Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:18

Ik kan slechts voor een maand hooi kwijt, anders had ik wel ingeslagen denk ik.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:19

palousa_boy schreef:
Selka schreef:
Eng Delphi. Gelukkig niks gebeurd.
Ahh jouw baby’s Anke. Helemaal nokkie.
NienkeK, wat leuk. Ik zou voor de shet gaan maar ik wil dan ook geen vreemde mensen op mijn erf haha. Sproeien uit de sloot mag hier trouwens niet. Zou eens nagaan of dat bij jullie wel mag.
He dat is schrikken Fabster. Fijn dat het lijkt mee te vallen.
Ohh wat schattig MM! Kom je nog wel aan iets toe of blijf je maar verliefd staren? :D
Ja niet normaal he ClaudiaHS? Ik word er horendol van. Er hangen inmiddels 3 vallen maar vanavond hang ik een vierde op. De paarden waren vanochtend zo aan het schudden dat ik ze maar een masker op heb gedaan. Alleen arme Shire pony staat zonder want ik kan maar niks vinden wat hij past. Net weer een aantal besteld en een vliegenfranje ding XXL. Er moet toch eens iets passen?!
Naaien kun je proberen of misschien een plukje manen vlechten met een paar slierten?

Ik hoorde net op de radio dat Vitens de waterdruk verlaagd. Nu sproei ik al amper maar om te voorkomen dat echt heel mijn tuin doodgaat wilde ik eens in de week sproeien. Twijfel of ik dat nu wel of niet moet doen.

Mocht iemand nog een idee hebben waar ik een XXL vliegenkap vandaan kan halen dan houd ik mij aanbevolen!


Edit, verkeerde knopje :+
Wij hebben er voor ons trekpaard een besteld bij krämer, een van Felix bühler. Mooi ding die goed afsluit en uit m'n hoofd zeg ik dat de voorpluk ook naar buiten kan, maar de paarden trekken de maskers bij elkaar af dus ze dragen ze hier niet }:0

Zie net dat ze bij kramer geen trekpaard spul meer hebben dus daar kun je niet meer terecht. Ken eigenlijk geen andere winkels waar ze Felix bühler verkopen :+


De ‘gewone’ maskers in maat XXL past wel bij mijn trekpaard, PB. Ik heb ook altijd die van Felix Bühler.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 14:32

Chasey, maar €3000? Dat is echt niet duur. Drainage lijkt mij toch wel echt gewenst op de klei.
Pb, daar kwam ik vanochtend dus ook achter :( Had mijn hoop op Kramer gevestigd. Zal dat merk nog eens googlen. Wie weet vind ik een verkoper.
XL is goed te verkrijgen maar XXL niet.
Jij haalde ze ook weg bij Kramer Fabster?

Hooi hamsteren doe ik niet. Buurman gaf aan dat hij nog geen problemen ziet en hij gooit het gratis af op bestelling. Het is geloof ik 2? minuten rijden voor hem haha.

Pas op met sproeien uit de sloot. Hier controleren ze actief. Ik heb ook al 2 waarschuwingen liggen voor de diepte en breedte van de sloot. Dit is nu onvoldoende en als het niet voor maart in orde is komen ze het zelf doen en krijgen wij de rekening.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:37

Selka schreef:
Chasey, maar €3000? Dat is echt niet duur. Drainage lijkt mij toch wel echt gewenst op de klei.
Pb, daar kwam ik vanochtend dus ook achter :( Had mijn hoop op Kramer gevestigd. Zal dat merk nog eens googlen. Wie weet vind ik een verkoper.
XL is goed te verkrijgen maar XXL niet.
Jij haalde ze ook weg bij Kramer Fabster?

Hooi hamsteren doe ik niet. Buurman gaf aan dat hij nog geen problemen ziet en hij gooit het gratis af op bestelling. Het is geloof ik 2? minuten rijden voor hem haha.

Pas op met sproeien uit de sloot. Hier controleren ze actief. Ik heb ook al 2 waarschuwingen liggen voor de diepte en breedte van de sloot. Dit is nu onvoldoende en als het niet voor maart in orde is komen ze het zelf doen en krijgen wij de rekening.


XL heb ik, ja. Blijft wel minder ruimte in de klittenbandjes (maar gaat nog steeds dicht en Beau heeft echt een grote kop! := ), maar de pasvorm op het hoofd is prima. Dus als je paard een óg grotere kop heeft dan Beau, zou je ook nog de klittebandjes wat kunnen verlengen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 14:38

Ok. Mm wie weet waag ik de gok. Op kramer.nl is een XL te koop. Will zijn hoofdstellen zijn op maat gemaakt extra full is ook altijd te klein. Lastig hoor zo'n joekel van een kop.
Heb jij de oren afgeknipt? Daarvan weet ik zeker dat het niet zal passen :=

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:43

Chasey: €3000,- is dat inclusief zand? damn als het dat zou kosten mag hij het gisteren nog bij mij aanleggen := Die drainage voor een paar 100 leg ik er dan zelf wel bij.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:45

Nee, dat zijn alleen de kosten voor de werkuren van de loonwerker. Zand wat in onze paddock ligt komt uit de vijver.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:52

Chasey schreef:
Nee, dat zijn alleen de kosten voor de werkuren van de loonwerker. Zand wat in onze paddock ligt komt uit de vijver.


Ik dacht al := dan was het echt super goedkoop. Zand alleen al komt om minstens €2000,- en wij hebben geen donorzand, wij hebben alleen klei :=

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:52

Zand is idd de dure factor meestal. Wij schrokken er wel van toen we de offertes voor onze piste binnenkregen haha

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 14:56

Donorzand _O- _O-

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:02

Hier waren het zand en de transportkosten et duurst indd. Iedere dumper was 50€ transport voor 5 km rijden. Zand was 10€ per kuub als ik me dat goed herinner
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 17-07-18 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:11

Selka schreef:
Donorzand _O- _O-


Tsja dat was korter dan: "zand uit eigen gebied' tikken :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:39

Ja extra m3c zand erbij was voor een kleine laag al 1000 euro extra. Dus dat hebben we maar niet gedaan om kosten te besparen, zou altijd nog kunnen in de toekomst als het nodig is.
Drainage doen we in eerste instantie ook niet, omdat de paddock hoger ligt en de vijver zit er naast. Dus hopelijk werkt dat als afwatering. Zo niet, dan doen we dat volgend jaar er zelf nog in.
Voor nu was het potje voor de weide meer dan leeg. ;)
In de hoek waar de paardentrailer staat, de camper van mijn pa en andere voertuigen is ook al bijna 1000 euro aan puinstof gestort voor een stevige ondergrond. Ik weet even niet wat de correcte naam er voor is. Maar het is grijs en het lijkt op zand :P
Het is heel stevig in ieder geval. Want de tractor en de grote graafmachine konden er ook over rijden.
Maar de grootste kosten zijn nog niet klaar, want we moeten ook nog weidepalen kopen, nieuw koord etc.
Dure hobbie, die knollen :')
edit. Oja en ook nog opnieuw graszaad. Pfff. Ik ben dus maar gestopt hele dagen met kraanwater te sproeien, daar krijgen we ook nog een dikke na rekening van ondertussen. :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:53

Selka schreef:
Ok. Mm wie weet waag ik de gok. Op kramer.nl is een XL te koop. Will zijn hoofdstellen zijn op maat gemaakt extra full is ook altijd te klein. Lastig hoor zo'n joekel van een kop.
Heb jij de oren afgeknipt? Daarvan weet ik zeker dat het niet zal passen :=


Nee, oren zitten er gewoon nog op. Maar voor mijn fjorden (met masker maat M), zijn de oren echt veel te groot, dus mss valt t mee.

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:06

Paarden zijn zeker een dure hobby Chasey!
Hier wil ik denk ik ook niet optellen wat wij dadelijk hebben uitgegeven om het paard klaar te maken :=

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:29

Hier moet ik binnenkort ook puin bestellen voor in mijn paddocks... kost geloof ik $600 per grote truck laxing en wordt dan wel gebracht. Moet nog even kijken of ik er dan iets van roosters onder doe, of eerst zo proberen... man vond die roosters zo duur en wil het gewoon zo bovenop de paddocks gooien en aanstampen, maar ik ben bang dat het dan uiteindelijk verdwijnt in de modder, in de winter. Wij krijgen hier behoorlijk veel regen/sneeuw gedurende de herfst en winter :(

Ik had voor Samson een Cashel maat Trekpaard besteld, en die was echt veuls te groot, dus die ligt hier nog ongebruikt in de kast... wil 'm best opsturen maar geen idee wat dat kost

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:01

Vorig jaar is er echt belachelijk veel zand en aarde uit de sloot gehaald, omdat ik door gedoe een jaartje had overgeslagen. Ik had flink wat bulten liggen, waar ook riet en ander onkruid doorheen zat.
Ik heb voor de stal een stuk van een meter of 80 m van paddockplaten voorzien. Ik ben echt een half jaar bezig geweest om zand uit die bulten te halen en in de paddock roosters te gooien. Ik ben er nog niet klaar mee, er moet nog een kruiwagen of 4 op. Vrijwel al t plantmateriaal heb ik ondertussen op de composthoop weggewerkt en er liggen nu nog 2 lage bulten zand/aarde.
Dit vond ik wel een fijne manier van recyclen.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:04

Karin_deB schreef:
@Nienke, bij mijn vorige stal deden ze de bak sproeien vanuit de sloot.
Heel specifiek weet ik het niet maar ik dacht dat de pomp gewoon in de sloot gelegd werd, aangesloten op de sproei installatie en dan aanzetten maar.

Thanks voor je reactie, ik ga eens zoeken!

Ik zie in grote weilanden soms oneens een grote waterbak, zijn die dan aangesloten op een eigen bron? Lijkt me ideaal voor achterin de wei, dan moeten ze nog een beetje lopen. Tuinslang redt dat niet :p

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:16

Chasey schreef:
NienkeK. Alle sloten hier in de buurt zijn gort droog :') Valt niks meer uit te pompen.
En ik meende ergens te lezen dat je ook geen water (meer) uit sloten ed. mag halen.

Hoho ik heb het hier over een heus kanaal :D *\o/* staat vol water, ligt alleen een fietspad tussen de wei en het kanaal, dus moet ff wat bedenken. Heb zelfs al bedacht er stiekem een buis onderdoor te graven :') #wanhoop.

@mizzmontana, echt een hele knappe hond zeg!

@mer1980, funda fotos bespaar ik je :Y) ik ga zeker fotos plaatsen van de resultaten! De paardenzooi heeft voorrang dus het huis is de eerste tijd nog niet toonbaar whaha

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:26

Oh haha een kanaal :') Hoe kom ik dan bij een sloot?
Maak een mooi fietstunneltje :Y)
Of een mooie drempel. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:35

Karin_deB schreef:
xJitskee schreef:
Wij hebben net 178 baaltjes hooi ingeslagen. Vanmorgen de eerste 78 gehaald en de voerbox volgepakt. Vrijdag krijg ik er nog 100 voor in de schuur, daar kunnen er dan nog een stuk of 100-125 bij, maar die heb ik nog niet kunnen bemachtigen. Daarna moet ik echt gewikkelde balen hebben ivm opslag, maar ik hoop dat we die nog van het eigen land kunnen halen.


[ [url=m/72IrB0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe groot is jouw box en hoeveel kg baaltjes zijn dit?
Kan ik beetje inschatten wat ik kwijt zou kunnen haha.

Deze is 3,5 x 3,5 en de baaltje zijn 20-25 kilo (dacht ik... het zijn in ieder geval gewoon de standaard maat touwbaatjes)

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:38

Wij hebben in mei al hooi (voordroog balen) ingeslagen en als het goed is kunnen we daar het gehele jaar mee. De tijd zal het uitwijzen...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:47


Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:38

Thanks xJitskee! Mijn box is 4x3 dus ik kan om en nabij ook zoiets kwijt.

Ik heb een Cashel Crusader, mijn merrie draagt normaal maat cob en van het masker ook dus ze vallen normaal!

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:19

Hier hebben we 150 pakken hooi binnen en 100 pakken gerstestro. Van de tweede snede heb ik nog 300 pakken hooi gereserveerd, de prijs heb ik al afgesproken maar ik hoop dat de boer straks voldoende gras heeft...
Voor mij is het de eerste winter met paarden aan huis, wel spannend of alles voldoende is. 3 kwpn’ers.