Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:13

@Azmay, niet voor niks geweest dus :(:)

@muppetmayo, vooral de shet had enorm genoten van het zonder deken staan.
Die is vorige maand geschoren en nu begint het haar weer wat te groeien dus jeukt veel.
Beetje jammer dat ik de regenbui niet voor was vanmiddag en ze dus nat was :7
Hopelijk zo droog want ze had het toch een beetje fris zag ik :(:)

@Stephanie, ik zou gewoon eens bij je buren informeren hoe zij er tegenover staan of dat het alleen hun dochter was die zo denkt.

I love you to the moon and back

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:20

Gewoon even gaan informeren en uitleggen. Maar ik ben het wel met Azmay en Flew eens, beesten moeten droog kunnen liggen (of dat binnen of buiten is, maakt niet veel uit). Met de weersvoorspelling voor de komende week zou ik die stallen toch gebruiken. Dan maar wat later beton storten.

Oy with the poodles, already

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:25

Ik zou de buren aanspreken. Ik denk haast wel dat dit binnen bij hun is besproken, anders stap je niet op die manier op de buren van je ouders af. Maar dat is gissen....
Ze had jullie ook normaal kunnen benaderen, dus ik weet niet wat wijs is. Doen alsof je neus bloed, zo doorgaan en tegen jullie eigen buren normaal doen of erop af stappen met de consequentie dat het slechter wordt, of beter natuurlijk....

Wij houden ze 24/7 buiten en in het begin ook wel commentaar gehad. Hier zand, dus vrijwel altijd droog. Maar geen dekens en mensen hebben er gewoon geen verstand van.
Mijn ene ruin hoest in de winter wat meer en toen vroegen mensen of ik geen kacheltje in de box kon hangen en hem daarin vastzetten.......Tja.

Toen ze zagen dat we altijd alles schoon houden, de paarden altijd ergens hooi staan te eten en lekker rollen in de sneeuw, vonden ze het juist mooi en fijn dat de paarden zo rond scharrelen. Heb met regen ook laten zien dat ze kunnen kiezen, maar zelf in de regen gaan staan.

Modder ziet er meteen veel heftiger uit, dus zou eens kijken of de tijdelijke plek anders ingericht kan of verplaatst? En een maand geen toegang naar de stallen, precies in de winter is niet ideaal. Vraag me ook af of beton goed gaat drogen.

Azmay, wat fijn dat ze goed geholpen is nu. Volgens mij ben je een beetje verliefd. Je klinkt in ieder geval heel enthousiast over haar <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:31

Ik ga met de rest mee gewoon even naar de buren gaan, aangeven dat je geschrokken bent van de opmerking, maar dat je het graag even uitlegt en laat zien.

Hier staan ze helaas ook even in de drek, om de doodsimpele reden dat die Kl&^%*te bak nog niet af is :x -:(- . Ik wacht nu al 1 1/2 week op het zand. Dan is er weer dit dan weer dat, dan zou het mandag komen, toen dinsdag, dan weer donderdag en dan was de vrachtwagen weer stuk en nu komt het maandag. De paarden staan dus nu in één van de weides (tot groot verdriet want het is compleet stuk en kan dus alles opnieuw inzaaien van het voorjaar... en heb dus nog maar 1 stuk van de 3 goed).

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:38

Selka schreef:
Dat is helemaal waar Lynn_Nikita, maar inbouwzaken of ruimtes waar je lastig bij kunt zou ik niet snel gebruik maken van 2dehands. Op mijn inbouwkranen van Grohe heb ik 5 jaar garantie. Dat vind ik wel een prettig idee :)

Het was gister heerlijk warm maar wel een forse wind. Al het hooi woei zo in mijn ogen. Heel irritant. Hebben jullie daar geen last van? Mascara liep over mijn wangen :+

op marktplaats staat vaak genoeg nieuw spul wat toch overbodig was bij een verbouwing, of een bouwmarkt die 25% korting heeft op spullen. Als je geen haast hebt kun je zo een stuk goedkoper aan spullen komen
Hier viel de wind gelukkig wel mee gisteren. Vandaag was het zelfs heel erg lekker weer

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:35

Is het dan bij jullie zo slecht weer geweest?
Ik heb ook snel drek(Wat ook wel redelijk snel weer weg trekt) maar momenteel is alles nog kurkdroog bij mij.

Vandaag lekker weer inderdaad :)

Melliepelliepaard mijn vriend.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:57

Hier heeft het van de week een nacht stevig doorgeregend. Omdat het daarvoor zo droog was is de grond keihard en zakt het water niet snel weg. Nu dus een lekkere dreklaag op de harde grond.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:11

Bij ons is de paddock mooi droog. De track is de bovenste vijf cm nat en zacht, daaronder is het hard. Dus idd een dichtgeslagen laag die geen water door wil laten. Zonde, want de track lag er echt super bij :\
Morgen dus maar het geultje in ere herstellen, zodat het oppervlakkige water sneller weg kan stromen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:22

Hier is alles nog steeds groen, op de graaf/lig/rol plek en hun favoriete schuilplek onder de bosrand na.
Het voelt ook totaal niet nat of drassig als ik door de wei loop en je ziet ook geen spoorvorming oid.
Gelukkig een goede afwatering hier dus op de wei. Er staat zelfs nog zoveel gras dat ze met zijn drieën maar een have baal hooi pet dag opeten. Alles wat ik meer neerleg dat laten ze liggen.

Stephanie wat betreft de buren kwestie zou ik ook proberen om het gesprek aan te gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 01:09

Hier is het zand droog. Het was wel wat natter dan eerst na de regen, maar lijkt wel goed te herstellen. Vorig jaar was het wel sneller droog.

Ben wel zwaar geirriteerd dat verhuurder nooit afspraken nakomt. Voor stallen is klein stukje zand en dat wordt zeiknat omdat er geen dakgoot op dat schuurtje zit. Begin dit jaar besproken en zou voor de herfst gefikst zijn, maar er gebeurt niks.
Laten ze wel van alles aan huis en hun tuin doen, terwijl ze zelf nooit buiten zitten. Maar ja, mag je niks van zeggen........
Wij hadden het zelf allang gedaan, dus dat is echt zo een moment dat ik denk; we hadden allang een eigen plek kunnen hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 03:31

@Stephanie, dat is inderdaad niet zo handig om de stallen in de winter op te knappen. Kun je dat niet in het voorjaar doen?
Beton droogt ook niet goed met koud weer.... kan me wel een beetje voorstellen dat je buren dat zielig vinden. Vind ik namelijk ook. Klinkt alsof ze nergens droog kunnen liggen of uit de wind en regen kunnen. Best wel sneu ook als ze uit de drek moeten eten :(

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:07

turtlelito schreef:
Azmay: leuke deken, ik was ook al aan het spieken wat een ingenieus systeem die sluiting was :D .

En de huizenhype: ja, het is echt zenuwslopend. Weinig tijd en veel onzekerheid over de bouwkundige staat is altijd spannend.
Bij ons huis hadden we er gelukkig nog net geen last van. Stond al lang te koop (voor veel te veel), dus wij konden rustig beslissen. Vond het alsnog zenuwslopend omdat we met een no-risk clausule hadden gekocht en ik er niet zeker van was of ons oude huis op tijd verkocht zou worden (duurde best lang voor de laatste klusjes gedaan waren, opgeruimd volgens wensen van de styliste, foto's etc.). Uiteindelijk natuurlijk heel snel verkocht, maar je kunt je maar zorgen maken :o .

Sinds deze week stroom in de stal (was even afgesloten vanwege de verbouwingswerkzaamheden in huis), dus weekend omheining testen!
Eerste slowfeeder is ook gekocht, morgen partijtje rubberen tegels ophalen die er onder kunnen. Dan nog een vraag voor degenen die ibc vaten als slowfeeder hebben: hoe hoog zijn die van jullie? Ik zag er van 70 cm staan, daar kan natuurlijk lekker veel in, maar mijn nieuwe aanwinst heeft een schofthoogte van ongeveer 1.20. Ben bang dat dat te hoog is, dan kan ik misschien toch beter voor een lagere slowfeeder kiezen (50 cm).

Ik denk ongeveer de helft van de totale bak, zal eens naeten wat het exact is maar de shet kan er prima uit eten en die is 90 cm.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:15

Burenruzie lijkt mij verschrikkelijk. Gesprekje aangaan en uitleggen waar je mee bezig bent. Inderdaad niet de meest handige timing maar daar zal vast wel een reden voor zijn
Wat fijn Azma dat poown weer pijnvrij kan knagen
Mer wat een bak issues, hopen dat het snel is opgelost en je ervan kan gaan genieten

In welke richting hebben jullie de ingang van de stallen? Ik heb nu ( ik meen oost maar man zei dat dat wel eens anders kon zijn, ik kijk Duitsland in dus ging er vanuit dat dat oost was maar de koudste wind als het sneeuwt komt van links en de normale regen van rechts bij mij dus dat zou het eerder zuid of zuid of zuidoost oid zijn)
Mijn compas op gsm zegt elke keer iets anders ( handig he) en ik ben aan het bedenken ( grof aan brainstormen) waar ik de stallen straks ga plaatsen. Ik vermoed namelijk dat de plek die ik het handigste vind, het voor de windrichting het meest onlogische is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:31

Bij ons ligt de opening op het oosten, misschien heel iets richting zuidoosten. Zal een kijken of mijn telefoon er chocola van kan bakken, maar meestal hebben die last van metaal in de omgeving waar ze op reageren.
Hoe dan ook, de meeste regen komt van achteren en op het warmst van de dag hebben we binnen aardig schaduw.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:32

Wij hebben een ingang op zuid-oost, en de uitgang naar de wei op noord-west.
De n-w kant kan ik eigenlijk niet open laten staan, dat waait zo hard in, bijna altijd staat de wind uit die hoek.
Is er op de plek die jij voor ogen hebt maar 1 kant van de stal bereikbaar? Of zijn er meerdere kanten waar je een ingang zou kunnen maken?

Ik ben ook aan het prakkiseren hoe dat moet als ik ze echt 24/7 buiten wil laten.
Ze staan nu ook regelmatig ‘s nachts buiten als het zacht weer is. Ze staan heerlijk langs de bosrand en komen niet eens in de buurt van de stal. Maar als het echt de hele nacht door regent zet ik ze binnen. Ik twijfel of die bosrand wel voldoende beschutting biedt dan. Eigenlijk zou het ideaal zijn als ze aan de Zuid-Oost kant naar binnen kunnen maar dan moet er eerst een halve tuin omgebouwd worden.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 09:02

Azmay fijn dat Diva blij is met haar vriendin(netje).

Ik lees ook over gekochte huizen!! Gefeliciteerd!

@Stephanie, kan mij voorstellen dat een dergelijk bericht niet leuk is van de buren...… Maar ik heb geen idee hoe het eruit ziet natuurlijk. Je zegt dat ze een verhard stuk hebben, maar hoe groot is dat? En als ze van het verharde stuk afgaan staan ze dan direct in de drek? En kunnen ze dus alleen droog liggen op het verharde?

Als dat het geval is, dan begrijp ik eerlijk gezegd wel dat mensen daar "iets van vinden", hoe lastig het ook is. En wat naar dat het bij jullie al zo nat is.
Ik zou wel even bij je buren langsgaan en proberen om je verhaal uit te leggen.

Oh bij Mer ook al bagger lees ik? Hopen dat je bak snel af is!

Bij ons is het gelukkig nog droog en daarnaast is de bak/paddock goed gedraineerd. Opening van de schuilstal is bij mij op het oosten. Wind hier is meestal zuid-west en als het regent bijna altijd zuid-west. Als hij oost is dan is het eigenlijk altijd droog weer.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:02

Citaat:
Ik heb nu ( ik meen oost maar man zei dat dat wel eens anders kon zijn,

Lynn, de zon komt op in het oosten. Geen kompas voor nodig :Y)

Wij hebben de ingang ook op het oosten en het waait zelden tot nóóit in de stal.

*Listos Little Lena *

~Turbohoof Solutions ~

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:22

Mijn openingen zijn op t noorden en daar waait t ook zelden in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:27

Hier zuidoost maar meer oost zou volgens mij beter zijn in mijn geval. Ooit op een dag ga ik het om gooien _O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:30

Schuurdeur zit op oost en die doe ik bij veel wind dicht. Schuilhok heeft de opening op noord en daar staat bijna nooit de wind in. Sterkste wind komt uit het zuidwesten. Vaak storm met rukwind. Dan houd ik mijn hart vast met een 40 jaar oude kas.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:26

Ik meld me hier ook graag.
Sinds de zomer woon ik in Zweden en twee IJslandertjes zijn mee gegaan. Genot om ze zo vaak te zien en ze aan huis te hebben! Veel aan het bouwen en heerlijk om te kunnen maken wat je wilt - we hebben hier veel machines + materiaal en mijn vriend is een handige. Benieuwd hoe jullie het ervaren aan huis en handige tips etc :)

En wat foto’s:

Afbeelding

Afbeelding
De paddock die we hebben gemaakt. We zijn nog niet klaar, want we gaan nog een rijbakje maken waar ze ook in en uit kunnen en ik ben van plan een flinke afstand aan paden te maken (tussen boomgaard/weiland/bos). Alles is hier kleigrond dus flink glibberen. In de paddock ligt doek en we hebben zand afgegraven hier ergens op het terrein. Hele terrein is trouwens 400 hectare, dus we kunnen onze lol welnop met rijden :+

Afbeelding
Uitzicht vanuit de slaapkamer.

Afbeelding
Schuilstalletje

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:36

Welkom Myra,
Ik volge je andere topic ook. Erg leuk om te zien hoe jullie alles opknappen en bezig zijn. Al dik in de sneeuw daar?

Hier staan ze nog heerlijk op het gras in de zon.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:47

@stephanie, ik ga met de rest mee. Een gesprek aangaan met de buren en uitleggen is ,denk ik, het beste.
Wij hebben (toen nog in NL) ook de dierenbescherming aan de deur gehad vanwege een magere pony. Vond ik echt heel vervelend ,want als de persoon in kwestie gewoon even had aangebeld,hadden we kunnen vertellen dat het beestje al ver op leeftijd was (ruim 40 gepasseerd) en de andere paarden en pony's zagen er gewoon goed uit.

Fijn dat Primmetje weer lekker kan eten. Het is een snoepje (maar ik heb een zwak voor shetties :) )

Welkom Myra, had de vorderingen al via je andere topic gevolgd. Ziet er leuk uit en bij jullie ook nog niet echt winter hè?

Balen Mer dat je zo lang op zand moet wachten. Als je ergens aan begint wil je het natuurlijk zsm af hebben.

Eergisteren hadden we sneeuw,gisterochtend regen (fijn,gladde wegen) en het heeft de dag geregend dus sneeuw is nu weer weg. Ongewoon zacht voor deze tijd van het jaar, 5 graden boven 0.
Ik vind het niet erg :D

Leef je droom,droom niet je leven

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:37

Je hebt een mooi plekje Myra, als het daar niet zo koud was was ik in de verleiding gekomen daar ook heen te gaan :+

Ben met Prim aan het oefenen met voetjes geven, hoe ze haar ooit bekapt hebben gekregen is me een raadsel. Ze begint al met uithalen zodra je naar haar been wijst >;) Ze trapt niet gericht en na heel wat pogingen mocht ik hem vast houden maar vind het wel bijzonder.
Mag ook niet aan haar buik komen, is het nog steeds te vroeg om er een Equest Pramox in te duwen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:42

We zijn nu na 4 maand alweer halverwege dit topic, gaat hard zeg!
Ik ben vooralsnog alleen meelezer, maar geniet van de foto’s en tips die hier gegeven worden.
Hopelijk heb ik volgend jaar rond deze tijd de paarden aan huis, dat zal genieten worden! (En veel werk)

Volg mijn paarden en katten:
Daphara’s Shire Horses op Bokt en op Instagram
Daphara’s Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram