Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:17

Wat voor vliegenvallen zijn dat?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:20


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:21

Die hebben wij ook, doet het goed :j
Stinkt wel een uur in de wind, dus niet in je keuken hangen :+

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:23

Sanoma schreef ik ook voor buiten :+ ze stinken wel ja.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:00

Vangen die alleen vliegen of ook dazen?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:06

Super die foto liggend erop op het blok.

Vliegen:
Horren
Plakslingers
Blauwe stroomlampen

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 01:58

Wij hebben eigenlijk weinig last van vliegen. Dazen komen hier niet voor gelukkig!

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 06:23

jeannaa schreef:
Welkom allen! Druk zo hier!

Leuke foto’s komen er voorbij :)

Wij hebben paarden en dik 350 koeien (2 stallen vast aan huis)en dus ook vliegen. Op stal... niks aan te doen. Binnen hebben we in de gang een pompje ecoduster en er hangen bij de buitendeuren vliegengordijnen. Oh ja boven hebben we overal horren. We hebben weinig vliegen binnen. Accepteren maar dat er wel eens een paar wel binnen zijn gedrongen :Y)

Kristelhans; ik vind dat soms ook lekker hoor even geen paard en even geen werkzaamheden.


350 koeien, dat is echt een groot bedrijf voor Nederlandse begrippen. Hebben jullie melk of opfok?

Vliegen... hier is alles hermetisch afgesloten met horren en het klompenhok als sluisje, maar dan nog zit er wel eens een binnen.
Buiten bij de paarden ook veel last van dazen, dus die staan op het heetst van de dag binnen en in de nacht buiten. Ze zijn er blij mee geloof ik.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 06:44

Hier ook horren en vliegengordijnen en het aller effectiefste is nog: een rondje met de vliegenmepper!

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:32

Ik meld mij bij deze ook in dit topic.
Sinds 3 weken woon ik in een huis met een stukje land (totaal 5500) erachter waar de paarden over 2 weken op komen te staan. Na een enorm gedoe om de oude omheining weg te krijgen (schapengaas, 4 lagen prikkeldraad en heel veel bramen) kan de nieuwe eindelijk geplaatst worden.

Ooit kwam er in een voorganger van dit topic iets voor waarmee je een boom als paal kunt gebruiken zonder dat je de isolator erin hoeft te schroeven. Het was een geel systeem dat met 2 banden? om de boom ging. Omdat mijn landje gedeeltelijk door een boomwal loopt wou ik daar graag gebruik van maken. Ik kan het echter nergens vinden.

Ik vroeg mij af of iemand in dit topic weet waar ik zo'n systeem zou kunnen kopen?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:50

Afbeelding
Dit systeem. Het is niet Nederlands ben ik wel achter gekomen. Ze zijn te koop op de website die erbij staat geloof ik

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 07:59

Ja die!! Super fijn, ik ga ze vandaag bestellen uit Amerika, als iemand mee wil bestellen kan dat.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:26

Eerst even bijleespost :)

Flew: Wat fijn dat het vertrouwen er is om nu lekker los te rijden met Fernando. Leuke foto!

JoycexEnya: Hoi, welkom! Ik heb ze ook niet aan huis hoor. Mijn weide is +- 15 km verderop in het volgende dorp :)

xJitskee: Hoi, welkom! Leuke paardjes heb je.

Grappig dat er toch veel meelezers waren het vorige topic (mezelf inclusief hoor :D )

Chasey: Leuke foto van Nick, het vertrouwen is goed gegroeid zo te zien. Ben benieuwd naar je weide wanneer deze helemaal af is.

rayoow: Hoi, welkom! Naar wat voor groot paard ben je op zoek? Schattige shetjes.

12Magic: Hoi, welkom! Wat leuk dat je de paarden aan huis krijgt.

Luf_Midnight: Hoi, Welkom. Wat een beestenboel zeg.

Djoena: Wat jammer van je Fries, maar wel eerlijker dat ze dan weer naar de oude eigenaren toe kan.

Lynn_Nikita: Coole foto. Was je een zandstorm aan het opwekken? :D

kristelhans: Heerlijk toch, even een weekendje geen paarden en geen zorgen. Ik denk dat iedereen daar wel van geniet.

DeMolenhoek: Hoi welkom. Ik heb het topic over je veulentje ook gevolgd. Gelukkig gaat het nu de goede kant op zodat je binnenkort hopelijk redelijk zorgeloos van je eigen kindje kan gaan genieten.

nayla: Hoi welkom. Behoorlijke paardenboel hebben jullie. Bevalt dat om pensionklanten aan huis te hebben?

weslyjune: Hoi. Wat fijn dat je de paarden aan huis krijgt.

Veel nieuwe mensen die zich komen melden zeg!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:28

Afbeelding


Afbeelding

Euh, this happened afgelopen weekend. :)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:33

MizzMontana schreef:
350 koeien, dat is echt een groot bedrijf voor Nederlandse begrippen. Hebben jullie melk of opfok?

Vliegen... hier is alles hermetisch afgesloten met horren en het klompenhok als sluisje, maar dan nog zit er wel eens een binnen.
Buiten bij de paarden ook veel last van dazen, dus die staan op het heetst van de dag binnen en in de nacht buiten. Ze zijn er blij mee geloof ik.


Melkkoeien en we hebben jongvee. Klopt dat dit wel een redelijk groot bedrijf is want we hebben er ook nog aardappelen (zo’n 90 hectare), mais en suikerbieten bij. Echt het fijne er van weet ik niet, ook all woon ik hier nu alweer 2 jaar... Ik heb nog altijd mijn eigen beroep en ik ben ook niet van boerenkomaf :)

Over het hooi snap ik niet helemaal... er zijn toch uitstekende periodes geweest om te hooien? Als ik hier kijk is er zat! Marktplaats staat er ook vol mee.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:39

Klinkt wel gaaf Jeannaa! Waar in Drenthe zit je ongeveer als ik vragen mag? Wij wonen op de grens van Drenthe en Friesland.

Juist kleine baaltjes hooi wordt hier in de buurt nu ook volop geperst. En kuil al zeker twee snedes er af gehaald.

Meh.... net ruim een half uur door de wei gebanjerd op zoek naar een afgetrapt ijzer :( maar niet gevonden.
Vorige week had ze ook al twee ijzers afgetrapt. Zonder ijzers is niet echt een optie als ik wil rijden met haar. Merrie heeft ijzers onder omdat 1 voetje wat stijl is en zonder ijzers steeds stijler afslijt. Misschien moet ik toch maar eens kijken naar hoefschoenen oid. Iemand daar ervaring mee?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:47

Mer1980 schreef:
He bah Djoena zeer na wat je net hebt meegemaakt met het inslapen van je andere paard. Bah...

Ik meld mij ook weer :D Ben al het hele weekend ziek zonder stem dus weinig met de paarden gedaan buiten gewoon in de wei zetten, mesten en voeren....

Ik heb gelukkig geen paardjes in laten slapen :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:53

Is de 360 dat je mijn Shetlander hebt gejat yontheke? :')
Het is van achter precies de mijne, inclusief precies dezelfde scheiding :j

Afbeelding

Wij hebben hier nog helemaal geen hooi := Eerste snede is er af, die gaat altijd naar de koeien. Tweede, derde en in een goed jaar de vierde snede zijn voor de paarden. Maar we kunnen nu niet maaien in verband met de zon en droogte ;( Ik haal nu overal baaltjes hooi vandaan om tot die tijd door te kunnen. Ik had genoeg maar heb toen een tijdje twee pony’s opgevangen en nu eentje extra. := Hoop toch wel dat we binnenkort kunnen maaien, anders wordt het wel heel spannend :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:57

Hier was bij de eerste snede nog vrij vaak regen waardoor die bij sommige mislukt is
Bij mij is het nog de vraag.Ik heb voordroog en grote pakken bij mijn oom en dit jaar ook kleine pakjes van een kennis waar ik dan ook mee help binnenhalen. De portie die in de trailer lag is gaan schimmelen , in elk geval een pak of 15 van de 27 die ik erin had liggen. Ik hoop dat de rest genoeg lucht heeft gekregen. Deze is 1 dag eerder geperst ivm aankomende regen.
Voor een 2e snee is nu geen gras, alles is dor en kaal en veel mensen voeren nu hooi bij terwijl dat normaal in deze periode niet nodig is

Wie kwam ook alweer van Texel? ik ga er volgende week zondag of maandag naartoe voor de eerste keer. Is dat echt zo druk met de boot en nog tips wat te doen? Ik heb een 4 en 8 jarige die meegaan ( kinderen, geen paard) waarvan zeker de 8 jarige weinig geduld heeft en graag dingen onderneemt Ik hoorde iets van het museum?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-07-18 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:57

Welkom voor alle nieuwe :))

Gave foto's gezien :))

Leuke shetjes Jitske :D

Voor vliegen hebben wij binnen horren en elektrische vliegenmeppers en buiten 6 lijm emmers. In de stallen hangen sinds dit weekend ook lijm emmers aan het plafond en ik moet zeggen, dat werkt prima! :j

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:00

xJitskee: Haha, wat grappig. Nee, dat is Buddy de shet die ik al 4 jaar heb.

De 360 of eigenlijk is de juiste term 180 denk ik :+ is dat je hier mijn groot paard dat al 2 jaar op pension staat, weer terug op de weide ziet bij mijn shetlanders terwijl ik hier vorige maand kwam melden dat we de shetlanders en de weide gingen verkopen.

Mijn groot paard, Andor, heb ik al 9,5 jaar (hele historie) heeft HKO graad 4 voor al bijna zolang ik hem heb. Is al 3 keer afgeschreven geweest maar blijft er telkens bovenop komen. Echter had hij in mei een serieuze terugval, heb ik nu na 4 jaar nog eens controlefoto's laten maken en blijkt dat zijn foto's op links nog behoorlijk achteruit gegaan zijn. Ik had hem gelukkig vrij snel weer recht. We hebben hem ook nog laten behandelen met een inspuiting osphos (vergelijkbaar effect als een tildren infuus) maar dat duurt even vooraleer dit werkt. Ondanks dat hij nu wel weer recht is, stond ik er weer 8 weken naast, Osphos zou nog 30 tot 60 dagen duren vooraleer dat effect echt optimaal is, op de pensionstal stonden ze nog steeds overdag buiten met allemaal dekens op, zonder schaduw terwijl ze vorig jaar wel gewoon voor de nacht buiten gingen.

Toen dacht ik echt, van YOLO, het is einde maand. We hebben geen opzegtermijn, ik laad hem in en zet hem gewoon lekker terug op de eigen weide en bespaar ik mezelf een bom geld en kan hij lekker in de nacht op de weide en overdag lekker in de schaduw in de stallen en onder het afdak.

Terwijl ik vorige maand nog heel hard riep, dat ik nooit meer terug naar die k*twei zou gaan :Y) :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:01

Ik dacht wat is het nog groen op jouw fotos Yontheke maar jij zit inderdaad nog net iets zuidelijker dan ik.
Fijn dat ze lekker koel kunnen staan nu.

Eerste snede is hier ook mislukt, 2e snede moet nog compleet groeien..
Kan de komende 3 weken nog wel met gras en stro door denk ik, maar daarna moet ik toch wel weer elke 2 weken een baal hebben.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:02

Azmay schreef:
Ik dacht wat is het nog groen op jouw fotos Yontheke maar jij zit inderdaad nog net iets zuidelijker dan ik.
Fijn dat ze lekker koel kunnen staan nu.


Lijkt op die foto alleen maar zo omdat die in de schemer getrokken is denk ik. Bij mij is het ook meer dor en geel dan groen op de moment. -O-
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 09-07-18 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:02

Haha! Zo zie je maar dat het leven een grote verrassing is Yontheke :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:06

Hier is de eerste snede vooral in plastiek gegaan. De rest van de eerste snede is blijven staan tot eind juni. Een 2de snede zal hier al nipt worden, tenzij alles opeens spontaan uit de lucht schiet.
Wij kopen alles qua eten in. Hebben nu 300 kleine balen en nog 10 grote in plastiek voor komende winter. Gaan wij niet mee toe komen vrees ik, maar boerbuurman heeft gelukkig hooi genoeg liggen :D