Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 00:11

Gezellig Robijntje :')

Hier ook 24/7 buiten maar de stallen zullen zijn voor:
- Medische noodzaak (koliek etc)
- Na het rijden opdrogen en even wat extra's te eten
- In de winter een nacht op stal als we de volgende dag vroeg op wedstrijd moeten
- Bij slecht weer even opdrogen alvorens te poetsen of voordat de hoefsmid komt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 01:17

Wij hebben dus geen stallen. Of eigenlijk zijn die er wel in de schuur, maar die zijn te klein en gaan we slopen. Zolder in de schuur is ook veel te laag.

In principe heb ik nooit een reden om ze op stal te zetten en gaat dat na zoveel jaren samen ook niet meer.
Mijn merrie heeft een grote wond gehad op dr been, geniet en ingepakt gewoon rond laten lopen en beter genezen dan verwacht.
Na het rijden gaan ze gewoon weer zo terug bij de rest. Wel op temperatuur, maar ook met natte haren eventueel. Geen dekens.

Het probleem is echt dat als ik er eentje op ga sluiten, ze doordraaien en ook de rest onrustig wordt. Mocht er echt iets zijn, zetten we een stukje afdak af met misschien klein uitloopje dat ze contact kunnen houden met de rest ook.

Met oud en nieuw of slecht weer, sneeuw etc gaan ze ook nooit op stal.

Maar voor ons moet het het wel echt waard zijn. Mijn ruin had een nieuwe blessure en mocht volgens een veearts niet teveel bewegen. Ze stonden toen een paar weken 's nachts op stal, maar dat heen en weer lopen+ dat vreemden dat deden was geen optie.
Dus stukje paddock afgezet voor hem en de shet en de anderen ernaast. Toch 24/7 buiten gelaten daar in overleg.
Hij had al peesblessures achter waar het door 24/7 buiten lopen super mee ging. Nu voor een lichte peesblessure en bewegen dus beperkt, maar mooi litteken weefsel.

A;s we straks een bak hebben, zet ik ze daar gewoon in na sedatie van de tandarts bijv.

Robijntjah, ik denk dat tv kijken heel interessant is. Onze honden kijken ook heel graag en reageren ook echt op alles.
Eigenlijk was mijn wens een huis met deel en daar dan de loopstal in en een tv en bank om bij ze te zitten. <Maar momenteel komen ze steeds dichterbij het huis :)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:09

Robijntjah schreef:
Zijn er mensen hier met de televisie binnen zicht van de paarden?

Volgens mij betrap ik ze er serieus op dat ze aan het meekijken zijn :+


[ [url=m/hpbU7h.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo staan ze dan dus gerust een half uur te koekeloeren, 2 van de 3...

:')
ClauH schreef:
Daar zou ik het echt van op mijn heupen krijgen :')

Heb je Horse & Country op staan :D

Hier ook alleen een schuilstal. Mocht het nodig zijn dat er één op rust moet dan deel ik hem wel op met schrikdraad.


waarom dan?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:14

Citaat:
waarom dan?


Iets of iemand die achter je rug door het raam kijkt :')

Mijn hond kan trouwens ook voor me zitten en me aan gaan zitten staren. Hij krijgt op die manier altijd zijn zin, want ik kan er echt niet tegen :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:47

Zoiets speelde zich hier net ook af, alleen zat ik hier te lunchen:
Afbeelding

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:54

Oh, wat een heerlijke fotoos! Ik moet daarvoor echt mijn huis uit, helaas :) Ik kan ze wel over de rand van de deur zien, in mijn halletje.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:57

Hier ook geen paarden te zien vanuit huis, zelfs niet vanuit de tuin. We gaan de tuin wel wat meer open maken, dus wellicht dat ik ze vanaf volgend jaar wel kan zien.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:09

Ik ga dit ook wel missen als we over zijn hoor :=

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:26

Sterkte Libera!

Hier geen tv kijkende paarden, wel heel leuk zeg! Als we straks het 2e deel verbouwd hebben zou ik wel vanaf de keuken de stal in moeten kunnen kijken en een weitje ligt achter het huis. Willen ook een veranda en terras achter de stal maken omdat we daar alles overzien.

Ik had vooraf niet echt idee waarom ik een noodbox wilde, maar ik had 'm wel meteen nodig. Al heb ik toen de noodbox als inloopstal gebruikt en de inloopstal als noodbox. Mijn mini heb ik een keer op stal gezet omdat hij de hele tijd uitbrak en wij dan even rustig extra draadjes konden spannen maar die hing meteen steigerend met zijn voorbeentjes over de onderdeur heen. Misschien toch wel handig om het eens te oefenen.

Man heeft zo'n op afstand bedienbaar ding op stopcontact van de stroom gezet. Echt zo handig, als ik nu op de wei iets hoor tikken of slap zie staan kan ik hop de stroom uit zetten via mijn telefoon. Net ook nog een wei doorgezaaid, ben benieuwd of het opkomt, zie na het mais ook nog veel ingezaaid worden. Wanneer zetten jullie paarden weer op een doorgezaaide wei? Heb er 5 weken terug een gemaaid en doorgezaaid en die ziet er zo goed uit. Zou mooi zijn als ze er nog 1-2 maanden paar keer per week paar uurtjes op kunnen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:33

Fleur, wat een goed idee van dat stopcontact! :D
Ik heb een week of 3 geleden nog wat doorgezaaid en dat komt prima op. De weilanden om ons heen komen ook nog goed op. Moet denk ik nog wel lukken :)

Zo, hier weer flink gewerkt vandaag. De zadelkamer begint echt vorm te krijgen, vandaag weer geschilderd en deze week de laatste schapjes maken. Dan moeten de deur er nog ingehangen worden, de zadelsteunen en hoofdstelhangers opgehangen en dan inrichten maar :D Heb nu 2 weken vakantie, hopelijk lukt het nog in mijn vakantie. Ondertussen het huis flink aan het opruimen voor de verbouwing. En vandaag ook nog de composthoop waar we pompoenen en courgettes op hadden gezet door de tuin verspreid :) Voelt altijd goed van deze dagen!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:45

Super handig superpony! Zoiets zou ik ook moeten hebben :D

Lekker SSDesign, inderdaad dat soort dagen.
Wij zijn nu boven de laatste slaapkamer aan het verbouwen, en ook enorm opgeschoten. Dat voelt zo ontzettend lekker!

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:54

SsDesign, heel benieuwd naar de zadelkamer want daar zijn wij ook mee bezig!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:25

Lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Zou dringend een update moeten doen.

Ben benieuwd of iemand hier gehakseld stro gebruikt? En op welke manier jullie de stal dan onderhouden.

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:07

Wordt vast mooi SS Design,leuk.

Wij gebruiken strokorrels van Equibedding Kirr, bevalt goed.
Er is een topic over: [VSW] Stro-korrels? misschien kan je hier wat mee

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:43

Ben benieuwd Susan!

Gisteren was mijn familie op bezoek voor mijn verjaardag, heeft 1 van de paarden weer een uur erbij gestaan _O-

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:19

Hallo :) Ik lees al een tijdje af en aan mee voor tips en trucs. Sinds eind juli staan er twee 'Groterds' aan huis en in augustus is zijn we in het trotse bezit van een echte MarijeR-mini <3

De Groterds zijn redelijk op leeftijd en we houden ze vrij traditioneel (geen paddock paradise ;) ), dat wil zeggen dat ze heel veel buiten staan (in de wei of in de paddock met slowfeeders) en 's nachts altijd op stal. We hebben boxen van 3 bij 4 en een frisse en lichte stal.

De stallen zijn bedoeld voor de Groterds en nu zoeken we naar een manier om het schuivende deel aan te passen zodat de Mini naar buiten kan kijken. Het zou fijn zijn als het weer ongedaan gemaakt kan worden voor het geval we de volgorde gaan aanpassen (gezien de leeftijd verwacht ik wel wat verschuivingen in het paardenbestand helaas...).

Hebben jullie tips/voorbeelden?

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:59

Grappig al die glurende paarden _O- Wij hebben hier soms ook de mini's die naar binnen staan te staren.. tot ze weer 's eten krijgen :') En áls ze dan beweging zien, denken ze ook gelijk dát ze eten krijgen en blèren ze de hele buurt bij elkaar _O-

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:24

Citaat:
De stallen zijn bedoeld voor de Groterds en nu zoeken we naar een manier om het schuivende deel aan te passen zodat de Mini naar buiten kan kijken


Kan je niet wat planken er tussen uit halen? Die kan je later weer terug zetten.

miepmier26
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-05-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:30

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost. Nu heb ik een vraagje, hoeveel paarden hebben jullie aan huis staan? Wij hebben er namelijk sinds kort 3(was al een jaar2). Nu hebben we de kans om er 1 bij te kopen, maar mijn man denkt dat het heel veel extra werk en kosten zijn. Wat denken jullie zou het veel verschil maken?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:51

Tsja, wat ga je er mee doen, hoe groot zijn ze enz....

Ik heb 2 d-ponys en een shet. 1 pony is van een vriendin dus hoef ik geen beweging te geven.

Persoonlijk vind ik dit qua uitmesten en aandacht geven de max, maar dat zal heel persoonlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:54

Hihi wat leuk, die tv- kijkende paarden. Mijn paard kan vanuit haar stalluik ook het huis in kijken. Dus als ze mij 's ochtends in de keuken ziet begint het gehinnik. Als we haar het zin doen staat ze in huis, dat zou ze geweldig vinden. Zo dol op aandacht, ze volgt altijd zo graag wat je doet _O- We noemen haar niet voor niets oud wijf :')

Ik heb een paard en een mini. Voor mij is dit prettig, meer zou ik niet willen. Ik heb er een hele tijd drie gehad, toen mijn oude rijpaardmerrie nog leefde (stond op pensioen). Zelfs een tijdje 4 gehad toen ik de pony's van een overleden vriendin opving. Hoewel ik het leuk vind om verschillende paarden te rijden, vond ik het werk, de kosten en vooral het steeds moeten kiezen niet leuk. Wanneer je met de één gaat rijden krijgt de ander (te) weinig aandacht en andersom. Ik vind dit heerlijk. Wanneer ik wil rijden zadel ik m'n merrie op, geen gedoe met één paard uit de paddock zien te halen zonder dat de rest mee gaat, niet hoeven kiezen welke je nu gaat rijden, heerlijk :D

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:08

Ik meld me ook voorzichtig weer. We zijn verhuisd, uiteraard erg druk allemaal. Nu zijn we bezig met een vergunning voor een schuur. We willen namelijk meer m2 gaan bouwen onder voorwaarden waardoor het een aanvraag met binnenplanse afwijking zal moeten worden. Het is allemaal ingewikkeld dus nou toch wat hulp aan het inroepen. Hopelijk kunnen we het voor ergens mei 2020 klaar krijgen.

Op dit moment heb ik 2 jaarling D-pony merries, een 35 jarige ruin, een drachtige D-pony merrie en een merrieveulen lopen. Het is best veel werk naast mijn kinderen, werk, huis etc. vooral in de winter... en dan rijd ik momenteel niet eens :+ Mijn ouwe staat in de winter onder een deken, die borstel ik meerdere malen per week en de rest krijgt wel eens een borstel of een aai over de bol, maar buiten de nodige zorg zoals hoefsmid, gewone basis bij brengen niet veel bijzonders.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:15

miepmier26 schreef:
Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost. Nu heb ik een vraagje, hoeveel paarden hebben jullie aan huis staan? Wij hebben er namelijk sinds kort 3(was al een jaar2). Nu hebben we de kans om er 1 bij te kopen, maar mijn man denkt dat het heel veel extra werk en kosten zijn. Wat denken jullie zou het veel verschil maken?

Ja, vind ik wel.

Ik heb heel lang 2 paarden gehad, maar nu al weer een jaar of 5, 5 ponies. Ik vind t teveel, teveel geld aan hooi kwijt en t.a. kosten ed. Maar ik ga er niets uithalen, mijn kudde is heel stabiel en iedereen heeft zijn eigen rol daarin. Als er 1 sterft, komt er geen nieuwe bij.
En het mesten van 2 ponies gaat met 1 kruiwagen en nu minimaal 2 per dag. Dat is er eigenlijk 1 teveel :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:53

Tja, wij hebben er nu 6 en ja, dat is teveel. Maar van dit stel gaat er absoluut geen een weg, dus dat gaat met de tijd vanzelf ( zijn wat ouder en of mankeren wat )
Heel lang 2 gehad, toen heel lang 3 en nu al jaren 4 voor nr 5 en 6 vrij snel kwamen. Naar 5 was echt meer en toen die tijdelijk elders stond was 4 echt weer minder.
Vroeger ook 4 of 5 gehad.

Maar het is ook een beetje je ritme. Het went ook wel weer.

Ik geef ze wel allemaal aandacht en beweging hoeft niet bij allemaal. Er werd me al gevraagd of ik er nog eentje bij wilde, maar het is gewoon teveel. En de paarden moeten elkaar wel leuk vinden, want alles loopt samen.

Wij zeggen al jaren er komt niks bij, maar het zal er vanaf hangen. Bij ons zijn tot nu toe de jongste het eerst gegaan en als je samen het bos in wilt kan dat ooit een keuze zijn om er dan nog wel of niet iets bij te kopen. Maar dat ligt er ook weer aan wie er nog zijn en hoeveel etc.

Wat we wel ooit op het einde krijgen is dat je een paard niet alleen wil laten staan. Zeker niet na altijd 24/7 samen lopen. Maar dat probleem hou je en kan je niet altijd wat voor bij kopen. Het mooiste is als ze oud mogen worden en de laatste samen mogen gaan.

Zoonlief was hier en we missen nu een vloer in 1 kamer. Komen een totaal andere constructie tegen dan we dachten en ook niet de problemen die er leken te zijn. Maar een blauwprint van het huis was wel handig geweest.........met name de leidingen, hahaha. Leuke zoektocht vooral.

WE hadden wel een lek in de kelder, maar die is goed op te lossen. Alleen ook daar missen we vooral de logica van bepaalde route's en niet alles ie te volgen door deels houten vloer en deels beton. Maar ook daar zijn oplossingen voor.
We staan vooral steeds zo van He?? en weer He?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:35

Ik heb een rijpaard en mini. Grote is 27 en ik heb best getwijfeld of er een rijpaard of mini bij kwam. Maar ik weet niet wat ik wil (gaat echt van ijslander naar kwpn'er of iets baroks), er is voorlopig genoeg te klussen dus veel tijd om te rijden heb ik toch niet. Ook kan mijn grote niet met alles samen, iets kleins had de beste slagingskans. Moet zeggen dat ik het nu heel fijn vind dat ik echt alle aandacht voor hem heb. Dat was ook wel een beetje het idee van aan huis, dat ik hem nog paar jaar flink kan verwennen.

Qua kosten scheelt het ook. De hoefsmid, enten en wormonderzoek is even duur maar in verhouding eet de mini bijna niks. Dat zie je ook terug in werk de mini poept misschien net 2 mestboys vol en de grote een hele kruiwagen.

Verder ligt het natuurlijk ook aan hoeveel grond je hebt en hoeveel mensen er thuis iets er mee doen. Hier is het echt mijn ding, mijn man klust wat en wil best eens voeren of ze de wei op laten maar heeft in 4,5 maand nog nooit mest opgeruimd. En het viel best tegen hoe snel ze de wei kaal hadden, dat wordt als het goed is beter (extra wei ingezaaid, de rest doorgezaaid, bemest, gekalkt etc.) maar aangezien ze gras eten het allerleukste vinden is in dat opzicht deze samenstelling ook het beste.