Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:09

Yontheke, ik ben van plan een belgisch trekpaard jaarling te kopen :)

De shets hier zijn moeilijk kwa hooi eb helaas netverhuist dus opzoek naar een nieuwe hooiboer.. En ben erdoor dus overal aan het bellen of ik eerst 2 balen ka halen om te kijken of ze het wel eten -O-

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:16

Ik ben vorige week een ijzer kwijt geraakt in mul zand en ik dacht even dat ik hem had gevonden, bleek het een heel oud ijzer te zijn, ook dubbel lips en was op zoek naar een enkel lips. Heel vreemd. Enkel lips ijzer tot op heden nog niet gevonden :( Succes met zoeken, een van de laatste keren wees paardlief bij mij twee dagen later aan waar hij zijn ijzer had neergelegd...

Er is voor morgen hier wel 0,1 mm regen voorspeld, ik hoop echt dat het gaat regenen en het mag ook wel wat meer zijn.. Hier nog wel gras, zeker op de wei die gespoten is, maar die staat ook vol met zuring en distels. Ook echt hoog, komt op sommige stukken tot mijn middel maar het gras is daar dit jaar nog niet kaal gegeten geweest. Maar ik wil die toch door de midden doen zodat ze eerst de ene kant opeten zodat ik het daarna makkelijker kan maaien. Voor staat nog wat hoog gras. Ik hoop dat ik ze nog een weekje ofzo daar op kan laten staan, als is het op die wei meer hooi op een stokje. Ze zijn namelijk nu bezig met de minder smakelijke stukken en dat scheelt mij maaien :+ Maar buiten voer ik geen hooi bij, mijn grote staat zelfs de hele dag met een graasmasker op de wei omdat ie wel erg rond is geworden. 's Nachts op stal krijgen ze gewoon een normale portie hooi, al merk ik wel dat hij momenteel helemaal schoon op gaat.
Bij de kleine twijfel ik nog of ik moet gaan ingrijpen d.m.v. een masker. Ik moet binnenkort weer een nieuw pak hooi halen en ik zal eens aan mijn hooiboer vragen hoe het met het hooi bij ons zit..

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 12:31

Graag gedaan. :) Na het posten ben ik aan de slag gegaan in de wei en daarna een buurtborrel. Jullie zijn meteen 5 pagina’s verder haha. Even een inhaalslag maken.

Lynn_Nikita, klinkt als een vermoeiende zondagochtend. Is het niet mogelijk achterin ook een ingang te maken? Niet fijn als je 3x met hetzelfde pakje in je handen staat.

Laurievc, en goed gedaan op wedstrijd? Niks lekkerder dan een lazy Sunday afternoon.

Greendragon, jammer dat je weer aan het werk moet. Wel een fijne vakantie gehad?

rover_ doen jullie dat vaker? En dan gewoon mest slepen of echt verse mest op het land gooien?

MM, wat leuk! Iedereen hier aan de gezinsuitbreiding haha

Flew, fijn dat er genoeg vertrouwen is voor een losse draf. Maar wat een baby nog. Is ie nog piep of ziet ie er gewoon heel jong uit?

Natalie36, had inderdaad om een slotje gevraagd. Maar bedankt voor de reminder!

xJitskee, wat een leukerds. Ik vind het helemaal geen stomme namen hoor. Heerlijk dat ze dichtbij het bos. Je paddock ligt er mooi bij.

Chasey, ja die foto met Marloes haalde de penny bij mij naar boven. Welk meisje wil nu niet zo opgroeien? Zo schattig.
Leuke foto met Nick! Hij begint net zo bomproef te worden als James of niet?

Rayoow, hoi! Leuke racemonsters :D

12Magic, wat leuk! Mooie omgeving om naartoe te verhuizen. En prettig om het werk met jouw dochter te kunnen verdelen.

Luf_Midnight, gaaf wonen op een eiland. Al zullen er zeker ook nadelen zijn. Houden jullie de koeien dan ook anders of is dat hetzelfde als hier? Foto 4 is erg schattig. Past perfect!

JoycexEnya, wat een knap stel. Ze hebben een super lieve uitstraling.

Djoena, wat rot. Maar zo te lezen voor het paard wel een goed besluit. Ga je nu actief op zoek naar een ander paard?

DeMolenhoek, hoi! Ik volg je topic over de kleine man ook. Fijn dat het beter gaat.

Nils, fijn zeg een bak. Laten jullie m aanleggen of doen jullie het zelf?

Nayla, wat een kudde hebben jullie nu staan. Heb je er veel werk aan?

Weslyjune, welkom. Oude omheining verwijderen is echt niet tof. Wij hebben ook pas perceel 1 gedaan. Schapengaas en prikkeldraad. Ik verheug mij niet op perceel 2..

Yontheke, zo dan. Toch maar door. Het is wel een leuk gezicht.

Tribunals, dat is een beste klus. Het droogt wel snel nu. Wat voor vlokken gooien jullie er doorheen?

Rayoow, wat leuk!! Heb je al iets op het oog?
Ooit als ik later groot ben en mij verveel wil ik een “Palm paard”. Zulke mooie dieren.

Regen is hier ook welkom. De paarden eten hooi rechtstreeks van het land..

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:43

Selka, ja we gaan inderdaad weer actief op zoek :j we willen sowieso een shetje van de zuidlarenmarkt halen, maar ik hoop voor die tijd alweer een maatje voor Ilyn te hebben. Tot die tijd kan de pony van de buren bij haar staan :j

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:54

Jup, maar idd met deze droogte zou het wel snel moeten gaan. We zitten te denken aan tapijtvezels of toppad

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:03

Prachtige plek om te zien Tribunals

Beterschap Afab

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:23

Ik herken die twee objecten op de foto ook niet.
Die ‘saw horse’ kan je misschien nog googleen.

Selka, ja Nick wordt al aardig bomproof. Heeft wel een compleet ander karakter dan James had. Erg gevoelig, maar qua vertrouwen zit het goed!
We mogen van allerlei gekke dingen doen op zijn rug, dat vindt hij prima.
Maar als er iets engs is op buitenrit, dan moet ik gewoon voorop. Nou het zei zo...
Soms lukt het met een hoop aanmoediging al wel hoor, maar als de situatie gevaarlijk wordt, stap ik af en ga ik letterlijk voorop. Is er niks meer aan de hand. Dan vertrouwd ie op mij.

Edit. Wat een nacht zeg. Daan goed ziek ineens.
Daardoor heb ik ook een gebroken nacht, moest hem soms ff helpen.
Dus wij zijn vandaag beide behoorlijk brak. En vanavond nog hooi halen...
Kom nu net pas uit bed pfff... eerst maar eens de paddock uitmesten.
Kinders heb ik wel tussendoor naar school gedaan. En de beestenboel.

Heb alles bijgelezen en zag mooie foto’s. Oa van twee shet look a likes en een mooie groene weide.
En veel woestijntjes, net als hier haha.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 09-07-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:25

saw horse gegoogles is een soort ehm hoe heet zo`n ding nu, om bv op te schilderen en dingen op te leggen, 2 naast elkaar en kun je er bv een deur opleggen om te verven of te zagen

Ik zie het merkje, oregon, google maar, heeft niks met paarden te maken. Ze zagen er boomstammen mee
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-07-18 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:26

Klinkt wel handig!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:36

Lynn_Nikita schreef:
saw horse gegoogles is een soort ehm hoe heet zo`n ding nu, om bv op te schilderen en dingen op te leggen, 2 naast elkaar en kun je er bv een deur opleggen om te verven of te zagen

Ik zie het merkje, oregon, google maar, heeft niks met paarden te maken. Ze zagen er boomstammen mee


Je bedoelt een schraag :)*

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:44

lizy29 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
saw horse gegoogles is een soort ehm hoe heet zo`n ding nu, om bv op te schilderen en dingen op te leggen, 2 naast elkaar en kun je er bv een deur opleggen om te verven of te zagen

Ik zie het merkje, oregon, google maar, heeft niks met paarden te maken. Ze zagen er boomstammen mee


Je bedoelt een schraag :)*


Jaaaaaa, hehe dankjewel! zo vervelend al ik niet op een naam van iets kan komen, en hoe meer ik mijn best doe hoe verder weg het in mijn geheugen lijkt te kruipen en zodra ik dan in bv bed lig wordt ik ineens wakker :)* :)*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 13:46

Djoena, een zoektocht naar een nieuw paard is best leuk. Fijn dat in de tussentijd de buurpony op bezoek is.

Tribunals, ben benieuwd welke je kiest. Ik vraag mij altijd af of het nu veel verschil maakt.

Chasey, bleeh vervelende nacht. Lastig dat Daan nog niet 100% is.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:49

Hmmm, gegoogled, ziet er handig uit idd, maar is wel iets anders dan een schraag.
Het zal wel een onderdeel zijn van een geheel waarvan de rest niet is blijven liggen. Deze enkele poot lijkt zo weinig functie te hebben.

Selka hebben je paarden het naar het zin op hun nieuwe plek?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:53

Yontheke schreef:
[ [url=m/DNIuJD.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/sLvUtg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Euh, this happened afgelopen weekend. :)

Toch alles terug in je wei ipv pension?

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:57

Mm, ik verdenk Twix ervan verliefd te zijn op de smid. Als ik die op enkel lips ijzers heb kan hij elke 2 weken komen omdat er weer 1 naast ligt. En ze is alleen voor beslagen <<)
Iets meer dan een jaar geleden overgestapt op dubbel lips ijzers en er heeft er nooit meer 1 naast gelegen *D misschien werkt dat bij jou ook.

Welkom aan alle nieuwen!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:14

Fabster schreef:
Toch alles terug in je wei ipv pension?


Jep.
Yontheke schreef:
Mijn groot paard, Andor, heb ik al 9,5 jaar (hele historie) heeft HKO graad 4 voor al bijna zolang ik hem heb. Is al 3 keer afgeschreven geweest maar blijft er telkens bovenop komen. Echter had hij in mei een serieuze terugval, heb ik nu na 4 jaar nog eens controlefoto's laten maken en blijkt dat zijn foto's op links nog behoorlijk achteruit gegaan zijn. Ik had hem gelukkig vrij snel weer recht. We hebben hem ook nog laten behandelen met een inspuiting osphos (vergelijkbaar effect als een tildren infuus) maar dat duurt even vooraleer dit werkt. Ondanks dat hij nu wel weer recht is, stond ik er weer 8 weken naast, Osphos zou nog 30 tot 60 dagen duren vooraleer dat effect echt optimaal is, op de pensionstal stonden ze nog steeds overdag buiten met allemaal dekens op, zonder schaduw terwijl ze vorig jaar wel gewoon voor de nacht buiten gingen.

Toen dacht ik echt, van YOLO, het is einde maand. We hebben geen opzegtermijn, ik laad hem in en zet hem gewoon lekker terug op de eigen weide en bespaar ik mezelf een bom geld en kan hij lekker in de nacht op de weide en overdag lekker in de schaduw in de stallen en onder het afdak.

Terwijl ik vorige maand nog heel hard riep, dat ik nooit meer terug naar die k*twei zou gaan :Y) :+



Voornamelijk dus omdat ik hem op dit moment niet rij en ik voor mezelf nog moet uitmaken of ik het uberhaupt nog etisch vind om hem nog opnieuw op te pakken. Het is al jarenlang een rollercoaster, zowel voor mezelf als voor hem. Hij heeft de afgelopen 2 jaar zo top gelopen op pension, op een hoger niveau dan ik ooit voor hem voor mogelijk had geacht met al zijn problemen. Ik heb met hem bereikt wat ik wilde bereiken.

Maar zeg in ons geval nooit nooit :)

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:32

Natalie36 schreef:
Mm, ik verdenk Twix ervan verliefd te zijn op de smid. Als ik die op enkel lips ijzers heb kan hij elke 2 weken komen omdat er weer 1 naast ligt. En ze is alleen voor beslagen <<)
Iets meer dan een jaar geleden overgestapt op dubbel lips ijzers en er heeft er nooit meer 1 naast gelegen *D misschien werkt dat bij jou ook.

Welkom aan alle nieuwen!


Hier had ik ook al aan zitten denken. Maar het is een wat smaller, stijler voetje. Zou het door de dubbel lips niet te veel tegen gehouden worden om wat uit te waaieren?

Het is in elk geval een optie die ik aan de smid ga voorleggen.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:12

Yeah, we hebben een paar druppels regen gehad... helaas alleen niet genoeg!

@Selka,

De bak laten we doen door iemand hier uit de buurt. De "bakkenboer" stelde voor om de bovenste laag er af te schrapen en er daarna 15 a 20 cm M3C zand op te gooien zodat de bak boven het maaiveld zou uitkomen. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Graag hoor ik alle plus en min punten...

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:41

Wij gaan waarschijnlijk ook met M3C zand werken voor onze piste binnenkort. Ik volg even mee... Wij hebben bij zoveel mensen raad gevraagd ed dat we er nu stilaan uit zijn wat we gaan doen. Eindelijk :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 15:59

MM, ja ik geloof het wel. Willie komt zodra hij mij ziet een knuffel halen. Dat zal vast slijten met de tijd haha.

nils, zoals jij het typt heb ik ook in mijn hoofd voor de paddock. Wel met heel veel drainage (klei). Geen idee of het werkt.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:35

Wij gaan het doen zonder drainage (veen/zand grond). Volgens de bakkenboer was zijn visie dat zodra hij hoger ligt het water er wel "uit kan". Tevens zouden ze met een laser de bak bol of aflopend laten worden. Wel was hij van mening dat de bak wat te onstabiel/droog qua toplaag kan worden. Hiervoor moet je sproeien of bepaalde vezels toevoegen. Die vezels is voor nu geen optie omdat er nog genoeg grote uitgaven aankomen maar wellicht voor volgend jaar mocht het nodig zijn.

Bakken met eb en vloed systeem konden we ook nemen en zou zowiezo goed moeten zijn maar daar hebben we nu het geld niet voor. Volgens de bakkenboer moest dit de meest gunstige en voordeligste optie zijn. Mocht het toch niet bevallen kunnen we ondertussen doorsparen en met de tijd een goede rijbak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:07

Wij hebben ook een bak zonder drainage, er heeft ooit wel drainage in gezeten maar het hele systeem is onvindbaar voor de loonwerker, dus waarschijnlijk is het er ooit toch uitgehaald. Wij hebben ook gekeken naar het aanpakken van de bak, maar laten het toch voor wat het is. Er is op zich prima in te rijden en aangezien ik hier toch niet meer zo heel lang blijf wonen is het de investering ook niet waard om er een geheel nieuwe bodem in te leggen.

Onze bak ligt ook wat hoger dan de rest en is de meeste dagen van het jaar prima te rijden. Het komt eigenlijk zelden voor dat de bak te slecht is om te rijden. Bij extreme regenval en te laat slepen staan er soms wel plassen in, maar dat komt ook doordat wij de bak ook als paddock gebruiken. Ik heb wel gekeken naar bijvoorbeeld tapijtsnippers, maar buiten dat dat een redelijke investering is vind ik het ook niet heel handig omdat ze hier 22/7 in de bak staan.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:07

Zo je let even een dagje niet op en een nieuw topic en 6 pagina's verder. Haha

Maar ik ben er ook weer bij.

Hier net met mijn dochter uit school halen flink nat geregend. Het was een fkinke bij, maar wel kort.

Welkom alle nieuwe mensen.

Djoena wat jammer van de fries. Wel een goed besluit denk ik. Hoop dat je binnenkort kunt genieten van een ander paardje.

Chasey leuke foto. Fijn als je zulke dingen kunt doen met je paard.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:31

@ Selka: hij is niet zo heel piep, maar oogt dat wel. Hij is vier, maar echt nog een slungeltje. Dat is ook één van de redenen dat we heel rustig aan doen.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:52

Kvulden, op wat voor grondsoort zitten jullie en hebben jullie er wegendoek tussen?