Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:10

Lijkt me dat het poot aardappelen zijn ClaudiaHS.

Bij ons gaan die er volgende week uitgerooid worden. Voordat dat kan moeten ze eerst doodgespoten worden. Soms lijken ze voor de leek dood en zijn ze dat dus niet. Ik heb er trouwens ook bar weinig verstand van. We hebben ongeveer 90 hectare aardappels staan...

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:29

Hier was gisteren de hoefsmid, helaas heeft Idaza weer rotstraal... snap er niks van, ze had het in de winter, met al die blubber, en toen heb ik het behandeld tot het weer goed leek. Nu staat ze vooral op een droge weide en is het nog veel erger!
Hij heeft zoveel mogelijk weggesneden, straal ging zelfs bloeden :( Maar weer beginnen met behandelen dus... had ik echt niet verwacht met de droogte.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:25

Dan zullen ze wel doodgespoten worden inderdaad.
Maar ik heb vorig jaar eens met de buurboer over gehad en die zei dat ze hier altijd zetmeelaardappelen poten.
Kan je verschil zien tussen poot en zetmeelaardappelen?

Wat vervelend Libera. Melle is er ook erg gevoelig voor.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:28

@Libera: Even een berichtje van een stille meelezer, heb mezelf in een vorig topic wel voorgesteld maar het gaat voor mij veel te snel om te reageren maar wilde dit toch even kwijt: Kan het komen door een niet helemaal correcte bekapping? Ik bekap mijn pony's zelf, vond voornamelijk de voorhoeven van mijn ruin laatst wat stinken dus nog eens goed gekeken en wat gewroet met mijn renet, leek of hij een wat dubbele zool had. Dacht eerst dat de zool aan het vervellen was (oud zoolmateriaal laat los en daaronder zit dan gewoon een mooie nieuwe zool), bleek dat zijn steunsels gewoon helemaal naar voren gegroeid waren over de zool heen %) Juist door het op de weide staan (in de winter lopen ze bij mij veel over verharding) zijn die steunsels blijkbaar zo snel gegroeid (niet afgesleten), mede door de graashouding dus veel gewicht op de voorhoeven, dan klappen ze nog sneller om. Daar komt dan toch rommel tussen en ook vernauwen/verdiepen de naar voren gegroeide steunsels de straalgroeven. Schrok me echt een hoedje, krab toch meerdere keren per week zijn hoeven uit en bekap iedere 4 weken nu zo'n beetje, maar dit had ik echt niet gezien of aan zien komen. Wellicht is het heel iets anders maar ik had ook geen rotstraal verwacht in deze droogte maar door deze oorzaak blijkbaar toch wel :(:) Misschien heb je er iets aan!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:07

De afmeting ClaudiaHS.

Heel veel zijn zetmeelaardappels, maar het ras hoeft dus zeker niet te verschillen want je hebt ook voor het jaar daarop pootgoed nodig. Er wordt ook flink wat geƫxporteerd.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:17

Flew schreef:
Hier groeit vooral het onkruid goed.


Precies dat idd

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:26

Selka fijn dat het beter gaat! Toch altijd sneu om te zien als je dieren iets mankeren. Wel leuk een shetlander en haflinger vriendje, dat heb ik ook!

Van aardappelen heb ik geen verstand hihi.

Veel groeiend onkruid hoor ik, daar hebben we hier op stal ook last van helaas.

Hier even een klein baal momentje, waren bezig met een huis maar vriendlief had er toch geen goed gevoel bij, we zetten dus niet door. Had stiekum al helemaal mijn poownies in de wei zien staan daar... veel te vroeg uiteraard om daar aan te denken maar t was echt een ideaal paardenplekje, genoeg grond voor mijn haflinger en shetlander, geen blub in de winter, bak erbij en heerlijke buitenrij plekken naast je deur.. maar goed, we vinden wel weer iets anders

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:30

jeannaa schreef:
De afmeting ClaudiaHS.

Heel veel zijn zetmeelaardappels, maar het ras hoeft dus zeker niet te verschillen want je hebt ook voor het jaar daarop pootgoed nodig. Er wordt ook flink wat geƫxporteerd.


Maar door de droogte zijn alle aardappels klein dus ik denk dat de afmeting nu niet zo veel zegt :')
Dan moet ik er maar 1 gaan koken en proeven haha.


Wat jammer Muppetmayo maar het moet gewoon goed voelen natuurlijk!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:33

Valt mee tenminste hier wel. Natuurlijk is het niet het beste jaar. De consumptieaardappelen staan er nog eventjes in.

Mijn paarden staan al weken op een ander stuk land. Waar ze normaal in de winter staan, het is eigenlijk om in te kuilen... hun land is vorige week gemaaid. Stond alleen dorre zooi op, het begint nu aardig groen te worden. Het moet inderdaad ook eens gespoten worden tegen onkruid. Is bijna niet te doen met de spuitmachine. Mijn wei is daarvoor best aan de kleine kant.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:10

Ik wil ook groene weilanden!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:43

Libera schreef:
Hier was gisteren de hoefsmid, helaas heeft Idaza weer rotstraal... snap er niks van, ze had het in de winter, met al die blubber, en toen heb ik het behandeld tot het weer goed leek. Nu staat ze vooral op een droge weide en is het nog veel erger!
Hij heeft zoveel mogelijk weggesneden, straal ging zelfs bloeden :( Maar weer beginnen met behandelen dus... had ik echt niet verwacht met de droogte.


Had die van mij ook. Ik vroeg al aan mijn smid hoe dat nou kwam, met die droogte. Maar blijkbaar komt dat ook door zweetvoeten bij hitte.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:47

@Libera, balen van de rotstraal!

@muppetmayo, balen van het huis! Maar idd wel belangrijk dat jullie er allebei een goed gevoel bij hebben :(:)

Net terug van stal :)
De paardjes weer voor het eerst gezien. Daan vond het maar vermoeiend,die viel na zn voeding gelijk knock out en ligt nu nog te knorren :D

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:00

Teteltee schreef:
@Libera: Even een berichtje van een stille meelezer, heb mezelf in een vorig topic wel voorgesteld maar het gaat voor mij veel te snel om te reageren maar wilde dit toch even kwijt: Kan het komen door een niet helemaal correcte bekapping? Ik bekap mijn pony's zelf, vond voornamelijk de voorhoeven van mijn ruin laatst wat stinken dus nog eens goed gekeken en wat gewroet met mijn renet, leek of hij een wat dubbele zool had. Dacht eerst dat de zool aan het vervellen was (oud zoolmateriaal laat los en daaronder zit dan gewoon een mooie nieuwe zool), bleek dat zijn steunsels gewoon helemaal naar voren gegroeid waren over de zool heen %) Juist door het op de weide staan (in de winter lopen ze bij mij veel over verharding) zijn die steunsels blijkbaar zo snel gegroeid (niet afgesleten), mede door de graashouding dus veel gewicht op de voorhoeven, dan klappen ze nog sneller om. Daar komt dan toch rommel tussen en ook vernauwen/verdiepen de naar voren gegroeide steunsels de straalgroeven. Schrok me echt een hoedje, krab toch meerdere keren per week zijn hoeven uit en bekap iedere 4 weken nu zo'n beetje, maar dit had ik echt niet gezien of aan zien komen. Wellicht is het heel iets anders maar ik had ook geen rotstraal verwacht in deze droogte maar door deze oorzaak blijkbaar toch wel :(:) Misschien heb je er iets aan!

Dankje voor deze reactie, gelukkig ben ik niet de enige! Had dit echt niet aan zien komen, met dit weer... En ik krab haar voeten ook echt wel regelmatig uit enzo, dus snapte er echt niets van! Heb nu net een nieuwe hoefsmid omdat ik niet tevreden was over de laatste, dus hopelijk helpt dat.
Vandaag gelijk medicijnen gehaald en een biotine supplement onder het motto, baat het niet dan schaadt het niet. Wil erg graag wedstrijden met haar gaan starten volgend seizoen en dan hebben we echt wel goeie voetjes nodig!

Fijn dat bij iedereen het gras weer aangroeit!

Aardappels ook gier geen verstand van. Weet wel dat mijn groentetuin heeft gegroeid als kool deze zomer, en het onkruid ook!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:02

Van de week had ik ook een klant in paniek: er kwam wit spul van de hoef af. Het was gewoon oud zoolmateriaal. Mijn Merens liet ook een dubbele zool zien die ik eraf kon krijgen. Alles, zowel gras als onkruid, als hoeven, groeien als gekken.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:52

Benito loopt ook wat te rommelen met zijn straal, komt echt door het weer volgens mij want normaal heeft hij er nooit last van.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:54

Libera schreef:
Teteltee schreef:
@Libera: Even een berichtje van een stille meelezer, heb mezelf in een vorig topic wel voorgesteld maar het gaat voor mij veel te snel om te reageren maar wilde dit toch even kwijt: Kan het komen door een niet helemaal correcte bekapping? Ik bekap mijn pony's zelf, vond voornamelijk de voorhoeven van mijn ruin laatst wat stinken dus nog eens goed gekeken en wat gewroet met mijn renet, leek of hij een wat dubbele zool had. Dacht eerst dat de zool aan het vervellen was (oud zoolmateriaal laat los en daaronder zit dan gewoon een mooie nieuwe zool), bleek dat zijn steunsels gewoon helemaal naar voren gegroeid waren over de zool heen %) Juist door het op de weide staan (in de winter lopen ze bij mij veel over verharding) zijn die steunsels blijkbaar zo snel gegroeid (niet afgesleten), mede door de graashouding dus veel gewicht op de voorhoeven, dan klappen ze nog sneller om. Daar komt dan toch rommel tussen en ook vernauwen/verdiepen de naar voren gegroeide steunsels de straalgroeven. Schrok me echt een hoedje, krab toch meerdere keren per week zijn hoeven uit en bekap iedere 4 weken nu zo'n beetje, maar dit had ik echt niet gezien of aan zien komen. Wellicht is het heel iets anders maar ik had ook geen rotstraal verwacht in deze droogte maar door deze oorzaak blijkbaar toch wel :(:) Misschien heb je er iets aan!

Dankje voor deze reactie, gelukkig ben ik niet de enige! Had dit echt niet aan zien komen, met dit weer... En ik krab haar voeten ook echt wel regelmatig uit enzo, dus snapte er echt niets van! Heb nu net een nieuwe hoefsmid omdat ik niet tevreden was over de laatste, dus hopelijk helpt dat.
Vandaag gelijk medicijnen gehaald en een biotine supplement onder het motto, baat het niet dan schaadt het niet. Wil erg graag wedstrijden met haar gaan starten volgend seizoen en dan hebben we echt wel goeie voetjes nodig!

Fijn dat bij iedereen het gras weer aangroeit!

Aardappels ook gier geen verstand van. Weet wel dat mijn groentetuin heeft gegroeid als kool deze zomer, en het onkruid ook!


Dat was bij mijn paard niet t geval. Dat van die overgroeide steunsels ken ik. Ik doe mijn paarden meestal ook zelf en 1 x in de zoveel tijd komt dan de smid om alles te controleren. Masr heb een vriendin wel eens geholpen, waarvan haar paard stokkreupel liep en die had ook die overgroeide steunsels. Had ik ook nog nooit eerder gezien en ik dacht echt dat ik dat paard had gesloopt. Maar hij werd een styk blijer van normale voeten. En de smid was daar net geweest. Beest had veel te lange tenen, ondergeschoven hielen en dus overgroeide steunsels. Dan moet he zo n smid nog betalen ook! :roll:

Maar goed, bij hitte en droogte kan je paard dus ook zweetvoeten krijgen. En dat kan ook rotstraal in de hand werken. Ik heb er een goed spul voor gekregen. Zal morgen eens kijken hoe dat heet, als ik het niet vergeet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:55

Libera, wij bekappen ook zelf en het was de laatste tijd geen doorkomen aan, zo hard. Nu waren ze allemaal wat zachter en had ik ook wat zool en straal dat losliet. Ben er altijd wel even blij om, wanat dan ben je daar vanaf. Kwam hier en daar wel wat rotzooi onder vandaan, maar dar herstelde gelukkig snel. Maar wij doen wel het totaal plaatje van nb; bekappen, voeding, beweging.

Muppetmayo, wat balen. Weet je ook waarom? Was het huis niet oke, of de plek? Moest er veel aan gedaan waar hij tegenop ziet?

Ik heb dat ook hoor dat ik huizen zie, maar tot nu toe nog het gevoel mis. Mijn man heeft daar helemaal geen last van. Wel als je het hem vraagt misschien, maar hij wacht ook een beetje mijn reactie af en weegt alles tege elkaar af.

Het is ook lastig om alle wensen en mogelijkheden in 1 huis op de goede plek te krijgen.

Karin, wat lekker; vitamine P doet goed :)

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 02:47

Superpony, ik heb geen idee hoe het totaalplaatje van NB er uit ziet, maar Idaza staat 12 uur per dag op de wei, en 's nachts in haar stal van 5x5 met paddock van 5x15. Ze staat op zaagsel pellets/houtkrullen mix en buiten heeft ze zand. Ze krijgt 3x per dag alfalfa hooi en daarnaast krijgt ze 2x per dag brok met vit/min supplement, MSM en nu dan ook extra biotine. Kwa beweging doet ze nu weinig ivm veulen, maar ze is altijd wel actief zelf in de wei.

Zat er wel een beetje mee hoe ik haar nou moest behandelen, want het is makkelijker buiten de stal... dus maar gewoon in het gangpad gezet en gelukkig was dat geen probleem! Nordic ging gewoon lekker buiten spelen :') Idaza vond het ook wel best...Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:52

Herkenbaar Teteltee. Bij mijn vorige paard moest ik iedere week de steunden bijhouden. Paardje van vriendin heeft nu ook weer lichte rotstraal ondanks de droogte. Bij die helpt het wel om regelmatig met Betadineoplossing met water schoon te maken.

Jammer Muppet, maar bij twijfel niet doen. Komt vast wat leuks op jullie pad, maar geduld is lastig...

Handig zo Libera! Stoere Nordic. Hij groeit goed!

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:29

Nordic is echt super knap! Maar vind je het niet eng zo met dat half open hek? :o
Hopelijk knapt de hoef van Idaza snel op!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:54

Rotstraal kan natuurlijk ook duiden op andere problemen, zoiets komt naar voren bij een lagere weerstand.

Zou je alfalfa hooi niet te rijk zijn ofzo? Teveel eiwitten eventueel..

Hier zijn we van de rotstraal af sinds ze echt 24/7 op de wei staan. 1 van onze paarden had in NL op stal bijna chronisch rotstraal maar nu zijn ze mooi droog.
Bekap ze zelf als het nodig is maar over het algemeen slijten de hoeven hier goed (niet altijd even mooi door stukken die afbreken) dus hoef er niet zo veel aan te doen. Stralen daar moet ik soms wat losse stukjes afsnijden maar verder zien ze er super uit.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 09:38

Lastig zeg Libera! Lijkt mij een rot probleem. Maar Nordic <3 Wat een heerlijke knul is dat toch.
muppetmayo, balen zeg :( Maar misschien komt er wel iets beters op jullie pad.
Haflinger en shet combi's zijn leuk he. Ondanks het grote leeftijdverschil (shet 18, haf 3) zijn ze altijd aan het kwallen samen.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:02

Karin_deB heerlijk dat je weer naar de paardjes bent geweest!

Libera wat heb jij een mooie lichte stal zeg! Ziet er echt heel mooi uit.

Selka die 2 van mij zijn ook altijd aan het donderjagen en klieren met zijn 2tjes. In het begin was ik bang dat mijn haflinger veel te lomp zou zijn tegenover mijn shetlander, maar die staat zijn mannetje. Binnen 5 minuten na kennismaking lag haflinger op zijn rug ~~}> Tja als je klein bent kun je makkelijk in benen bijten he :+

Het huis was mooi maar erg onlogisch ingedeeld, er moest nog best wel wat gebeuren, en dan was mijn vriend ook nog bang dat we het niet lekker ingedeeld zouden krijgen met kastruimte/slaapkamer etc. Hij was bang dat we dan toch niet met plezier zouden wonen. We moeten het wel alle twee <3 vinden natuurlijk. We hebben de tijd, moeten niet ergens snel weg ofzo, maar als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb dan moet het ook gebeuren :')
Wel een ander mooi huis gezien, maar voor mij onhandige locatie, dan zou ik alsnog met de trailer of vrachwagentje ergens heen moeten rijden om naar buiten te gaan. En het lijkt me juist zo lekker om vanuit huis weg te kunnen rijden. Nu ga ik ook te weinig naar buiten omdat ik het spannend vind om met de trailer weg te gaan (we hebben een beetje een historie met trailers.. ben haflinger ook ooit verloren uit de trailer.. lang verhaal).

Pol013 is het funda huis al uit je hoofd trouwens?

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:27

@muppetmayo,haflinger verloren uit de trailer :oo hoe dan??

Mijn weidepalen zijn geleverd vanmorgen. 5 euro bezorgkosten (vakantie actie). Cheapie cheapie :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:31

Libera, Bij nb gaat het ook om de gezondheid van de hoef door huisvesting en voeding. 24/7 naar buiten, liefst op verschillende ondergronden ( ook stevige ), niet bijvoeren, of bijna niet. Maar echt nb is in Nederland heel lastig.

Muppetmayo, ja, lastig. Vooral de oudere huizen hebben soms een andere indeling dan je standaard gewend bent.

Wij hebben een leuk huis gezien, maar is nog niet op riool aangesloten. Het zit qua prijs tegen onze max aan en er moet nog wel wat gebeuren, dus dat is jammer. Het blijft wel in mn hoofd spoken, maar dan zouden we tegen onze eigen principes in gaan vanwege de plek en de ruimte.

Libera, lekker zo een relaxte merrie en veulen :)

Muppetmayo, dan zou ik over huis 2 ook niet te lang nadenken, want dat is het dan ook niet voor je. Krijg je spijt en dan heb je te snel gekocht om de paarden aan huis te krijgen.