Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 16:02

Ik vind het heerlijk. Zit iedere dag minstens 2 uur in de auto en dan is een boek luisteren een fijne afleiding. Ik vind het prettiger dan muziek. Keuze uit heel veel titels.

Leuk Chasey! Grappig dat je in de stal zit.

Het is geen weer om actief te zijn.


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:17

Wat lief Chasey!
Hier vanochtend voor de ergste hitte 2 paarden gesprongen, merrie gehaald van het dekstation, ... Blij dat ik even kan gaan zitten :D

Nu verder offertes aanvragen voor voeder, hooi, ... Dan betonplaat bekijken, omheiningen bekijken, ... Werk zat :+

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:28

Ik heb dazenvallen van paardnatuurlijk die je gewoon neer kan zetten en dus makkelijk kunt verplaatsen. Heel fijn vind ik, ook dat je de onderdelen los kunt bestellen.
Ik heb er drie maar ik ga er denk ik één verkopen, onze robotmaaier rijdt er steeds tegenaan wat niet zo handig is.
Ik lig aan het strand in Frankrijk bij Perpignan super natuurlijk maar ik mis de paardjes wel na een week (nog twee te gaan :+ ),
Chasey wij hebben een caravan met een stapelbed ideaal voor de kids van 9 en 7. Die groeien daar voorlopig nog niet uit.

Er komen hier net 7 straaljagers over die in kleur de franse vlag maken, gaaf

................

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:58

Djoena schreef:
Ik weet niet meer wie het was, maar voor degene die nog een gezelschapspony zoeken kwam ik deze tegen vannacht https://www.bokt.nl/markt/ad/474289/c-p ... weer-terug

:) voor ons niet geschikt, we willen echt een jonkie maar misschien voor een van jullie wel :j


Dat was ik inderdaad. Maar zocht eigenlijk voor 3 maanden.

Nogmaals sterkte Chasey. Mijn dochter kijkt die serie ook en wil dat straks ook bij Rosie proberen.

Pb gefeliciteerd.

Hier druk met voor bereiden voor vakantie en morgen gaat eerst mijn dochter nog 5 dagen op kamp.

noordje

Berichten: 2202
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:29

Leuk filmpje Chasey. Heerlijk dat je van alles met Nick kan doen.
En fijn dat je een beetje afleiding hebt. Moet je vader nog lang in het ziekenhuis blijven?

Zoefie, na 1 week al naar huis willen? Alhoewel, wij gaan ook niet langer dan 12 dagen of 2 weken :o

Hier gelukkig geen kevertjes, maar heel veel van die vreselijke vliegen :( Meevaller ; we hebben minder last van muggen :+

Vanochtend heel vroeg op pad gegaan met de paarden. Temperatuur zeer aangenaam, weinig vliegen en heerlijk buiten gereden.
Alleen besloot mijn ruin ineens een paadje niet in te willen (hij loopt achter ons als handpaard) en toen heb ik toch wel even een flinke ruk aan m'n hand gehad. Was even wat minder :(

Ik heb hier 1 emmer met dazenlijm hangen en dat werkt prima.
Alleen zitten hier zoveel vliegen en ander gespuis dat ik de paarden regelmatig op een drafje richting schuilstal zie gaan.
Nadeel van de zomer.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:23

Hier ook geen last van die kevertjes, wel van de warmte!!

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:26

Hilary schreef:
Greendragon, kun je een gat voor de Shet maken in de boxwand tussen je merrie en de shetstal? Dan kan de Shet de achterdeur nemen als je merrie binnenkomt. Wellicht een deurtje van maken, zodat die 's nachts weer dicht kan.


In principe zou dat wel kunnen, de boxen zijn zelfbouw met houten planken aan weerszijden van een oude steunbalk. Als we aan weerszijden de planken eraf schroeven (shetlandbreedte) en daar iets van een schuifdeur in maken die onder de balk, tussen de twee wanden wegschuift... mhaw. Misschien gaat dat nog werken ook! Dank voor het idee!

Ik kreeg ook nog de suggestie om in de deur naar buiten een opstap te maken waar de shet niet overheen kan, maar mijn merrie wel. Dat was waar ik ook over na zat te denken, maar dat voelt een stuk minder veilig. Met een óldpeerd is de huidige waterdrempel al bijna een opgave... Maar ook bedankt voor het meedenken!

Ik wil ook nog wel graag een overkapping of afdak aan de achterkant van de stal zodat bij regen de bovendeuren open kunnen blijven en daar misschien nog iets van een outdoor-voerplek met slowfeeder van te maken, maar dat is op de langebaan geschoven. Nog genoeg belangrijke dingen te doen...

Ik heb vanmiddag een paar potten verf gehaald. De staldeuren moeten nodig geverfd worden. De verf bladdert eraf.
ik heb vorig jaar de buitenkant van de stal ( alles is van hout) 2 a 3 keer in de dikke beits gezet en nu moeten de deuren nog, vóór het najaar. Ik heb de bovendeuren er nu af gehaald en dan kan het fijne schuren beginnen. Niet een klusje waar ik naar uit kijk.
Als de bovendeuren af zijn kan ik de oude onderdeur van de shetland stal doen, én de nieuwe verlaagde versie (want die is gemaakt van een oude binnendeur dus daar zit geen buitenverf op) én de onderdeur van de paardenstal. Hoe ik die laatste ga doen terwijl ze daar 'snachts in staat met de deur dicht, kan ik nog een paar weken over nadenken...
De deuren zijn aan één kant glad, maar aan de buitenkant met groeven, dus dat gaat wat minder snel, vrees ik...

En we gaan het laatste stuk weiland achterin nog in twee stukken verdelen. Dus er moet met afrasteringspalen een pad gemaakt worden, een doorgang in het gaas en allerlei poorten die los van elkaar open en dicht kunnen. Ik denk dat ik eerst de sproeier maar even op het stuk ga zetten, anders kom ik de grond niet in met de grondboor.

Ik heb nu 4 van de 6 stukjes land 'kaal'. De laatste 2 zijn dit jaar nog niet aangeraakt dus het gras staat daar nog boven heuphoogte. Daar kunnen ze nog makkelijk 2 maanden zoet mee zijn... En dan kunnen ze weer door naar landje 1. Fijn om te weten dat we ze het hele seizoen weidegang kunnen geven zo.

Onze lijmemmerdazenval heeft vooral bijvangst, maar één of twee dazen, in twee weken. Ik ga hem nog verplaatsen, maar anders gaat ie de kliko in.... Iemand wel betere ervaringen?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:40

Mijn emmers zitten vol. Ene plek wel meer dan de andere. Ben er echt wel blij mee helaas nig steeds veel last van maar alles wat ik vang is weg.

Vanavond voor het eerst op Roosje gezeten. Was heerlijk braaf ondanks alle dazen. Echt maar 5 minuten gestapt, was geen doen

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:43

Afbeelding
Afbeelding

Fotospam. Manlief heeft de moeite genomen om een filmpje te maken met gevaar voor eigen leven. Die is snel weggevlucht nadat hij zag dat ze braaf was

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:13

greendragon schreef:
Hilary schreef:
Greendragon, kun je een gat voor de Shet maken in de boxwand tussen je merrie en de shetstal? Dan kan de Shet de achterdeur nemen als je merrie binnenkomt. Wellicht een deurtje van maken, zodat die 's nachts weer dicht kan.


In principe zou dat wel kunnen, de boxen zijn zelfbouw met houten planken aan weerszijden van een oude steunbalk. Als we aan weerszijden de planken eraf schroeven (shetlandbreedte) en daar iets van een schuifdeur in maken die onder de balk, tussen de twee wanden wegschuift... mhaw. Misschien gaat dat nog werken ook! Dank voor het idee!


Zo'n extra doorgang zat ik ook aan te denken.
Maar dan wel zo laag mogelijk zodat je merrie niet denkt dat ze daar ook wel doorheen past haha.

Wat voor een zadel heb je daar op Roosje BB?
Is dat een boomloos?
Ik had voor Rocky op de gok een 16.5" zadeltje gekocht maar hij heeft toch een lastigere rug dan ik dacht.
Hele korte rug, brede ribben, toch nog wel wat schoft en verder toch wel slank gebouwd.
Zadeltje is een harry's horse met medium kopijzer.
Maar de kussens zijn hem te breed, ruimte bij de schoft is prima, maar verder naar beneden zit het uiteinde van het kopijzer toch te strak.
Lengte zadel nog 44 cm maar ik vond hem iets te lang voor zn korte ruggetje.
Ohja en het zadel kiept naar voren, zou je denken een smaller kopijzer maar deze is dus al te strak.
Moeilijk moeilijk.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:08

ClaudiaHS schreef:
Zo'n extra doorgang zat ik ook aan te denken.
Maar dan wel zo laag mogelijk zodat je merrie niet denkt dat ze daar ook wel doorheen past haha.

<>
Ik had voor Rocky op de gok een 16.5" zadeltje gekocht maar hij heeft toch een lastigere rug dan ik dacht.
Hele korte rug, brede ribben, toch nog wel wat schoft en verder toch wel slank gebouwd..



haha, mijn merrie zal dat soort capriolen nooit uithalen... Is haar teveel moeite en ze heeft weinig redenen om aan de andere kant te raken, denk ik. Maar dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.... dank voor de tip!

Qua zadel, heb je al eens gekeken naar Kent Masters? Mijn merrie heeft ook een hoge , brede schoft, brede ribben en vrije korte rug. Boom is ook aanpasbaar, singelstoten en kussens kunnen makkelijk verplaatst/aangepast worden en ik vond het zelf een fijn zadel om te zitten en niet heel duur. Ik had er een bananensingel bij om alles nog beter te positioneren.



ik ben net voor de 25e keer nat geregend bij het verplaatsen van de sproeiers.... :7
Hoe vaak sproeien jullie de bak nu?
Ik ongeveer 1 a 2 keer per week., anders wordt het te mul en droog. En nat zand is lekkerder voor de hoeven, voelt koeler aan en waait niet weg... En dat terwijl de bak door de paarden alleen gebruikt wordt om in de schaduw te staan... luxeprobleem... heel blij met mijn grondwaterpomp...

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:26

Bij de wei werken de vallen heel goed. Er zittwn zoveel dazen op dat je de emmer bijna niet meer ziet. Ik zie ze bij de paarden ook minder. Meer vliegen.

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:58

Kent en Masters heb ik naar gekeken maar die zijn nog te lang.
Hij heeft echt een enorm korte rug.
Ik denk dat ik maximaal 42 cm lengte moet hebben. 16" is voor de kids prima.
Bij de vorige lag er een wintec op.
17". Ik vond hem te lang maar verder lag hij wel netjes.
Kunststof zadel vind ik prima, kinders zijn niet zo heel zuinig op hun spullen dus een duur leren zadel ga ik niet doen.
2e hands wintecjes zijn zeldzaam volgens mij in 16/16.5"

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:09

Ik heb een barefoot lexington erop. Wilde zo graag even rijden maar denk wel dat hij iets te lang is dus ga wel op zoek naar iemand die hem voor mij kan checken.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:19

ClaudiaHS schreef:
Kent en Masters heb ik naar gekeken maar die zijn nog te lang.
Hij heeft echt een enorm korte rug.
Ik denk dat ik maximaal 42 cm lengte moet hebben. 16" is voor de kids prima.
Bij de vorige lag er een wintec op.
17". Ik vond hem te lang maar verder lag hij wel netjes.
Kunststof zadel vind ik prima, kinders zijn niet zo heel zuinig op hun spullen dus een duur leren zadel ga ik niet doen.
2e hands wintecjes zijn zeldzaam volgens mij in 16/16.5"

Voor Charly, mijn hele kleine fjord, heb ik een wintec 17 inch. Gaat heel prima! De anderen hebben Fairfax en Kent & Masters.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:21

Ik heb een Guichard zadel (speciaal voor een korte rug) Massimo is ook erg kort

................

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:05

1 keer per week sproeien is met deze droogte voor de buitenbak te weinig.
2 keer zou beter zijn.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:08

1 of 2 weken weg gaat nog wel.

Heb meestal na 4 dagen wat onrust en mis de dieren.

Dit jaar gaan we eind vd vakantie een week weg in Noord-Limburg.

Via de website voor-elkaar hebben we contact gekregen met een gezin. Zij komen deze week in ons huis en passen op de dieren. Heel spannend dus!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:54

Oh dat is spannend Anke.
Ik zou dat niet willen met vreemde mensen.
Blij dat mijn ouders meestal wel willen en kunnen.

Ik ga toch kijken voor een 2e hands wintec in 15,16 of 16.5 inch.
En dan niet degene met cair maar met normale kussens.
Zijn vast wel te vinden :)

Heb gisteren voor het longeren een uurtje de bak gesproeid. Dat was voldoende om alles even stofvrij te houden .

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:02

Ik persoonlijk moet ook geen cair hebben. Ben heel blij met mijn isabelle werth zadel met wolgevulde kussens :)

Anke: Spannend inderdaad, hoop dat alles goed gaat!

Hier liggen alle werkzaamheden voorlopig stil. Ik ben dinsdag al een week aan het overdragen en de hitte breekt mij op. Spijtig, had graag nog enkele aanhangers steenpuin weg gedaan.

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:15

DeMolenhoek schreef:
Ik persoonlijk moet ook geen cair hebben. Ben heel blij met mijn isabelle werth zadel met wolgevulde kussens :)

Anke: Spannend inderdaad, hoop dat alles goed gaat!

Hier liggen alle werkzaamheden voorlopig stil. Ik ben dinsdag al een week aan het overdragen en de hitte breekt mij op. Spijtig, had graag nog enkele aanhangers steenpuin weg gedaan.


Gewoon lekker rustig aan doen jij.
41 wk zwanger en met deze temperaturen 8)7 ....
Ik vind het zelf al veel te warm om wat te doen _O-

Voor Melle heb ik een KN Symphonie. Die zit heerlijk.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:02

Bedankt nog allemaal, lekker dagje niks gedaan gisteren.

Regen onderweg weer deze week jeej

Hier ook een 2e hands wintec, bevalt prima eigenlijk.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:19

Oooh nog gefeliciteerd trouwens ^^

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:48

Het gaat hier echt veel te snel :)
Ik probeer straks even bij te lezen.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:01

Ik hou t iok niet meer bij.

Die bijtende kevers heb ik nog nooit van gehoord.

Het wordt vandaag 33 graden ;( {:} ik ben er echt klaar mee. Doe geen moer met de paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers