Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:40

Ja ik doe ook weer mee!

Gave openingspost +:)+ +:)+ +:)+ . Bedankt!

Hier verder geen nieuws. Heb vakantie, maar ben sinds het weekend ziek.... oorpijn, lamlendig, keelpijn en last van mijn maag/buik. Hopelijk snel over zodat ik nog even vakantie kan vieren.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 06:39

Kunnen jullie een beetje harder en sneller dansen???? Hier in NH nog steeds geen druppel. Het lijkt wel herfst..... Er valt ontzettend veel blad van de bomen -O- .

Bedankt voor de beterschapswensen :o , mijn manager heeft mij ziek gemeld, zodat ik de vakantie dagen later op kan nemen. Dat is natuurlijk super aardig van haar, maar ik baal echt als een stekker, had zo'n zin om lekker veel te rijden deze weken.

Welkom aan de nieuwe mensen! Leuk dat jullie mee kletsen +:)+

abfab

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:39

Ik ben jaloers...….

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:32

Het dansen helpt helaas niets.....

Het is (en blijft) hier gortdroog -O-

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:30

Hey MiniMeLona! Wat leuk dat je er weer bij bent +:)+ .
Veel succes op je nieuwe stek.
Hier een hond die op het achterste deel van het erf blijft (omdat dat volledig afgesloten is ;) ). Hij is veeeeeel te nieuwsgierig naar alles wat beweegt, voorbij wandelt, rent, fietst of rijdt..... Maar goed hij is nog jong (1.5) en ik hoop dat het ooit goed komt.

Libera, je zadelkamer ziet er gaaf uit! En MizzMontana doe mij effe zo'n buurman die de zuring komt uitsteken!

Ik heb ook koord (Gallagher) dat vind ik mooier dan lint en het waait hier vaak als een malle (Noordwest kust) dus ik denk dat lint hier binnen een jaar uit de isolatoren is geklappert.

Verder zal ik vast een heleboel vergeten zijn te noemen, maar ik kan het echt niet bijhouden.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:01

Leuke foto's allemaal weer.

Libera het ziet er echt super uit!

Ik sluit mij volledig aan bij polo13, de ene baal broeit/schimmelt veel eerder dan de andere. Ik ben sinds dit jaar weer over op kleine pakjes hooi zonder plastic, dus dat is iets makkelijker wat schimmel betreft.

Balen Djoena…. Ik begin langzaam weer een beetje op te knappen, heb nog niet erg veel puf, maar ga zo toch maar even met mijn jongedame naar de manege. Hopen dat ze een beetje rekening met mij houdt }> .

Van harte LaurieVC *\o/*

Ah gister heeft mijn hond een dode zeehond gevonden achter de dijk...… Was nog een kleintje |( . Hond vond het geweldig :D , stond er omheen te springen en te blaffen, uitdagen of hij met hem wilde spelen en daarna besloot hij dat zo'n dode zeehond wel erg lekker ruikt, dus wilde hij erover heen gaan rollen :j , maar dat kon ik gelukkig voorkomen. Viespeuk :')

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:14

Ik had ook van die ronde balen van ongeveer 120 kg. Erg makkelijk te verplaatsen. Jammer genoeg reageert mijn merrie wat gevoelig op voordroog, dus daarom weer over op gewoon hooi. Is een stuk lastiger met opslaan......

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:26

Sterkte chasey.

Net even gereden in de manege. Ging erg fijn!

Moet zo langzamerhand toch eens gaan werken aan het rijden langs de weg. Ik blijf het erg spannend vinden. Mijn paard is eerlijk gezegd best wel braaf, maar ik vertrouw die automobilisten voor geen meter...…

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:51

Kreupel is altijd vervelend MizzMontana. Hopelijk knapt ze snel op en is een bezoek aan de kliniek niet nodig maandag.

Om de bak te slepen hebben wij een oude trekker gekocht. Gaat super. Soms gebruik ik de weidesleep en ik heb ooit een bakvlakker op de kop getikt en die werkt ook goed. Eea is even afhankelijk van de staat van de bak. Nu is hij in woestijnstaat :D .

Volgens mij vroeg iemand ook nog iets over onbeperkt hooi? Ik voer onbeperkt vanuit slowfeeders.

Nordic groeit goed! Wat een stoer veulen. :j

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:39

Sterkte Britjuh :(:) , dat soort dingen zijn nooit leuk. Wat zal je hem missen.....

Hier verder geen nieuws. Nog steeds droog en warm :D

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:09

nils schreef:
In hooinetten/slowfeeders zit heel veel kwaliteitsverschil.

Klopt helemaal! Ik koop ze altijd bij de paardendrogist. Zijn zeker niet goedkoop, maar doe jaren met deze netten.

Bah chasey, sterkte voor je paps!

Hier een bak/paddock op keileem(is volgens mij te vergelijken met klei?), gewoon drainagesleuven, dan buizen erin en alleen maar zand erover heen. In het begin inderdaad lastig omdat de sleuven nog goed voelbaar waren, maar dat gaat nu prima. Voor mij is hij ook niet bedoeld als rijbak.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:54

Ik lig onder een boom in de schaduw. Heerlijk! Geen kever te zien.....
Net even met de hond wezen zwemmen en nu lekker niksen. Mijn uitzicht:
Afbeelding

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 06:18

Welkom NienkeK en gefeliciteerd!!!

Oh bah Delphi, brand...… fijn dat het tijdig geblust kon worden.

Beterschap Jeannaa.
Hier nog steeds kurkdroog, gras begint nu toch geel te worden en ik word zelf intussen zeer sloom en vervelend van de warmte :o . Heb eerlijk gezegd nergens zin in. Maar goed, het is mooi weer dus eigenlijk mag ik niet klagen.

Nu eerst maar even een stuk met de hond lopen. Misschien daarna nog met mijn jongedame rijden en daarna de dagelijkse klussen maar oppakken.

Ik ben ook erg benieuwd naar puppie foto's :o

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:42

Ach gut, wat een humpie <3 <3 <3 .

Fijn dat de andere hond haar zo lief behandelt!

Veel plezier.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:02

Hier stikt het momenteel ook van de vliegen terwijl het hier aan de noordwest kust vaak juist erg meevalt.

Voorspelling voor ons is dat er 0 mm valt tot in ieder geval 30 juli...... -O- . Maar ja, kan me er wel druk over maken, maar er verandert toch niets. Dus vooralsnog geniet ik maar van het zonnetje.

polo13, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik twijfel of een topic ernaast gaat werken. Ik klets af en aan mee vanaf topic nr 1 en soms gaat het megahard en soms valt het wel weer mee. Je moet je natuurlijk niet verplicht voelen om op alles en iedereen te reageren. Probeer eruit te pikken en tips te geven waar je wat mee kan en laat de rest lekker kletsen ;) . Doe ik ook als ik weinig tijd en/of zin heb.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:06

Bij ons in omgeving is de eerste snede echt super geweest! Is ook al ruim 6 wkn geleden en er was echt veel!

Tweede zal inderdaad wat lastiger worden, maar wij kunnen zeker nog een keer maaien hoor. De opbrengst zal een stuk kleiner zijn.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:11

Bij ons ook minimaal. Er staat nu een heel klein beetje gras, maar als er geen regen komt dan zal dat niet veel meer worden, ben ik bang.

Hoorde ook over andere gewassen die nu langzaam problemen beginnen te krijgen..... Als ik het weerbericht mag geloven komt er voorlopig nog geen regen van betekenis. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal af gaat lopen. Ik heb nog zeker 100 pakjes hooi extra nodig. Maar maak mij eerlijk gezegd niet zo druk. Heb veel kennissen in de agrarische sector en die lijken zich vooralsnog ook niet druk te maken. "Komt wel goed" zeggen ze allemaal. Daar houd ik mij maar een beetje aan vast.

Laurie, hoe "groot" is jouw grote baal? 300 kg? Dan ben je wel wat goedkoper uit. En heb jij het over voordroog (dus in plastic) of over kleine pakjes hooi (zonder plastic van zo'n 20-25 kg)?
Laatst bijgewerkt door abfab op 18-07-18 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:42

NienkeK schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe zit het met broei van pakjes tarwestro? Wil de hooizolder (zit aan het huis, met rieten dak, dus moet echt niet misgaan) liever gebruiken voor stro opslag. Maar geen idee of dat ook wel eens mis gaat?

Stro kan zeker broeien. Gebeurt vooral als er veel onkruid wordt mee geperst in de baal. Ook zijn grote balen stro ontvankelijker voor broei dan kleine baaltjes.

Onkruid zorgt voor vocht in de baal. Het gaat met stro dus ook zeker weleens mis.

Eea hangt ook samen met de vochtigheid van het stro, hoe laat het op de dag geperst is en zoals al gezegd; de hoeveelheid onkruid. Opslagruimte moet goed geventileerd zijn.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:25

weslyjune schreef:
Ik lees wel mee, maar het het zo snel dat ik er niet toe kom om te antwoorden op mensen hun prachtige foto's en leuke (en minder leuke) reacties.

Ik heb grote kuilpakken voor de winter, als ik mee nodig heb komt de boer ze brengen van de winter.
Nou wil ik deze stapel graag goed beschermen. Wie heeft daar ervaring mee?
Ik twijvel tussen kuilkleed en dicht plastic. Ik ben van plastic (gamma plastic) bang dat het toch teveel gaat wapperen. Van een kuilkleed ben ik bang dat het niet genoeg beschermd, maar dat is ook raar want het moet het plastic dat over de kuil van de boeren ligt ook beschermen ... Ik vond plasticzeil dat over vrachtwagens gaat, heel mooi spul!! maar nu even niet in mijn prijsrange. (Was circa 300-500 euro voor de afstand die ik nodig heb).

Wat is een goede manier om kuilpakken af te dekken?

Ik doe (deed, heb nu hooi in kleine pakjes) er gewoon kuilkleden over. Dan is er toch nog wat ventilatie en kunnen vogels en katten het plastic dat om de balen gewikkeld zit niet kapot maken.

De kuilkleden zijn overigens ook niet goedkoop.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:39

Kuilkleed lijkt op een soort vliegendeken(weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), ze zijn dus wat opengewerkt. Ik kan mij zo voorstellen dat het onder een dicht stevig zeil een natte bedoening wordt.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:26

Sterkte Antheman! Ik heb ooit in het verleden eens met een mestvork door mijn voet gestoken, gelukkig niets geraakt. Wel aan de bovenkant erin en onderkant er weer uit }> . Hoefde dan ook niet geopereerd te worden, maar het deed wel pijn...….

Verder is het hier nog steeds gortdroog, miljoenen vliegen en ik krijg zo nog 70 baaltjes hooi geleverd. Effe zweten.

Dan heb ik er nu ruim 300, maar dat is niet genoeg. Hoop stiekem toch op een tweede snee. Hooi zal wel niet meer lukken, dan worden het kleine ronde plastic balen die ik dan ruil tegen kleine pakje hooi bij onze boerenbuurman.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 06:33

Gave hondjes!!

Hier in de kop van Noord Holland, begint mij zo langzamerhand een beetje de zin om "iets te gaan doen met mijn paarden" te ontbreken...….

Het is mij echt te warm om te rijden en dan die vliegen?! Niet normaal, paarden worden er helemaal nerveus van. Heb wel maskers en vliegendekens, maar die snuiten zien werkelijk zwart van de vliegen -O- . Heb ik nog nooit meegemaakt hier.

Regen komt er voorlopig nog niet, dus ik denk dat ik maar een zomerstop voor mijn jongedame inlas.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:06

Pffff klinkt het heel gek als ik zeg, dat ik het bijna lekkerder vind, als de gevoelstemperatuur -15 is bij noord oostenwind? :D .

Mijn oude ruin schuurt zich ineens helemaal kapot |( , zo zielig. D.a. is al geweest, begrijpt er ook niet zo veel van. Hij is 24 en het lijkt niet op typische zomereczeem klachten. Wel is er een variant (midline dermatitis) waar het op lijkt, maar hij heeft nooit eerder last gehad. Nu even kijken of hij misschien aarsmaden heeft, maar dat ziet er ook niet echt naar uit. Heb al een eczeemdeken gekocht, maar die is met deze temperaturen best wel warm...….

Smeer de plekken nu in met hydrocortiderm en heb een spulletje gehad, dat eigenlijk voor koeien is. Dit moet je van kruin tot staart druppelen. Hopelijk doet dat nog iets. Jeuk is vreselijk!

Afbeelding

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:14

Wat vreemd dat jij hier een vieze kont in ziet?
Dit is helemaal kaal tot op zijn huid en er zit hier al zalf op. Vies is het zeker niet of niet geweest.
Laatst bijgewerkt door abfab op 25-07-18 06:26, in het totaal 1 keer bewerkt

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:20

Nee ook onder zijn buik. Op de buiknaad. Daar is het begonnen. Vooraan en dan loopt de jeuk door tot zijn liezen en zelfs over de naad op zijn koker heeft hij jeuk..... Sinds maandag zijn billen. Billen wel aan beide kanten.

Bij ons dit jaar wel extreem veel gewone vliegen.