Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:46

Hier al eerder de paarden aan huis gehad maar haalde toen bij een kennis iedere keer een nieuwe baal op als hij op was. Nu "genoeg" ruimte en hopenlijk hebben we genoeg ingeslagen...

Vanmiddag bij de tandarts mn verstandskies laten trekken maar vond dat niet zo'n pretje (had een behoorlijke ontsteking). Nu erg opgelucht en pijnloos sinds hij er uit is :-)


MizzMontana

Berichten: 5674
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 06:35

Fijn dat het resultaat in elk geval wel goed is nils :)

Ik ben ook heel benieuwd of wij genoeg hooi hebben. Denk nu eerder dat ik teveel heb, maar het zal in de winter wel hard gaan ineens.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:33

De planning is dat mijn paarden eind oktober aan huis komen.
Zouden jullie nu al hooi aanschaffen wetende dat het pas vanaf die tijd gevoerd wordt en al die tijd nu dus gewoon ligt? (Niet verpakte baaltjes)
Het zou wel binnen liggen dan.

I love you to the moon and back

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:38

Als je er nu aan kan komen voor een nette prijs zou ik dat gewoon doen Karin. Of het nu bij jou ligt opgeslagen of bij de boer maakt mijns inziens niet uit.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

MizzMontana

Berichten: 5674
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:54

Zou het ook vast halen Karin. Hier begin ik er wel eerder aan dan oktober maar de hele voorraad gaat uiteindelijk ook mee t/m volgende zomer.
Wat Lizy ook al zegt, bij een leverancier ligt het ook maar opgeslagen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:55

Ik zou idd nu al zorgen dat je het hooi hebt liggen voor ruim een jaar.

Thuis heb ik er 60 laten leveren.
Heb er theoretisch geteld 1 per week nodig (52)
Ik wil altijd ruimer zitten.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:56

Karin_deB schreef:
De planning is dat mijn paarden eind oktober aan huis komen.
Zouden jullie nu al hooi aanschaffen wetende dat het pas vanaf die tijd gevoerd wordt en al die tijd nu dus gewoon ligt? (Niet verpakte baaltjes)
Het zou wel binnen liggen dan.

Wij hopen ook dan de paarden aan huis te hebben en zijn nu ook aan het rondkijken om in te slaan :) Echter hebben wij geen opslag binnen dus moeten het wel verpakte zijn

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:56

Op de winterlocatie liggen er 20 klaar.
Start normaal in december ermee.
Moet wel gras groeien...

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:01

Ik sla nooit hooi in. Ik heb geen plek om het binnen op te slaan. Maar tot nu toe is dat nog nooit een probleem geweest. Lijkt me wel fijn als je veel plek hebt, het idee dat je altijd genoeg hebt. Als mijn pak bijna op is bel ik " de boer" die dan een pak brengt of ik ga naar de winkel of check marktplaats

................

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:04

Ik zou ook zorgen dat je een voorraad hebt liggen.
Zeker als je het nu nog voor een goede prijs kunt krijgen en droog kunt opslaan.
Mijn hooiboer zei gisteren al dat hij er van uit ging dat de prijzen flink zullen gaan stijgen als het weer voorlopig zo blijft als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:04

Wij slaan in het moment dat wij zien dat ze beginnen te maaien. Meestal bespaar je toch een deel als je het op het land gaat ophalen. Is soms stressen (dit jaar bv om 14.00 nog bericht gehad dat wij om 16.00 moesten klaar staan.)

Zeker dit jaar hebben velen pas een maand geleden hun eerste snee kunnen hooien. Met de huidige weersverwachting komt er geen 2de snede. De prijzen schieten nu al de lucht in.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:06

Bij ons in omgeving is de eerste snede echt super geweest! Is ook al ruim 6 wkn geleden en er was echt veel!

Tweede zal inderdaad wat lastiger worden, maar wij kunnen zeker nog een keer maaien hoor. De opbrengst zal een stuk kleiner zijn.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:07

Hier is het gras niet meer gegroeid sindsdien. Dat is nu echt wel een probleem aan het worden.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:09

Hier zie ik nu ook nog wel wat mooie sneden staan gelukkig, zag er vorige week nog maaien en leek goed mee te vallen. Zijn jullie niet duurder uit omdat jullie kleine baaltjes kopen? Ik heb altijd gedacht dat ik goedkoper was met een grote baal?

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:11

Wij hadden de eerste snede gelukkig begin juni al binnen.
Ze hadden toen ik meen 1100 baaltjes kunnen persen en nog wat grote +-350 Kilo balen.
300 van de kleintjes is al naar ons gegaan en van de grote heeft hij er nu nog maar 4 over.
150 baaltjes heeft hij nog gereserveerd voor ons en ik kan ook de 4 grote nog overnemen voor een schappelijke prijs.
Ik krijg die krengen alleen altijd zo lastig in de schuur.
Maar dan ben ik wel verzekerd van voorlopig genoeg voorraad.
Dus ik twijfel nog even of ik die 4 grote ook ga nemen.
Is echt altijd supermooi spul. Op een paar % na net geen hooi.

Hier in de omgeving zie ik hele wisselende weilanden.
De ene is mooi groen en valt vast nog een 2e snede af te halen maar de andere is dood een geel.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-07-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:11

Bij ons ook minimaal. Er staat nu een heel klein beetje gras, maar als er geen regen komt dan zal dat niet veel meer worden, ben ik bang.

Hoorde ook over andere gewassen die nu langzaam problemen beginnen te krijgen..... Als ik het weerbericht mag geloven komt er voorlopig nog geen regen van betekenis. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal af gaat lopen. Ik heb nog zeker 100 pakjes hooi extra nodig. Maar maak mij eerlijk gezegd niet zo druk. Heb veel kennissen in de agrarische sector en die lijken zich vooralsnog ook niet druk te maken. "Komt wel goed" zeggen ze allemaal. Daar houd ik mij maar een beetje aan vast.


Laurie, hoe "groot" is jouw grote baal? 300 kg? Dan ben je wel wat goedkoper uit. En heb jij het over voordroog (dus in plastic) of over kleine pakjes hooi (zonder plastic van zo'n 20-25 kg)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-18 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:12

zoefie schreef:
Ik sla nooit hooi in. Ik heb geen plek om het binnen op te slaan. Maar tot nu toe is dat nog nooit een probleem geweest. Lijkt me wel fijn als je veel plek hebt, het idee dat je altijd genoeg hebt. Als mijn pak bijna op is bel ik " de boer" die dan een pak brengt of ik ga naar de winkel of check marktplaats



Ik heb ze ook buiten gestapeld liggen.
Hooi in plastic gewikkeld ;)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:17

Zie hier onze droge vlakte.
Met hooipak erin.
Mijn jonge valk hengst moet van mij onbeperkt kunnen eten


Afbeelding

Vooraan mijn 1e premie keur, prestatie, preferent, fokklasse A, levensgoedgekeurde Appaloosa fewspot hengstje Two Spot vd Immetjeshoeve.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:18

Mijn hooiboer perst zelf kleine pakjes en laat de grote pakken door een loonwerker doen omdat hij daar zelf geen machine voor heeft.
Hij heeft een vaste afnemer voor de grote pakken en voor nood krijg ik er soms 1 of 2 per jaar.
Nu he ik hem gisteren eens gevraagd of hij die loonwerker eens kan informeren of die ook kleine pakjes in plastic kan maken.
Dat zou ik namelijk super handig vinden.
Of van die balletjes of kleine rechthoekige pakjes van rond de 100/125kg.
Hij zei dat hij voor me ging informeren of dit voor volgend jaar mogelijk is *\o/*

Als jullie de keus zouden hebben. Zou je dan voor kleintjes gaan 18/20 kg f de verpakte van 100 kg ong?

De grote pakken hier zijn ongeveer 350 kilo. Soms wat meer. Daar betaal ik 55 euro voor.
Kleine pakjes zijn rond de 18 kg en betaal ik €3.50 voor.
Vorige jaar had ik ergens 4 ronde ballen opgehaald van rond de 100kg voor 25 euro.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-07-18 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:20

Hier worden deze week 20 balen geleverd. Meer kan ik niet kwijt. Dit wordt al even puzzelen.
En eens goed kijken hoeveel van dit hooi per week wordt gegeten.

Gelukkig heeft deze boer al veel gemaaid dus kan hierna zeker nog weer laten leveren :)


Ga deze week ook beginnen om de prikpalen te vervangen door houten.
Had eerst prikpalen neer gezet zodat de verhuis wat sneller ging
Afbeelding

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:22

rayoow schreef:
Hier worden deze week 20 balen geleverd. Meer kan ik niet kwijt. Dit wordt al even puzzelen.
En eens goed kijken hoeveel van dit hooi per week wordt gegeten.

Voor de winter zou ik dan echt een ruimte creeėren voor hooi. 20 balen is zo op.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:22

Wij gaan voor grote balen. We zijn er nog niet uit of het er van 125 kg worden of van 350kg. Zal een beetje ervan afhangen wat we voor welke prijs kunnen vinden...

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:22

Antheman schreef:
rayoow schreef:
Hier worden deze week 20 balen geleverd. Meer kan ik niet kwijt. Dit wordt al even puzzelen.
En eens goed kijken hoeveel van dit hooi per week wordt gegeten.

Voor de winter zou ik dan echt een ruimte creeėren voor hooi. 20 balen is zo op.


Dat ligt er aan of het mini, midi of maxi balen zijn haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:25

Laurievc schreef:
Hier zie ik nu ook nog wel wat mooie sneden staan gelukkig, zag er vorige week nog maaien en leek goed mee te vallen. Zijn jullie niet duurder uit omdat jullie kleine baaltjes kopen? Ik heb altijd gedacht dat ik goedkoper was met een grote baal?


Jawel, komt duurder uit. Nu heb ik de eerste 2 jaar altijd kleine baaltjes gehad. Na verloop van tijd doordat er meer paarden kwamen, er 1 met stofallergie was etc over gestapt naar gewikkelde balen. Dit heb ik 5 jaar gedaan maar veel problemen gehad. Slechte balen, slechte snede etc. Je mag dan wel een pak open snijden om de kwaliteit te controleren, maar ook dat zegt niet alles.

Dit jaar was een echt dieptepunt. Van de 24 balen konden wij er 12 weg gooien. De laatste 5 waren allemaal slecht. Dus opeens sta je daar letterlijk zonder eten. Mijn vriend is het nu zat en wil weten wat hij koopt. Kleine baaltjes geraken wij kwijt op de hooizolder. Grote balen kunnen wij enkel buiten zetten maar dan moeten die gewikkeld zijn. Vandaar dat wij nu dus voor kleine gaan :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:26

Gisteren weer naar de clubles geweest. Ben benieuwd of ik die routine erin kan gaan houden.

Erna was de jongste fanatiek aan het groomen. Zo leuk. En Bubbles zo braaf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En de oudste verzorgde haar pony ook goed na. Zelfs een massage!


Afbeelding

Afbeelding


Blijft bijzonder om zo samen in de clubles mee te rijden

Afbeelding

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers