Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

abfab

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:23

Klinkt goed Maartje! Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort!

Paarden/ponies kijken is altijd leuk. Gaat het wat worden Robijntje?

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:27

_Nelleke_ schreef:
Ik heb me een paar weken geleden gemeld maar jullie topic gaat zo hard dat ik het niet kan bijbenen. Toch zit ik soms met wat vragen die ik natuurlijk het allerbeste aan de ervaren paarden-aan-huis-bezitters kan stellen, dus ik hoop dat ik die hier kwijt mag.

Mijn vraag is: hoe doen jullie het met de paarden aan huis als je er 1 meeneemt (op wedstrijd of buitenrit o.i.d.)?

De mensen om mij heen die 2 of 3 paarden aan huis hebben, hebben allemaal moeite met 1 paard meenemen van terrein. Nu ben ik wel voornemens om wedstrijden te blijven rijden en buitenritten te maken dus ik probeer een scenario in mijn hoofd te vormen waarin dit mogelijk blijft zonder gevaarlijke en lastige situaties.

Nu heb ik zelf 1 paard en zijn er meerdere scenario's mogelijk. Wil het graag in 1x goed plannen en niet er achteraf achter komen dat ik het toch niet handig heb bedacht. Ik heb 4400m2 en kan ruimte maken voor 2 tot 3 paarden of misschien een shet als 4e erbij. Ze komen in een paddock met ruime stal en automatische hooiruif met tijdsinterval. Paarden met enige gelijke voerbehoefte is daarom wel handig.

Het allerliefste zou ik het bij 2 paarden houden maar ben bang dat ik ze dan nooit kan scheiden. Al hoor ik dus met 3 paarden dat het probleem net zo groot is als met 2. :+

Ik heb er 3. 2 grote paarden 1.70 en een pony van 1.40. Kan er prima 1 bij weghalen. Heb ik wel langzaam opgebouwd.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:24

Sterkte Karin, hoop dat het meevalt. Is er een reden waardoor ze spierbevangen kan zijn?
Wil ze wel bewegen?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:13

Effe snel bijgelezen....

Prachtige plaatjes Libera!! Bij mij zijn alle hekken ook zwart. Het geeft een stoere, chique uitstraling.

Slapende paarden. Heerlijk. Mijn merrie kan echt heerlijk liggen pitten. Die piept vaak als ze ligt. Daar ben ik in het begin weleens van geschrokken, maar volgens mijn d.a. kan het geen kwaad. Door het liggen komt er best wel wat druk op haar (iets te dikke :o ) bevallige lijf te staan en aangezien ze soms ook best lang ligt, wel langer dan een half uur, piept ze de druk weg :D .

Ik lees veel gedoe over mestopslag en afvoer. Bij mij ligt het gewoon op een asfaltpad, dus geen zijkanten of iets dergelijks en laat ik het 1x per jaar ophalen door de loonwerker. Kost zo'n € 200/300 afhankelijk van het aantal dumpers dat ze weghalen. Dat vind ik weinig geld, want ze komen met een kraan en een tractor met dumper. Meestal halen ze er 3 weg.

Oh dat is ook een mooi hek Selka!!!

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:20

superpony schreef:
Azmay, Ik ken zoveel erf honden die mega dik zijn. Ik dacht zelf als ze toch hele dag bewegen zal het wel het non stop mest eten kunnen zijn???

Die van ons zijn niet bang en ook niet erg voorzichtig bij de paarden. Nu kan ik het regelen, hou ze thuis of leg ze vast en laat ze pas na het uitmesten los. Maar vandaag had ik net zeil dicht en lag er alweer nieuwe mest.....

Ze spugen er niet van en ontlasting is goed, maar wel veel en vaak.

Van hoeven heb ik ook de ervaring dat ze gaan spugen. Hebben deze hondjes ook al eens te pakken gehad, maar was er op tijd bij en deze hondjes spugen niet snel.

Belle-boef, ja, hadden we het laatst over idd. Ons teefje zou giardia hebben als pup, maar toen ze wat mest had gegeten was diarree over en eigenlijk hebben ze altijd goede ontlasting. Alleen de reu niet als hij kip eet.
Teefje heeft wel wat allergie problemen, maar na alle soorten voer staan ze nu op Renske Zalm en krijgen alleen nog verse vis en gaat aardig goed.

Libera, duur zeg. Zal ook per regio erg verschillen bij jou daar??

Selka, Nederland is sowieso saai daarin, maar als iemand een keer wat ''anders'' doet, dan hebben mensen echt snel commentaar.

Hier ben ik nog steeds in de weer met het bestrijden van giardia..... na de eerste kuur febendazol, opnieuw getest. 2 testen negatief, derde test in laboratorium laten doen en toen bleek hij toch positief. Antibiotica kuur van 5 dgn gehad. Daarvan waren 2 dgn perfect qua ontlasting, daarna weer veel en vaak ontlasting, met als toppunt gisteren 6x! Hij heeft geen diarree, maar dit is gewoon niet goed! Meeste ontlasting is prima, maar soms zit er wat zachtere vooral zuur ruikende ontlasting tussen.
Nu opnieuw ontlasting opgestuurd, maar d.a heeft ook meteen een nieuwe AB kuur voor 10 dagen gegeven. Dan 10 dagen niets en dan nog een kuur AB.
Dit is best heftig, dus krijgt hij er probiotica bij.
Giardia kan echt mega hardnekkig zijn.
Mijn hond heeft het als pup oom gehad en eerlijk gezegd en ik bang dat hij er nooit echt vanaf is geweest. Ondanks dat we destijds een aantal keer negatieve tests achter elkaar hadden......

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 06:55

Wat fijn dat het nu al langere tijd goed gaat met jouw hondje.

Opereren is ook heftig en indien je het kan voorkomen zou ik dat ook zeker doen. En inderdaad niets veranderen aan het voer. Vis schijnt inderdaad vaak goed te zijn bij allergie klachten.

Mijn hond eet ook weleens paardenmest, maar dat heeft in zijn geval geen enkele uitwerking op zijn ontlasting.
Anaalklieren is hier ook een probleem. Gisteren heeft de d.a. ze ook weer iets geleegd, bij mijn hond is met name de rechterkant vaak vol en stug. D.a. zegt dat het door de wisselende, zachte ontlasting kan komen waardoor hij de anaalklieren niet goed leegdrukt. Dus ik heb nog hoop dat als hij van de giardia af is, hij ook weer normaal zijn anaalklieren kan legen.

Jeuk e.d. heeft mijn hond gelukkig nooit last van gehad.

Naast de probiotica en zeer licht verteerbaar voer kan ik niet veel meer geven.

Lees wel veel verhalen over het hebben van een lange adem als het om giardia gaat...… Sommige honden hebben wel 6 kuren nodig voordat het weg is.
Het vervelende is dat er tijdens het testen vaak "vals" negatieve uitslagen zijn als het om giardia gaat. Dit omdat er niet altijd cysten worden uitgescheiden, dit gaat intermitterend om de paar dagen. Daarom moet je ook steeds ontlasting van 3 dgn verzamelen en dan gaan ze testen. Nu blijkt dat de laboratoriumtest voor 95% betrouwbaar is en de test bij de d.a. 85%.

Dus een negatieve test wil niet zeggen dat hij het niet heeft. Een positieve test is 100% betrouwbaar.

Ontzettend lastig. D.a. gaf aan dat ze het vaak eerst proberen met Panacur en dan een lichte AB kuur. Nu dit niet lijkt te werken gaan we rigoureus aan de slag. 1 harde klap doet meer dan 10 zachte zei ze gisteren tegen mij, dus nu maar even flink aanpakken die handel!

IK heb ook nog gevraagd of het niet iets anders kan zijn, bijvoorbeeld een probleem in de darmen of maag, maar ze vertelde dat de klachten zo specifiek giardia gerelateerd zijn én omdat hij positief getest is, het 99% zeker is dat de giardia nog niet weg is.

Het is wel een gedoe hoor, ik ruim alle ontlasting op om her-besmetting zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat betekend dat ik tijdens een flinke wandeling soms met 4 hopen stinkende poep in mijn jaszak loop :') :') :') . En die echte giardia drol, meurt als een dolle. Daar doe ik nu al 3 zakjes om, maar nog komt de lucht uit mijn jaszak omhoog _O- . En waar ik wandel staat er dan natuurlijk nergens een vuilnisbak.... -O-

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:18

Oh dat is misschien nog wel een idee belle_boef. Of een rugzak :D , heb ik in ieder geval mijn handen vrij.

Ach wat sneu voor jouw hondje. Hoe oud is hij?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:03

Oh bah Lynn, dat is echt vies. Ik ga ook altijd snel naar de d.a. hoor. Mijn ervaring is, dat als ik afwacht het bij mijn dieren meestal fout gaat.

Blijf je bij de clinic slapen of rijdt je heen en weer? Lijkt mij erg leuk! Ik deed het voorheen best vaak, maar heb nu geen zin meer om lange stukken met de trailer te rijden. Dus als het bij mij in de buurt zou zijn zou ik zeker gaan, maar dan gewoon 's avonds weer naar huis. Zowel mijn paard als ik op zijn eigen veilige plek ;)

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:19

Op dit moment krijgt hij Specific Allergy Management Plus. Is op basis van zalm en rijst.
In eerste instantie ben ik dit gaan geven omdat de we hem verdachten van een voedsel intolerantie. Nu blijkt dat hij giardia heeft is het ook wel een goede voeding om te geven, dus zolang hij er nog niet vanaf is blijf ik dit geven. Daarna maar eens even kijken of hij echt ergens intolerant voor is of dat hij al veel langere tijd last van giardia heeft gehad.

Giardia wordt opgenomen via de mond, dus het komt sowieso altijd in de darmen terecht, daar bijt het zich vast in de darmwand en dat zorgt er weer voor dat voedsel niet goed opgenomen kan worden. Eerlijk gezegd denk ik dat geen enkel kruid daar tegen werkt en eigenlijk geloof ik ook niet zo in dergelijke middeltjes.

Ik heb ook wel gelezen dat het met een verminderde weerstand te maken kan hebben, maar er zijn net zoveel berichten te vinden die zeggen dat het daar niets mee te maken heeft.
Vaak zit er ook bloed en slijm in de ontlasting, maar dat heeft mijn hond dan weer niet. Kortom: giardia is a bitch }> .

Lastig Lynn. Mijn voorkeur zou uitgaan naar je paard weer lekker mee naar huis nemen, maar of dat al het gestress van het alleen laden waard is valt te betwijfelen. Zoals SP zegt, gewoon even kijken hoe de eerste rit gegaan is en dan beslissen wat je doet.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:03

Ik zou als ik jou was wel bij Renske blijven. Als het goed is, is het goed. Mijn hond kreeg ook op Renske weer wisselende ontlasting en vaak ontlasting. Op zich vind ik het wel een fijn voer.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat er iets is dat de darmen onaantrekkelijk maakt. Ook niet bij paarden. De wormen/parasieten komen toch eerst in de darmen terecht. Van buitenaf hebben de parasieten niet in de gaten dat de darmen niet aantrekkelijk zijn toch?
Zouden de parasieten/wormen dan dood gaan voordat ze schade kunnen aanrichten? Het zou wel heel mooi zijn, maar zolang er heftige AB kuren nodig zijn om een parasiet als giardia te bestrijden geloof ik niet dat er iets dergelijks bestaat.

Het is vooral frustrerend, mijn huis ruikt nu naar een chemisch gereinigd ziekenhuis. Alle kleedjes was ik wekelijks op 90 graden, heb een dure stoomreiniger gekocht waarmee ik alles al een paar keer gestoomd heb, ik ruim alle ontlasting op, zoek elke dag naar nieuwe plekken om te wandelen, vermijd plekken waar veel honden komen enz enz enz. Maar goed een hond die besmet is met giardia is een kwestie van het hebben van een lange adem. En laat ik die nou toevallig hebben ;) !

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:04

Oef noordje, dat is schrikken! Wel fijn dat ze niet bij het voer kon komen. En keurig van haar dat ze netjes in haar box stond toen je kwam; 'huh jij hier??? geen idee wat er gebeurt is, maar ik sta gewoon in mijn box vrouwtje'

Wat mijn hond betreft heb ik er vertrouwen in dat het goedkomt. Ben erg blij met mijn d.a. Ze heeft zelf ook paarden en jachthonden, dus gelukkig begrijpt ze me een beetje. Dit is een d.a van het type: "niet banketstaaf, maar poetsen", dus ik vind het erg fijn dat ze een goede ab kuur geeft, zonder dat de uitslag van de test bekend is. Ik heb net nog gebeld met het laboratorium, maar ze weten nog steeds niets. Dan had ik in ieder geval tot volgende week moeten wachten voordat ik mijn hond iets kan gaan geven.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:53

Lekker Antheman!!! Ziet er goed uit :9k !

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:31

Ik zwaai ook even snel.

Sterkte voor alle zieke dieren!

Ik hoop echt op flink wat water...… Het is hier werkelijk gort en gortdroog. Voor zover ik de weersverwachting voor mijn regio bekijk (Kop van Noord Holland), komen er hooguit een paar buien -O- . Volgens mij valt het voor de rest van het land toch ook wel mee? Het wordt wisselvallig met wat flinke buien.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 05:54

Hier vannacht lekker 12 mm regen gekregen. Heerlijk!!

Als het goed is, valt er de komende nog een mm of 30/40 bij. Dan ben ik helemaal gelukkig *\o/* .

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:37

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:27

Azmay schreef:
JudithO schreef:
Ik loop buiten altijd op Ariat westernboots. Als het echt heet is in de zomer loop ik op slippers of blote voeten. Ook tussen de pony's ja, dat gaat 99% van de gevallen goed :D

Maar die ene procent :brr:

Loop soms op slippers om ze te controleren maar dan ben ik me toch enorm bewust van de kwetsbaarheid van mijn voeten ookal heeft diva al zeker een jaar niet meer op mijn voeten gestaan, laat staan relaxed in de paddock.

Draag in de zomer gewone crocs zonder sokken erin, is net luchtig genoeg.

Blote voeten of slippers doe ik nooit meer. Bij mij is die 1% al een keer waarheid geworden. Even snel controleren of de vliegenmuts goed zat, paard schrikt, maakt een sprongetje opzij en uiteraard bovenop mijn poezelige voetje...… 3 middenvoetsbeentjes gebroken, voet open (vel eraf,veel bloed }> ) mega dik en veel pijn.

Veel sterkte Mentjuh! Hopelijk kan hij nog redelijk pijnvrij de zomer door.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:14

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:27

Oh azmay, is dat rainrot of iets anders? Ziet er bijzonder uit.

Balen dat ze niet zonder deken kan.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:20

Azmay schreef:
Chasey schreef:
Wat een vervelend probleem.

Heb deze nu besteld, hoop dat hij warm genoeg is als er een bui overheen is gegaan :o
https://www.agradi.nl/tempest-original- ... geruit.htm

Prinsessenpaard, haar moeder had dit soort issues echt niet _O-

Hooi word bij mij per baal geleverd, zal wel een inclusiefprijs zijn :=

Heeft ze dat ook als het midden in de zomer is? Zeg maar bij een graad of 25?
Wat een vervelend probleem.

Hopelijk dat deze deken inderdaad warm genoeg is.

Is zo'n Bucas Turnout niks? Die heb je in verschillende diktes en zorgt ook voor een goede warmte afvoer als het warm mocht zijn.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:23

Ja pasvorm is vaak nog wel een ding bij Bucas.....

Hoop dat deze goed ligt. Wel ontzettend lastig probleem. Helemaal als het ook gewoon bij warm weer een probleem is als het regent -O-

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:22

xXutopiaXx schreef:
Houtsnippers zou ik toch ook niet zo snel doen, ondanks dat het er wel erg leuk uitziet! :D

Ziet er leuk uit zo Judith! <3

Mooi dat de smid het mee vond vallen :)

Ach.. toch moeilijker dan gedacht om afscheid te nemen... :(:) Tis ook niet niks.. wel fijn om dan zo'n gezellige merrie er nog bij te hebben, wat leuk dat ze er zo bij komt staan <3

Ik heb wel ook een leuk nieuwtje trouwens... wij gaan volgende week een puppy halen <3 :+: <3 Ik kan echt niet wachten!! Het is een reutje, Berner Sennenhond en gaat Brego heten :+: Ben nu al helemaal verliefd...

[ [url=m/slpvLz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/p93ha0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tis nog zo'n kleintje nu <3

Ik zwaai even!
Wat een schatje!!!! Waar komt hij vandaan? Mijn hoefsmid fokt ook Bernersenne honden!

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:14

xXutopiaXx schreef:
Thanks allen voor de reacties op Brego! <3

abfab schreef:
Ik zwaai even!
Wat een schatje!!!! Waar komt hij vandaan? Mijn hoefsmid fokt ook Bernersenne honden!

Dankjewel :D Hij komt uit Ederveen.

Wat een ontzettend mooie foto SSDesign!! :+: Fijn dat jullie nu op pad kunnen met de trailer.. wel jammer dat je op zoek moet naar een nieuwe trailer..

Mijn smid uit Gieterveen, dus daar komt hij niet vandaan. Ik vind Brego echt prachtig!

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:00

<3 Oh wat een cuty :* :*!
Net of het een speelgoedbeertje is!
Fijn dat hij zich zo lekker op zijn gemak voelt.
Veel plezier met hem!

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:22

Jeetje Lyn wat een prutser van een loonwerker!! Ik begrijp er werkelijk niets van. Wist hij van tevoren niet dat het krap is bij jullie? En had hij niet iemand mee die het graafwerk kon doen? Ik lees vaak dergelijke berichten over loonwerkers en dan ben ik echt gezegend met de mijne.

Bij ons is het uiteraard ook een stuk krapper dan op een grote boerderij, maar als ik zie hoe keurig netjes en subtiel bij mij alles wordt gedaan, dan kan ik niets anders dan elk jaar een mooi bedrag in de fooienpot stoppen als de mannen bier gaan drinken.

Ik heb zelfs een keer gehad, dat er nieuw zand in mijn bak was gekomen op vrijdag en dat ik met rijden merkte dat het nog behoorlijk "los" was (wat natuurlijk logisch is), ik even een appje naar de loonwerker om te vragen of ze de week daarop de boel nog wat aan wilde rijden. Kwamen ze op zondag met een kraantje en zijn ze nog een uur of 4 bezig geweest, kosteloos!

Ik zou echt niet betalen hoor. Het is toch zijn fout?

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:29

Gefeliciteerd Libera. Mooi dier!

Oh ontsnappers :D :D :D , boefjes!
Mijn land is afgelopen vrijdag gemaaid, is ongeveer 1 hectare. Er stond veel, gelijkmatig gras op, dus ik hoop op een goede oogst. Gaan waarschijnlijk a.s donderdag of vrijdag persen en opladen/lossen. Dus ook hier in het Noord Hollandse wordt het zweten :j :j :j . Ik ben erg benieuwd hoeveel pakjes we eraf kunnen halen.

We helpen onze buurboer ook met het laden en lossen van zijn hooi, dus dat worden zo'n 1500 pakken heb ik het vermoeden...…..