En we gooiden restjes in het hooi huisje. Maar hoe makkelijk dat ook is, als we met vers hooi komen in netten, eten ze toch liever dat. Ondanks dat ze dan uit netten moeten eten.

Kippen heb ik geen verstand van en zelf slachten zou ik nooit durven. Ben er weleens bij geweest toen ik jong was, maar ik ben een watje. Eet ook niet zo heel goed vlees en kip, koop redelijk bewust, dus doe wel m'n best.

Ik had gelezen na 3 weken weer fietsen en dacht, dan kan ik ook wel weer uitmesten. Voel me redelijk goed, maar mijn man las terug en tussen 4-6 weken niet zwaar tillen. Nu waren we bij onze ene ruin die elders staat en ook even een kleine discussie hoe zwaar een kruiwagen duwen nou werkelijk is.

We zijn vandaag wel begonnen met overbodige spullen, die je niet dagelijks gebruikt in te pakken. Voor verkoop klaar maken hadden we al wat ingepakt en daarna niks gedaan, want moest netjes blijven.

Bank is nog steeds erg langzaam en we zijn overgestapt naar een andere op advies van hypotheek adviseur, dus het wordt even spannend in zo een korte tijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:06

Wij hebben ook al een paar jaar geen dekens meer. Mijn merrie van 26 en haar zoon van 20 hebben echt dunne velletjes. Zij stonden eerst met en de eerste winter zonder, redde hij niet, maar vorig jaar wel. Hij kreeg geen berenvacht, maar heb hem geen een keer rillend aangetroffen.
De nf en shet krijgen meer vacht. Toch is de shet de eerste en enige die weleens staat te rillen laatste tijd.

We hebben alle dekens nog, dus die bewaar ik ook.

De andere ruin stond wel altijd onder dekens en is pas sinds April bij ons. Hij is niet topfit en twijfel erg. Hij is 10, niet zonder gewend. Maar zonder dekens zijn de onderlinge verhoudingen ook wel beter.

We zorgen wel voor beschutting en voeren sinds September bietenpulp bij. En hogen het op met de wiesencobs naar gelang de dagen korter worden en de temp zakt. Naast onbeperkt hooi.

Ik vind het nadeel van dekens ook dat je OF een hele dure moet kopen die perfect ligt en van -15 tm +15 geschikt is. Zeker de laatste winters dat het zo wisselt.
Ga je met dit weer een 0gr op doen leg je alle haren plat en bij een beetje meer kou kunnen ze zelf niks opvangen.

Ik zou ze niet opsluiten. Ben er zelf wel van overtuigd dat ze zich warmer kunnen houden als ze soms wat kunnen lopen en dat de kou op het lijf erger is als ze oud zijn en stil staan.

Een paar jaar terug hebben ze in de winter een paar weken 's nachts op stal gestaan en daar was het eigenlijk weer veel te warm ook.

Wij zouden va 27Sept verhuizen en ons huis moet 25 Okt leeg zijn :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:21

Robijntjah schreef:
Daarom begin ik pas bij onder de 15 graden met dekens, dat houdt al een hoop gewissel af :+
Nu passen de dames nog ´dezelfde´ maat, denk dat dat volgend jaar niet meer is helaas.


Ja, normaal deed ik ook pas va rond de 10gr dekens op. Maar met die rare seizoenen is dat soms niet te doen meer.
Vorig jaar hadden mijn merrie en shet al een wintervacht en werd het opeens echt warm nog. Toen heb ik bij hun de hals uit geschoren.

Ik zeg wel eerlijk dat ik ze op adem stap en gewoon nat terug zet. Als ze op adem zijn en lichaamstemperatuur is goed, kijk ik niet naar de natte haren. Omdat ze 24/7 lopen, zijn ze ook nog in beweging.

Ja, die quarters passen elkaars dekens wel. Maar heb soms net de ene mooier dan bij de ander. Mijn tank is echt zo belachelijk breed, maar wel lastige pasvorm. Hij heeft met teruggesneden schoft.

Ze rollen in de sneeuw en liggen gewoon op bevroren grond te slapen, dus ik ga ook geen dekens meer op leggen als het echt koud is als ze een vacht hebben.
Ik heb weleens gehad dat ik aan kwam en bang was dat mijn merrie vast gevroren was. Ze lag op de grond en meestal kijkt ze alleen op. Ga ik bij d'r zitten en staat ze later pas op. Nu keek ze dus omhoog en ik dacht opeens, o jee, straks is ze vast gevroren...........Geen idee waarom :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:21

Ik heb er een tijd terug, toen we nog dekens gebruikten ook naar gekeken. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als ze vies worden.
Ze kunnen dan wel veel temperaturen opvangen en zouden dus ook ventilerend zijn. Maar ik denk toch dat ze daarvoor redelijk schoon moeten blijven. Een koek zand erop en de deken kan imo minder functioneren ben ik bang.

Aan huis kan je de verschillen wel beter opvangen met een extra dekentje of een deken af. Vooral de laatste winters vind ik echt een drama om het goed te doen als je dekens wil.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:24

DaisyDarling schreef:
Hele mooie schuilstallen [***]! Als ik stoerdere pony's had zou ik ook graag zoiets moois willen, maar vooral mijn 26-jarige merrie doet écht niet aan regen :+. Die is echt van suiker en wil echt binnen-binnen staan.
Ik doe dus ook de hele deken parade, bouw van 0 gram naar 100, 200 en 350 met losse dekens op.
Ben blij als ze over een maandje thuis staan, dan is dat al een stuk makkelijker.

1 van mijn shetten krijgt zo'n bizar dik berenvel, wollig tonnetje op pootjes :')


Ze moeten er soms aan wennen. Onze merrie van 26 kwam eerst niet buiten bij regen en heeft een dun velletje, maar toen we dit huurden en ze konden kiezen in stal, beschut staan of open, heb ik gekeken wat ze deed. Ze ging wel in de stal, maar ook weer eruit.
Haar zoon was echt nog erger, heeft mega dun velletje en viel 2 winters terug teveel af. Vorige winter rekening mee gehouden. Amper vacht gekregen, maar redde zich goed.

Lynn, ik spoot onze dekens gewoon af met de hoge druk altijd. Binnenkant heel goed en buitenkant voor het idee even snel. Dan inspuiten met de bussen van Action en waren weer een winter waterdicht.

Maar bij die dure die van -15 naar +15 gaan, vind ik wel dat ze moeten kunnen ademen en daar heb ik wat vraagtekens bij.

Ik zou denk ik liner en dekens van zelfde merk kopen. Heb een liner die echt nergens mooi onder past.
Maar heb ook oude winterdekens als liner gebruikt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:24

Ik vind ze met vacht ook echt niet mooi hoor. Maar ben er wel wat meer aan gewend geraakt. Ik kom ook uit de sport, veel dekens, scheren etc. Alles kaal en glimmen.

Maar juist omdat ze 24/7 buiten lopen zijn ze echt amper ooit vies. Ze gaan natuurlijk ook nooit in de zeik of mest liggen.

Ik werd steeds luier en heb wel dat ik dan de hals scheer of een jacht model. Echt foeilelijk en erger me er echt aan, maar zonder dekens super makkelijk en functioneel.

Mijn merrie van 26 haar rug werd al jong wat holler en dan liggen dekens ook niet super meer. Ook halve hals trekt wat op de schoft dan. Het is niet veel en staat al jaren stil, maar met dekens minder fijn.
En onderling is het leuker zonder.

Onze shet moet ik zelfs zijn halster verstellen, omdat die anders niet past met al het haar. En zomers zit die weer te los, hahaha

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:52

Ik ben ook geen poetser. Heb 2 zwarte en die zijn juist het smerigste. Vooral het zand krijg ik er bij hun moeilijk uit. Maar is ook wel hun type vacht.

Ik droomde van de paarden aan huis. Maar een 2e wens was altijd een paarden poets straat. Ik was ze nooit, maar iets van die borstels om ze doorheen te duwen, lijkt me wel wat. Of zo een ding die in koeien stallen hangt.......

Onze shet moest ik vroeger in 2en scheren. Dan had je de mega vacht eraf en daarna kwam er ook nog een hele vet laag vanaf.
Had bij hem alleen halsje gedaan afgelopen najaar, maar hij heeft gelukkig geen jeuk.

Hij is wel een fijne handen warmertje in de winter :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:18

Toen mijn merrie nog dekens op had, stond ze zonder deken veel in de stal. Dat was dan wel een teken. Dan deed ik een deken op en liep ze weer meer rond.
Zelfde met vliegendekens.

Maar hoe ouder, hoe gekker.........en loopt alweer paar jaar zonder. Ze krijgt wel veel betere wintervacht dan vroeger.
Verwacht ook dat haar zoon dit jaar ook meer vacht gaat aanmaken. 1e winter zonder dekens lukte niet, werd mager. Vorig jaar ging goed, maar hij had amper vacht. Toch echt niet koud.......Ik denk wel echt dat hij nu een vachtje gaat aanmaken.

Maar zouden ze echt veel schuilen of bibberen, dan heb ik de dekens. Ik voer wel vanaf begin Sept bij en begin met een beetje en doe steeds meer. Ze staan op onbeperkt hooi en beetje wiesencobs met vit, maar wil voor mn eigen gevoel wat vet erop hebben/houden. Dus begin dan altijd met speedibeet erbij.

Mijn paarden denken de hele winter dat ze heel lief zijn. Worden geknuffeld en vastgehouden, hahaha Maar niet leuk als er sneeuw en ijsklontjes aan hangen..........:(

Hopelijk dit jaar anders. Paardjes doen en dan binnen bij de kachel opwarmen en drogen :) Als alles meezit, want we hadden een tegenvaller en dat kan wel even tijd kosten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 00:12

Simt9, ik doe het op het oog en heb niet gewogen.

Ze krijgen wel allemaal hetzelfde en mijn ene ruin is ex hb, ir en snel te dik. Hij krijgt wel minder, net als de shet, maar wil ze wel tegelijk wat kunnen geven.

Mais vind ik niet echt geschikt voor paarden, dus dat geef ik niet. Hooguit zemelen of spelt. Maar liever allemaal niet.

Ze krijgen wel hele jaar rond wiesencobs en dan echt niet zoveel. De shet en NF een handje en de quarters een halve schep.
Nu krijgen ze 1/3e schep speedibeet. Ik vind speedibeet toch de veiligste bietenpulp. Ook wel andere gehad die langer moest weken, maar rook anders en stond ook nooit op de zak hoeveel suiker er nog in zit.

Ik ben ook pas net begonnen en geef vooral niet zoveel zodat ze weer aan de smaak wennen en ook de darmen rustig wennen. Het is goed voor de darmen, maar geef nooit heel veel voer in 1x en tegelijk.
Als het nog kouder wordt, krijgen de quarters een halve schep en kijk dan echt hoe ze eruit zien. Heb geen olie, maar wel net een nieuwe zak lijnzaad, dus krijgen ze gemalen lijnzaad erbij tijdens seizoens overgang weer.

Wel naast onbeperkt hooi. Als het echt koud wordt en met name de merrie het moeilijk zou hebben, doe ik gewoon een portie meer op een dag geven.

Netjes Lynn, nu is het wel heel erg echt allemaal zo. Die schuilplek is ideaal.

Ik zeg altijd dat ze de shet gebruiken om wat snacks mee te nemen :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:54

Mazida schreef:
Wat een interessant topic! Mijn paard komt binnenkort ook thuis te staan, samen met een shetvriendje. Hij is al geruime tijd met pensioen en staat nu 100 km verderop, maar wil hem toch graag dichter in mijn buurt hebben. Hij is gewend 24/7 buiten te staan (we hebben ook de ruimte), maar wil er toch graag een schuilstalletje bij hebben. Als ik zoek op Google kom ik alleen maar schuilstallen vanaf 1.000 euro tegen. Hebben jullie goedkopere ideeën?


Eerlijk gezegd vind ik 1000 euro echt goedkoop.

Je bent afhankelijk van wat er al is. Wij hebben iets gekocht met ene schuur. Die maken we geheel of deels open. Maar maken ervoor nog een flinke afdak. Dus maak al gebruik van wat er is.
En we willen dat aan de garage ook gaan doen, zodat we 2 schuilplekken hebben. Naast de bomen etc.

Het makkelijkste is palen en dakplaten en dan zijkanten dicht met schutting/wand en of windbreek gaas.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:50

FleurVP schreef:
Vind 1000 euro voor een schuilstal ook niet veel, ik heb al moeite met het vinden van een fatsoenlijk konijnenhok + ren voor de helft van dat bedrag :+.

Hier geen dekens als werd me dat laatst wel sterk aangeraden bij mijn 27 jarige door iemand, maar hij wordt al zijn hele leven een soort van grote shetlander dus ik denk dat hij het niet zo snel koud heeft. Toen ik nog fanatiek met hem reed kon er dekens op gooien wat ik wilde, hij werd altijd een teddybeer die geschoren moest worden. Geen dekens meer vind ik heeeerlijk, nooit meer denken oops het is toch kouder/warmer dan dat ik had verwacht en ik kan het nu niet wisselen.

Mijn gras is sinds gisteren ineens op omdat manlief op het idee was gekomen de wei te maaien (1800m2, hij is zo'n 2 uur bezig geweest met benzinemaaier). Loonwerker had gezegd dat kort maaien goed was tegen onkruid, dus hij dacht te helpen, maar nu heb ik dus ineens geen gras meer -O- . Zeker op een stuk stond het nog best hoog en precies dat is nu heel kort. Volgend jaar gaat het hopelijk beter omdat nu alles lavagruis heeft gehad en wordt doorgezaaid. Hopelijk heb ik dan ook een 3e weide erbij, alles staat klaar om die in te zaaien maar dan moet er wel wat meer regen komen.
Mijn oudje kon het gras goed gebruiken want die wordt wat schraal, had dit weekend al zak 18+ gehaald (de opfokbrok van vtalbix werd erg prijzig om bv. 2 kilo per dag van te voeren) en nu ook maar senior priories besteld en gelukkig ligt er 5 ton hooi op zolder. Hopelijk gaat het snel regenen en hebben ze dan in oktober nog af en toe wat gras.


Ow, balen zeg. Maar wel heel lief bedoeld denk ik??

Kregen ze nog geen hooi?

Ik vond de 18+ niet mooi. Geef wiesencobs en nu dan de speedibeet bij en een vit korrel. En nu ook even lijnzaad. Ik denk dat het zelfs goedkoper is, maar weet het niet zeker. Het vult wel goed. Voor de 26jr begin ik nu al met opbouwen van speedibeet, zodat ze goede weerstand heeft tegen de kou. Ze kreeg ook in ene alweer een vachtje.

Vandaag wel uitgemest, want wordt steeds zo laat, maar voelde het wel. Eerst uur gelopen met honden en toen uitmesten. Ik denk niet eens de operatie zelf, maar vooral 3 weken niet uitmesten en de reuma even opspelen als je weer begint......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, GoogleAdsense, Googlebot en 112 bezoekers